handdator

Visa fullständig version : En latmasks fundering ang kost.


Trähäst
2010-10-03, 14:15
Jo det var så att jag funderat lite på min kost.

Äter för tillfället frukost, middag och lunch bestående av potatis/pasta till det grönsaker och sen något kött beroende på vad det finns bra priser på i veckan, frukosten blir oftast havregrynsgröt + bröd, till samtliga mål blir det mjölk, och detta har fungerat hyfsat.

I alla fall, man är ju lite lat och funderar på om man skulle kunna ha kvar frukosten och middagen som den är, men säg bytta ut lunchen mot en liten enklare variant.

Säg istället för pasta, grönsaker och kött så tar man bara pasta och en större proteinshake (ökar pasta mängden för att kompensera för kcal), skulle detta bli mycket sämre i närings/byggnads syfte en om man hade kört rätten med kött/grönsaker?, protein och kcal mängden blir ju densamma i alla fall.

Vinylsvarv
2010-10-03, 15:41
Tror det är bättre och godare :) om du försätter som du gör med kött till lunch och middag varför vill du ta bort köttet från lunchen?
Postat via en mobil enhet

Trähäst
2010-10-03, 15:56
Tror det är bättre och godare :) om du försätter som du gör med kött till lunch och middag varför vill du ta bort köttet från lunchen?
Postat via en mobil enhet

Är väl mest för att man är lite bekväm :)
Tänkte att man kanske kunde komma undan med att laga ett ordentligt mål om dagen och sedan göra en sån här lösning, men det kanske inte är så bra trots allt.

Vinylsvarv
2010-10-03, 16:08
Om det är tillagningen av köttet som är "jobbigt" kan du ju steka allt till t ex lunchen och sen bara värma det du ska ha till middagen i mikron.
Postat via en mobil enhet

pedersen1980
2010-10-03, 18:42
Tror upptaget av protein blir långsammare = bättre om du inte drar i dig flytande protein.

Bama
2010-10-03, 20:18
Jag är otroligt lat men det känns lättare om man diskar/lagar mat en gång i veckan.

Jag köpte 10 matlådor på biltema för 100kr och nu lagar jag mat på söndagskvällarna och fryser in. Då har jag lunch och middag måndag - Fredag.
Idag blev det:

2x Lax o spenat
2x makrill o broccoli/blomkål
3x nötfärsbiffar o brysselkål
3x kyckling o Haricot vert

Trähäst
2010-10-03, 21:31
Om det är tillagningen av köttet som är "jobbigt" kan du ju steka allt till t ex lunchen och sen bara värma det du ska ha till middagen i mikron.
Postat via en mobil enhet

Jo det är en tanke, fast jag brukar ha två olika sorters kött till middag/lunch, kanske köttfärs och sen blir det kassler.

Tror upptaget av protein blir långsammare = bättre om du inte drar i dig flytande protein.

Jaså?, jag fick för mig att om man tog vassle med mat så blev det lite långsammare upptag, men om det är fel kanske det passar bättre med kasein protein där.

Bama, jo det är sant, fast jag vet inte om jag kan avsätta den tiden för det :)