handdator

Visa fullständig version : Göra eget jordnöttsmör


Brickhead
2010-10-03, 11:50
Någon som har något bra recept? Är nyfiken på att göra eget. Googlade lite men tyckte att jag inte hittade något bra.

Morrris
2010-10-03, 11:51
Jordnötter + valfri olja i lagom mängd. Kan även smaksättas med kanel, choklad, vanilj osv...

machine gun
2010-10-03, 11:53
Endast jordnötter i mixern brukar funka för min del, behövs ingen extra olja. Använder du färdigrostade- och saltade nötter, bör de sköljas först, annars blir det för salt. Använder du naturella nötter är det godast om de först rostas i ugn, tillsätt då också gärna salt efter smak. Vill man ha det crunchy kan man tillsätta hackade nötter i efterhand.

Brickhead
2010-10-03, 12:21
Jordnötter + valfri olja i lagom mängd. Kan även smaksättas med kanel, choklad, vanilj osv...

Kör man allt i en mixer då?

Endast jordnötter i mixern brukar funka för min del, behövs ingen extra olja. Använder du färdigrostade- och saltade nötter, bör de sköljas först, annars blir det för salt. Använder du naturella nötter är det godast om de först rostas i ugn, tillsätt då också gärna salt efter smak. Vill man ha det crunchy kan man tillsätta hackade nötter i efterhand.

ok, men jag vill ha det kaloririkt så då kan jag ta lite olja i

Sniggel
2010-10-03, 12:24
Viktigt när du mixar nötterna är att du låter de mixas länge. När det väl ser ut att inte kunna mixas mer fortsätter du väntat tills dess att det börja hända grejer. Vet inte om det är den naturliga oljan som börjar tvingas ut men är man lite tålmodig blir det mer smet av det.
Sen kan man addera olja om man vill ändra konsistensen men oftast är det inte nödvändigt.

Brickhead
2010-10-03, 12:33
ok! så först mixar jag jordnötterna och sedan adderar jag dom andra ingredienserna om dom är nödvändiga :)

Någon aning hur lång tid det tar med mixningen? 10min? 30?

Sniggel
2010-10-03, 12:51
Kommer inte ihåg men jag gjorde en stor sats (300g kanske?) och det tog definitivt mindre tid än 5 minuter.
De första 30 sekunderna är väl där det mesta händer, sen verkar det inte hända något mer om man inte väntar "lite till". Hur länge detta är kommer jag inte ihåg :P

Brickhead
2010-10-03, 13:18
Haha, ok! tack för hjälpen, blir att försöka sig på att göra sig lite jordnöttsmör idag då!

Ristretto
2010-10-03, 14:05
Se till att ha en kraftfull mixer. Jag brände upp en för ett tag sen när jag skulle göra jordnötssmör...

Brickhead
2010-10-03, 14:20
ajdå, tack för varningen, får se till att vara försiktig då

Barca
2010-10-03, 14:23
Hur förvarar ni er hemmagjorda jordnötssmör efter att ni har gjort det?

Och i vad? I en random glasburk?

Sniggel
2010-10-03, 14:33
Hur förvarar ni er hemmagjorda jordnötssmör efter att ni har gjort det?

Och i vad? I en random glasburk?

Jupp, burk i kyl.

Barca
2010-10-04, 11:22
Jupp, burk i kyl.

Okej! :thumbup:

Brickhead
2010-10-04, 15:42
Gjorde lite jordnöttssmör, märkte att jag behöver bättre mixer för att göra större portioner!

hade i lite olika ingrediernser, sirap, skvätt mjölk, olja.. men god blev den!

ajsen
2010-10-05, 00:06
På tal om jordnötssmör.. Kan man smaksätta redan färdig-gjord jordnötssmör? (Alltså inte egen-gjord) med t.ex. choklad sötningsmedel eller liknande för att få Nutella smak?

isterbuk
2010-10-05, 08:20
På tal om jordnötssmör.. Kan man smaksätta redan färdig-gjord jordnötssmör? (Alltså inte egen-gjord) med t.ex. choklad sötningsmedel eller liknande för att få Nutella smak?

Annars kan du ja alltid smeta på t.ex Nutella först sen på med PB, blir enklare att variera då :)

ajsen
2010-10-05, 11:45
Annars kan du ja alltid smeta på t.ex Nutella först sen på med PB, blir enklare att variera då :)

Mjo men vill inte ha alla onyttigheterna i Nutella lär få diabetes inom en vecka ;(
Ska prova att blanda i kakao och sötningsmedel samt lite vatten/mjölk, återkomer om det lyckades någorlunda bra..