handdator

Visa fullständig version : HALV-ätardag på dag eller kväll eller heldag


porja
2010-10-04, 02:37
Vilket är bäst för att inte lägga på sig minst? för bästa förbränningseffekt?

Är det bäst att ha ätardagen en gång i veckan eller 1 gång var 14:e dag ?

lite amatörfrågor, vill se vad ni tycker... :D

Onigiri
2010-10-04, 06:32
Vad är tanken med att ha fasta ätardagar som standard? Ser att du är tävlande så du kanske kör helt annorlunda metoder/dieter, så jag är bara nyfiken :)

Eddie Vedder
2010-10-04, 06:34
För att inte lägga på sig minst? Du vill alltså lägga på dig så mycket som möjligt? Jag ser varken för- eller nackdelar med varken det enea eller det andra eftersom du inte säger något om hur de kommer se ut och när du träna på dagen etc.

Men min åsikt är att grisätardagar bara är onödigt. Hetsätning som slutar med magsmärtor och illamående med matbakfylla dagen efter. En annan sak med random trerättersmiddag och lite godis framför TV:n exempelvis. Om man nu absolut måste titulera sina sociala ätaktivitet "ätardagar".

Ramboline
2010-10-04, 13:00
Brukar att ha 1 ätardag i veckan ,när jag dietar då har man något att se fram i mot brukar bli lördagar.Äter samma mat som under en diet vecka bara lite mera.Grisäter aldrig,tror det är bra då man höyer förbränningen oxå.Brukar sluta med ätardagarna när det är 4 veckor kvar till tävling

Dreas
2010-10-04, 14:24
Brukar att ha 1 ätardag i veckan ,när jag dietar då har man något att se fram i mot brukar bli lördagar.Äter samma mat som under en diet vecka bara lite mera.Grisäter aldrig,tror det är bra då man höyer förbränningen oxå.Brukar sluta med ätardagarna när det är 4 veckor kvar till tävlingKälla på det fetstilta tack :) Den lilla om ens någon skillnad det lär göra på förbränningen äts upp av ditt överskott, det vågar jag nästan lova.

Librish
2010-10-04, 16:57
För att inte lägga på sig minst? Du vill alltså lägga på dig så mycket som möjligt? Jag ser varken för- eller nackdelar med varken det enea eller det andra eftersom du inte säger något om hur de kommer se ut och när du träna på dagen etc.

Men min åsikt är att grisätardagar bara är onödigt. Hetsätning som slutar med magsmärtor och illamående med matbakfylla dagen efter. En annan sak med random trerättersmiddag och lite godis framför TV:n exempelvis. Om man nu absolut måste titulera sina sociala ätaktivitet "ätardagar".

TS nämde väl ingenting om en grisätardag?

En ätardag för mig är när man släpper lite på tyglarna och kanske gör ett par goda burgare och äter lite glass. Förstår inte vad social har med saken att göra.

Fredrik_S
2010-10-04, 19:54
TS nämde väl ingenting om en grisätardag?

En ätardag för mig är när man släpper lite på tyglarna och kanske gör ett par goda burgare och äter lite glass. Förstår inte vad social har med saken att göra.

Social betyder att man äter tillsammans med andra. Dvs att man under en kontorllerad diet äter i stort samma typ av mat, men att man på en bjudning inte kommer dit med en matlåda utan äter av den maten som det bjuds på..

Eddie Vedder
2010-10-04, 19:59
Förstår inte vad social har med saken att göra.

Vissa trivs att äta i trevligt sällskap.

Librish
2010-10-05, 06:17
Social betyder att man äter tillsammans med andra. Dvs att man under en kontorllerad diet äter i stort samma typ av mat, men att man på en bjudning inte kommer dit med en matlåda utan äter av den maten som det bjuds på..

Vissa trivs att äta i trevligt sällskap.

Jag förstår vad ordet innebär, jag reagerade mest på påståendet osocial ätardag = hetsgrisätardag of doom där man kastar sig över allt man ser. Så fungerar det inte för mig i alla fall.

Eddie Vedder
2010-10-05, 06:29
Jag förstår vad ordet innebär, jag reagerade mest på påståendet osocial ätardag = hetsgrisätardag of doom där man kastar sig över allt man ser. Så fungerar det inte för mig i alla fall.

Du missförstår mig. Det jag menar är att det som i mina ögon är en dag där mer mat och lite mer festlig mat äts är just på till exempel kalas eller på restaurangbesök med andra. Och det är ju vad vissa skulle titulera "Ätardag" av någon anledning.

