handdator

Visa fullständig version : Kondition viktigt för styrketräning?


Gizer
2010-10-05, 18:59
Funderar bara över en liten grej, hur viktig är konditionen för styrketräningen? Idag kör jag bara kondition för att bränna kalorier, men man förbränner ju ändå en del genom att köra styrketräning? Jag gillar inte heller konditionsträning så mycket och nu börjar det bli kallt ute och ja vad ska man säga, mycket roligare att lyfta vikter, sen känns det inte som att min kondition blir så mycket bättre av att köra 60-80 min på en trappmaskin (crosstrainer) två gånger i veckan, med en snittpuls på ca 180 om man jämför med då jag brukade vara ute och jogga.

Nu är ju frågan den, jag är inte överviktig och vill hellre bygga muskler så ska jag byta ut dom två passen mot styrketräning istället? eller förbränna extra mycket kalorier? Hur mycket förbränner man ungefär på ett tungt gym pass under en timme? Tacksam för svar! :)

Ivars
2010-10-05, 19:01
Normal konditions träning tror jag bara är positivt.

Rahf
2010-10-05, 19:06
Funderar bara över en liten grej, hur viktig är konditionen för styrketräningen? Idag kör jag bara kondition för att bränna kalorier, men man förbränner ju ändå en del genom att köra styrketräning? Jag gillar inte heller konditionsträning så mycket och nu börjar det bli kallt ute och ja vad ska man säga, mycket roligare att lyfta vikter, sen känns det inte som att min kondition blir så mycket bättre av att köra 60-80 min på en trappmaskin (crosstrainer) två gånger i veckan, med en snittpuls på ca 180 om man jämför med då jag brukade vara ute och jogga.

Nu är ju frågan den, jag är inte överviktig och vill hellre bygga muskler så ska jag byta ut dom två passen mot styrketräning istället? eller förbränna extra mycket kalorier? Hur mycket förbränner man ungefär på ett tungt gym pass under en timme? Tacksam för svar! :)

Inte mycket alls. Konditionsträning är helt klart bra för ditt allmänna välbefinnande.

Gizer
2010-10-05, 19:20
Har läst att 60 mins tung styrketräning förbränner ca 500 kcal, sen att 60-70 mins tungstyrketräning motsvarar 50 mins konditionsträning med 75% av maxpuls vet inte om det stämmer men men.

hejhopp79
2010-10-05, 20:09
Inte mycket alls. Konditionsträning är helt klart bra för ditt allmänna välbefinnande.

Amen.

Personligen tycker jag aldrig man ska ta bort konditionsträning helt ur sitt träningsprogram.

Sniggel
2010-10-05, 20:27
Har läst att 60 mins tung styrketräning förbränner ca 500 kcal, sen att 60-70 mins tungstyrketräning motsvarar 50 mins konditionsträning med 75% av maxpuls vet inte om det stämmer men men.

Det är nog en överdrift. Det är nog ovanligt att styrketräning förbränner så mycket!
200-400 kcal tror jag är mer normalt för ett styrkepass. Med ett högvolym/kort vila/massa superset kan det säkert närma sig ett kondispass dock.

Eddie Vedder
2010-10-05, 20:29
Har läst att 60 mins tung styrketräning förbränner ca 500 kcal, sen att 60-70 mins tungstyrketräning motsvarar 50 mins konditionsträning med 75% av maxpuls vet inte om det stämmer men men.

Cirkelträning utan vila kanske.

hejhopp79
2010-10-05, 20:37
Har läst att 60 mins tung styrketräning förbränner ca 500 kcal, sen att 60-70 mins tungstyrketräning motsvarar 50 mins konditionsträning med 75% av maxpuls vet inte om det stämmer men men.

Rätt tveksamt, beror helt och hållet på intensitet.

spoon
2010-10-06, 03:42
Men ökar inte ämnesomsättningen ordentligt av tung styrketräning? Jag kör Sheiko 3-4ggr i veckan 90-120 min per pass och kroppen skriker efter mat hela veckan.

z_bumbi
2010-10-06, 07:44
Men ökar inte ämnesomsättningen ordentligt av tung styrketräning? Jag kör Sheiko 3-4ggr i veckan 90-120 min per pass och kroppen skriker efter mat hela veckan.

I praktiken och om man väger lite mer och/eller tränar tyngre styrketräning under längre tid så brukar de flesta rapportera samma sak. Jag gissar helt enkelt att det inte finns någon undersökning som tillräckligt djupgående har undersökt kaloriförbrukningen vid styrketräning under mer tränade förhållanden.

Eddie Vedder
2010-10-06, 07:50
Men ökar inte ämnesomsättningen ordentligt av tung styrketräning? Jag kör Sheiko 3-4ggr i veckan 90-120 min per pass och kroppen skriker efter mat hela veckan.

Vi har skrivit om EPOC här:

http://traningslara.se/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/

Den här postade Grub igår. Den undersöker överviktiga och (vad jag förstått) otränade individer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154789

Gizer
2010-10-06, 11:20
Är djupt tacksam för svaren! ska nog hålla kvar vid åtminstone ett konditionspass i veckan! det där med förbränning så läste jag det från en post av king grub, där han säger ''Dessutom innebär själva styrketräningen en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset. Under en 24-timmarsperiod förbrukar 60-70 minuters intensiv styrketräning lika mycket energi som 50 minuters konditionsträning på 70% av maxpuls gör under samma tidsperiod.'' vet inte om energi är samma som kcal dock men det borde det väl vara?

King Grub
2010-10-06, 11:42
Inte normal styrketräning, utan cirkelträning utan vila mellan stationerna.

Gizer
2010-10-06, 12:00
Okej tack så mycket king grub! :)

Eddie Vedder
2010-10-06, 13:22
Är djupt tacksam för svaren! ska nog hålla kvar vid åtminstone ett konditionspass i veckan! det där med förbränning så läste jag det från en post av king grub, där han säger ''Dessutom innebär själva styrketräningen en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset. Under en 24-timmarsperiod förbrukar 60-70 minuters intensiv styrketräning lika mycket energi som 50 minuters konditionsträning på 70% av maxpuls gör under samma tidsperiod.'' vet inte om energi är samma som kcal dock men det borde det väl vara?

Jag svarade ju på det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4625575&postcount=7

a-johansson
2010-10-06, 16:04
Rätt tveksamt, beror helt och hållet på intensitet.

Också rätt tveksamt. Även om du ökar intensiteten (% av 1RM), så kommer det krävas mer energi, men du kommer i gengäld kunna utföra mindre arbete totalt och vilan mellan seten blir längre. Så även där blir nog skillnaden minimal.

zebbztah
2010-10-06, 16:46
Det är viktigt man måste träna hjärtat också :D