handdator

Visa fullständig version : Crossfit - Hur träna fram till SM?


Tanman
2010-10-05, 17:37
Är det någon här som ska köra SM och har tips på vad vilka färdigheter man fortfarande hinner träna upp för att åstadkomma någon förändring den korta tid som är kvar? Så generellt, vad inom crossfit går snabbast att träna upp om man är någorlunda nybörjare men med skaplig kondition och styrka?

diskonto
2010-10-05, 20:30
Form - allt ska vara perfekt. Alla pullups med hakan över och med HELT raka armark. Samma med pushups, swings, muscle-ups - allt kommer att bedömas stenhårt (som det ska göras). Har du några svagheter av det som brukar kunna dyka upp kan det väl vara vettigt att fokusera på dessa.

Tanman
2010-10-05, 21:11
tack, bra råd! Träna på formen utan att fuska mao.
När det kommer till kondition, i vilken form är det troligt att det dyker upp?

diskonto
2010-10-05, 21:18
Kan dyka upp i form av många korta pass med liten vila eller som ett triatlon. Det är ju det som är grejen. Du måste träna för båda fallen. Jämnast vinner.

PepzAdept
2010-10-05, 21:26
Cool. En fråga på det, hur förbereds domarna på det här? Alltså för att det ska dömas så jämnt som möjligt av alla.

diskonto
2010-10-06, 07:34
Man försöker använda en pool av domare som är duktiga på att se rörelser, och har god vana med CrossFit. Det är dock inte alltid helt lätt att få ihop, då några av dom bästa domarna vi har i Sverige kommer att tävla eller har andra positioner inom just SM.

Det brukar vidare finnas en huvuddomare som dels är ansvarig för att informera alla domare om kriterier för godkända rörelser, dels går runt och rättar till bedömningar under grenarna om han känner att det brister. Det är inte så lätt att döma, då man tittar på väldigt många saker samtidigt, och det är ibland enklare att se fel om man står en bit bort.

Exempelvis en kettlebellswing - domaren som står nära fokuserar antagligen en stor del på utlåsningspositionen över huvudet (raka armar, visa öronen), och det är svårt att se om atleten samtidigt inte öppnar höften fullt ut - om en atlet inte gör detta ska huvudomaren se detta och meddela domaren om problemet. Huvuddomaren har också rätt att ta repetitioner.

Man ska inte oroa sig för hur andra blir bedömda. Se till att göra 100% godkända repetitioner själv. Det finns inget fånigare än folk som gnäller på vad andra gör - det är klart att det alltid kommer att finnas gråzoner i sporter som har ett bedömningsmoment. Fokus på sig själv, inte på andra.

Här ser man en VÄLDIG skillnad på dom som är riktigt duktiga (jag har dömt alla möjliga atleter på alla nivåer) - dom fokuserar helt på sig själva och får dom inte ett par repetitioner så gör dom om dom helt utan gnäll. Folk som är "sämre" (på crossfit då såklart) brukar gnälla och svära och ha sig - inte ok.

Det är skitsvårt och jävligt otacksamt att döma. Ni som ska tävla - se till att ge de domare som ställer upp gratis den respekt dom behöver för att fortsätta utvecklas - ÄVEN om ni känner er förfördelade. Det är bara en lek.

Inte för att just ni skulle bete er såhär, utan bara en allmän reflektion. Det är alltid ett sånt jäkla gnällande. Konstruktiv kritik, helst efter, tas tacksamt emot av arrangörerna. :)

PepzAdept
2010-10-06, 16:43
Ja men det låter ju skitbra! Då verkar ju alla vara väl förberedda.

Det är inte så lätt att döma, då man tittar på väldigt många saker samtidigt, och det är ibland enklare att se fel om man står en bit bort.

Det var lite det som var min tanke. Såg på SM förra året att det vart väldigt olika i bedömningen samt några oklarheter domarna mellan vart folk skulle släppa vikterna osv. Alltid svårt att vara själv att döma.


Man ska inte oroa sig för hur andra blir bedömda. Se till att göra 100% godkända repetitioner själv. Det finns inget fånigare än folk som gnäller på vad andra gör - det är klart att det alltid kommer att finnas gråzoner i sporter som har ett bedömningsmoment. Fokus på sig själv, inte på andra.

Varför är det fånigt att ifrågasätta någons bedömning om den skiljer sig katastrofalt från någon annans? Det är väl inget underligt att man vill ha en jämn bedömning atleterna mellan? Har både deltagit och sett många tävlingar i olika sporter där det mest blir oseriöst för att domare dömer olika. Det är väl viktigt att det standardiseras och att domarna inte är rädda för att vara hårda väl på tävling. Tycker det är fånigt om huvudparten kör med strikt utförande och några istället har ett dåligt utförande för att tjäna tid och spara energi men att båda är okej för domarna. Här tänker vi nog helt olika du och jag, min tanke är att atleter alltid kommer att sträva efter att tänja på gränserna enligt min erfarenhet som både publik, domare och atlet själv. Behöver inte ens vara med flit utan omedvetet när man blir trött. Då är det ju viktigt att domarna ser till att styra upp det utförandet såklart.


Det är skitsvårt och jävligt otacksamt att döma. Ni som ska tävla - se till att ge de domare som ställer upp gratis den respekt dom behöver för att fortsätta utvecklas - ÄVEN om ni känner er förfördelade. Det är bara en lek.

