handdator

Visa fullständig version : Hantelpress


Fishtank
2010-10-04, 09:49
Hur gör man egentligen en bra hantelpress

En del säger att man ska köra rakt ut som på bänk och endel säger att man ska försöka lägga hantlarna nära kroppen och jämnsides med kroppen alltså så att man vrider handen

Ska försöka illustrera lite här nedanför

Alt.1

Hantel--Person--Hantel

Alt.2

Hantel|Person|Hantel


Så funkar båda lika bra eller ger någon mer effekt?
Skaderisk på dom olika sätten?

Brukar variera lite och jag känner att alternativ ett ibland nästan gör ont i mina axlar och brukar försöka övergå till alternativ två då

HulkH
2010-10-04, 10:03
Va, med person, menaar du en som lyfter hantlarna åt en?
Lite trött såhär tidigt på morgnen :D

Jag brukar ta båda hantlarna och sätta mig ner sen lägga dom mot låren innan jag lutar mig bakår. sen på vägen upp. håller jag dom ungefär vid magen/bröstet nånstans, och där jag kör, finns det en grej som man kan "haka" fötterna i, vilket gör att jag gör som en situps påvägen upp :)

Morrris
2010-10-04, 10:05
Alt. 1 är överlägset ur skadeförebyggande synpunkt.

mak
2010-10-04, 10:08
man ska väl inte ens ha armarna rakt ut när man kör bänk?
Armbågarna ska vara neråtriktade även när du kör bänkpress.
rätta mig om jag har fel...

Mr.Sarkastisk
2010-10-04, 10:20
Alt 1.

samsung
2010-10-04, 10:47
hantel \ person / hantel skulle jag nog säga. Rakt ut stressar väl axlarna mer.

Fishtank
2010-10-04, 10:54
Tycker också att rakt ut måste ju pressa axlarna mycket hårdare

Person menar jag människan som utövar övningen självklart

Om det är några funderingar hur jag menar så alternativ ett rakt ut och alternativ 2 att man lägger hantlarna jämnsides kroppen och vrider dom i övningen så dom står mot varandra då dom är uppe

Fishtank
2010-10-04, 11:02
man ska väl inte ens ha armarna rakt ut när man kör bänk?
Armbågarna ska vara neråtriktade även när du kör bänkpress.
rätta mig om jag har fel...


verkar vara väldigt delade meningar på det allsmäktiga internet
Så vi frågar kollo

joasimo
2010-10-04, 13:48
Man kan tro att armbågarna utåt tar mer på axlar, men smal bänkpress tex tar mer på axlarna för mig än vanlig bänkpress.. så armbågarna utåt stressar axlarna mindre av egna erfarenheter.. jag känner av axlarna mycket mindre då!

mathsa
2010-10-04, 17:37
Kör ganska likt så här som illustreras i övningsbanken här på kolozzeum.

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html

dellan
2010-10-04, 17:47
Man kan tro att armbågarna utåt tar mer på axlar, men smal bänkpress tex tar mer på axlarna för mig än vanlig bänkpress.. så armbågarna utåt stressar axlarna mindre av egna erfarenheter.. jag känner av axlarna mycket mindre då!


Hela grejen med armbågsposition i bänk har ju att göra med ens bröst och axelrörlighet. Om man är nog rörlig för att ha armbågarna rakt utåt kan man nästintill koppa bort framsida axel. Men när det gäller att ta mycket vikt är det för de ofördelaktigt att ha armbågarna rakt utåt.

Fishtank
2010-10-04, 23:03
Körde med armarna rakt ut som sagt idag och kändes inte helt okej i axlarna
Även då jag bara körde 5 kilos hantlar som var det lägsta på gymmet för att se om det var att jag körde för tungt

Varför knakar det i mina axlar? :/

Rahf
2010-10-04, 23:21
Med armbågarna rakt ut antar jag att du menar en 90-gradig vinkel i armhålan? Det känns sällan bra och är inte heller särskilt bra för axeln.

För de som säger att de har armbågarna rakt ut, har ni verkligen tagit er tid och känt efter ifall de är verkligen rakt ut? Armbågar i den positionen innebär att händerna är i höjd med nyckelben/axlar. Bara att göra det sittandes utan några som helst vikter gör att det känns tajt och halvt obehagligt för mig.

Fishtank
2010-10-05, 00:06
Försökte att inte hålla 90 grader iaf