handdator

Visa fullständig version : Internet till mobilen


limenka
2010-10-03, 11:47
Har precis beställt en HTC Legend utan abonnemang. Märkte efter jag beställt att mobilens flera funktioner/appar kräver ständig uppkoppling.

Så till frågan: Finns det någon form av "kontantkort internet" till mobilen och hur betalar man det i så fall?

Kör för tillfället på Halebop.

PlxHelp

Johan_P
2010-10-03, 11:55
Kolla operatörens hemsida och/eller ring/majla och prata med dem :)

limenka
2010-10-03, 11:57
Kolla operatörens hemsida och/eller ring/majla och prata med dem :)

Ofc!:smash:

Johan_P
2010-10-03, 11:59
Comviq har ju sådan man kan surfa per dag/vecka/månad. Kanske något?


Dagssurf 29 kr (max 0,5 GB)
Veckosurf 89 kr (max 2 GB)
Månadssurf 249 kr (max 5 GB)

http://www.comviq.se/kontantsurf_info.html

Pudzianovski
2010-10-03, 12:03
Telenor har för 69 kr i månaden, obegränsad surf 1 Mbit/s med kontantkort.

Johan_P
2010-10-03, 12:06
Annars kan jag inget annat än rekommendera Telias Max 25, om du är under 25 år.

limenka
2010-10-03, 12:07
Comviq har ju sådan man kan surfa per dag/vecka/månad. Kanske något?


Dagssurf 29 kr (max 0,5 GB)
Veckosurf 89 kr (max 2 GB)
Månadssurf 249 kr (max 5 GB)

http://www.comviq.se/kontantsurf_info.html
Känns lite dyrt. Uppkoppling behöver jag bara för mobilen ska fungera optimalt

Telenor har för 69 kr i månaden, obegränsad surf 1 Mbit/s med kontantkort.

Hur betalar man detta då?

Pudzianovski
2010-10-03, 12:09
Känns lite dyrt. Uppkoppling behöver jag bara för mobilen ska fungera optimalt



Hur betalar man detta då?

Köper ett vanligt kontantkort från Telenor och laddar så du har de 69 kr det kostar. Sen kan du beställa tjänsten på lite olika sätt. SMS är smidigt.

Johan_P
2010-10-03, 12:11
Känns lite dyrt. Uppkoppling behöver jag bara för mobilen ska fungera optimalt

Jo, dyrt blir det. Du lär få mycket mer för pengarna om du väljer abbonemang istället, men det är upp till dig.

limenka
2010-10-03, 12:11
Köper ett vanligt kontantkort från Telenor och laddar så du har de 69 kr det kostar. Sen kan du beställa tjänsten på lite olika sätt. SMS är smidigt.

Ok. Kollar runt lite på Telenors sida nu och det där " Messa mera " paketet för 200. Får jag SMS + Internet för 200 kr då eller blir det ~270/Månad?

Ni får ha förståelse för min snålhet.

limenka
2010-10-03, 12:12
Jo, dyrt blir det. Du lär få mycket mer för pengarna om du väljer abbonemang istället, men det är upp till dig.

Nu lär ju inte abonnemang gå? har redan betalat för mobilen

Snobbe
2010-10-03, 12:13
Ok. Kollar runt lite på Telenors sida nu och det där " Messa mera " paketet för 200. Får jag SMS + Internet för 200 kr då eller blir det ~270/Månad?

Ni får ha förståelse för min snålhet.

Vilka appar är det som du ska ha som kräver "konstant" uppkopling? Jag vet inte hur halebop ser ut men jag har tele2 small lr va de heter 29spänn för 200mb i månaden räcker långt för mig för o kolla mail chatta lite på ebuddy o facebook osv.... 1gig för 69spänn i månaden räcker långt det med :)

Johan_P
2010-10-03, 12:14
Nu lär ju inte abonnemang då? har redan betalat för mobilen

Jag pratar om abbonemang för nätanslutning (gsm, 3g/edge). Telefonen betalar man för sig, och har du den redan betald är det ju bara operatörskostnaderna som gäller.

limenka
2010-10-03, 12:14
Vilka appar är det som du ska ha som kräver "konstant" uppkopling? Jag vet inte hur halebop ser ut men jag har tele2 small lr va de heter 29spänn för 200mb i månaden räcker långt för mig för o kolla mail chatta lite på ebuddy o facebook osv.... 1gig för 69spänn i månaden räcker långt det med :)

Många av telefonens inbyggda funktioner, som den där kontaktboken, kräver ständig uppkoppling. Mobilen frågar ju vid första start om internet och allt*gah!*

Jag behöver inte surfa o så, bara så den kan funka som den ska :D

limenka
2010-10-03, 12:16
Jag pratar om abbonemang för nätanslutning (gsm, 3g/edge). Telefonen betalar man för sig, och har du den redan betald är det ju bara operatörskostnaderna som gäller.

