handdator

Visa fullständig version : Bra frukost när man har ont om tid ?


Cribba_86
2010-10-06, 16:15
Undrar om det är någon som har något tips på en bra frukost när man har väldigt ont om tid på morgonen ?

Gärna något som går att förbereda kvällen innan. Kanske måltidsersättare om det funkar ? Kom med förslag.

Otroligt tacksam för svar! :)

mikaelj
2010-10-06, 16:22
Valfri mat som du förberett kvällen innan. Pannkakor? Ägg? Ost? En köttbit?

Frukost behöver inte vara fil/gröt/mackor.

bb X
2010-10-06, 16:26
Kvarg med funlight och havregryn/cornflakes!

Cribba_86
2010-10-06, 16:37
Pannkakor låter som en bra ide, vore perfekt om man kan äta dom kalla på väg till jobbet. Men är inte pannkakor ganska onyttigt ?

Kvarg har jag bara kört efter träning men ska absolut prova det!

robertcop
2010-10-06, 16:38
Pannkakor är guld att käka på morgonen om man orkar steka dem kvällen innan*cupid*

Vad skulle vara onyttigt med pannkakor?

Det är mjöl, mjölk och ägg. 3 bra källor till Protein mm.

King Grub
2010-10-06, 16:41
Men är inte pannkakor ganska onyttigt ?

Nej, mjöl, mjölk, ägg och smör är inte onyttigt.

Cribba_86
2010-10-06, 16:45
Någon har sagt det till mig iaf. Sorry då har jag fått fel uppfattning :)
Ska lätt prova de!

Nej, mjöl, mjölk, ägg och smör är inte onyttigt.

stafh
2010-10-06, 17:29
Det är vad man har på pannkakorna som kan vara onyttigt.

a-johansson
2010-10-06, 17:36
Sen, hur definierar man "onyttigt"? Cancerogent? Metabola nackdelar? Energitätt? Brännbart? Om något är onyttigt eller inte baseras väl nästan runt hur resten av kosten ser ut. Att ta ett enskilt livsmedel och peka ut det som onyttigt... onyttigt i förhållande till vad? Visst om man har ett metabolt syndrom eller liknande... Men att säga att en [insert random "onyttig" maträtt] är onyttig i en redan genomtänkt kost, känns lite fel. Känns som att folk fått en liten snedvriden uppfattning om allt det här, nu med allt snack om "cleana" kilokalorier m.m.

Tvärarg
2010-10-06, 18:00
En burk tonfisk i olja/vatten, eller en burk kvarg med lite hemmagjord müsli och fun light :) Eller några kokta ägg du förberett dagen innan du slänger i dig med lite kaviar :D

Lepras
2010-10-06, 18:15
Sen, hur definierar man "onyttigt"? Cancerogent? Metabola nackdelar? Energitätt? Brännbart? Om något är onyttigt eller inte baseras väl nästan runt hur resten av kosten ser ut. Att ta ett enskilt livsmedel och peka ut det som onyttigt... onyttigt i förhållande till vad? Visst om man har ett metabolt syndrom eller liknande... Men att säga att en [insert random "onyttig" maträtt] är onyttig i en redan genomtänkt kost, känns lite fel. Känns som att folk fått en liten snedvriden uppfattning om allt det här, nu med allt snack om "cleana" kilokalorier m.m.

+1
tycker det känns fel när folk på träningsforum nästan skriker ut att pannkakor är nyttigt till folk som inte är så insatta i kost och näring..

King Grub
2010-10-06, 18:25
+1
tycker det känns fel när folk på träningsforum nästan skriker ut att pannkakor är nyttigt till folk som inte är så insatta i kost och näring..

Nu tolkade du nog det du citerade på motsatt sätt till vad som egentligen står där.

Enemy
2010-10-06, 19:09
Kvarg, Whey Gold (choklad), 1 banan, kakao (egen mängd)

Blanda allt, ställ in i frysen under natten ta ut på morgonen vänta 10min så det smälter lite sen är det bara att mumsa.

