handdator

Visa fullständig version : Viktminskning, gör jag rätt? :S


Rexoar
2010-10-02, 23:20
Halloj alla!

I tisdags bestämde jag mig för att börja bli nyttig och gå ner i vikt! Jag har nu i flera år i rad lagt på mig en hel del kilon, och det hela hände när jag slutade träna helt för ca 5 år sen.. När jag tränade vägde jag 75kg vilket jag gärna vill komma ner till igen, eller iaf till 80kg.. Nu är jag uppe i hela 102kg.. Trodde aldrig i hela mitt liv att jag skulle väga över 100kg och därför har jag nu bestämt mig att ta tag i det och gå ner!

Jag har tidigare under åren börjat träna, men har altid kommit något i vägen och har bara blivit jojo-effekt..

Men i tisdags som sagt så började jag att träna och äta nyttigare. Har surfat runt och kollat runt olika saker. Kolozzeum är kommit upp bland mina sökningar ett flertal gånger och därför skriver jag nu här för att ni verkar ha grymt bra koll på saker och ting inom träning! :D

Det jag har gjort på gymmet är att gå på rullbandet i 60 minuter i 6,5km/h (i snitt). Har varit där varje dag sen jag började i måndags och gjort samma sak. Igår la jag även till 2 bröstmaskinsövningar 3*8, och idag gjorde jag 2 benmaskinsövningar 3*8.

Kan jag fortsätta så här eller är det på tok fel?

Jag har även dokumenterat allt jag ätit sen i tisdags och tänkte posta det nedan! Ge mig er åsikt! Vad tycker ni? gör jag helt fel? Vad ska jag ändra? vad ska jag inte ändra?? Har läst att kroppen kan gå i svältläge och börjat oroa mig för det.. Vill ju absolut inte att det händer då det skulle sabba allt... Ska jag vara orolig för det eller kan jag fortsätta som jag gjort hittills?

Här kommer min matdagbok:

Tisdag:

Frukost

• 1 Actimel (80 kCal)
• 2 Glas Äppeljuice (192 kCal)
• 300g Mjölk (141 kCal)
• 200g Kellogs Frostis (750 kCal)

Lunch

• 200g Spaghetti (255 kCal)
• 150g Köttfärssås (365 kCal)

Efter träning

• 1 Banan (104 kCal)
• 1 Powerade (120 kCal)

Middag

• 150g Biffar (225 kCal)
• 150 Kokt potatis (115 kCal)
• 100g Brunsås (214 kCal)
• 50g Smörgåsgurka (23 kCal)

Totalt (2584 kCal)


Onsdag:

Frukost

• 1 Actimel (80 kCal)
• 2 Glas äppeljuice (192 kCal)
• 2 Brödskivor (216 kCal)
• 100g Keso (5%) (100 kCal)

Lunch

• 150g Biffar (225 kCal)
• 250g Kokt potatis (190 kCal)
• 100g Brunsås (120 kCal)
• 50g Smörgåsgurka (23 kCal)

Mellanmål

• 1 Risifrutti (228 kCal)

Efter träning
• 1 Banan (104 kCal)

Middag

• 1 Paprika (30 kCal)
• 2 Blad isbergssallad (14 kCal)
• 12cm Gurka (19 kCal)
• 250g Keso (1,5%) (175 kCal)
• 1 Kycklingfilé (280 kCal)
• 1 Skiva Serranoskinka (55 kCal)
• 1 Tårtbit (290 kCal)

Totalt (2341 kCal)


Torsdag

Frukost:

• 1 Actimel (80 kCal)
• 2 Skivor bröd (216 kCal)
• 100g Keso (5%) (100 kCal)
• 2 Glas äppeljuice (192 kCal)

Mellanmål

• 1 Banan (104 kCal)

Lunch

• 1 Kycklingfilé (280 kCal)
• 1 Blad isbergssallad (7 kCal)
• 1 Tomat (26 kCal)
• 1 Avokado (169 kCal)
• 250g Keso (3.25%) (245 kCal)
• 10 cm Gurka (16 kCal)

Efter träning

• 1 Banan (104 kCal)
• 1 Powerade (120 kCal)

Middag

• 1 Kycklingfilé (280 kCal)
• 200g Keso (1,5%) (140 kCal)
• 1 Morot (41 kCal)
• ½ Paprika (15 kCal)
• 2 Hårdkokta ägg (147 kCal)
• 4cm Gurka (8 kCal)

Totalt (1667 kCal)


Fredag

Efter träning

• 1 Banan (104 kCal)
• Powerade (120 kCal)

Lunch

• 2 skivor bröd (216 kCal)
• 50g Keso (1,5%) (35 kCal)
• ½ Avokado (85 kCal)
• 1 Actimel (80 kCal)

Fika

• 1 Kopp kaffe (2 kCal)
• 150g Äppelpaj (435 kCal)
• 50g Vaniljvisp (87 kCal)

Middag

• 250g Kyckling (280 kCal)
• 150g Gurka (24 kCal)
• 120g Tomat (39 kCal)
• ½ Paprika (15 kCal)
• ½ avokado (85 kCal)
• 1 Ägg (75 kCal)
• 25g Keso (1,5%) (18 kCal)

Totalt (1730 kCal)

Lördag

Efter träning
• 1 Banan (104 kCal)
• 1 Powerade (120 kCal)

Frukost

• 1 Actimel (80 kCal)
• 2 Skivor bröd (216 kCal)
• 1 Ägg (75 kCal)
• 25g Kaviar (101 kCal)

Lunch

• 150g Tonfisk (165 kCal)
• 125g Keso (1,5%) (88 kCal)
• 50g Paprika (12 kCal)
• 150g Gurka (24 kCal)
• 75g Tomat (20 kCal)
• 50g Avokado (85 kCal)

Mellanmål

• 1 Äpple (59 kCal)

Middag

• 50g Kyckling (56 kCal)
• 75g Avokado (127 kCal)
• 125g Tomat (33 kCal)
• 75g Paprika (18 kCal)
• 100g Gurka (16 kCal)
• 125g Keso (1,5%) (88 kCal)
• 2 Ägg (150 kCal)


Totalt (1637 kCal)

Att tillägga är att allt är inte exakt.. utan mängd har inte bara varit uträknad utan även ungefärliga gissningar på t.ex grönsakerna.

Har även skaffat kesella + Fun light vilket verkar va poppis till frukost, ska prova det imorgon! Även skaffat sportgryn till gröt även då grönt är långt ifrån något jag tycker om, men är beredd att äta det om ni rekommenderar det!

Sorry att jag skrivit så mycket, men hoppas verkligen ni orkar läsa igenom och säga vad ni tycker.. Är ju nybörjare så skulle verkligen behöva hjälp!
Motivationen är iaf på topp just nu, hoppas bara att jag gör rätt!

Tusen tack på förhand! :D Ser fram emot att läsa vad ni tycker! :)
/José

Rexoar
2010-10-02, 23:39
Kan tillägga att jag är 23 år gammal och 182 lång.. :)

Popliteus
2010-10-03, 00:00
Har du sett några resultat på vågen? Isf fungerar det ju. Det viktigaste är att du ligger på ett kaloriunderskott och om du vill nå dit med minskat matintag + promenader eller styrketräning eller båda två är ju upp till dig.

Själv hade jag valt att köra mer styrketräning i samband med ett kaloriunderskott eftersom att jag skulle vilja minimera förlusterna i muskelvolym och styrka Ett högt protein intag är även viktigt för detta skall tilläggas, minst 2g/kg kroppsvikt.

Fredrik_S
2010-10-03, 00:50
Det här är inget fullständigt svar men jag har en anmärkning på juicen.
Det är inte mycket bättre än läsk
Skulle skippat den helt då det är nästan bara socker och vatten.
Inte så att det är döden, men det är fullkommligt onödigt speciellt när man försöker gå ner i vikt att dricka flytande socker.

Skulle mycket heller tagit 2 ägg som du gjorde sista dagen och druckit något utan kalorier.. tex vatten eller lightdryck om man vill d

Efter träningen är det viktigt med PROTEIN inte med kolhydrater. Kolhydrater direkt efter träning är bara fördelaktigt om man är elitidrottare och tränar många tillfällen per dag och väldigt hårt.
Du tar i dagsläget socker och frukt efter träning. Det är mycket bättre att ta något proteinrikt...

