handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning för nybörjare


Dron
2010-10-05, 18:27
Har tänkt träna upp min kondition genom hockey och löpning.

Konditionen är för närvarande nere på NOLL, jag orkar knappt springa 500 meter.

De gånger jag sprungit senaste halvåret har jag fått problem med benhinnorna, kan bero på skor, dålig uppvärmning och asfalt, tror jag?

Hur skall jag träna för att förbättra konditonen snabbast? Jag hade tänkt springa 3 gånger i veckan nu i början. Då springa tills jag inte orkar mer, gå en bit, sen springa igen tills jag inte orkar mer och köra på så några kilometer.

Några tips, förslag eller tankar?

Edit: Konditionen kommer delvis att tränas genom att jag ska börja spela korphockey, två gånger i veckan. Men jag vill gärna träna den mer fokuserat också.

Crocker
2010-10-05, 21:01
Skulle ta det vääääldigt lugnt i början, du får inte springa in i väggen första passen.
Gör det bekvämt och lunka fram. Konditionen kommer allt eftersom, börja med kanske 1 km, trappa upp allt eftersom.

hejhopp79
2010-10-05, 21:08
Växla mellan lugnare tempo och längre distanser med högre tempo och kortare distanser. Släng in lite intervaller i form av backträning, spring i trappor etc.

HulkH
2010-10-05, 22:13
som sagt, lunka i början och håll pulsen uppe under en längre tid, tiotal minuter iaf.

Sen som sagt, växla lite mellan tempot också.

King Grub
2010-10-05, 22:14
Se till att du skaffar professionellt utprovade skor, särskilt med tanke på att du haft problem tidigare.

Dron
2010-10-06, 18:18
Skulle ju kunna växla mellan att lunka, gå i hög takt och att lunka lite fortare? Har ett par nya skor som enligt snubben på stadium var bra löpskor iaf, får se hur de funkar

Edit: Vore det bra/effektivt att träna på en cykel såhär i början? tränade en del på cykel i våras, men kändes aldrig som att det gav lika mycket som när man sprang, aldrig lika högt flås.

Crocker
2010-10-06, 18:24
Skulle ju kunna växla mellan att lunka, gå i hög takt och att lunka lite fortare? Har ett par nya skor som enligt snubben på stadium var bra löpskor iaf, får se hur de funkar

Edit: Vore det bra/effektivt att träna på en cykel såhär i början? tränade en del på cykel i våras, men kändes aldrig som att det gav lika mycket som när man sprang, aldrig lika högt flås.
Börja lugnt, med vad du tycker är kul. Gör inte det enkla svårt.

Dron
2010-10-06, 20:46
Var nyss ute och testade lite, gick bra lunka, skulle nog klara det ganska långt om det inte vore för att jag fick extrem mjölksyra under högerfoten efter ~800-900m, vad nu det kan bero på.. nya skor? ovana? kändes ungefär som när man inte åkt skridskor på länge och börjar åka. Går väl över efter några gånger, kanske är min "lunkteknik" som är kass och går till sig också.

Crocker
2010-10-06, 20:51
Var nyss ute och testade lite, gick bra lunka, skulle nog klara det ganska långt om det inte vore för att jag fick extrem mjölksyra under högerfoten efter ~800-900m, vad nu det kan bero på.. nya skor? ovana? kändes ungefär som när man inte åkt skridskor på länge och börjar åka. Går väl över efter några gånger, kanske är min "lunkteknik" som är kass och går till sig också.
Låg laktattröskel, det försvinner efter ett tag. Då den blir högre.
Hur känner du dig efteråt?

Dron
2010-10-06, 20:54
Känns rätt bra, lite trött i vader/fötter

Crocker
2010-10-06, 20:54
Känns rätt bra, lite trött i vader/fötter
Låter perfekt!
Fortsätt så, och öka distansen sakta. :thumbup:

Dron
2010-10-10, 19:55
Var just ute och körde igen. Sedan första tillfället(ovan) så har jag även varit på en korphockeyträning i torsdags. Nu idag när jag körde kände jag av benhinnorna och det kändes som att de blev rätt överansträngda och det kändes ungefär som de andra gångerna jag pajjat dem. Så jag gick istället. Kanske skulle satsa på att köra på cykeln på gymmet tills jag fått ned vikten(124kg nu) lite då det är när jag slår ned foten i marken det känns mest.

cero
2010-10-10, 20:19
Var just ute och körde igen. Sedan första tillfället(ovan) så har jag även varit på en korphockeyträning i torsdags. Nu idag när jag körde kände jag av benhinnorna och det kändes som att de blev rätt överansträngda och det kändes ungefär som de andra gångerna jag pajjat dem. Så jag gick istället. Kanske skulle satsa på att köra på cykeln på gymmet tills jag fått ned vikten(124kg nu) lite då det är när jag slår ned foten i marken det känns mest.

Att få ner vikten med lite skonsammare konditionsövningar (cykel, simning, promenader, trappmaskin, crosstrainer osv) tycker jag absolut du ska prioritera. Nu vet ju jag inte hur lång du är och så, men jag förutsätter att det är en hel del fett - och det belastar ju givetvis benhinnorna extra mycket.

Dron
2010-10-10, 20:22
Ligger för närvarande på 124kg/184cm. Skulle tippa på att 30-35kg är fett i alla fall. Kommer satsa på cykeln på gymmet(bör ej missuppfattas).

Everest
2010-10-10, 20:27
Edit: Vore det bra/effektivt att träna på en cykel såhär i början? tränade en del på cykel i våras, men kändes aldrig som att det gav lika mycket som när man sprang, aldrig lika högt flås.

Höj motståndet? Jag skulle definitivt satsa på cykling om jag var dig

cero
2010-10-10, 20:28
Ligger för närvarande på 124kg/184cm. Skulle tippa på att 30-35kg är fett i alla fall. Kommer satsa på cykeln på gymmet(bör ej missuppfattas).

Skulle nog aldrig ha missuppfattat detom du inte nämde det! Hursomhelst, tycker du ska köra på det, alternativt hålla dig till väldigt lugnt löpning tills dess att du har fått ned vikten. Och glöm för guds skull inte ordentliga skor och ev inlägg vid behov. Gå hellre till en affär som specifikt säljer löparskor än att köpa ett par på stadium, finns nog en hel del bra skor där, men tvivlar på att personalen är särskilt kunniga.

Dron
2010-10-10, 20:37
Ok, tack för svaren. Blir att köra på cykel på gymmet tills vidare iaf.