Jaha, okej :D

Brukar man inte få en ganska skyhög räkningen på sånt, speciellt när jag smsar som en idiot och troligtvis kommer klanta mig genom att surfa för mycket:confused:

Pudzianovski
2010-10-03, 12:16
Ok. Kollar runt lite på Telenors sida nu och det där " Messa mera " paketet för 200. Får jag SMS + Internet för 200 kr då eller blir det ~270/Månad?

Ni får ha förståelse för min snålhet.

Kontantkort: Gratis att köpa själva kortet har jag för mig.

Ladda: Sen kan du ladda kortet med vad du vill. 0kr, 150kr, 300 osv.....

Internet: 69 kr för en månad.

SMS får du 3000 om du köper messa mera kortet.

Ring och hör med de olika operatörerna om du vill ha exakta svar. Enklast.

Johan_P
2010-10-03, 12:22
Brukar man inte få en ganska skyhög räkningen på sånt, speciellt när jag smsar som en idiot och troligtvis kommer klanta mig genom att surfa för mycket:confused:

Jag har gratis SMS för abbonemangskostnaden på 49 kr, så det oroar jag mig aldrig för. Betalar 69 kr/mån för 1 gb som det finns 3G-nät för nästan överallt där jag befinner mig.

Jag betalar 118 kr månaden plus det jag ringer för (runt 100-150 kr) i operatörskostnader. Så det landar på 250-280 kr typ. Och då surfar jag flera timmar på mobilen, skickar mängder av sms och ringer lite när jag känner för det.

Morrris
2010-10-03, 12:31
Skaffa Halebop Vänner med Surf Bas. Du får gratis SMS och 0,5GB gratis surf.

Perfekt för den lille fjortisen du är-

limenka
2010-10-03, 12:36
Skaffa Halebop Vänner med Surf Bas. Du får gratis SMS och 0,5GB gratis surf.

Perfekt för den lille fjortisen du är-

Vad kör du med pungen? Just de ja, din Iphone är inte med oss längre.

Står förövrigt inget under Halebop Vänner om Surf, vilket jag atm har :|

limenka
2010-10-03, 12:49
Nu hitta jag det du mena Morrris. Men jag fattar ändå inte, kostar det 200 eller 270??

Snobbe
2010-10-03, 12:51
Nu hitta jag det du mena Morrris. Men jag fattar ändå inte, kostar det 200 eller 270??

Kolla in Tele2 netto... 19spänn i månaden 0.2kr per sms 0.2kr per samtals minut. 0.7kr öppningsavgift. Sen så lägger du till 29 eller 69kr i månaden så får du 200mb eller 1gig o surfa för. Jag vet int evad du ska göra på din mobil men om du inte ska surfa porr så räcker 1gig väääääldigt långt.

Du får även ett SMS till mobilen när du använt upp 90% av det du får surfa för så du vet när du ska sluta:)

ViKKaN
2010-10-03, 13:37
Nu hitta jag det du mena Morrris. Men jag fattar ändå inte, kostar det 200 eller 270??

Jag gick in på telia och fick Halebop vänner Surf Bas precis som Morris sade, kostar kring 120kr i månaden, 5000 gratis sms, uppkopplingen räcker väl till en 2-3 youtube klipp (beroende på kvalité), annars så kostar det förövrigt bara för uppkopplingen mellan samtalen.

Dreas
2010-10-03, 14:58
Telia Max 25 ska du ha, reser man runt lite i Värmland är ju telia eller operatörer som kör på telias nät ett måste.

Telia max 25 för min del:

98kr mån. Då ringer jag gratis till Telia och Halebop, 5000 fria sms och har en surfpott på 1gb i månaden. Perfekt :)

limenka
2010-10-03, 18:20
Telia Max 25 ska du ha, reser man runt lite i Värmland är ju telia eller operatörer som kör på telias nät ett måste.

Telia max 25 för min del:

98kr mån. Då ringer jag gratis till Telia och Halebop, 5000 fria sms och har en surfpott på 1gb i månaden. Perfekt :)

Får bli det, tur att man är mellan 18 och 25 :D

Dreas
2010-10-03, 18:55
Får bli det, tur att man är mellan 18 och 25 :DLåter som en bra idé. Har man som 98% procent av min kompiskrets Halebop eller Telia så är valet lätt :)

limenka
2010-10-03, 19:44
Låter som en bra idé. Har man som 98% procent av min kompiskrets Halebop eller Telia så är valet lätt :)

Men det jag verkligen undrar över är om 1GB räcker. Jag kommer inte direkt surfa utan telefonen kräver uppkoppling för massa olika grejer, konstant. Räcker det verkligen? Inte sugen på att få en tjock räkning hem.