Inte för att just ni skulle bete er såhär, utan bara en allmän reflektion. Det är alltid ett sånt jäkla gnällande. Konstruktiv kritik, helst efter, tas tacksamt emot av arrangörerna. :)
Domarna ska givetvis ha ett jäkligt stort tack. Som i alla dessa sporter som egentligen drivs av eldsjälar så är det väldigt tacksamt att det finns de som hjälper till och styr och ställer lite på tävlingsdagen :thumbsup:

Haha. Är inte säker på att alla kommer att känna just där och då att det bara är en lek :D Man kanske inte heller ska kalla det för SM då?
Men nog har du en poäng i det, det ska vara roligt att tävla helt enkelt!
Tror det kommer att bli hur grymt som helst i alla fall! Tycker att SM flöt på ganska bra förra året och gissar att det bara blir bättre till i år!

Var mest av nyfikenhet som jag undrade om ni haft domarmöten, träningar osv osv.

Mvh
Kristian

diskonto
2010-10-06, 17:41
Att man missar att göra bra repetitioner när man är bortom trött är en självklarhet. Det är där domaren hjälper till! Då får man bättra sig och så får man repetitionen man vill ha.

Som sagt - bedömningar kommer alltid att variera och atleter kommer alltid att se sig förfördelade. Jag tycker folk ska fokusera lite mer på sina egna prestationer än andras (eller domarnas). Det brukar faktiskt bli mer positivt även för dom själva och deras prestation.

CrossFit SM förra året var Sveriges första tävling i det här, och om det var nåt vi (CrossFit-sverige) lärde oss av den tävlingen var just vikten av bra domare, då detta brast rejält just i den tävlingen. Efter detta har nivån gått upp REJÄLT, och till Scandinavian challenge, sectionals och regionals handplockades domarna bland folk som jobbar med det här.

Träningar att döma och domarmöten.. Domarmöten har hållits på varje tävling där man gått igenom de kriterier som gäller för just den tävlingen, men bortom det finns inget ordnat. Som sagt så har nästan bara folk som jobbar med det här, och har bra öga för det, handplockats till tävlingarna efter detta. Notera att jag inte vet vilka som kommer att döma just på det kommande SMet - jag har mycket lite med organisationen att göra på den här tävlingen (ska tävla i lag), och jag tävlade i förra SM.

Jag skulle säga att den här sporten, trots att den är så ung, är ganska organiserad och välarrangerad.

diskonto
2010-10-06, 17:41
Ett bra tips är också att filma sig närman gör metcons - saker känns och är annorlunda än man tror. Att sen visa det för andra publikt är ett mycket bra sätt att tvinga sig till bra form.

Yankee kan säkert komma med nåt tillägg. Han står ju på "andra sidan" som atlet. Jag har visserligen tävlat ett par gånger, men är nog mer arrangör än atlet...

PepzAdept
2010-10-06, 22:41
Träningar att döma och domarmöten.. Domarmöten har hållits på varje tävling där man gått igenom de kriterier som gäller för just den tävlingen, men bortom det finns inget ordnat. Som sagt så har nästan bara folk som jobbar med det här, och har bra öga för det, handplockats till tävlingarna efter detta.

Ja men då så. Det är bara att se hur det blir så får man utvärdera efteråt. Som sagt tror det kommer att bli en kul tävling och tvivlar inte på att arrangemanget är bra. Var mest nyfiken på hur det fungerar så att säga. Sporten är ju ung så finns ju sjuk utvecklingspotential dessutom!

Kommer garanterat att vara på plats, sen om det blir som atlet eller åskådare visar sig väl i veckan. Är nog på tok för dåligt förberedd för att vara med egentligen men å andra sidan är det alltid kul att tävla och alltid lär man sig något :)

Yankeee
2010-10-08, 20:28
Det viktigaste som jag ser det (förutom korrekt teknik då som diskonto redan nämnt) är att det inte får finnas någon övning där man känner "helvete" om den skulle dyka upp. Allt måste behärskas.

PepzAdept
2010-10-08, 21:18
Haha. Om man känner så inför många borde man alltså skita i det här? ;)

Yankeee
2010-10-09, 07:46
Haha. Om man känner så inför många borde man alltså skita i det här? ;)

Det tycker jag inte, det är alltid kul att tävla och kan man göra det mesta ska man så klart vara med om man vill. Det som kan bli lite surt är ju om man t.ex. inte kan göra handstand push-ups och det kommer i första eventet :)

z_bumbi
2010-10-09, 14:27
Så generellt, vad inom crossfit går snabbast att träna upp om man är någorlunda nybörjare men med skaplig kondition och styrka?

Muskeluthållighet då det bygger (från olika håll) på styrka och kondition men kräver en lokal anpassning i musklerna som går ganska så snabbt att få till.

PepzAdept
2010-10-09, 15:13
Det tycker jag inte, det är alltid kul att tävla och kan man göra det mesta ska man så klart vara med om man vill. Det som kan bli lite surt är ju om man t.ex. inte kan göra handstand push-ups och det kommer i första eventet :)

Ja så är det ju. Hehe. Kan bli spännande det här. Blir man diskad omman inte klarar av en gren eller bara placerad sist och kan fortsätta med nästa eller hur fungerar det där?

diskonto
2010-10-09, 15:24
Det kommer ni inte att veta på förhand.

PepzAdept
2010-10-09, 16:26
Okej. Hörde något om en lagtävling i staterna där laget inte kunde utföra MUs, då hade de andra lagen hjälpt dem att klara av dem. Sånt är tufft, snacka om sportmanship :D Sånt som får en att gilla crossfit :)

Dillchips
2010-10-09, 18:31
Fast då låter det mer som ett sällskapsspel än en tävling.

PepzAdept
2010-10-09, 22:01
Förutsätter att de redan förlorat grenen. Så alternativet hade väl varit att de inte fullföljt grenen. Är väl roligare på det där sättet tycker jag, visar väl bara att folk har distans till vad de tävlar i.