handdator

Visa fullständig version : Lägga om bolån - ränteutveckling?


bear.flowertwig
2010-10-06, 13:00
Hur ser era bolån ut? Själv har jag fortfarande allt rörligt men överväger att binda. Vad tror ni om ränteutvecklingen?

C.E.J.
2010-10-06, 13:08
Räntan kommer stiga och kommer nog inte hamna så här lågt igen om inte ekonomin går i backen igen.

marst060
2010-10-06, 13:09
Just nu är ju 1åringen billigare än den rörliga. Finns inte så mycket som pekar på att räntan skulle sjunka närmaste 12 månaderna heller så då är ju valet att binda på minst ett år ganska enkelt.

pragmatist
2010-10-06, 13:11
Grundregeln är att det alltid är en bättre affär i långa loppet att ha allt rörligt (eller 3 månaders). Att binda räntan ska man se som en försäkring mot "spikar" i den rörliga räntan om man har ränteutgifter som ligger nära gränsen för vad familjeekonomin tål. Att tjäna pengar på att binda räntan förekommer nästan inte, eftersom det kräver att bankerna tillsammans gör en felbedömning av ränteläget i framtiden (och att du själv gör en korrekt bedömning). Bunden ränta är en tjänst som banken erbjuder som den har för avsikt att tjäna pengar på, bör man komma ihåg.

xodd
2010-10-06, 13:12
Jag har bundit hälften på 1 år och andra halvan på 3 år. Lite drygt 10 månader tills jag får binda om 1åriga och 1år 10 månader kvar på 3åriga. Anledningen varför jag valt att binda är för att jag föredrar att ha en och samma kostnad varje månad, även om det kanske kostar mig lite mer i nuläget än vad det gjort om man haft det på rörligt.

När det 1åriga löper ut i början av nästa sommar har jag funderingar på att binda om det till 3 eller 5 år beroende på hur ränteläget ser ut, och sedan vänta ut det som är bundet på 3 år nu för att sedan gå över med det på rörligt. Allt beror på hur ränteläget ser ut och hur den personliga situationen ser ut gällande inkomst etc.

Jag tror räntan kommer gå upp, men att den kommer förbli relativt låg. Tror inte på några dramatiska höjningar. Känns som att det nuvarande ränteläget, med risk för viss höjning, kommer hålla i sig. Dock rena spekulationer från min sida utan att vara jätteinsatt i ämnet.

Tomas W
2010-10-06, 13:23
Har allt på rörligt, brukar som de flesta säga inte löna sig att ha för mycket uppbundet. Men är lite för jag vet inte hur länge jag har tänkt bo i den lägenheten jag bor i nu heller, känns dumt att binda upp sig då.

pragmatist
2010-10-06, 13:27
Det smidiga sättet att ha konstant boendekostnad utan att betala banken en massa extra för att de ska absorbera ens ränterisk är att ha en räntebuffert i form av ett sparkonto. D.v.s. istället för att binda räntan på 3% eller vad det nu kan vara så betalar man den lägre rörliga räntan och sparar undan mellanskillnaden. När räntan sedan stiger över 3% så har man en rejäl buffert att jämna ut kostnaderna med så man kan hålla månadskostnaderna konstanta. Som grädde på moset har man också fått ränta på sin buffert innan man behöver den. Det är ju roligare att betala ränta till sig själv än till banken.

Poxeman
2010-10-06, 14:28
Jag hade bundna lån under studietiden för att få en fast månadskostnad utan överraskningar.
Nu när jag jobbar så kör jag allt på rörligt eftersom jag är övertygad om att det är billigast i långa loppet.

Asdf
2010-10-06, 14:31
Pragmatist +1 nailed it!

BigForre
2010-10-06, 15:16
Pragmatist +1 nailed it!