Ondskapelsen
2010-10-06, 19:12
Nu tolkade du nog det du citerade på motsatt sätt till vad som egentligen står där.

Lepras har fortfarande en poäng här.

Om en "känd" karaktär på forumet, så som dig själv, kläcker att pannkakor är nyttigt så finns det alltid dem som tar det till de extrema och går o berättar för alla att grub minsann förespråkar pannkakor och därför ska man basera hela sin kost på just det.

Men den risken har man ju med allt, idioter finns överallt som man säger.

mikaelj
2010-10-06, 19:19
Lepras har fortfarande en poäng här.

Om en "känd" karaktär på forumet, så som dig själv, kläcker att pannkakor är nyttigt så finns det alltid dem som tar det till de extrema och går o berättar för alla att grub minsann förespråkar pannkakor och därför ska man basera hela sin kost på just det.

Men den risken har man ju med allt, idioter finns överallt som man säger.

Inte onyttigt betyder inte nyttigt.

Sedan ser jag i och för sig faktiskt inte varför man inte skulle kunna låta pannkakor utgöra en större del av ens matintag? Modulo lite grönsaker och någon fisk, så har du det mesta du behöver.

King Grub
2010-10-06, 19:22
Jag baserar mitt kolhydratintag på pannakakor/plättar (+ bröd), så jag tycker det är finfint.

Ondskapelsen
2010-10-06, 19:24
Inte onyttigt betyder inte nyttigt.

Sedan ser jag i och för sig faktiskt inte varför man inte skulle kunna låta pannkakor utgöra en större del av ens matintag? Modulo lite grönsaker och någon fisk, så har du det mesta du behöver.

Jag baserar mitt kolhydratintag på pannakakor/plättar (+ bröd), så jag tycker det är finfint.


Jag är 100% säker på att ni båda vet precis vad jag menade.

fyrkantig_rondell
2010-10-06, 19:45
Undrar om det är någon som har något tips på en bra frukost när man har väldigt ont om tid på morgonen ?

Gärna något som går att förbereda kvällen innan. Kanske måltidsersättare om det funkar ? Kom med förslag.

Otroligt tacksam för svar! :)


Men hallå, GRÖT säger jag bara! Går skitfort i micron.
Grynen kan du mäta upp redan kvällen innan samt ställa fram skål, sked, tillbehör ect. Då sparar du lite extra dyrbar tid..

Gröt kan också varieras i all oändlighet. Om du vill ha mer protein så knäck ner ett ägg eller två och ös på med keso/kvarg och toppa med frysta bär så har du en toppenfrukost! :thumbup:

Pompere
2010-10-06, 20:09
Ägg/keso/tonfisk-röra. Väldigt lätt att förbereda o tag med sig.
Skiva bröd för kolhydrater (om du behöver det).

Cribba_86
2010-10-06, 20:19
Tack allihop för alla superbra tips!
Nu kommer min frukost bli mycket mycket lättare :)

Fatcan
2010-10-06, 20:25
Wake 'n shake, sparar tid som fan på morgonen.

Själv så mixar jag 2dl havegryn, en näve bär, 20g vassleprotein, 3dl röd mjölk och 1 dl vispgrädde. Frukosten färdig och uppäten på 2 minuter.

Crocker
2010-10-06, 20:27
Wake 'n shake, sparar tid som fan på morgonen.

Själv så mixar jag 2dl havegryn, en näve bär, 20g vassleprotein, 3dl röd mjölk och 1 dl vispgrädde. Frukosten färdig och uppäten på 2 minuter.
Lät sjukt nice, håller man sig "mätt och alert"?

Ondskapelsen
2010-10-06, 20:29
Periodisk fasta är för övrigt win när man är morrontrött/ont om tid.
Alltså ge fan i o ät frukost :D

944RS
2010-10-06, 20:31
Vad är det för fel på några mackor med valfritt pålägg?

Eller en tallrik fil/yoghurt med musli eller liknande i?