Raasken
2010-10-03, 08:41
Tycker att du kan öka bukfyllan i form av lite rejäla grönsaker. Typ broccoli, vitkål etc.
Kanske skippa frosties på morgonen med då det blir en jäkla sockerrush som kan trigga mer kolhydratssug.

Sniggel
2010-10-03, 09:04
Håller med Fredrik S. Du har nog större nytta av något proteinrikt efter träning. Powerade och Juice och liknande låter som något man tar för att göra det svårt för sig, mättnaden är nära på noll och kolhydrater får du redan i dig tillräckligt av under andra tidpunkter i veckan.
Jag ifrågasätter också frosties på hela 700 kcal som ett frukostalternativ då det mättar dåligt i jämförelse med mycket annat.
Funkar det dock och du vill äta Frosties, dricka juice, eller något annat så är det det viktigaste dock.

Sen är det bra att du lagt in lite styrketräning dock är det bättre om du försöker få med lite fler delar av kroppen. Någon ryggövning (dragövning, t ex kabelrodd) kan vara smart att ha med så du inte blir "snedtränad". Gärna nån bålövning eller två extra så att du inte bara får "extremitetsstyrka" och "går av på mitten" när du tar i :P

2 bra bålövningar kan vara ryggresningar och crunches.

kalaskonrad
2010-10-03, 09:13
Är inte 200g frostis typ halva paketet? Låter ju sjukt mycket med 750kcal från lite flingor på morgonen, måste ju vara jävligt torrt om inte annat(?)

Inge Enveten
2010-10-03, 09:16
Om du vill gå ner i vikt borde du fundera över att kanske inte trycka i dig 750 kcal frukostflingor samt efterrätter i form av tårta

Nykropp
2010-10-03, 09:45
Halloj alla!

I tisdags bestämde jag mig för att börja bli nyttig och gå ner i vikt! Jag har nu i flera år i rad lagt på mig en hel del kilon, och det hela hände när jag slutade träna helt för ca 5 år sen.. När jag tränade vägde jag 75kg vilket jag gärna vill komma ner till igen, eller iaf till 80kg.. Nu är jag uppe i hela 102kg.. Trodde aldrig i hela mitt liv att jag skulle väga över 100kg och därför har jag nu bestämt mig att ta tag i det och gå ner!

Jag har tidigare under åren börjat träna, men har altid kommit något i vägen och har bara blivit jojo-effekt..

Men i tisdags som sagt så började jag att träna och äta nyttigare. Har surfat runt och kollat runt olika saker. Kolozzeum är kommit upp bland mina sökningar ett flertal gånger och därför skriver jag nu här för att ni verkar ha grymt bra koll på saker och ting inom träning! :D

Det jag har gjort på gymmet är att gå på rullbandet i 60 minuter i 6,5km/h (i snitt). Har varit där varje dag sen jag började i måndags och gjort samma sak. Igår la jag även till 2 bröstmaskinsövningar 3*8, och idag gjorde jag 2 benmaskinsövningar 3*8.

Kan jag fortsätta så här eller är det på tok fel?

Jag har även dokumenterat allt jag ätit sen i tisdags och tänkte posta det nedan! Ge mig er åsikt! Vad tycker ni? gör jag helt fel? Vad ska jag ändra? vad ska jag inte ändra?? Har läst att kroppen kan gå i svältläge och börjat oroa mig för det.. Vill ju absolut inte att det händer då det skulle sabba allt... Ska jag vara orolig för det eller kan jag fortsätta som jag gjort hittills?

Här kommer min matdagbok:

Tisdag:

Frukost

• 1 Actimel (80 kCal)
• 2 Glas Äppeljuice (192 kCal) Ta bort detta
• 300g Mjölk (141 kCal)
• 200g Kellogs Frostis (750 kCal) Byt ut till keso vilket blir strax unger 200 kal.

Lunch

• 200g Spaghetti (255 kCal) Jag har bytt pasta till potatis.
• 150g Köttfärssås (365 kCal)

Efter träning

• 1 Banan (104 kCal)
• 1 Powerade (120 kCal)

Middag

• 150g Biffar (225 kCal)
• 150 Kokt potatis (115 kCal)
• 100g Brunsås (214 kCal) Inte nödvändigt, ta lite olivolja istället.
• 50g Smörgåsgurka (23 kCal)

Totalt (2584 kCal)


Onsdag:

Frukost

• 1 Actimel (80 kCal)
• 2 Glas äppeljuice (192 kCal) Ta bort detta
• 2 Brödskivor (216 kCal) Byt mot 2 ägg istället.
• 100g Keso (5%) (100 kCal)

Lunch

• 150g Biffar (225 kCal)
• 250g Kokt potatis (190 kCal)
• 100g Brunsås (120 kCal) Ta bort.
• 50g Smörgåsgurka (23 kCal)

Mellanmål

• 1 Risifrutti (228 kCal) Ta två ägg istället

Efter träning
• 1 Banan (104 kCal)

Middag

• 1 Paprika (30 kCal)
• 2 Blad isbergssallad (14 kCal)
• 12cm Gurka (19 kCal)
• 250g Keso (1,5%) (175 kCal)
• 1 Kycklingfilé (280 kCal)
• 1 Skiva Serranoskinka (55 kCal)
• 1 Tårtbit (290 kCal) Va?

Totalt (2341 kCal)


Torsdag

Frukost:

• 1 Actimel (80 kCal)
• 2 Skivor bröd (216 kCal) Ägg istället.
• 100g Keso (5%) (100 kCal)
• 2 Glas äppeljuice (192 kCal) Ta bort.

Mellanmål

• 1 Banan (104 kCal)

Lunch

• 1 Kycklingfilé (280 kCal)
• 1 Blad isbergssallad (7 kCal) Skippa salladen och lägg till broccoli istället.
• 1 Tomat (26 kCal)
• 1 Avokado (169 kCal)
• 250g Keso (3.25%) (245 kCal)
• 10 cm Gurka (16 kCal)

Efter träning

• 1 Banan (104 kCal)
• 1 Powerade (120 kCal)

Middag

• 1 Kycklingfilé (280 kCal)
• 200g Keso (1,5%) (140 kCal)
• 1 Morot (41 kCal)
• ½ Paprika (15 kCal)
• 2 Hårdkokta ägg (147 kCal)
• 4cm Gurka (8 kCal)

Totalt (1667 kCal)


Fredag

Efter träning

• 1 Banan (104 kCal)
• Powerade (120 kCal)

Lunch

• 2 skivor bröd (216 kCal) Ägg istället.
• 50g Keso (1,5%) (35 kCal)
• ½ Avokado (85 kCal)
• 1 Actimel (80 kCal)

Fika

• 1 Kopp kaffe (2 kCal)
• 150g Äppelpaj (435 kCal) Ta två ägg istället.
• 50g Vaniljvisp (87 kCal) Va?

Middag

• 250g Kyckling (280 kCal)
• 150g Gurka (24 kCal)
• 120g Tomat (39 kCal)
• ½ Paprika (15 kCal)
• ½ avokado (85 kCal)
• 1 Ägg (75 kCal)
• 25g Keso (1,5%) (18 kCal)

Totalt (1730 kCal)

Lördag

Efter träning
• 1 Banan (104 kCal)
• 1 Powerade (120 kCal)

Frukost

• 1 Actimel (80 kCal)
• 2 Skivor bröd (216 kCal) Ägg istället.
• 1 Ägg (75 kCal)
• 25g Kaviar (101 kCal)

Lunch

• 150g Tonfisk (165 kCal)
• 125g Keso (1,5%) (88 kCal)
• 50g Paprika (12 kCal)
• 150g Gurka (24 kCal)
• 75g Tomat (20 kCal)
• 50g Avokado (85 kCal)

Mellanmål

• 1 Äpple (59 kCal)

Middag

• 50g Kyckling (56 kCal)
• 75g Avokado (127 kCal)
• 125g Tomat (33 kCal)
• 75g Paprika (18 kCal)
• 100g Gurka (16 kCal)
• 125g Keso (1,5%) (88 kCal)
• 2 Ägg (150 kCal)


Totalt (1637 kCal)

Att tillägga är att allt är inte exakt.. utan mängd har inte bara varit uträknad utan även ungefärliga gissningar på t.ex grönsakerna.

