handdator

Visa fullständig version : Träna med halvrom osv.


JoeyP
2010-10-04, 18:37
Vad tror ni om att variera med mindre rom och lassa på mer vikter ibland?
Jag tränar ofta strikt, eller typ jämt strikt.

Har funderat många gånger på att lassa på en 10-15-20kg extra i böj och köra typ mindre rom. Likaså i typ militärpress, lassa på mer vikt och inte köra hela vägen ner till helt utsträckta armar.

Eller typ benpress osv?

Har ni tips? Jag suger på att träna med sämmre rom men det kanske är bra som variation jag vet inte.

Vissa kör ju full rom i böj, men fuska som fan i benpress osv.

Har ni börjat med fusk rom längre fram i eran träningskarriär?

Kauppi
2010-10-04, 18:48
de flesta baddybillders kör väl så? men jag brukar köra så när jag vill ha så mycket pump som möjligt, funkar finfint.
testatestatesta!! o variation är aldrig fel.

mpersson
2010-10-04, 18:52
Ja många bodybulders kör det för att tex prickskjuta en kroppsdel. Tex att inte köra helt ner och helt upp i militärpress, eller bara köra halva från botten i bänk osv.

Prova att köra så sista seten eller kanske varannan vecka, bara fantasin sätter hund.

Starlight
2010-10-04, 19:22
Jag tror man kör det för att inte tappa pump och spänning i en viss muskel, och inte för att kunna lägga på mer vikt. Som de över skrev, så kör ju många bodybuilders så också. Vad jag har hört så ska man ta bort vikt när man kör på detta sätt, och inte lassa på extra vikt, för att få så bra kontakt som möjligt.

Fredrik_S
2010-10-04, 19:26
Jag kör kort begränsad ROM i väldigt många övningar(i nästan alla), men inte med tunga vikter utan endast för att hela tiden ha en skön anspänning i muskeln och för att få bättre pump och kontakt...

von huff
2010-10-04, 19:29
Att bb kör så beror på att de vill behålla spänningen i musklerna under hela setet.Pröva själv att göra ett set benpress utan vila och utan att sträcka ut i toppläget.Det är tyngre än "vanliga" benpressar.

Annars tror jag att det är bra, för både tillväxt och viktvna/styrkan att träna så ibland

ARMSTARK
2010-10-04, 19:35
Det funkar naturligtvis bättre ju längre man har tränat och känner sin kropp och kan alla övningarna och hur de ska kännas.

Annars finns det bara en grundregel= kontakt.

Morrris
2010-10-04, 19:36
Att begränsa ROMet i muskelns utsträckta läge tror jag inte är någon bra idé iaf.

Fredrik_S
2010-10-04, 19:40
Att begränsa ROMet i muskelns utsträckta läge tror jag inte är någon bra idé iaf.

det blir väl lite av en ballistisk stretch som med lång träningsvana borde kunna utföras utan risk med lätta vikter...
Liggande pullover med hantel ser jag som exempel på en övning där man jobbar bäst nära bottenläget och som man tappar precis alla anspänning om man kommer högt..

mpersson
2010-10-04, 19:48
Ett tips kan ju vara att prova båda?

I pullover om du kör de kör efter kontakt, i bänkpress släng på lite extra och kötta. Osv, välj de övningar du vill. :)

Morrris
2010-10-04, 19:52
det blir väl lite av en ballistisk stretch som med lång träningsvana borde kunna utföras utan risk med lätta vikter...
Liggande pullover med hantel ser jag som exempel på en övning där man jobbar bäst nära bottenläget och som man tappar precis alla anspänning om man kommer högt..

Ballistisk stretch?

Att jobba i muskelns fullt utsträckta läge och begränsa ROMet i toppläget är vad min träning baseras på iaf.

Anders The Peak
2010-10-04, 20:37
Det här är det senaste på fronten D.T.P Training
_J9_ylVX2p4

Supermicke
2010-10-04, 21:07
brukar använda det ibland i chins för att reppa många reps jämfört med hela och sen har jag använt i bänkpress, lassa på för mycket sen lyft ner den några cm bara sen upp (klossbänk fast utan kloss, hade inge kloss XD). Tänkt för viktvana i bänk och repsvana i chins.

Det kan väl säkert fungera bra, tror jag iaf.

Fredrik_S
2010-10-04, 23:53
Det här är det senaste på fronten D.T.P Training
_J9_ylVX2p4

Det där gillade jag. Korta kontraktioner i olika lägen ibland lite längre. Det liknar väldigt mycket hur det ser ut när jag gymmar, speciellt när killen i vita linnet kör hammerrodden.