handdator

Visa fullständig version : knäböj, hur viktig??


Kimsan
2003-10-29, 21:42
Hur viktig är knäböj egentligen??

Är inte det bara en övning som det är väldigt hög skaderisk i?

:confused:

Allan
2003-10-29, 21:44
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11027

Återkom gärna med synpunkter.

allan

Edit - upptäckte just att det blivit nåt strul med bilderna...Återkommer!

Sony
2003-10-29, 23:26
Kan du inte skaffa en webkamera Allan, så man får se din min när du läser en del inlägg!! Tror säkert det går att fixa några som sponsrar det, vore fantastiskt kul! :laugh:

Får fixa en egen avdelning med "moderatorernas bästa miner" då :notme:

Karl_alfred
2003-10-30, 07:55
En fråga till dej Allan har inte sett att det står något om det i dina artiklar. Det gäller djupet. Hur långt anser du att man ska gå ner?1. Strax under 90 grader
2. Med röven nästan i golvet

Man har ju hört att nr 2 ska vara skadlig för knä leden mm Själv brukar jag köra blandat i perioder enligt båda modellerna. Har inte märkt något (gör inte ont i knäna) enligt nr2. Men man vill ju heller inte att det ska smälla till någon dag bara och sen har man förstört knäna för all framtid. Jag menar det kanske sliter väldigt mycket utan att det har märktsa hittils...........

Munter
2003-10-30, 08:49
Karl-Alfred, tänk efter när hävarmen på knäet är som störst (tips: det är inte i bottenläget).

Karl_alfred
2003-10-30, 08:52
har tyvär ingen aning. så snälla du kan väll berätta om detta?

Munter
2003-10-30, 09:02
Hehe ok. En hävarm utsätts för störst kraft då den befinner sig längst ifrån ursprunget, m.a.o då du har 90 grader i knäleden. Antagligen är det nog bara stelhet och viktkåteri som orsakat den där gå-inte-djupt-teorin. Men men, Allan eller Arne kan säkert spinna vidare på det...

Karl_alfred
2003-10-30, 09:15
ok tack.
precis skulle vara kul med Allans eller Arnes åsikter kring detta också.

emmzan
2003-10-30, 09:52
Går du till 90grader är belastningen oerhört stor på ena korsbandet (tror det är det främre, återkommer om det), medan om du går djupt så är belastningen större på det andra korsbandet.

Generellt verkar det vara sämre för knäna att gå bara till 90 grader. Har man knäskador bör man ju definitivt kolla vart skadan sitter, så man inte tänker "jag gör grunda böjar för jag har ont i knäna" och så trackar man det trasiga korsbandet ännu mer...

z_bumbi
2003-10-30, 11:20
Munter: Det finns faktiskt minst en undersökning som visar att påfrestningarna på bakre korsbanden blir större om du går riktigt djupt och att skaderisken då teoretiskt ska kunna öka i dessa korsband. Problemet är att det tas ur sitt sammanhang.
Skaderisken vid böj överhuvudtaget är väldigt låg (Med vettiga vikter etc.) och ökar den med någon procent (inte procentenhet.) så är den fortfarande väldigt låg. Sen vet väl ingen om det är en ökad skaderisk med ökad belastning eller om det är nyttigt för friska korsbanden att bli lite mer belastade? Du som gått Arnes kurs har ju hört vad han säger i alla fall. :)

Det finns även flera undersökningar som visar att belastningen på de främre korsbanden ökar markant just runt 90 grader och stannar man till där så får man ännu större påverkan. Den här belastningsökningen vid inbromsning vid 90 grader är alltså större än den som sker om man går riktigt djupt men belastar olika korsband Detta har alla som förespråkar grunda böjar glömt bort eller inte tagit reda på.
Jag såg bara för någon dag sen någon rekommendera en med knäproblem att stanna vid 90 grader för att det var "säkrare" utan att denna pt hade en aning om vad som var fel, är det främre korsbanden som krånglar hoppas jag hon har en bra försäkring...

Tränar man med djup från början och fortsätter med det så hinner ju kroppen anpassa sig till träningen, har man knäskador som involverar korsbanden ska man dock kanske tänka efter var man vill ha den största belastningen vid knäböj och andra övningar som beror benen.

Förövrigt är risken för knäskador* i fotboll** och de flesta andra idrotter mycket högre än vid tyngdlyftning, styrkelyft eller vanlig styrketräning men det är ingen förvirrad naprapat eller pt som säger att man ska sluta spela fotboll eller någon annan idrott bara för att undvika riskerna. Förutsatt att knäna är hela vill säga.

*Gäller på det hela taget alla typer av skador.
**Damfotboll i synnerhet.