Har även skaffat kesella + Fun light vilket verkar va poppis till frukost, ska prova det imorgon! Även skaffat sportgryn till gröt även då grönt är långt ifrån något jag tycker om, men är beredd att äta det om ni rekommenderar det!

Sorry att jag skrivit så mycket, men hoppas verkligen ni orkar läsa igenom och säga vad ni tycker.. Är ju nybörjare så skulle verkligen behöva hjälp!
Motivationen är iaf på topp just nu, hoppas bara att jag gör rätt!

Tusen tack på förhand! :D Ser fram emot att läsa vad ni tycker! :)
/José

Du kan kapa bort mängder med kalorier från denna lista. Jag har skrivit i lite vad jag hade ändrat efter dom råd jag har fått och följer.
Inget som säger att det är rätt men jag har ändå kapat bort 12,2 kilo på 2 månader med detta upplägg, alltså mitt...inte ditt. ;)

Rexoar
2010-10-03, 11:40
Wow!! :D Tack för alla kanonbra svar! Jag kan ju klara ut lite saker. Det här är inte ett schema jag tänkte köra varje vecka, utan det är så som jag gjort hittills. Som ni kan se så har jag ändrat mycket på vägen då jag upptäckt att vissa saker är rena kaloribomberna så som t.ex frosties.. Dricker inte heller någon juice eller något annat, utan endast vatten vilket jag inte ser som ett problem då det är gott! :)

Hehe, det där med tårtan va för att syrran fyllde år, och biten var liten :P Och äppelpajen va för att jag va på besök hos några bekanta som bakat pajen pga att jag skulle dit så kändes lite taskigt att säga nej.. "Efter träning" stämmer inte helt, Poweraden är UNDER träningen, och bananen direkt efter. Tycker ni jag borde skippa bananen och köpa Proteindryck istället? när ska jag dricka den då? Bara efter träning, eller fler ggr om dagen?

Men nu som sagt tror jag att jag är på bättre väg! (Om ni tittar på de sista 3 dagarna). Brokolli tänkte jag börja med! Äter inga kolhydrater alls nu i form av pasta, potatis eller ris, och så som Nykropp sa så ska jag byta ut bröd mot ägg, älskar ägg! :D

Angående träning har ni nog rätt, ska nog fortsätta att gå på bandet 1h, MEN att jag de olika dagarna också tränar olika muskelgrupper. Jag har bokat tid med instruktör imorgon, tror dock ni kan ge bättre tips och råd, men man kan ju alltid se vad dom har att säga :)

Jag gör förresten 25 sit-ups under två olika tillfällen varje dag, vet inte om det hjälper nåt... Vad tycker ni förresten om att jag tar kesella + fun light till frukost istället? Ska jag äta nånting mer till? En till fråga, är det OK att gå till gymmet varje dag? Och då menar jag att gå snabbt på bandet, och sen kanske 4 av dagarna lägga in muskelgrupper?

Vet inte om det stämmer, låter lite väl mycket.. Men vägde just mig och jag är nere på 99 kg, vilket är -3 kg :O

Åter igen, JÄTTE tack för all hjälp! Känns kanon att få alla tips och tricks! :D
/José

Harnold
2010-10-03, 11:58
Wow!! :D Tack för alla kanonbra svar! Jag kan ju klara ut lite saker. Det här är inte ett schema jag tänkte köra varje vecka, utan det är så som jag gjort hittills. Som ni kan se så har jag ändrat mycket på vägen då jag upptäckt att vissa saker är rena kaloribomberna så som t.ex frosties.. Dricker inte heller någon juice eller något annat, utan endast vatten vilket jag inte ser som ett problem då det är gott! :)

Hehe, det där med tårtan va för att syrran fyllde år, och biten var liten :P Och äppelpajen va för att jag va på besök hos några bekanta som bakat pajen pga att jag skulle dit så kändes lite taskigt att säga nej.. "Efter träning" stämmer inte helt, Poweraden är UNDER träningen, och bananen direkt efter. Tycker ni jag borde skippa bananen och köpa Proteindryck istället? när ska jag dricka den då? Bara efter träning, eller fler ggr om dagen?

Men nu som sagt tror jag att jag är på bättre väg! (Om ni tittar på de sista 3 dagarna). Brokolli tänkte jag börja med! Äter inga kolhydrater alls nu i form av pasta, potatis eller ris, och så som Nykropp sa så ska jag byta ut bröd mot ägg, älskar ägg! :D

Angående träning har ni nog rätt, ska nog fortsätta att gå på bandet 1h, MEN att jag de olika dagarna också tränar olika muskelgrupper. Jag har bokat tid med instruktör imorgon, tror dock ni kan ge bättre tips och råd, men man kan ju alltid se vad dom har att säga :)

Jag gör förresten 25 sit-ups under två olika tillfällen varje dag, vet inte om det hjälper nåt... Vad tycker ni förresten om att jag tar kesella + fun light till frukost istället? Ska jag äta nånting mer till? En till fråga, är det OK att gå till gymmet varje dag? Och då menar jag att gå snabbt på bandet, och sen kanske 4 av dagarna lägga in muskelgrupper?

Vet inte om det stämmer, låter lite väl mycket.. Men vägde just mig och jag är nere på 99 kg, vilket är -3 kg :O

Åter igen, JÄTTE tack för all hjälp! Känns kanon att få alla tips och tricks! :D
/José

Jag ser absolut inget fel med att du äter en tårtbit eller en liten bit äppelpaj vid sådana tillfällen, kom ihåg att det är kosten som helhet som räknas. Det är bra att du skippar juicen. Se till att även variera kosten lite också så att du inte tröttnar på alla nyttigheter som exempelvis ägg för snabbt.

Motionera varje dag, det är ett väldigt stort plus om du har orken och motivationen att göra det. Verkligen inget fel med det. Sedan så är det bra om du fyller dina energireserver efter nattens fastande. Du måste alltså få i dig lite kolhydrater när du äter frukost, enbart kesella och fun light är ingen vidare frukost m.a.o. Gröt eller någon macka utöver kesella & Fun light torde fungera mycket bättre.

Lycka till förresten. Som många sagt tidigare, träna och få i dig tillräckligt med protein för att inte förlora din muskelmassa i samband med viktnedgången.

Rexoar
2010-10-03, 12:14
Tack försvaret Harnold :) Har du något tips på nån variation? Känner mig ganska låst till Keso, Ägg, Kycklingfile, Tonfisk och gränsaker..

Sniggel
2010-10-03, 12:17
Wow!! :D Tack för alla kanonbra svar! Jag kan ju klara ut lite saker. Det här är inte ett schema jag tänkte köra varje vecka, utan det är så som jag gjort hittills. Som ni kan se så har jag ändrat mycket på vägen då jag upptäckt att vissa saker är rena kaloribomberna så som t.ex frosties.. Dricker inte heller någon juice eller något annat, utan endast vatten vilket jag inte ser som ett problem då det är gott! :)

Detta är varför jag alltid brukar rekommendera folk som vill gå ner i vikt men inte räkna kalorier utan mer ha "tips" att ändå räkna kalorier. Man blir mer medveten om var energibovarna finns! Jag gratulerar dig till att du gjort några av dessa upptäckter!

Hehe, det där med tårtan va för att syrran fyllde år, och biten var liten :P Och äppelpajen va för att jag va på besök hos några bekanta som bakat pajen pga att jag skulle dit så kändes lite taskigt att säga nej.. "Efter träning" stämmer inte helt, Poweraden är UNDER träningen, och bananen direkt efter. Tycker ni jag borde skippa bananen och köpa Proteindryck istället? när ska jag dricka den då? Bara efter träning, eller fler ggr om dagen?

Jag tycker att du kan skippa poweraden då det känns som den snarare kommer göra det svårare för dig att tappa vikt utan att tillföra så mycket. Behåll bananen, men ta en proteindrink efter träning (tillsammans med bananen t ex).