+2

För tillfället ägnar jag mig åt att ammortera 3000kr och lägger undan 4000kr varje månad, vilka kommer väl till pass om ett år eller två.

bear.flowertwig
2010-10-06, 20:56
Det smidiga sättet att ha konstant boendekostnad utan att betala banken en massa extra för att de ska absorbera ens ränterisk är att ha en räntebuffert i form av ett sparkonto. D.v.s. istället för att binda räntan på 3% eller vad det nu kan vara så betalar man den lägre rörliga räntan och sparar undan mellanskillnaden. När räntan sedan stiger över 3% så har man en rejäl buffert att jämna ut kostnaderna med så man kan hålla månadskostnaderna konstanta. Som grädde på moset har man också fått ränta på sin buffert innan man behöver den. Det är ju roligare att betala ränta till sig själv än till banken.

Det var precis vad jag tänkt. Sen glömdes det bort hrm...

Ska man binda är ju frågan om längd också. Man vill ju inte gärna binda för att lagom när bindningstiden är slut kliva ur i ett ännu värre högre ränteläge.

Har ni förhandlat ner er ränta nånting? Jag bytte SBAB -> Nordea och fick ner det en del. Frågan är vad man ska hitta på framöver.

Torwald
2010-10-06, 21:13
Jag har 100% rörligt. Var tungt sommaren 08 men har varit nice länge nu. Kör buffer, vill inte binda.

Oxe
2010-10-06, 21:41
kör rörligt också i långa loppet tjänar man på det...

Ganymedes
2010-10-06, 21:46
Jag kör rörligt rakt av. Även om räntan skulle tokstiga framöver så har man historiskt sett alltid tjänat på rörlig ränta. Fast jag har dessutom inga större lån så för mig är en räntehöjning inte lika känslig som för andra.

bear.flowertwig
2010-10-06, 22:22
Ska löneförhandla i december, då får nog ränteläget bli en punkt på agendan.

För övrigt är det kanske läge att se över bank igen. Tycker min personliga bankman Nordea varit riktigt slapp. Det enda som tycks intressera är att sälja på sina olika spar- och förvaltningstjänster.

hultman
2010-10-06, 22:49
Ska löneförhandla i december, då får nog ränteläget bli en punkt på agendan.

För övrigt är det kanske läge att se över bank igen. Tycker min personliga bankman Nordea varit riktigt slapp. Det enda som tycks intressera är att sälja på sina olika spar- och förvaltningstjänster.

Man är bara intressant om man investerar pengar i värdepapper de får provision på.

Jag lånade pengar för en månad sedan. Hälften fördelat på 1 år och resten på 2 år. Räntan på ettåringen blev precis 2 % och på tvååringen fick jag 2,42. Både ligger under den rörliga räntan som Plucke skulle få för tillfället. Kan inte tänka mig att det var dumt att binda lånet. Frågan är bara hur räntesatserna ser ut om ett och två år.

Cilia
2010-10-08, 09:25
Ska löneförhandla i december, då får nog ränteläget bli en punkt på agendan.

För övrigt är det kanske läge att se över bank igen. Tycker min personliga bankman Nordea varit riktigt slapp. Det enda som tycks intressera är att sälja på sina olika spar- och förvaltningstjänster.
skulle någon ta upp sina privata kostnader som ett argument i löneförhandling med mig skulle jag bli besviken. Jag skulle def inte ta det i beaktan för min lönesättning. Det är inte det jag betalar för.

mangs
2010-10-08, 11:35
Ska löneförhandla i december, då får nog ränteläget bli en punkt på agendan.


Menar du lånerförhandla eller löneförhandla? Jag ser inte riktigt vad ränteläget har att göra med din lön?


OnT har jag lite bundet i ytterliga något år men största delen är rörlig och kommer så förbli. När jag köpte hus för 6år sedan fick jag rådet att dela i tre jämna bitar där en del var rörlig och de två andra bundna på olika längder. Det fungerar väl ok om man vill vara safe men jag inser också att jag förlorat en jävla massa pengar till banken pga detta. Nu står iofs räntan väldigt lågt vilket gör min boendekostnad väldigt billig. Det jag har gjort är att amorterat en hel del vilket gör att lånedelen numera är mycket mindre och därmed kan jag vara mer riskbenägen.