Edit: Stavar som en hög med kokosnötter

Munter
2003-10-30, 11:50
Bumbi: Jorå, men kursen gick inte in på korsbanden utan det var mer ett konstaterande från Arnes sida att "djupa böjjar är bra", med muskelaktivering, man tränar upp diverse senor, balans o.s.v o.s.v. Du vet hur det brukar låta.
Själv har jag lagt om mina böjjar ganska nyligen så att de är riktigt djupa, och har genast börja få klick i knäna, dock inte ont. Men det känns instinktivt så att en djup böj påfrestar knäet (korsbanden?) mycket mer, än om det rent logiskt inte ska vara så (läs: hävstångseffekten). Antagligen faller jag inte in i din kategori som kör med "normal viktbelastning", utan det är ju mest singlar och mycket få reps, så det är klart... ett tvärt byte av tekniken kombinerat med rejäl viktkåthet är kanske inte det bästa. En sak är i alla fall säker, och det är att man aktiverar otroligt mycket fler muskler/fibrer om man går djupare. Det känner man ju direkt.

z_bumbi
2003-10-30, 11:57
Munter: Jo att gå direkt från lite grundare till djupa utan att backa tillbaka vikten rejält torde i alla fall göra kroppen lite förvirrad :D

Nitrometan
2003-10-30, 12:08
Jag känner en ortopedkirurg, han har inget emot djupa knäböj, han tycker att det är "en naturlig och bra rörelse" - men däremot säger han att "fotboll är ingen sport det är en diagnos på en knäskada". :bpump:

z_bumbi
2003-10-30, 12:18
Nitrometan: :laugh:

Kimsan
2003-10-30, 12:24
Jag har spelat fotboll i 6 år nu o aldrig blivit knäskadad, så om det är som vissa säger här att fotboll är en farligare sport så kanske det inte är så farligt som vissa säger om knäböj.

Men det är en läskig övning det tycker iaf jag:D

Nitrometan
2003-10-30, 13:15
Ibland blir jag rädd när jag ska maxa i böjen... men det handlar ju om fantasier där stången mer eller mindre faller fritt mot golvet och jag blir splattad under den.

Men särskilt farligt är det ju inte.

Men visst är böjen viktig. Bättre övning finns inte.

ivandrago
2003-10-30, 17:08
Häromdagen när jag gjorde djupa böj fick jag förklarat för mig att belastningen på korsryggen blir mycket högre vid sådant djup än om man bara går 90 grader. Ligger det någon sanning i detta?

Hade inget att säga till mitt försvar, utan sa bara att jag kommer alltid att köra maximalt djup. Ville dock gärna ha ett bra svar på påståendet.

Grandi
2003-10-30, 18:20
"fotboll är ingen sport det är en diagnos på en knäskada".

Efter två knäoperationer och mängder av vridningar och lösa korsband måste jag nästan skriva under det påståendet :( Fotboll är ändå världens härligaste sport, rekommenderas varmt :thumbup: !! Mina dagar är dock förbi.

Vad gäller böjen så kan jag på basen av egna erfarenheter konstatera att djupa böj är bland det värsta jag kan utsätta mina knän för! Det känns inte alls bra, däremot funkar det fint att gå till ca. 90 grader eller lite djupare. Det kan inte bero på muskelstyvhet iallafall, för spagaten sitter ännu efter 21 levnadsår :cool:

Allan
2003-10-30, 18:45
Vill bara påpeka att spagat är ett mycket osunt tecken på överrörlighet. Just spagatträning är en ofta förekommande orsak till höftproblem.


allan

z_bumbi
2003-10-30, 18:48
Grandi: Om du har lösa korsband är det väl kanske inte så konstig att det gör ont i vissa lägen...

King Grub
2003-10-30, 19:19
Originally posted by Allan
Vill bara påpeka att spagat är ett mycket osunt tecken på överrörlighet. Just spagatträning är en ofta förekommande orsak till höftproblem.


allan

Jag glider lätt ner i en split när som helst. :em: Får jag http://jammerbabe.com/images/Smiley/spank.gif nu?

Grandi
2003-10-30, 19:53
z-bumbi: Jo, alltså korsbanden har varit lösa en tid efter att man vridit knäna, men sen så "tar dom ju sig" igen så att säga. Så nu borde de va någorlunda i skick, trots allt 9 månader sen man vred knäna senast (inte fotboll). Och mitt svar gällde ju som sagt hur jag har det med mina erfarenheter, försökte inte påstå att det är så för alla utan bara belysa saken ur en synvinkel.