Men nu som sagt tror jag att jag är på bättre väg! (Om ni tittar på de sista 3 dagarna). Brokolli tänkte jag börja med! Äter inga kolhydrater alls nu i form av pasta, potatis eller ris, och så som Nykropp sa så ska jag byta ut bröd mot ägg, älskar ägg! :D


Var inte för drastisk nu bara! Jag tolkar det som om du tagit bort en massa kolhydrater? Har du inte redan dragit ner rejält på mängden kcal du får i dig?
Om det är några kolhydratslivsmedel som jag tycker du kan äta rätt så fritt av så är det:
Rotfrukter, potatis och grönsaker, bär

Andra livsmedel som är rikare på kolhydrat som ändå mättar bra och är nyttiga:
Vissa typer av osötat grovt bröd, ris (gärna fullkorn), fullkornspasta, havregryn, müsli som inte är onödigt sötat, vissa frukter.

Till syvende och sist handlar det förstås om mängder men det har du redan förstått.

Angående träning har ni nog rätt, ska nog fortsätta att gå på bandet 1h, MEN att jag de olika dagarna också tränar olika muskelgrupper. Jag har bokat tid med instruktör imorgon, tror dock ni kan ge bättre tips och råd, men man kan ju alltid se vad dom har att säga :)

Jag gör förresten 25 sit-ups under två olika tillfällen varje dag, vet inte om det hjälper nåt... Vad tycker ni förresten om att jag tar kesella + fun light till frukost istället? Ska jag äta nånting mer till? En till fråga, är det OK att gå till gymmet varje dag? Och då menar jag att gå snabbt på bandet, och sen kanske 4 av dagarna lägga in muskelgrupper?

Sit-upsen kan eventuellt öka storleken på dina magmuskler, men det kommer inte hjälpa dig att bli av med fettet på magen.
Snabba promenader varje dag kan du säkert fortsätta med, det är skonsam energiförbrukning. Att träna styrka 4 av dagarna funkar nog bra det med, det räcker förmodligen med 3 för maximala resultat men vill du träna 4 och känner att du har energi till det så go for it!

Vet inte om det stämmer, låter lite väl mycket.. Men vägde just mig och jag är nere på 99 kg, vilket är -3 kg :O

Åter igen, JÄTTE tack för all hjälp! Känns kanon att få alla tips och tricks! :D
/José

Det kan gå rätt snabbt i början och som du ser så får du redan resultat. Så gör inte för mycket ändringar så du riskerar att gå in i väggen.

Nykropp
2010-10-03, 12:24
Givetvis skall man unna sig saker vid speciella tillfällen. Men det skall ske med måtta, som blivit mitt ledord! Jag har också varit på massa kalas. Men skillnaden är att nu tar jag en liten bit och sedan är det bra. Förut var det 3-4 bitar tårta bara för att det fanns kvar.

Du har en spännande resa framför dig! Se till nu att bara orka hela vägen och se till att du inte tar bort för mycket kalorier så du inte fungerar i vardagen. :)

LYCKA TILL! Skall bli spännande att följa detta.

Rexoar
2010-10-03, 14:21
Tjena grabbar!

Har just varit och köpt Proteinpulver (WNT Tripple Protein) som jag nu tänkte börja anvnda efter träning!

Har dock ett problem just nu som jag hoppas någon kan svara på rätt snart.. Jag har planerat dagen sjukt dåligt idag.. Vaknade cirka 11.45, och åt Kesella + Fun light runt 12-12.30. Klockan är nu 15.18 och jag har inte ätit något annat idag.. Hade tänkt gå och träna på bandet, men känner mer än hunger att det känns tomt i magen.. Hur ska jag göra? Gymmet stänger 18.00 så måste vara där senast 16.30 om ca 1 timme.. Har ni något tips? ska jag gå nu fast jag är tom i magen (Jag är inte så hungrig så skulle nog klara det), eller ska jag äta lunch och strunta i träning idag, eller finns det något jag kan trycka in mig utan att det blir för tungt med endast 1h mellan mat och träning, och att man inte heller känner att man vill spy upp det :P hehe

Tusen tack!
/José

Harnold
2010-10-03, 14:44
Tjena grabbar!

Har just varit och köpt Proteinpulver (WNT Tripple Protein) som jag nu tänkte börja anvnda efter träning!

Har dock ett problem just nu som jag hoppas någon kan svara på rätt snart.. Jag har planerat dagen sjukt dåligt idag.. Vaknade cirka 11.45, och åt Kesella + Fun light runt 12-12.30. Klockan är nu 15.18 och jag har inte ätit något annat idag.. Hade tänkt gå och träna på bandet, men känner mer än hunger att det känns tomt i magen.. Hur ska jag göra? Gymmet stänger 18.00 så måste vara där senast 16.30 om ca 1 timme.. Har ni något tips? ska jag gå nu fast jag är tom i magen (Jag är inte så hungrig så skulle nog klara det), eller ska jag äta lunch och strunta i träning idag, eller finns det något jag kan trycka in mig utan att det blir för tungt med endast 1h mellan mat och träning, och att man inte heller känner att man vill spy upp det :P hehe

Tusen tack!
/José

Jag brukar själv äta innan jag tränar ibland och ser inget fel med att göra det. Detta är dock individuellt som nästan allt annat inom träning och vissa presterar sämre än andra när de tränar efter en måltid. Om du bara ska promenera på löpbandet så är det nog inga problem med en liten måltid innan passet för att sedan äta ännu en måltid efter passet.

Harnold
2010-10-03, 14:54
Tack försvaret Harnold :) Har du något tips på nån variation? Känner mig ganska låst till Keso, Ägg, Kycklingfile, Tonfisk och gränsaker..

Försök bara att variera maten. Det är näringsvärdet som är viktigt, inte att det är just ägg, keso och tonfisk du äter.

Några tips är att hålla sig till fullkornsalternativ, magert kött och försöka få i sig tillräckligt med fett. Läs sticky "deff - en guide" så får du en mer utförlig beskrivning.

Använd därefter fantasin för att komma på/hitta olika rätter som passar bra med beskrivningen.

Fredrik_S
2010-10-03, 15:05
Det kan du bara testa själv.
Jag skulle rekomendera att äta något litet av vadsomhelst. Macka frukt eller vanlig mat. Återigen är det oftast mängden som skapar problemen.

Jag kan äta ritkgit mycket mat nära inpå träning utan direkta problem medans andra spyr av samma beteende.

majak0vskij
2010-10-03, 15:15
Tar du det hyfsat lugnt på bandet är det väl bara att äta något lätt och sedan dra till gymmet?
Persoligen skulle jag og tagit en kopp kaffe bara och stuckit till gymmet dock.

Popliteus
2010-10-03, 16:25
Jag gör förresten 25 sit-ups under två olika tillfällen varje dag, vet inte om det hjälper nåt... Vad tycker ni förresten om att jag tar kesella + fun light till frukost istället? Ska jag äta nånting mer till? En till fråga, är det OK att gå till gymmet varje dag? Och då menar jag att gå snabbt på bandet, och sen kanske 4 av dagarna lägga in muskelgrupper?

Vet inte om det stämmer, låter lite väl mycket.. Men vägde just mig och jag är nere på 99 kg, vilket är -3 kg :O

Åter igen, JÄTTE tack för all hjälp! Känns kanon att få alla tips och tricks! :D
/José

Genom att göra situps flera gånger varje dag ökar du din total kaloriförbrukning något men magmusklerna behöver även vila precis som alla andra muskler för att muskeltillväxt ska ske. Ett tips skulle kunna vara att du kombinerar tex ben träning med magträning på gymmet en dag i veckan. Då kan du pumpa ur magmuskulaturen ordentligt för att sedan låta dem vila under resten av veckan.