Kauppi
2010-10-07, 14:04
inte onyttigt betyder inte nyttigt.
Sedan ser jag i och för sig faktiskt inte varför man inte skulle kunna låta pannkakor utgöra en större del av ens matintag? Modulo lite grönsaker och någon fisk, så har du det mesta du behöver.

+1

Kauppi
2010-10-07, 14:26
Vad är det för fel på några mackor med valfritt pålägg?

Eller en tallrik fil/yoghurt med musli eller liknande i?

inget

WHITEFOLKS
2010-10-07, 14:34
Kokta ägg (kokade i förväg) och ett glas mjölk :)

VoDaresVins
2010-10-07, 20:54
Havregrynsdrink förstås. Är det bara jag som håller kvar vid den? Ta 3dl havregryn och häll på 6dl mjölk. Låt stå i kylen över natten så grynen får svälla. Bara att röra om och dricka på morgon. Imo godare än gröt.

712kcal
92g kolhydrat
37g protein
17g fett
:D

Eddie Vedder
2010-10-07, 21:00
Havregrynsdrink förstås. Är det bara jag som håller kvar vid den?

Inlägg #21

Kischen
2010-10-07, 21:01
Sedan ser jag i och för sig faktiskt inte varför man inte skulle kunna låta pannkakor utgöra en större del av ens matintag?


Jag blir ganska så imponerad över hur nyanserad du blivit när det kommer till kolhydrater. Den gamla mikaelj skulle nog roidat i tråden :hbang:

VoDaresVins
2010-10-07, 21:05
Inlägg #21

:em: missa det var en sån, såg bara många ingredienser. :)

Fatcan
2010-10-07, 22:01
Lät sjukt nice, håller man sig "mätt och alert"?

Japp, jag gör det iaf. Se till att göra en ganska fett- och fiberrik shake bara. Skulle nog inte köra detta under en deff dock.

alex333ander
2010-10-07, 22:39
1bannan
1dl havregryn
30 g protte pulver
3ägg
7 dl mjölk

allt ner i mixxern med 3 stora isbitar kan även slänga i bär om du vill
snabbt och hyffsat gott iallfall

80 g protte
770 kcal om ja minns rätt

Dreas
2010-10-07, 22:42
1bannan
1dl havregryn
30 g protte pulver
3ägg
7 dl mjölk

allt ner i mixxern med 3 stora isbitar kan även slänga i bär om du vill
snabbt och hyffsat gott iallfallSynd att slösa hälften av proteinet i äggen bara :)

alex333ander
2010-10-07, 22:46
Synd att slösa hälften av proteinet i äggen bara :)

det är det värt om man inte har tid

mikaelj
2010-10-08, 06:53
Jag blir ganska så imponerad över hur nyanserad du blivit när det kommer till kolhydrater. Den gamla mikaelj skulle nog roidat i tråden :hbang:

Det är kul att leka djävulens advokat ibland! Inte för att jag skulle leva på pannkakor, men kom igen.... folk optinojar ihjäl sig. Det är bättre roidmaterial.

Poxeman
2010-10-08, 09:57
1bannan
1dl havregryn
30 g protte pulver
3ägg
7 dl mjölk

allt ner i mixxern med 3 stora isbitar kan även slänga i bär om du vill
snabbt och hyffsat gott iallfall

80 g protte
770 kcal om ja minns rätt

Ät INTE råa ägg. Detta har diskuterats många gånger i forumet och det finns inga fördelar med råa ägg, bara nackdelar.

Kimpalimpa
2010-10-08, 17:04
Ät INTE råa ägg. Detta har diskuterats många gånger i forumet och det finns inga fördelar med råa ägg, bara nackdelar.

oj då blir det att testa med lite kvarg ist då,

hejhopp79
2010-10-08, 18:41
Havregryn + mjölk i protein-shaker, blanda med en sked och ät/drick/häll i dig.

Eftersom jag är väldigt morgontrött brukar denna kombon slinka ner med en multivitamin.