Librish
2010-10-05, 06:42
Du missförstår mig. Det jag menar är att det som i mina ögon är en dag där mer mat och lite mer festlig mat äts är just på till exempel kalas eller på restaurangbesök med andra. Och det är ju vad vissa skulle titulera "Ätardag" av någon anledning.

Nu kanske vi talar förbi varandra men i mina ögon så är den enda generella beskrivningen man kan ge en ätardag en planerad dag där man äter mer och/eller sämre mat än vanligt.

Det jag tyckte mig utläsa av vad du skrev var att om man inte äter "socialt" så är en ätardag i princip likamed en hetsätardag.

Eddie Vedder
2010-10-05, 06:56
Det jag tyckte mig utläsa av vad du skrev var att om man inte äter "socialt" så är en ätardag i princip likamed en hetsätardag.

Det kan vara dåligt uttryckt av mig kanske. :) Men min poäng var snarare det motsatta. Alltså det som vissa av någon anledning måste kalla äterdag är ju ofta helt vanliga dagar som råkar bero på extra mycket/extra "onyttig" mat i sociala sammanhang.

Man planerar sin "ätardag" för att käka godis på en filmkvälll med polare eller en utekväll på restaurang, kalas etc. Men visst kan samma (enligt mig) sunda ätardag göras i ensamhet.

Sedan återstår poängen med tråden, vad menar du egentligen Porja?

Baboom
2010-10-05, 10:12
Vilket är bäst för att inte lägga på sig minst? för bästa förbränningseffekt?

Är det bäst att ha ätardagen en gång i veckan eller 1 gång var 14:e dag ?

lite amatörfrågor, vill se vad ni tycker... :D

Jag föredrar att ligga lite högre på kalorierna varje dag i veckan, istället för att ligga toklågt 6 dagar och högt en dag. Tycker jag att jag mår mycket bättre av och jag får en större frihet att välja mat jag tycker är god, med tanke på att jag har en större kaloribudget varje dag.

alex333ander
2010-10-05, 13:25
tycker ätar dagar suger om man deffar och släpper alla tyglarna så trycker man i sig allt i sin väg och kan landa på ett kcal överskott högt nog att man går upp allt man gått ner i veckan om man till ex ligger på minus 500 ED

jag kör alltid "ätarmåltider" på fredag elr lördag blir oftast massa köttbullar me spagetti eller thaibuffe

porja
2010-10-05, 15:52
I skallen min finns bara grisätardagar ;P:eating:*popcorn*

Ja håller med er nu, kanske ha mer social ätardagar, äta normalt med lite överskott av kalorier, inte proppa i sig med "massor med skit" som:

¤ tomma kalorier, okvalitativ föda
¤ onödig mkt mat som är påfrestande för magen...som kommer ut mkt av där bak :D
¤ kostar massa pengar
¤ för mkt resursförbrukning och ej hållbar utveckling för miljön :D

Baboom
2010-10-06, 22:01
Det finns en tanke som ofta gör mig påmind när jag läser om ätardagar. Alla gör sina val med hur de äter och hur de dietar, Men ändå, så finns tanken kvar hos mig som ett stort frågetecken.

Varför fokuserar man så mycket på en dag i veckan då man ska äta så mycket skit man bara kan, istället för att fokusera på att få varje dag till en "bra" dag. Känns ibland som om tankeverksamheten istället borde borde lägga sin energi på hur man ska göra så god dietmat istället.

Jag kanske är helt ensam om de här tankarna. Men har man bestämt sig för att dieta ner sig till tävlingsform ett speciellt datum, så borde man istället måla upp en plan för hur man så snabbt som möjligt ska nå dit.

Skulle jag vilja bli världsbäst i bänk så skulle jag fokusera på det och inte på vilka julklappar jag ska köpa i december.

JoeyP
2010-10-06, 22:05
+1 på din Baboom!
Jag försöker leva och äta gott varje dag!
Lyxar till varje måltid så mycket jag kan :) Mycket tack vare din inställning osv!
Favvosar just nu är bla
rågbröd - 15kcal st, mkt bättre än brödskiva / knäckebröd
mjukost låg fett%
champinjoner stekta,
kvarg med massa jordgubbar :D

Rågbröd + skinka + mjukost + äggvita!