Och Ja, det är helt ok att gå snabbt på band alla dagar i veckan och köra styrketräning 4 ggr i veckan. Det låter som ett bra upplägg i mina öron förutsatt att du kör olika muskelgrupper.:thumbup:

Rexoar
2010-10-03, 16:52
Tack för svaren! :) Hann dock iväg till gymmet innan jag hann läsa era svar.. Inget fick jag i mig innan, utan tog en powerade under passet och en banan samt det nya proteinpulvret (som sist jag drackprotein pulver med vatten så va det långt ifrån gott...). Nu håller jag på att tillaga sen lunch, kokt lax, broccoli, keso och tomat! :) får nog skippa mellanmål idag och köra sen lunch ist..

Genom att göra situps flera gånger varje dag ökar du din total kaloriförbrukning något men magmusklerna behöver även vila precis som alla andra muskler för att muskeltillväxt ska ske. Ett tips skulle kunna vara att du kombinerar tex ben träning med magträning på gymmet en dag i veckan. Då kan du pumpa ur magmuskulaturen ordentligt för att sedan låta dem vila under resten av veckan.

Och Ja, det är helt ok att gå snabbt på band alla dagar i veckan och köra styrketräning 4 ggr i veckan. Det låter som ett bra upplägg i mina öron förutsatt att du kör olika muskelgrupper.:thumbup:

OK, kanon! Bra att veta! :D Ska som sagt försöka lägga upp ett bra schema imorgon med instruktören, så kan jag berätta efter vad han/hon sa och se vad ni tycker!

Rexoar
2010-10-03, 16:55
Försök bara att variera maten. Det är näringsvärdet som är viktigt, inte att det är just ägg, keso och tonfisk du äter.

Några tips är att hålla sig till fullkornsalternativ, magert kött och försöka få i sig tillräckligt med fett. Läs sticky "deff - en guide" så får du en mer utförlig beskrivning.

Använd därefter fantasin för att komma på/hitta olika rätter som passar bra med beskrivningen.

Ska läsa den! Tack för tipset!

Fredrik_S: Tycker det är sjukt stark att du klarar att äta innan! Jag vet inte hur jag skulle reagera nu, men har inga bra erfarenheter av att äta tätt inpå träning.. :S

Fredrik_S
2010-10-03, 21:05
Ska läsa den! Tack för tipset!

Fredrik_S: Tycker det är sjukt stark att du klarar att äta innan! Jag vet inte hur jag skulle reagera nu, men har inga bra erfarenheter av att äta tätt inpå träning.. :S

Beror på hur man tränar också.. Oftast tränar jag lätta vikter och ingen kardio. Tror det är värre om man ska ge sig på tunga vikter eller kardioträning...

Eddie Vedder
2010-10-04, 06:36
Jag skulle definitivt skippa Powerade om jag vore du. Sämre val kan jag knappt tänka mig, du skulle väl bara promenera?

Svindyrt sockervatten.

Lovisa
2010-10-04, 07:41
Bra att du hittat dina onödiga kaloribomber. Precis som de andra reagerade jag på frosties, powerade och andra onödiga (och dyra!) energikällor. Snabba kolhydrater som bara triggar igång sötsuget och ger en ojämn blodsockerkurva. Brunsåsen du åt i början av schemat är också en sån där onödig grej. Mycket energi till lite nytta.

Jag gillar ägg som proteinkälla. Både godare och roligare än t ex proteindrycker. Men det där är en smaksak. Proteintillskott är trots allt specialkomponerat för just tränande. Och det är lättare att få i sig en dryck än ett gäng kokta ägg t ex. Men jag tar numera alltid ägg + keso mini / kesella direkt efter träningen. Supernyttigt, lagom mättande och dessutom billigt protein!

Varför inte dricka vanlig mjölk som "sportdryck". Eller ta med dig yoghurt, som t ex dina actimel, att ta i samband med träningen. Jag gillar Yoggi mini, men det innehåller artificiella sötningsmedel, så om du inte vill ha i dig sådant är naturell yoghurt bättre.

Jag föredrar att träna utan att ha ätit innan. Om jag känner mig kraftlös och behöver lite energi, räcker det med en kopp kaffe eller the med mjölk i. Ger en del energi men inte "för mycket" - och mjölken är bra och allsidig näring. Många upplever dock att det går alldeles utmärkt att träna fastande. Det är däremot jätteviktigt med energi EFTER passet, men det vet du säkert redan.

Varför går du på löpband och inte utomhus? Det är fortfarande fint väder och det är roligare och mer varierat att power-walka ute. Det ger naturlig variation och du upplever mer än att stirra in i en vägg (eller möjligen en TV) på ett löpband.

Öka gärna på med mer styrketräning, typ basövningar för större muskelgrupper. Exempel är benpress / knäböj, latsdrag, bänkpress, chins och dips.

Vad sägs om roddmaskin? Alltså inte övningen sittande rodd, utan den riktiga roddmaskinen där man sitter på en rörlig sits. Ger träning åt stora delar av kroppen (ben, rygg, bålmuskulatur) och kondition på en gång. 30 minuter på roddmaskinen och man är ganska genomtränad...

Nykropp
2010-10-04, 09:04
Plus ett på lovisas råd om roddmaskinen!! Jag avslutar varje vecka med 1 timme roddmaskin! Low impact och man får vrida ur kroppen riktigt bra!

Enemy
2010-10-04, 09:31
Jag skulle tipsa dig om kvarg, finns att köpa på lidl och innehåller otroligt mycket protein vilket är riktigt bra. Jag brukade personligen käka det till frukost, det ger en mättande känsla och man känner inte sig små sugen till lunch tiden. Sedan finns det över 1000 sätt att käka det på, kvarg + funlight = <3

Eddie Vedder
2010-10-04, 11:11
Jag skulle tipsa dig om kvarg, finns att köpa på lidl och innehåller otroligt mycket protein vilket är riktigt bra. Jag brukade personligen käka det till frukost, det ger en mättande känsla och man känner inte sig små sugen till lunch tiden. Sedan finns det över 1000 sätt att käka det på, kvarg + funlight = <3

Han käkar ju redan keso.

Nykropp
2010-10-04, 11:14
Han käkar ju redan keso.

Men kan ju vara kul att äta lite annan substans då och då. Variation vettu! :)

Eddie Vedder
2010-10-04, 11:23
Men kan ju vara kul att äta lite annan substans då och då. Variation vettu! :)

Vill man variera sig från keson är nog kvarg den tråkigaste variationen man kan komma på. Näringsmässigt likvärdigt men mindre gott.

Nykropp
2010-10-04, 11:46
Vet inte det ja, jag uppskattar kvarg med tex fun light i mer än keso för tillfället. Men det är väl olika perioder kanske.

Rexoar
2010-10-04, 12:06
Åter igen tack för alla svar! :D Jag är sjukt glad att ni kommenterar och ger mig era tips! Det uppskattas verkligen!

Märker att många kommenterar poweraden, och ni har så rätt... Men av någon jäkla anledning så ställer jag mentalt in mig att jag kommer orka mer om jag tar med en powerade.. Måste sluta med det.. Men nu känns det svårt hehe :P

Angående kvarg så har jag igår ätit Kesella med Fun light till frukost, det var helt ok, smakade gott men föredrar nog keso, känns nog mer mättande också! :)

Rodden låter som en bra ide, har funderat på det, man fasiken, jag känner mig så svag sen förr så jag tycker det är så pinsamt att prova något "nytt" ifall att jag inte skulle orka... Jag tycker det är väldigt pinsamt att träna framför mycket folk då jag inte trivs 100% med min kropp och ork just nu, och är rädd för att göra fel... Jag är rädd av vad andra tycker om mig.. Hoppas att det blir ändring på det snart..

Iom den oplanerade dagen igår så blev det lunch vid 17.45, och middag 21.30. Det blev ett totalt kaloriintag på 1327 kCal.

Är sjukt sugen på att gå och träna nu, men jag har mycket att göra nu plus att jag ska ha instruktör på gymmet vid 19.00 och 2 pass samma dag kan nog bli mycket nu när jag varit på gymmet varje dag..

Jag tänkte berätta upplägget jag fått av instruktören ikväll, så får ni gärna kommentera vad ni tycker är bra och dåligt! :) Och idag ska jag inte ta med powerade! :P

Nykropp
2010-10-04, 12:14
Åter igen tack för alla svar! :D Jag är sjukt glad att ni kommenterar och ger mig era tips! Det uppskattas verkligen!