Sen blir det väl 98kr + det man ringer?

Morrris
2010-10-03, 19:53
Men det jag verkligen undrar över är om 1GB räcker. Jag kommer inte direkt surfa utan telefonen kräver uppkoppling för massa olika grejer, konstant. Räcker det verkligen? Inte sugen på att få en tjock räkning hem.

Sen blir det väl 98kr + det man ringer?

Det räcker gott och väl. Det är inte många MB telefonen använder. Jag klarar mig utmärkt med 500MB, då surfar jag/använder spotify hyffsat mycket.

Dreas
2010-10-03, 19:56
Men det jag verkligen undrar över är om 1GB räcker. Jag kommer inte direkt surfa utan telefonen kräver uppkoppling för massa olika grejer, konstant. Räcker det verkligen? Inte sugen på att få en tjock räkning hem.

Sen blir det väl 98kr + det man ringer?Jag har aldrig lyckats komma över 1gb, hade först 500mb och då var jag nära ett par ggr, 1gb är en hel del.

Japp, 98kr + det man ringer för :)

David Brent
2010-10-03, 20:11
Det räcker gott och väl. Det är inte många MB telefonen använder. Jag klarar mig utmärkt med 500MB, då surfar jag/använder spotify hyffsat mycket.

Streamar du mycket från spotify då, eller kör du mest offline-listor? För 96kbps borde äta upp 500mb på lite mer än 11 timmar om jag inte räknat tokigt.

Morrris
2010-10-03, 20:13
Streamar du mycket från spotify då, eller kör du mest offline-listor? För 96kbps borde äta upp 500mb på lite mer än 11 timmar om jag inte räknat tokigt.

Nja, både och. Är 96 lägsta inställningen? Isf ger det 11,5 timme, ja.

David Brent
2010-10-03, 20:17
Ja, det är det i spotify för android, har svårt att tro att det är olika beroende på telefon.

Morrris
2010-10-03, 20:20
Ja, det är det i spotify för android, har svårt att tro att det är olika beroende på telefon.

Whatever you say, boss! Nja, online letar jag mest upp låtar jag hört. Så det blir nog inte många minuter/månad.

limenka
2010-10-03, 20:24
Jag är lycklig, lr kommer bli med min nya nalle :M

Snobbe
2010-10-03, 20:56
Jag är lycklig, lr kommer bli med min nya nalle :M

Som jag frågade innan vad är dessa appar som du ska ha igång 24/7 som ska suga ut från 3g nätet hela tiden? Har nog aldrig sett en app som gör detta om man inte är dum nog o kör spotify utan offline lista.

Det finns vissa apps som uppdaterar sig själva hela tiden. Dessa är dock typ facebook mail osv som typ inte tar någon internet lina för o uppdatera sig. Det dom dock gör är o suger ut batteriet på en sekund så mitt tips är att stänga av roaming(det som gör så program kan uppdatera själva hela tiden).

limenka
2010-10-03, 21:05
Som jag frågade innan vad är dessa appar som du ska ha igång 24/7 som ska suga ut från 3g nätet hela tiden? Har nog aldrig sett en app som gör detta om man inte är dum nog o kör spotify utan offline lista.

Det finns vissa apps som uppdaterar sig själva hela tiden. Dessa är dock typ facebook mail osv som typ inte tar någon internet lina för o uppdatera sig. Det dom dock gör är o suger ut batteriet på en sekund så mitt tips är att stänga av roaming(det som gör så program kan uppdatera själva hela tiden).

Det är väl just att FB osv hela tiden kräver uppdate. Nallen har ju sån där konstig telefonbok med FB m.m. Så som jag förstod från användarboken kräver det mesta internet.

Hur menaru att de inte kräver internet?

Snobbe
2010-10-03, 21:09
Det är väl just att FB osv hela tiden kräver uppdate. Nallen har ju sån där konstig telefonbok med FB m.m. Så som jag förstod från användarboken kräver det mesta internet.

Hur menaru att de inte kräver internet?

Uppdaterar du facebook en gång så sparar den ju det på mobilen.... Så om du låter den uppdatera hela tiden så kommer det inte mycket nytt varje gång den updatar men den drar mycket batteri o lite av ditt internet. Det går o stänga av så du updatar facebook manuellt dvs när du faktist använder facebook på mobilen.

Morrris
2010-10-03, 21:13
Morrris säger åt mig att skälla på dig, förstår inte riktigt varför.

Du får ta så sjukt mycket smisk i den här tråden. Hade funnits någon form av repssystem på denna bräda hade jag gett dig några eccentriska.

limenka
2010-10-03, 21:13
Du får ta så sjukt mycket smisk i den här tråden. Hade funnits någon form av repssystem på denna bräda hade jag gett dig några eccentriska.
/cut