Mkt protein! Low kcal + man blir jävligt mätt!

joasimo
2010-10-06, 22:12
+1 på baboom! Håller med fullständigt, varför ha 6 dåliga dagar och en ätardag.. när man kan ha 7 bra dagar.

porja
2010-10-07, 01:48
+3 Adde :) :cheers:

Wolfie87
2010-10-10, 14:11
Hmm. Ja, ni har ju rätt att det är en fördel att ha sju bra dagar. Men för en kille som boxas tre gånger i veckan, gym tre gånger i veckan och löpning samt intervall under veckan så ser jag ingen risk för egen del om jag trycker i mig en pizza, bullar och lite godis på en söndag. Det är ju inte direkt så att jag har behöver gå ner så mycket i vikt heller. Om jag gör det är det risk att jag kommer, citat kompis "tyna bort från jordens yta". 73-74 kg nu

johanhej
2010-10-10, 14:22
Har aldrig fattat hela ätardagar -biten heller. Varför dietar man? Jo för att man har ett mål som man vill uppnå. Är motivationen så låg att man måste lägga in dessa dagar så tycker jag man bör ta sig en funderare.

JonneK
2010-10-10, 14:49
rågbröd - 15kcal st, mkt bättre än brödskiva / knäckebröd

Vad är det för bröd? Köpt eller hemmabakat?

prOtotype
2010-10-13, 09:59
Har aldrig fattat hela ätardagar -biten heller. Varför dietar man? Jo för att man har ett mål som man vill uppnå. Är motivationen så låg att man måste lägga in dessa dagar så tycker jag man bör ta sig en funderare.

Det är väl just därför man har ätardagar - för att klara att hålla motivationen uppe över lång tid. Det ger garanterat bättre resultat att hålla sin diet med ätardagar i fyra månader än att man kör utan ätardagar och sen kraschar totalt i motivation och ger upp allt efter en månad.

Jag kör "ätardag" varje träningsdag. Trycker i mig ett ton med mat efter träning och kan sätta i mig tex choklad eller nåt efter käket.

Baboom
2010-10-13, 13:00
Det är väl just därför man har ätardagar - för att klara att hålla motivationen uppe över lång tid. Det ger garanterat bättre resultat att hålla sin diet med ätardagar i fyra månader än att man kör utan ätardagar och sen kraschar totalt i motivation och ger upp allt efter en månad.

Det är exakt det jag menar. Gör en diet som du trivs med varje dag istället, så hamnar du aldrig där och du når ditt viktmål snabbare.

porja
2010-10-13, 20:25
mycket stabbbil just nu, inga grisätardagar med tomma kalorier :):)

Wolfie87
2010-10-13, 20:28
Tips på lite dietmat man kan lyxa till det på helgen då? I brist på fantasi frågar jag dig.

Eddie Vedder
2010-10-13, 20:31
Tips på lite dietmat man kan lyxa till det på helgen då? I brist på fantasi frågar jag dig.

Hela poängen är ju att du kan ta en kväll med pizza eller så. Men det behöver ju inte vara 12 timmars grisätande av allt skit du kommer över.

Baboom
2010-10-13, 20:33
Tips på lite dietmat man kan lyxa till det på helgen då? I brist på fantasi frågar jag dig.

Jag brukar äta mina efterträningspannkakor och hamburgare med friscobröd, potatisklyftor och majonnäs. Iförsig så har det blivit pannkakorna varje dag jag tränat de senaste två veckorna :D

Annars är jag en sucker för thaimat, men det brukar jag äta på vardagarna.

Wolfie87
2010-10-13, 20:42
Tack för upplysningen. Exakt det jag ville veta.

Joe Hardgainer
2010-10-13, 21:20
Kan bara instämma med ovanstående. Ven har sagt att en diet måste vara en pina? Om du inte trivs med käket, byt mat! Och en lyckad dietdag är ju då du går på ett underskott. Känns ju inte så värt att ha åstadkommit ett nettounderskott på t.ex. 5000 kcal i veckan för att sedan svulla till en dag och gå 3000 kcal +. Det blir en lång diet....

bb X
2010-10-13, 21:48
Det finns en tanke som ofta gör mig påmind när jag läser om ätardagar. Alla gör sina val med hur de äter och hur de dietar, Men ändå, så finns tanken kvar hos mig som ett stort frågetecken.

Varför fokuserar man så mycket på en dag i veckan då man ska äta så mycket skit man bara kan, istället för att fokusera på att få varje dag till en "bra" dag. Känns ibland som om tankeverksamheten istället borde borde lägga sin energi på hur man ska göra så god dietmat istället.

Jag kanske är helt ensam om de här tankarna. Men har man bestämt sig för att dieta ner sig till tävlingsform ett speciellt datum, så borde man istället måla upp en plan för hur man så snabbt som möjligt ska nå dit.

Skulle jag vilja bli världsbäst i bänk så skulle jag fokusera på det och inte på vilka julklappar jag ska köpa i december.

Håller med dig helt! En sak bara, alla har inget speciellt datum de måste vara deffade till, kanske därför de slänger in ätar- och fuskdagar. Jag faller in i den kategorin men har ändå inga sådana dagar. :P