Märker att många kommenterar poweraden, och ni har så rätt... Men av någon jäkla anledning så ställer jag mentalt in mig att jag kommer orka mer om jag tar med en powerade.. Måste sluta med det.. Men nu känns det svårt hehe :P

Angående kvarg så har jag igår ätit Kesella med Fun light till frukost, det var helt ok, smakade gott men föredrar nog keso, känns nog mer mättande också! :)

Rodden låter som en bra ide, har funderat på det, man fasiken, jag känner mig så svag sen förr så jag tycker det är så pinsamt att prova något "nytt" ifall att jag inte skulle orka... Jag tycker det är väldigt pinsamt att träna framför mycket folk då jag inte trivs 100% med min kropp och ork just nu, och är rädd för att göra fel... Jag är rädd av vad andra tycker om mig.. Hoppas att det blir ändring på det snart..

Iom den oplanerade dagen igår så blev det lunch vid 17.45, och middag 21.30. Det blev ett totalt kaloriintag på 1327 kCal.

Är sjukt sugen på att gå och träna nu, men jag har mycket att göra nu plus att jag ska ha instruktör på gymmet vid 19.00 och 2 pass samma dag kan nog bli mycket nu när jag varit på gymmet varje dag..

Jag tänkte berätta upplägget jag fått av instruktören ikväll, så får ni gärna kommentera vad ni tycker är bra och dåligt! :) Och idag ska jag inte ta med powerade! :P


Om jag lyckas sätta min feta 128kilos kropp på en jävla roddmaskin så skall du nog också klara det! Men börja med kanske 10 minuter rodd. Känn efter hur det känns och öka tiden i lagom takt. Jag började på 10 minuter, eller om det var 15 minuter har jag för mig. För att sedan tävla med klockan, 5 minuter till, 5 minuter till osv.

Bry dig inte om vad andra tycker. Jag tänkte samma sak när jag började. Ingen jävel som bryr sig, och dom som gör det borde fokusera mer på träningen. ;)

Ge det ett försök, man känner av bål och rygg i 2 dagar efteråt om man mjölkar ur det ordentligt med rodden.

Rexoar
2010-10-04, 20:47
OK så här blev det med instruktör.... Ingenting!!! Hans utbildning hade endast lärt honom baspass för alla nybörjare.. Vi gick runt på gymmet och provade totalt 6 olika maskiner i typ 30 sek, that's it... Så inget schema kom vi fram till... :(

Nu hoppas jag därför att ni ska kunna hjälpa mig med att få ihop ett schema, där jag ska träna olika muskelgrupper 4 ggr i veckan. Ni får gärna även säga reps och sets! :)
Utöver det ska jag försöka gå 1h på bandet varje dag innan styrketräningen.

Tack på förhand! :)

Nykropp
2010-10-04, 21:10
Jag fick rådet att inte köra för mycket kondition, det tar tydligen kraft från muskelbyggandet ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4584180
Där hittar du mitt upplägg. Finns säkert andra, men det är ju en början.

Harnold
2010-10-04, 21:23
OK så här blev det med instruktör.... Ingenting!!! Hans utbildning hade endast lärt honom baspass för alla nybörjare.. Vi gick runt på gymmet och provade totalt 6 olika maskiner i typ 30 sek, that's it... Så inget schema kom vi fram till... :(

Nu hoppas jag därför att ni ska kunna hjälpa mig med att få ihop ett schema, där jag ska träna olika muskelgrupper 4 ggr i veckan. Ni får gärna även säga reps och sets! :)
Utöver det ska jag försöka gå 1h på bandet varje dag innan styrketräningen.

Tack på förhand! :)

Om jag var du så skulle jag köra just basövningar med lätta vikter nu i början. Ge dina leder en chans genom att göra detta så förebygger du skador. Försök även att få in rörelserna och tekniken. Sedan så kan du börja ta lite tyngre vikter och i samband med detta även börja följa ett schema. Till dess bör du ha hunnit söka upp en hel del fakta för att kunna göra ett eget schema för att nå just dina mål.

Popliteus
2010-10-05, 02:17
Håller med Harnold här. Du kan även gå in på träningsjournaler här på forumet och se hur andra lägger upp sin träning för att få en bra uppfattning. Sedan kan du testa dig fram för att se vad som passar just dig. Det skulle även kunna vara en ide starta en träningsjournal själv där andra kan ge dig lite tips och där du själv kan följa din utveckling.

Lovisa
2010-10-05, 07:35
Om jag lyckas sätta min feta 128kilos kropp på en jävla roddmaskin så skall du nog också klara det! Men börja med kanske 10 minuter rodd. Känn efter hur det känns och öka tiden i lagom takt. Jag började på 10 minuter, eller om det var 15 minuter har jag för mig. För att sedan tävla med klockan, 5 minuter till, 5 minuter till osv.

Bry dig inte om vad andra tycker. Jag tänkte samma sak när jag började. Ingen jävel som bryr sig, och dom som gör det borde fokusera mer på träningen. ;)

Ge det ett försök, man känner av bål och rygg i 2 dagar efteråt om man mjölkar ur det ordentligt med rodden.


Rexoar; vad gäller roddmaskinen (och övriga gym-övningar också för den delen) så glöm det där med vad andra tycker. Tro mig, INGEN bryr sig. Folk har så fullt upp med sitt, att det minsta de tänker på är hur andra ser ut eller vad andra pysslar med.

Fattar inte hur Nykropp pallar en timme på roddmaskinen ! Även om jag skulle orka rent konditionsmässigt, skulle jag få sjukt ont i häcken efteråt. Varför kan ingen uppfinna en roddmaskin med stoppad dyna? Det är ju stoppade dynor på i stort sett vartenda redskap som man sitter på, men inte just rodden *rolleyes*

Gör som Nykropp skriver, börja försiktigt och trappa sedan upp. Jag började också med fem minuter på rodden och har ökat successivt. Jag "tävlar" inte mot någon annan än mig själv!

Om du varit elitidrottsman kanske en powerade vore lysande. Men för oss vanliga motionärer är det bara slöseri med pengar och en åtgärd som motverkar sitt syfte, om man nu är ute efter att deffa. Ungefär som Risifrutti, en annan populär sockerbomb. Lysande om man är Pernilla Wiberg eller Therese Alshammar på väg mot OS - idiotiskt om man är Lovisa på väg till förorts-gymmet.

Visst orkar du mer om du tar en powerade. Men nu är syftet inte att höja prestationen i första hand, utan att bränna fett / kalorier. Och då är det bland det sämsta du kan göra att hälla i dig flytande socker. Om du måste ladda med något, så gör det med långsamma kolhydrater. En frukost på havregrynsgröt och kokt ägg är t ex alldeles utmärkt. Förresten är det en myt att det är extra fettförbrännande att träna före frukost. Det ger marginellt mer effekt, men ingen skillnad som har betydelse i praktiken.

"Det finns en väl förankrad och till synes odödlig myt att denna typ av lågintensiv aeroba aktivitet även skulle vara någon form av mirakelkur för att förlora kroppsfettet men det är och förblir bara just en myt. Vad som ligger till grund är dock ganska logiska fakta som man sedan drar lite för långa slutsatser av. "
http://traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/


P.S. Angående frostiesarna: råkade kolla på paketet i affären. 200 gram, som du tog till frukost första dagen, är nästan ett halvt paket. Till EN frukost, med bara 3 dl mjölk till. Måste varit sjukt äckligt och sötsliskigt. Bra att du lagt av med sådana vanor.

Rexoar
2010-10-05, 18:11
Tack för alla bra tips! Ska nog börja köra rätt lungt som ni säger och senare troligtvis något liknande Nykropps schema! Va på gymmet idag igen, 8:e dagen i rad! :D Jag var helt mör i kroppen, hade känningar i både vänster fot och höger lår.. Ingen powerade (!!!) hade jag med mig, och efter redan 5 minuter va jag helt slut och ville sluta och sätta mig.. Vet inte om det beror på känningarna, lite sömn, liten frukost eller poweraden... Eller om det helt enkelt var en kombination av allt... Kan också vara pga att jag tränade sent igårkväll och körde rätt så tidigt idag..

