handdator

Visa fullständig version : några tokigheter med detta schema?


Big_Vik
2003-10-29, 23:01
Kör nu:
månd. Rygg,biceps,trapz,underarmar.
tisd. HIIT
onsd. Bröst,triceps,axlar
torsd. HIIT
fred. ben,vader,mage
lörd. vila
sönd. vila

Men funderar på att byta till det nedan för att det blir för drygt med kondition efteråt. ska bara kolla upp om det går att träna på helgen. ser det ut som om någon muskel kommer bli övertränad? annars tycker jag det bara ser fint ut, med tre utspridda vilodagar.
kan ju lägga till att jag tänkt prioritera bröst,rygg,axlar,underarmar lite mer.

Månd. Rygg,u-armar,trapz +HIIT
Tisd. vila
Onsd. Axlar,triceps,vader +HIIT
Tors. vila
fred. Ben,biceps
Lörd. vila
Sönd. Bröst,mage +HIIT

Medusa
2003-10-29, 23:05
Jag tycker det andra alternativet ser mycket bättre ut, mer vila.

Hur länge har du kört med det första schemat?

Big_Vik
2003-10-29, 23:08
inte så länge...5 veckor kanske. funkade bra i början, men körde ett riktigt skit-bröst/axlar/tricepspass idag så började fundera på detta. men själva splitten tycker jag var ok, men jag fick inte riktigt in konditionen.

Medusa
2003-10-29, 23:18
I längden hade det nog blivit tufft.


Tycker du ska:
Månd. Rygg,u-armar, Biceps +HIIT
Tisd. vila
Onsd. Axlar,trapz+HIIT
Tors. vila
fred. Ben,Vader
Lörd. vila
Sönd. Bröst, triceps +HIIT

Mage vore bättre om du kör via "the Weider staggered set principe"

Under 50-talet presenterade Joe Weider en träningsmetod kallad "The Weider Staggered Sets Principe". Och detta var faktiskt inte så dumt! En "staggered-set-rutin" inkluderar inte bara magträning, utan även övningar för andra delar av kroppen! Om du till exempel tränar bröst, lår och vader en dag så kan du samtidigt träna magen enligt följande förslag:

Börja med vanlig bänkpress cirka 3-4 set, varefter du tränar ett set crunches.
Fortsätt sedan med flyes för bröstet, följd av knäsittande magdrag i maskin.
Gå över till cable crossovers, varefter du återigen tränar ett set crunches. " Från B&K

Kebab-Arne
2003-10-29, 23:19
Blir inte ben och biceps lite väl mycket på en och samma dag? Beror på hur länge du är på gymmet och hur mycket discobyggare du är ;)

Enda jag tänkte på.

*Edit*

Hmm, nu var det ifs dem andra musklerna du skulle prioritera.

Big_Vik
2003-10-29, 23:23
Originally posted by Medusa
I längden hade det nog blivit tufft.


Tycker du ska:
Månd. Rygg,u-armar, Biceps +HIIT
Tisd. vila
Onsd. Axlar,trapz+HIIT
Tors. vila
fred. Ben,Vader
Lörd. vila
Sönd. Bröst, triceps +HIIT

Mage vore bättre om du kör via "the Weider staggered set principe"

Under 50-talet presenterade Joe Weider en träningsmetod kallad "The Weider Staggered Sets Principe". Och detta var faktiskt inte så dumt! En "staggered-set-rutin" inkluderar inte bara magträning, utan även övningar för andra delar av kroppen! Om du till exempel tränar bröst, lår och vader en dag så kan du samtidigt träna magen enligt följande förslag:

Börja med vanlig bänkpress cirka 3-4 set, varefter du tränar ett set crunches.
Fortsätt sedan med flyes för bröstet, följd av knäsittande magdrag i maskin.
Gå över till cable crossovers, varefter du återigen tränar ett set crunches. " Från B&K

det där såg ju riktigt bra ut, men kanske slänga in mage på axlar/trapz-dagen? OCh testa staggered sets eller att supersetta med någon annan övning?
men aldrig att jag rör en cabel-cross! ;)

Big_Vik
2003-10-29, 23:25
Originally posted by Kebab- Arne
Blir inte ben och biceps lite väl mycket på en och samma dag? Beror på hur länge du är på gymmet och hur mycket discobyggare du är ;)

Enda jag tänkte på.

*Edit*

Hmm, nu var det ifs dem andra musklerna du skulle prioritera.

jag tror inte 5-7 set biceps efter benen sliter så hemskt på kroppen ;) inte för att jag testat, men det är väl inte värre än att köra vader efteråt? sen får jag ju hyfsad återhämtning eftersom dem hålls relativt långt från ryggdagen.

Medusa
2003-10-29, 23:26
Det där med cable cross var bara med som exempel, principen är ju att du slänger in ett set av valfri magövning mellan de ordinarie övningarna, fungerar riktigt bra faktiskt! :hbang:

Stjäl inte tid och inte speciellt ansträngande, men ack så bra! Dessutom så håller man ju kroppen "igång" även mellan seten, istället för att gå ner i total vila.

läs denna, värd mödan :whipped:
http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/mangla_midjan.htm

Big_Vik
2003-10-29, 23:30
Originally posted by Medusa
Det där med cable cross var bara med som exempel, principen är ju att du slänger in ett set av valfri magövning mellan de ordinarie övningarna, fungerar riktigt bra faktiskt! :hbang:

Stjäl inte tid och inte speciellt ansträngande, men ack så bra! Dessutom så håller man ju kroppen "igång" även mellan seten, istället för att gå ner i total vila.

läs denna, värd mödan :whipped:
http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/mangla_midjan.htm

tack för all hjälp medusa. har skummat igenom den tidigare men aldrig hunnit testa.
isf blir det:
Rygg,biceps,underarmar
Axlar,trapz,mage
Ben,vader
Bröst,triceps.

...kom på att jag nu efter att ha ökat som fan i triceps nu hamnat i en svacka sen några veckor tillbaka och gått bakåt i styrka :(
men det blir några lätta veckor nu och nog fan ska jag palla med bröst innan!

nu blir det sova. :sleep:

Medusa
2003-10-29, 23:34
Det låter bra det! :thumbup:

Jag tränar på som aldrig förr, tappat 4 cm i midjemåttet (rutorna kröp fram) och ökat 4 cm på överkroppen, samt 2 cm på överarmen, under 28 dagar :kickass:

Vet inte hur bra det är, men det duger för mig ;) Cheers man :cheers: