handdator

Visa fullständig version : Viktminskning allt ok?


Hymer
2010-10-06, 07:32
Tjena,

Tänkte bara kolla så jag inte gör nått general fel här. Så om ni som är duktiga bara kollar av det och säger om nått ska ändras så blir jag glad :)

Dåså är 24år vikt 84. jobbar på kontor så sitter stilla 9h på jobbet och kommer hem och sitter still där med tills jag går och tränar i 2h. Målet är 80kg tills november då jag ska tävla i bjj :)

Träning:

Mån: Gym
Tis: MMA
Ons: BJJ
Tors: Gym alt jogg
Fre: MMA
Lör: Vila
Sön: BJJ

Kost:
Frukost kl 8: Proteindrink, Smoothie eller några knäckebröd samt omega 3
kl 10: Päron eller äpple
kl 12: lunch olika varje dag men kyckling är väll det vanligaste. Äter relativt små portioner om man jämför med mina kollegor.
kl 15: Äpple eller päron.
kl:17-18 Middag olika oftast nått med kyckling. äter små portioner. Omega 3
kl: Efter maten drar jag och tränar i 2h drar en banan direkt efter.
kl:21? havregrynsgröt och proteindrink
Kl22-23: sova.

Ser allt ok ut eller ska något ändras?Känns som jag äter sjukt lite men går inte omkring och är hungrig eller så.

Popliteus
2010-10-06, 07:58
Efter träning är det viktigare att snabbt få i sig protein än kolhydrater. Jag skulle därför byta ut bananen direkt efter träning mot en proteindrink. Sen till havregrynsgröten kl 21 skulle jag inte ta en proteindrink (förutsatt att det är vassle) utan någon proteinkälla som kan puttra en längre stund i magen under nattens långa fasta.

För övrigt tycker jag att det är lättast att deffa om man räknar kalorier. Då kan man vara "säker" att man inte ligger på för mycket underskott = onödig muskelförlust eller för lite underskott = för lite viktnedgång. Men det är kanske bara jag :P

Harnold
2010-10-06, 08:53
Proteindrink till frukost?

Försök att få i dig långsamma kolisar till frukost istället. Frukosten står trots allt för energin du gör av med till lunchen. Flytta proteindrinken från frukosten till efter träningen istället som ovanstående skrev. Bananen kan du antingen äta före träning eller så kan du skippa den helt.

Edit: Ta inte vassle-proteindrink som Pop skrev innan du ska sova. Långsamma proteiner är vad kroppen behöver över nattens fasta. Dock så kan du flytta havregrynsgröten till frukosten och kanske äta lite kvarg på kvällen i.o.m. att det innehåller långsamma proteiner för ett lågt kcal-pris. Dessutom så är det rea på Kvarg på Ligl! :)

Hymer
2010-10-06, 09:01
hehe jo jag vet att man ska räkna men har inte orkat ;) Tack för tipsen grabbar uppskattas enormt.

Popliteus
2010-10-06, 09:47
Keso med lite blandade bär innan läggdags är en personlig favorit :thumbup:

Hymer
2010-10-06, 22:29
Tja igen,

Tänkte bara försöka snål tigga om någon skulle kunna räkna ut mitt dagliga kcal intag så jag vet hur mycket jag ska cutta bort om jag börjar räkna. Har en sväng av dyskalkyli så jag kan fan inte få ihop det :))

Harnold
2010-10-06, 22:50
Tja igen,

Tänkte bara försöka snål tigga om någon skulle kunna räkna ut mitt dagliga kcal intag så jag vet hur mycket jag ska cutta bort om jag börjar räkna. Har en sväng av dyskalkyli så jag kan fan inte få ihop det :))

Läs "deff - guide" istället så kan du räkna ut det själv.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Hymer
2010-10-07, 08:00
Hehe jo grejjen är att jag inte kan räkna ut det har ju pseudo-dyskalkyli. Fattar inte hur man gör lixom :) men men google kan ju hjälpa mig med det men aktivitetsfaktorn vad är den. heldag framför datorn med 2h träning om dagen. 1,4?

Eddie Vedder
2010-10-07, 08:01
Hehe jo grejjen är att jag inte kan räkna ut det har ju pseudo-dyskalkyli. Fattar inte hur man gör lixom :) men men google kan ju hjälpa mig med det men aktivitetsfaktorn vad är den. heldag framför datorn med 2h träning om dagen. 1,4?

Du behöver inte räkna heller. Undvik all räkning så långt du bara kan. Börja först fundera på det om du känner att det går helt fel.