På vågen imorse efter 7 dagar, så stog det 98 eller kanske något mindre! :) (Har ingen digital våg...) Jag är nöjd med den första veckan och hoppas att det fortsätter lika bra och att jag orkar vara lika duktig!

Är grymt glad att ni hjälpt mig så mycket! :)

P.S. Angående frostiesarna: råkade kolla på paketet i affären. 200 gram, som du tog till frukost första dagen, är nästan ett halvt paket. Till EN frukost, med bara 3 dl mjölk till. Måste varit sjukt äckligt och sötsliskigt. Bra att du lagt av med sådana vanor.

Haha I know! Älskar mkt frostisar och lite mjölk :P men som sagt slutat med det nu..

Rexoar
2010-10-07, 13:59
Hej igen!

Fortsätter som jag gjort hittills, varje dag till gymmet, powerwalk i en timme + ett par maskiner efter. Har dock märkt att jag inte går ner lika mycket som förr sen jag börjat med proteinpulver... Är det normalt? Känns lite segt att viktraset helt plötsligt stannar upp...

Har sista 2-3 dagarna även varit småhungrig under hela dagen, jag tror att det beror på att jag fått i mig ca 2-300 kCal mindre än övriga dagar... Tror jag måste äta mer till frukost eller nåt.. Vad tror ni? Här kommer även min matdagbok sen senaste postade dagen:

Söndag

Frukost

• 1 Actimel(0,1%) (29 kCal)
• 250g Kesella (227 kCal)
• 2 msk Funlight (0 kCal)

Träning

• 1 Powerade (120 kCal)
• 1 Banan (104 kCal)
• Proteinshake (95 kCal)

Lunch

• 100g Kokt lax (160 kCal)
• 250g Broccoli (90 kCal)
• 125g Tomat (33 kCal)
• 1 Ägg (75 kCal)
• 125g Keso (1,5%) (88 kCal)

Middag

• 2 Ägg (150 kCal)
• 100g Keso (1,5%) (70 kCal)
• 100g Gurka (16 kCal)
• 100g Tomat (26 kCal)
• 75g Avokado (127 kCal)
• 50g Paprika (12 kCal)

Totalt (1422 kCal)


Måndag

Frukost

• 2 Skivor bröd (216 kCal)
• 50g Keso (1,5%) (35 kCal)
• 125g Avokado (212 kCal)

Mellanmål

* 1 Äpple (59 kCal)

Lunch

• 100g Kokt lax (160 kCal)
• 75g Avokado (127 kCal)
• 50g Paprika (12 kCal)
• 150g Gurka (24 kCal)
• 1 Ägg (75 kCal)
• 100g Keso(1,5) (70 kCal)
• 75g Broccoli (27 kCal)
• 100g Tomat (26 kCal)

Träning

• 1 Banan (104 kCal)
• 1 Powerade (250 kCal)
• 1 Proteinshake(95 kCal)

Middag

• 100g Kokt lax (160 kCal)
• 75g Räkor (63 kCal)
• 50g Broccoli (18 kCal)
• 50g Tomat (13 kCal)
• 100g Keso (70 kCal)
• 1 Ägg (75 kCal)

Totalt (1891 kCal)


Tisdag

Frukost

• 250g Kesella (227 kCal)
• Fun light
• 1 Ägg (75 kCal)

Mellanmål

* 1 Äpple (59 kCal)

Lunch

• 150g Tonfisk (165 kCal)
• 100g Keso (70 kCal)
• 100g Tomat (26 kCal)
• 50g Gurka (8 kCal)
• 50g Räkor (42 kCal)

Träning

• 1 Banan (104 kCal)
• Proteinshake (95 kCal)

Middag

• 100g Lövbiff (120 kCal)
• 125g Tomat (43 kCal)
• 100g Gurka (16 kCal)
• 2 Ägg (150 kCal)
• 25g Räkor (21 kCal)
• 20g Kantareller (5 kCal)
• 125g Keso (88 kCal)
• 75g Avokado (127 kCal)


Totalt (1337 kCal)


Onsdag

Frukost

• 35g Sportgryns Gröt (125 kCal)
• 1 skiva Bröd (78 kCal)
• 25g Keso (1,5%) (18 kCal)
• 60g Äppelmos (27 kCal)
• ½ msk Kanel (13 kCal) (261 kCal/100g)

Träning

• 1 Banan (104 kCal)
• Proteinshake (95 kCal)

Lunch

• 100g Lövbiff (120 kCal)
• 100g Keso (1,5%) (70 kCal)
• 150g Gurka (24 kCal)
• 50g Paprika (12 kCal)
• 1 Ägg (75 kCal)
• 75g Räkor (63 kCal)
• 20g Kantareller (5 kCal)
• 50g Tomat (13 kCal)

Middag

• 100g Lövbiff (120 kCal)
• 100g Keso (1,5%) (70 kCal)
• 100g Gurka (16 kCal)
• 75g Tomat (20 kCal)
• 50g Paprika (12 kCal)
• 2 blad Isbergssallad (14 kCal)
• 100g Broccoli (36 kCal)
• 75g Räkor (63 kCal)
• 60g Kantareller (15 kCal)
• 2 Ägg (150 kCal)
• 50g Friterad potatis (125 kCal)

Kvällsmål

• 35g Sportgryns Gröt (125 kCal)
• 60g Äppelmos (78 kCal)
• ½ msk Kanel (18 kCal)

Totalt (1600 kCal)

Sniggel
2010-10-07, 14:19
Hej igen!

Fortsätter som jag gjort hittills, varje dag till gymmet, powerwalk i en timme + ett par maskiner efter. Har dock märkt att jag inte går ner lika mycket som förr sen jag börjat med proteinpulver... Är det normalt? Känns lite segt att viktraset helt plötsligt stannar upp...


Vet inte om du tränar alla maskiner varje gång på gymmet. Det är bra att som nybörjare träna samma muskelgrupper och övningar ofta. Men med ofta tänker jag "3 ggr i veckan" :p så jag undrar om du kör igenom hela kroppen 7 dagar i veckan? Det lär ju iaf förklara om du känner dig seg och har nog väldigt lite med att du slutat dricka powerade att göra.

Där är någon studie som visat på att folk som äter mer protein men håller samma kaloriintag tappar mindre vikt med fortfarande lika mycket fett (vilket innebär mindre förlorad muskelmassa). Fast nu tror jag snarare att det är en slump om du tappat mindre den senaste veckan, där är väldigt mycekt faktorer som spelar in och där är många kilon som kan fluktuera upp och ner från dag till dag eller vecka till vecka. Kilon som varken är fett eller muskler. Så det blir lite svårt att dra några slutsatser om du t ex slutar mer powerade, börjar med proteindrink och helt plötsligt går du saktare ner i vikt. Det kan bero på vad som helst helt enkelt, det hade säkert hänt även om du fortsatt med powerade och struntat i att lägga till proteindrinken.

Har sista 2-3 dagarna även varit småhungrig under hela dagen, jag tror att det beror på att jag fått i mig ca 2-300 kCal mindre än övriga dagar... Tror jag måste äta mer till frukost eller nåt.. Vad tror ni? Här kommer även min matdagbok sen senaste postade dagen:

Du ligger rätt lågt överlag kalorimässigt, väger en del, och är väldigt aktiv så visst har du råd att äta mer till frukost, garanterat. Och jag tror till och med att jag hade rekommenderat det för att minska risken att gå in i väggen. 200 kcal extra om dagen hade nog inte gjort påverkat viktnedgången speciellt märkbart. Var kalorierna ska komma ifrån får du själv avgöra, men helst inte från äppelmos :D
Och 200 kcal var ett förslag, inget "så här mycket mer ska du äta"

Rexoar
2010-10-07, 14:43
Var kalorierna ska komma ifrån får du själv avgöra, men helst inte från äppelmos :D


Oh noes! :P Fasiken, jag som ALLTID i hela mitt liv hatat gröt sen jag blev tvingad att äta det på dagis... Framför allt havregrynsgröt som är klumpig... MEN jag tänkte att det kanske var bra att äta gröt då alla säger att man står sig på det så länge, så jag köpte den, och fick höra av en klasskompis att han äter gröt varje dag med äppelmos. Jag tyckte det lät sjukt gott om man därtill tillsätter kanel, vilket det gjort! :D Sjukt gott, typ som om det vore nån efterrätt hehe :D Är det så dåligt med Äppelmos..? Har köpt en lågkalori äppelmos med endast 45 kCal/100g.. Är det så fel? :O



Där är någon studie som visat på att folk som äter mer protein men håller samma kaloriintag tappar mindre vikt med (ska det vara MEN där??) fortfarande lika mycket fett (vilket innebär mindre förlorad muskelmassa).

