handdator

Visa fullständig version : Inflammation i foten (stortån) eller?


emi23j
2010-10-04, 14:16
Kön: Man

Ålder: 25

Längd och vikt: 180, ca 85

Smärtbeskrivning:
Det gör ont i området av det metatarsala benet och proximala phalangen i stortån. Smärtan är djup och det gör ont när jag trycker på området och även när jag sätter "tryck på foten", t ex när man går/springer osv.

Detta är nu den 7e veckan med dessa besvär. Besväret uppkom då jag roterade foten innåt med metatarsala benet i marken.
Smärtan är både skarp och dov. Smärtintensiteten varierar, när jag går är det mer av en "obekväm" smärta men ibland så ökar intensiteten och smärtan blir mer skarp. denna smärta håller i sig ca 2 min åt gången.
Smärtan känns oftast sämre efter träning/aktivitet.
de rörelser som smärtar mest är sådana där man sätter mycket tryck på foten, t ex sprints och hopp (som jag egentligen inte kan utföra). rörelser i sidled gör också mycket ont. samt att gå upp på tå (t ex göra en vadhävning) gör mycket ont.


Jag har gått på behandling hos sjukgymnast här i tyskland (laserbehandling) men det har inte blivit bättre. Jag har sedan tre dagar tillbaka börjat äta ibuprofen, detta har gjort det hela lite bättre genom att minska svullnaden av området. Dock så märkte jag imorse att den ytliga smärtan stigit i intensitet och även att jag har ett blåmärke på ca 1 cm ovanför smärtan.

Jag tränar basket och enda ändringen som jag gjort på sistone är att jag tränar mindre styrketräning (3-4 ggr i veckan till 1-2). Basketträning är 4 gånger i veckan plus 1 match.

Det som sjukgymnasterna här tror är felet är att foten är inflammerad, men jag ska på röntgen någon gång i veckan för att de ska få mer information om skadan. Vad tror experterna här på brädan?
Jag har läst lite om "bruised bone" och det låter som att detta också kan vara en möjlighet. hur som helst, hoppas någon kan hjälpa.

Tack på förhand
Emil