handdator

Visa fullständig version : Armbåge eller triceps: Har tydligen skadat mig. Help!


Virtual1339
2010-10-05, 12:22
Kön: Man

Ålder: 20 år ung

Längd och vikt. 179/97

Smärtbeskrivning:
ar gör det ont?
Vänster armbåge

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Djup

Gör det ont någonstans då du trycker?
Vänster arm från triceps neråt är ömmare än högra armen

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Succesivt, men den 'akuta' smärtan kom plötsligt

Är smärtan skarp eller mer dov?
Både och faktist

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Ont hela tiden

Känns det bättre eller sämre efter träning?
Sämre

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Press övningar

Var i rörelsen smärtar det?
Hela rörelsen, mest vid toppläget

Hur länge har du haft ont?
Dov smärta i en vecka, akut smärta i 1½ dygn

Smärtvariation över dygnet.
Hittils ingen variation

Vad och hur mycket tränar du?
Styrketräning 3-5ggr per vecka
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?

Nej

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Panadol heter en värkmedicin som jag har hemma men har inte testat det än. För jag hittade burken först nu för 5 minuter sedan.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej. Söker hjälp av er!!

Övrigt:
Altså. Jag är rädd att detta är själv vållat. Jag har deffat nu i ca 1-2 månader och minskat ett par cm i midjemått, men endå ökat nästan 20kg i bänk och 10kg i sittande militärpress. Försökte ta det lungt efter att armbågen började ömma, men igår testade jag lite tyngre bänkar och då small det av en välldigt hård smärta som strålar till fingrarna och det tar ont att klämma på en plast flaska.

Virtual1339
2010-10-05, 12:56
Låter lite som tennisarmbåge. Tror ni jag prickat rätt?

nyrjoh
2010-10-05, 13:50
Skulle även kunna vara N. Ulnaris irritation. Smärtar det vid insidan av armbågen?

burkmannen
2010-10-05, 19:39
Jag har ömmande i armbågen på undersidan där triceps fäster vid armbågen tror jag, det ömmar och fått tips om att smörja med voltaren gel och ipren men har använt det i över 7 dagar men får känningar ibland fortfarande. Vad mer kan man göra? stretcha?

Virtual1339
2010-10-06, 09:15
Skulle även kunna vara N. Ulnaris irritation. Smärtar det vid insidan av armbågen?

Idag kan jag förtydliga att det smärtar från triceps neråt mot handleden/fingrarna.

mbruhn86
2010-10-07, 01:12
Jag har ett liknande problem med mina armbågar fast inte så bitande smärta, jag förklarade för min systers man och han trodde först att det va ett muskelfäste som hade gått av eftersom han hade haft samma problem fast i axeln, kan det vara så att du överbelastat triceps såpass länge så fästet har gått av vid armbågen?

Virtual1339
2010-10-07, 08:17
Jag har ett liknande problem med mina armbågar fast inte så bitande smärta, jag förklarade för min systers man och han trodde först att det va ett muskelfäste som hade gått av eftersom han hade haft samma problem fast i axeln, kan det vara så att du överbelastat triceps såpass länge så fästet har gått av vid armbågen?

Altså det där låter ju jobbigt som fan. Smärtan e lite bättre idag nu iaf. Kurar med burana och is gel. Men jag tror det är en övervbelastnings skada. Hoppas det går om. Kommer ta det lungt denna månad ut. Träning 1-2ggr per vecka 1 om det blir helkroppspass. Sen börja lungt.

mbruhn86
2010-10-07, 11:34
Altså det där låter ju jobbigt som fan. Smärtan e lite bättre idag nu iaf. Kurar med burana och is gel. Men jag tror det är en övervbelastnings skada. Hoppas det går om. Kommer ta det lungt denna månad ut. Träning 1-2ggr per vecka 1 om det blir helkroppspass. Sen börja lungt.

Ja om det skulle vara en bristning i muskelfästet så är det ju inte alls bra att använda triceps så försök att använda den så lite som möjligt så kommer det nog bli bättre! :)

Popliteus
2010-10-07, 20:13
Altså det där låter ju jobbigt som fan. Smärtan e lite bättre idag nu iaf. Kurar med burana och is gel. Men jag tror det är en övervbelastnings skada. Hoppas det går om. Kommer ta det lungt denna månad ut. Träning 1-2ggr per vecka 1 om det blir helkroppspass. Sen börja lungt.

Om ditt muskelfäste varit helt av skulle du märkt det vid skadetillfället då det "smäller till" ordentligt vid en sådan skada samt att du inte skulle kunna använda muskeln överhuvudtaget eftersom att fästet över armbågsleden gått av. Därför kan du nog vara säker på att det inte har hänt.

Strålar smärtan ut i fingrarna? Isf vilka fingrar?

Virtual1339
2010-10-08, 05:38
Ja om det skulle vara en bristning i muskelfästet så är det ju inte alls bra att använda triceps så försök att använda den så lite som möjligt så kommer det nog bli bättre! :)

Tänkte så också :)

Om ditt muskelfäste varit helt av skulle du märkt det vid skadetillfället då det "smäller till" ordentligt vid en sådan skada samt att du inte skulle kunna använda muskeln överhuvudtaget eftersom att fästet över armbågsleden gått av. Därför kan du nog vara säker på att det inte har hänt.

Strålar smärtan ut i fingrarna? Isf vilka fingrar?

Av är det ju inte, det uteslöt jag direkt fast det 'small' till. Det var mera att jag tappade styrkan i armen å triceps skulle aktiveras i bänken.

Det strålar till lill- ring och långfinger

Virtual1339
2010-10-10, 01:12
Nu har smärtan gått till triceps, altså det strålar ej genom armbåge till fingrarna. Det är väll bra? Men triceps och en del av bicepsen ömmar och jag får ont av att använda armen till t.ex. att bära matkasse eller hålla hand (med flickvän då)

Har inte tränat än, har väntat med det.