Då är det helt ok om det bara är så att muskler byggs istället, annars känns det ju lite drygt.. Har idag även bestämt mig för att ha en "vilo dag". Ska inte till gymmet, utan ska bara köra en 7-manna korpen match idag, sista för säsongen, vilket får räcka som dagens träning. Idag har jag dessutom sovit bra för första gången på länge, har andra dagar bara sovit en max 7h per natt, men vaknat till under flera tillfällen på nätterna och sedan vaknat med huvudverk på morgonen. Känns skönt att få vila idag! :)

Funderar som sagt på att kanske lägga till nån macka också på morgonen till gröten, med kanske keso och avokado eller ägg och nåt! :)

Eddie Vedder
2010-10-07, 14:48
Hatar du gröt behöver du inte äta det. Inget måste med gröt. Som jag tidigare sagt bör du skippa din Powerade dessutom. Helt obegripligt för mig att du slösar pengar på det.

Rexoar
2010-10-07, 15:02
Hatar du gröt behöver du inte äta det. Inget måste med gröt. Som jag tidigare sagt bör du skippa din Powerade dessutom. Helt obegripligt för mig att du slösar pengar på det.

:) Med äppelmoset och kanelen tycker jag det är supergott, det är mest när det bara är gröten som jag inte tycker om det, + att jag märkt att det som sagt har en lång mättnadskänsla! Anående powerade så har jag slutat med det 2 dagar sen. då hade jag druckit upp alla jag hade, och ska inte längre skaffa några! :D Nu blir det att hålla sig till vatten! ;) Hur tycker du annars att det ser ut Eddie?

Eddie Vedder
2010-10-07, 15:14
Hur tycker du annars att det ser ut Eddie?

Orkade bara kolla snabbt men spontant känns det som lite väl onödigt småplockande av grönsaker hit och dit. Lite gurka, tomat och isbergssallad här och där som du likagärna kan skippa om du nu inte tycker det är jättegott. Actimel skulle jag också skippa om jag vore du. Typexempel på en dyr produkt med hälsopåståenden som bara är som vilken sockeryoghurt som helst men med bättre bakteriekultur. Min mage skulle må sämre av allt socker i den än vad bakterierna skulle ge som fördelar.

Nykropp
2010-10-07, 16:26
Skippa tomat och gurka och byt ut mot ärtor, broccoli eller andra rotsaker. Och släng poweraden åt helvete! Samt byt ut brödet mot kokt ägg istället.

hero16
2010-10-13, 23:07
Skippa tomat och gurka och byt ut mot ärtor, broccoli eller andra rotsaker.

Får man lov att fråga varför? Dvs varför är rotfrukter så mycket bättre än grönsaker? :P

Rexoar
2010-10-15, 12:57
Tänkt bara uppdatera lite..

Det har inte gått jättebra på sistone.. Har haft besök från spanien och det har lett till pizza, godis, chips smörgåstårta och alcohol... + det värsta av allt.. en fruktansvärd förkylning.. Har nu alltså inte varit och tränat på en hel vecka och förkylningen är fortfarande kvar, mycket hosta och slemmigt och feber... Jag har däremot börjat helt med att äta bra igen, iaf de 3 senaste dagarna. Vikten har stått stilla i flera dagar, men idag så vägde jag mig och låg på 97kg vilket visar att jag är på väg ner igen som tur är efter alla dessa onyttigheter.. Känns som jag svikit både mig och er under helgen, men kört hårt med maten nu igen, och hoppas att jag ska kunna börja träna snart igen. Just nu är jag mest snurrig i bollen så orkar inte göra så mycket.. Sorry för avikelsen, men det ska bli bättring nu! :)

Nykropp
2010-10-15, 16:40
Får man lov att fråga varför? Dvs varför är rotfrukter så mycket bättre än grönsaker? :P

Enlligt vad jag har fått till mig från folk till höger och vänster så är rotfrukter mer mättande än grönsaker tex gurka och tomat.

Och man får väl säga att man blir bra mycket mer mätt på 200gr rotfrukter än 200 gram tomater. ;)

Nykropp
2010-10-15, 16:45
Tänkt bara uppdatera lite..

Det har inte gått jättebra på sistone.. Har haft besök från spanien och det har lett till pizza, godis, chips smörgåstårta och alcohol... + det värsta av allt.. en fruktansvärd förkylning.. Har nu alltså inte varit och tränat på en hel vecka och förkylningen är fortfarande kvar, mycket hosta och slemmigt och feber... Jag har däremot börjat helt med att äta bra igen, iaf de 3 senaste dagarna. Vikten har stått stilla i flera dagar, men idag så vägde jag mig och låg på 97kg vilket visar att jag är på väg ner igen som tur är efter alla dessa onyttigheter.. Känns som jag svikit både mig och er under helgen, men kört hårt med maten nu igen, och hoppas att jag ska kunna börja träna snart igen. Just nu är jag mest snurrig i bollen så orkar inte göra så mycket.. Sorry för avikelsen, men det ska bli bättring nu! :)

Alltså, det är inte förbjudet att äta det du precis beskrev. Men det skall ske med måtta! Det är det som är svårt för oss tjockisar! :D

Jag äter också pizza ibland, men då får man kolla över lite hur resten av dagen sett ut. Samt att man gör det inte varje dag så klart. Godis är jag inget fan av, men givetvis så förstår jag att du åt det. Man kan äta chips också, men man kanske inte behöver äta en hel påse, man kanske nöjer sig med en liten skål?

Det viktigaste är att man får ner volymerna på det man äter, att man inte frossar. När du klarar det skall du se att kilona bara rasar av dig, det gör dom av mig. :)

Bli nu frisk och fokusera igen på ditt mål så kör vi full fart!
Sätt nu som mål att göra en riktigt bra vecka kostmässigt. Så har du tjänat in helgens felsteg.

Eddie Vedder
2010-10-15, 16:52
Och man får väl säga att man blir bra mycket mer mätt på 200gr rotfrukter än 200 gram tomater. ;)

Att jämföra grammängder blir fel när energiinnehållet varierar. Blir det skillnad för dig på 200 kcal från palsternacka jämfört med 200 kcal från tomat?

Nykropp
2010-10-15, 16:58
Att jämföra grammängder blir fel när energiinnehållet varierar. Blir det skillnad för dig på 200 kcal från palsternacka jämfört med 200 kcal från tomat?

Ahh ok, då är det nog ingen skillnad ändå då.

sickoo88
2010-10-15, 17:11
Jag har skummat igenom ditt kost intag lite och för mig ser det ut som en öka i fett minska i muskler diet, börja med att ta bort allt som heter socker vilket är väldigt mycket, och allt med fett i. tillsätt istället fullkorn och mycket mer protein, sallad och grönsaker

Rexoar
2010-10-15, 17:27
Tack för motivationen Nykropp! :D Har varit rätt dukrig med maten senaste dagarna, så hoppas det som sagt kompenserar för helgen.. :P Det va inga chips i mängder, kanske 10-15 pringles, och godisen var väl en 10-15 bitar där med...

Jag har skummat igenom ditt kost intag lite och för mig ser det ut som en öka i fett minska i muskler diet, börja med att ta bort allt som heter socker vilket är väldigt mycket, och allt med fett i. tillsätt istället fullkorn och mycket mer protein, sallad och grönsaker

Öka i fett minska i muskler diet?? :S På vilket sätt? Antingen har du skummat igenom väldigt dåligt, eller så har jag missuppfattat allt totalt och fått helt fel tips :S Vart kommer mitt socker och fett ifrån??