Sitter ni med stora lån rörligt och de kan får allvarliga konsekvenser för er vardag vid en höjning till 5-6% skulle nog jag i alla fall välja att binda en del nu.

Apos78
2010-10-08, 21:16
Räntan kommer stiga och kommer nog inte hamna så här lågt igen om inte ekonomin går i backen igen.

Vilket nog inte helt ska uteslutas.

Ska löneförhandla i december, då får nog ränteläget bli en punkt på agendan.



Är det verkligen LÖN du menar så skippa att ta upp något om privatekonomin. Ett garanterat värdelöst argument, om inte arbetsgivaren är din kära mor.

bear.flowertwig
2010-10-10, 12:08
skulle någon ta upp sina privata kostnader som ett argument i löneförhandling med mig skulle jag bli besviken. Jag skulle def inte ta det i beaktan för min lönesättning. Det är inte det jag betalar för.

Är det verkligen LÖN du menar så skippa att ta upp något om privatekonomin. Ett garanterat värdelöst argument, om inte arbetsgivaren är din kära mor.

Måste säga att ni gör mig en smula besviken. *rolleyes*

bear.flowertwig
2010-10-10, 12:11
Men on topic igen...

Berätta hur ni framgångsrikt förhandlat ner er ränta?

Själv skulle jag byta från SBAB som gav mig en fantastiskt ränta vid ombildning. Sålde dock och sen gällde ju inte densamma längre... Lyssnade runt och landade på Nordea. Gissar att det nu iom uppgångar borde kunna vara länge att kolla runt igen.

mangs
2010-10-11, 07:46
Just när det gäller ränteförhandlingar etc. skall man bete sig som en slampa, om man vill halägsta möjliga ränta dvs.

"Jag som hellre priotiterar en bra relation till min bankpartner" (läs, jag har blivit rövknullad
;)) har istället stannat kvar med något sämre vilkor men det finns ju alltid en gräns.

Ring runt till olika banker och institut och se vad de kan erbjuda och be sedan din nuvarande bank att matcha det budet.

Så fort mina bundna lån är öppna igen kommmer jag göra klart för min nuvarande bank att jag kommer kräva bättre förutsättningar. Detta pga att det redan finns en mängd andra grejor jag stör mig på hos nuvarande bank.

pragmatist
2010-10-11, 08:12
Ännu bättre än att ringa runt är att boka möten och prata med banktjänstemän face to face. Av precis samma skäl som det är bättre att pruta på en bil efter att man har åkt dit så är det bättre att pruta på räntan efter att man träffat den ansvarige på banken.

hultman
2010-10-11, 09:47
Men on topic igen...

Berätta hur ni framgångsrikt förhandlat ner er ränta?

Själv skulle jag byta från SBAB som gav mig en fantastiskt ränta vid ombildning. Sålde dock och sen gällde ju inte densamma längre... Lyssnade runt och landade på Nordea. Gissar att det nu iom uppgångar borde kunna vara länge att kolla runt igen.

Var en affärsman. Köper du ett "säkert" objekt och har goda finanser så kan du cutta räntan rejält med rätt argumentation. Gult på kontot förutom exakt 10 % av köpeskillingen på kontot och dåliga vibbar är ett framgångsrecept för att inte komma någonstans i förhandlingarna.

I dagsläget känns det säkrast att dela upp lånet på en kortare ränta och en längre. Kanske en ettåring och en tvååring. Räntesatserna går att förhandla ned runt 2 % på en ettåring och 2,45 på en tvååring. Kör hårt.

bear.flowertwig
2010-10-12, 22:34
Flera bra tips :thumbup:

hultman
2010-10-12, 22:53
Flera bra tips :thumbup:

Hur går det?

bear.flowertwig
2010-10-12, 23:17
Hur går det?