Och vad gäller spagaten, (argh, menade ju split!), så har den alltid funkat, aldrig tränat till det. Lär ha kunnat gå i split redan som liten, sen har det nog blivit en hel del stretching under årens lopp då man sysslat med grenar som fotboll, varit innebandymålvakt och hållit på med diverse kampsporter. Men det stämmer nog Allan, har faktiskt fått diagnosen ett par gånger att mina leder är aningen överrörliga.

z_bumbi
2003-10-30, 20:35
Grandi: Nej jag förstog varför du skrev det.
Jag sökte bara en förklaring till varför det kunde vara så. :)

Gör det ont så är det inget bra är en ganska bra regel vad gälller styrketräning. Du har ju hittat ett sätt som du kan köra på utan att det gör ont då är det ju bara att fortsätta.:bpump: :)

ivandrago
2003-10-30, 21:41
z_bumbi, allan: ingen av er som har svar på min fråga någon post upp? alltså att korsryggen skulle belastas illa vid djupa böj?

z_bumbi
2003-10-30, 21:49
ivandrago: Låter du kors- och ländrygg ändra "kurva" i nedre läget så kan det vara mindre bra, klarar du av att hålla ryggen hela vägen ner så ser inte jag att påfrestningarna ska bli så mycket större. Iom att du använder mindre vikt så blir de kanske lägre men det är en ren spekulation från min sida.

ivandrago
2003-10-30, 22:03
ok thanks!

dimmer
2003-10-30, 22:27
på tal om knäskador och fotboll så fixa ja mitt knä idag....yttre menisken..

men det med ländryggen ja ja håller ryggen hela vägen känns det som men när ja sen hänger me i chin räcket(?) så har ja jätte svårt att "släppa" ner ryggen hänga raklång...det gör ont i ländryggen.

vad kan det bero på?

Big_Vik
2003-10-30, 22:35
då det ändå diskuteras måste jag bara fråga.
Grub,Allan,Arne m.fl.
jag vet att någon av er (har för mej det var du,allan) opererat båda knäna, vad var det som gick snett? för tunga böjar?
sen har nån av er skadat ryggen också, ni kan ske vill berätta vad ni gjorde för misstag så ingen går i samma fälla?

Grandi
2003-10-30, 22:43
Jo, det kan bra hända att mina ledband är orsaken, en annan orsak som jag funderat på är att brosken tagit ganska mycket stryk av alla vridningar. Men, som du z_bumbi skrev så e de ju finemang att man hittat ett sätt så man kan köra böj. :thumbup:
Vågade mig på den först ifjol, tidigare bara kört benpressar och hack squat. Kan bara säga, knäböj äger! Min favvoövning nummer 1 :hbang: :bpump:

Allan
2003-10-30, 22:48
Jag har opererat bägge knäna - ett direkt resultat av för tung träning när jag borde ha vilat, dvs inte lyssnat på kroppen. Jag har tränat med smygande skador och även börjat träna för fort efter skadeperioder. Dessutom ökar skadefrekvensen - som ändå är ytterligt låg inom OL och SL - dramatiskt nu närmare sina absoluta toppvikter man kommer. För byggare finns det ingen egentlig orsak att köra så tunga maxningar - singlarna bygger inte så mycket.
Knäböjen är inte särskilt skadeframkallande - det finns många övningar som är värre. Benspark är en ruggig knädödare, liksom hacksquat och böjar i smithen.
Men detta gäller förstås under förutsättningen att man har ett korrekt övningsutförande. Att studsa i botten på en djup böj är inte bra, inte heller att "rasa" igenom, därför att då passerar man förbi den naturliga gränsen för hur djupt man egentligen kan gå.
När det gäller djupet på böjen är det entydigt att den djupa böjen är skonsammare än den grunda varianten, bl a av de orsaker som nämnts ovan.
Är det nån som kör bänk men stannar fem centimeter över bröstet? Jag vet att den sorten existerar. Vad gör man då den dagen man tar slut och stången går ner i bröstet? Man har ju inte byggt nån kraft från det momentet.
Man kan direkt överföra det resonemanget till böjen. Vad gör man den dag man inte orkar hålla emot vid nittio grader? Jo, man går raka spåret ner i botten som en hiss - och det är förenat med skaderisk.


allan

Allan
2003-10-30, 22:49
Just det, jag har klivit snett en gång när jag inte fick in stången och tappade hela skiten och drog väl varenda kota snett i hela ryggen - men såna grejor är bara kul med tjugo års distans :thumbup:


allan

ivandrago
2003-10-30, 23:13
Originally posted by Allan
Just det, jag har klivit snett en gång när jag inte fick in stången och tappade hela skiten och drog väl varenda kota snett i hela ryggen - men såna grejor är bara kul med tjugo års distans :thumbup:


allan

http://users.pandora.be/eforum/emoticons4u/sad/106.gif