handdator

Visa fullständig version : Tappa styrka pga minskning av proteinintaget?


Seb74
2010-10-06, 14:17
Sen jag drog ner mitt proteinintag med (inte till) sisådär 25% så tycker jag allt blivit tyngre när jag tränar....bortsett från gripperträning så orkar jag mindre, har blivit svagare.

Är det möjligt att det är min nedgång i proteinintaget som kan ha lett till detta, och är det i så fall rimligt att kroppen efter några veckor anpassat sig till nya nivån och blir ungefär som vanligt igen?

Snittar nu, sen ett par veckor, kanske 1.3g/kg ungefär.

Alternativet är väl att det är inbillining/psyke, att jag tror det kan vara på detta vis....eller också är det över/under-träning, torra kalla luften, jupiters bana över himlavalvet, eller nåt annat :D

EDIT: Oj, kanske ska nämna jag dragit ner proteinet då det verkar som det påverkar min akne..."högt" protein en dag så är det stora bölder på väg 2-3 dagar senare...verkar det som som sagt, testar vidare iallafall.

Tacos
2010-10-06, 14:41
kan det inte vara det minskade kcal intaget? Eller har du kompenserat för det?

Seb74
2010-10-06, 15:28
kan det inte vara det minskade kcal intaget? Eller har du kompenserat för det?

Legat på balans...velat ha svag svag bulk, liksom innan, men jag har varit fast på min vikt typ en månad iallafall :D
Och tex chins har gått katastrofalt, orkar göra 4-5st nu oviktat, och tycker det är skitjobbigt. För nån månad sen gjorde jag 4 set 6 reps med 5kg extra, för att bara ta ett exempel.

Jag känner mig svag helt enkelt. Frågan är om det är protte-minskningen, och om kroppen i så fall kommer anpassa sig snart.

King Grub
2010-10-06, 15:29
1.3 g per kilo anser nog många vara för lite för att träningen skall ge så mycket som den hade kunnat ge.

Seb74
2010-10-06, 15:51
1.3 g per kilo anser nog många vara för lite för att träningen skall ge så mycket som den hade kunnat ge.

Så är det säkert, en smäll jag får ta om det kan hålla min halvcystiska akne borta.
Tror ändå inte det är lönlöst träna med dryga 1.3g/kg, kör ju lite extra just efter träning.

Frågan är om denna ganska plötsliga nedgång i intaget kan ligga bakom känslan att jag blivit svagare, och om kroppen kommer anpassa sig.
Men jag antar detta är ett ganska udda ämne som ingen direkt velat lägga resurser på att studera :D

Stefan J
2010-10-06, 16:00
Brukar det inte vara fet mat som ger aknebesvär? Eller är jag helt ute och cyklar?

Seb74
2010-10-06, 16:06
Brukar det inte vara fet mat som ger aknebesvär? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag tror du cyklar generellt (om man inte äter med hela ansiktet då möjligen hehe), däremot verkar det vara något helt otroligt individuellt vad folk får problem av...kanske är det inte proteinmängden som sådan som spökar för mig heller, men just nu pekar det mesta åt det hållet iallafall.

Däremot tänkte jag vi kunde lämna sånt här, akne diskuteras i andra trådar.

Ondskapelsen
2010-10-06, 19:18
Jag tror du cyklar generellt (om man inte äter med hela ansiktet då möjligen hehe), däremot verkar det vara något helt otroligt individuellt vad folk får problem av...kanske är det inte proteinmängden som sådan som spökar för mig heller, men just nu pekar det mesta åt det hållet iallafall.

Däremot tänkte jag vi kunde lämna sånt här, akne diskuteras i andra trådar.

Ursäkta min fortsättning, men det är de sista ;).

Men vem har sagt att akne måste bero på någonting speciellt?
Man måste inte äta fet mat/laktos/whatever för att få akne.
Glöm inte gener.

Seb74
2010-10-06, 19:40
Ursäkta min fortsättning, men det är de sista ;).

Men vem har sagt att akne måste bero på någonting speciellt?
Man måste inte äta fet mat/laktos/whatever för att få akne.
Glöm inte gener.

Nä hos vissa är det kanske bara gener, hos andra bara en kortare period under tonåren (hormoner), hos en del verkar det dock bero på mat, och vad jag sett kan spridningen där vara enorm för vad som ej fungerar.
Mjölkprodukter, nötter, choklad, socker, soja, vassle, fett, osv osv.

Kauppi
2010-10-06, 19:56
Brukar det inte vara fet mat som ger aknebesvär? Eller är jag helt ute och cyklar?

för mig är de kolhydraterna som är boven

Crocker
2010-10-06, 20:19
för mig är de kolhydraterna som är boven
Hur vet du det?

eriksvensson
2010-10-06, 21:16
för mig är de kolhydraterna som är boven

Off topic men så är det för mig med (alternativt mejeriprodukterna..). Under den tid jag körde strikt LCHF så började finnarna avta, och nu när jag dricker mjölk/äter mer kolhydrater generellt så har finnarna dykt upp igen.

Sverker
2010-10-07, 06:06
Jag vet inte vad Seb74 väger. Låt mig anta 80 kg.

Det ger ca 110 g protein som är 25 % av energiintaget=> ca 2000 kcal / dag för någon som tränar och vill ha styrkeökningar på gymmet.


Svart på frågan blir: Ät mer kcal. Med mer kcal kommer mer protein samtidigt.

Seb74
2010-10-07, 07:21
Jag vet inte vad Seb74 väger. Låt mig anta 80 kg.

Det ger ca 110 g protein som är 25 % av energiintaget=> ca 2000 kcal / dag för någon som tränar och vill ha styrkeökningar på gymmet.


Svart på frågan blir: Ät mer kcal. Med mer kcal kommer mer protein samtidigt.

Nu hänger jag inte med, väger 66, balanserar runt 3300kcal (tyvärr så högt), snittar nu under mitt test (med rätt goda resultat i ansiktet so far) 90-95g/dag.

Men vad jag antar du vill ha sagt är att vid ett svagt kcal-överskott så spelar själva proteinintaget mindre roll för träningen...right?
Så får man väl offra ansiktet med högre protte de veckor det blir snabbdeff...om det nu är protte som ligger bakom aknen, det vet jag ej säkert än på ett tag.

EDIT: Ah, du kanske trodde jag käkar 25E% protein? Det försökte jag förtydliga i första posten att så inte var fallet.