Ska ta den diskussionen lite senare i höst men det är bra att börja fundera lite redan nu. När Skandiabanken hörde av sig igår kunde jag iofs inte låta bli att fråga men där var det ungefär samma förhandlingsvilja som hos SBAB. Å andra sidan som sagt, på ett riktigt möte blir det helt annorlunda.

Förbannat trist om än viktig fråga.

hultman
2010-10-12, 23:57
Ska ta den diskussionen lite senare i höst men det är bra att börja fundera lite redan nu. När Skandiabanken hörde av sig igår kunde jag iofs inte låta bli att fråga men där var det ungefär samma förhandlingsvilja som hos SBAB. Å andra sidan som sagt, på ett riktigt möte blir det helt annorlunda.

Förbannat trist om än viktig fråga.

Skandiabanken har USLA räntesatser vid bundna räntor. Kan dock få en rörlig (i deras fall 30 dagar) för 1,80. Svårmatchat.

Man ska alltid gå in i ett möte med inställningen att det är banken som tjänar på affären och inte vice versa. Vill de förlora x antal tkr till förmån för idiotiska principer så är det deras förlust. Bolån renderar hiskeliga intäkter och är nästan riskfria i innerstaden.

shadowfire
2011-02-15, 20:24
Bump.
Vad tror vi om utvecklingen? Det mesta pekar ju på att det ska väldigt drastiska åtgärder till för att hindra ränteutvecklingen. Hur långt tror vi den går? Reporänta på 3% verkar ju inte vara några problem att nå, vilket i praktiken innebär bolåneräntor på 5% eller högre inom något år.

Ignatius72
2011-02-15, 20:40
Grundregeln är att det alltid är en bättre affär i långa loppet att ha allt rörligt (eller 3 månaders). Att binda räntan ska man se som en försäkring mot "spikar" i den rörliga räntan om man har ränteutgifter som ligger nära gränsen för vad familjeekonomin tål. Att tjäna pengar på att binda räntan förekommer nästan inte, eftersom det kräver att bankerna tillsammans gör en felbedömning av ränteläget i framtiden (och att du själv gör en korrekt bedömning). Bunden ränta är en tjänst som banken erbjuder som den har för avsikt att tjäna pengar på, bör man komma ihåg.
japp

skulle någon ta upp sina privata kostnader som ett argument i löneförhandling med mig skulle jag bli besviken. Jag skulle def inte ta det i beaktan för min lönesättning. Det är inte det jag betalar för.

Herregud, att ta upp sin privatekonomi är big no no:s.

Min enkla ränteförhandling går ut på att gå till min bank och säga att jag vill se över mina lån och räntor, sen att jag inte är nöjd med vad de erbjuder. När jag fått ett rimligt bud så kollar jag med andra banker så att jag inte blivit fintad. jag stannar hellre än byter då det är meckigt.
Jag har alltid haft rörlig ränta utom en enda gång då jag fick ett bra erbjudande om ett års bundet, gick bra de första kvartalet och riktigt uselt resten av tiden. Kostade mig många 10-tusingar.

shadowfire
2011-02-15, 20:52
Undrar hur många som springer och binder sina lån nu?
Det är duktig skrämseltaktik av Riksbanken för stunden iaf.

Själv ska jag roa mig någon dag med att räkna när och hur en bunden ränta skulle vara bra. Om man räknar på Riksbankens prognos och antar att man binder till en ränta som blir lägre än den rörliga räntan om några år, dvs att den rörliga räntan korsar ens bundna nivå och stiger över.

Det borde finnas en räntesats och ett tidsspann då bunden ränta faktiskt skulle vara en fördel för en bolånetagare. Sedan erbjuder troligtvis inte bankerna just den nivån eftersom de då skulle gå med förlust :D