handdator

Visa fullständig version : Kramp i vaderna


Trashcan
2010-10-04, 17:02
Jag har försökt att skärpa till mig med vadträningen på sistonde, men varje gång jag försöker träna vaderna slutar det med jättekramp. Första setet funkar ok, sen är det fan omöjligt att fortsätta. En repetition och det hugger till ordentligt. Brukar vara stående vadpress i smithen. Vad ska jag göra? Brukar nästan alltid käka massor av havregryn till frukost, vilket ju borde åtgärda eventuell magnesiumbrist, men jag vet inte. Knaprar Multi FX vitamineraltabletter också, så det vore konstigt om jag hade brist. Har ni några idéer?

Gosti123
2010-10-04, 17:18
När jag hade kramp vid fotboll etc, rekommenderade dom magnesiumtablett, banan och mycket vatten.

Bluesparv
2010-10-04, 17:25
Mycket vatten brukar hjälpa. Utspritt över hela dan givetvis.

z_bumbi
2010-10-04, 17:29
Hur ser uppvärmningen ut?
Hur kör du första setet?
Hur har du planerat att köra resten av seten?
Har du bra rörlighet?
Kör du hela rörelselängden?

Tolkia
2010-10-04, 18:22
Jag vill slå ett slag för rörlighet här, även om z_bumbi redan har gjort det.

Trashcan
2010-10-04, 21:27
Hur ser uppvärmningen ut?
Hur kör du första setet?
Hur har du planerat att köra resten av seten?
Har du bra rörlighet?
Kör du hela rörelselängden?

Kör ingen specifik uppvärmning för vader. Tränar ofta vaderna relativt sent i passet, och då har man ju kört t ex knäböj innan. Borde väl värma upp lite.

Hur? Siktar på 8-15 reps ungefär... Resten av seten samma sak. Är inte helt säker på vad du menar. =)

Jag vet inte riktigt var jag ska dra gränsen för dålig rörlighet, men jag tror jag har rätt bra rörlighet. Knäböj kan jag göra hur djupa som helst med bra form, och jag har för mig att det kräver en del rörlighet i vader m.m. Kanske är jag lite stel i baksida lår/vader, men jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med.

Ja, hela rörelselängden, från full kontraktion till mild stretch kan man väl säga.

z_bumbi
2010-10-05, 10:27
Testa att värma uppeller kör lättare och/eller färre reps om det innebär att du får ut flera set, vartefter ökar du sen belastningen och/eller antalet reps och ser om problemet kvarstår.

Rörligheten är i vaden med rakt ben (eftersom du kör en stående vadpress) och jag tycker att man ska komma en bra bit under horisontellt med foten dvs vinkeln mellan ovansidan av foten och smalbenet bör hamna någonstans runt 45 grader för en hygglig rörlighet.

Crocker
2010-10-05, 14:32
Fick en otrolig kramp i vaderna inatt. Nästan så jag blev tillfälligt förlamad en stund, någon som vet?

Springer
2010-10-05, 14:48
Gubbvad?

Lillleif
2010-10-05, 15:03
Crocker: Vet vad? Du fick förmodligen ett släng av sendrag. Känns otäckt men är i regel ofarligt.

Crocker
2010-10-05, 16:28
Crocker: Vet vad? Du fick förmodligen ett släng av sendrag. Känns otäckt men är i regel ofarligt.
Vet du vad, tack. Skämdes lite nu. :em:
Förvånad att jag har ont idag också, dock.

DennisJ
2010-10-05, 17:43
Vet du vad, tack. Skämdes lite nu. :em:
Förvånad att jag har ont idag också, dock.

Första gången jag fick sendrag så kunde jag inte gå ordentligt på två dagar.

Trashcan
2010-10-05, 19:36
Testa att värma uppeller kör lättare och/eller färre reps om det innebär att du får ut flera set, vartefter ökar du sen belastningen och/eller antalet reps och ser om problemet kvarstår.

Rörligheten är i vaden med rakt ben (eftersom du kör en stående vadpress) och jag tycker att man ska komma en bra bit under horisontellt med foten dvs vinkeln mellan ovansidan av foten och smalbenet bör hamna någonstans runt 45 grader för en hygglig rörlighet.

Okej, ska absolut pröva det.

Om det är kriterierna så har jag nog hygglig rörlighet. =)