handdator

Visa fullständig version : Hjälp med sötsaker!


sp123ltd1
2010-10-02, 23:13
Hejsan

Jag har problem med att sluta äta sötsaker och söker därför tips för att göra det lättare:)

Dreas
2010-10-02, 23:40
Jag dricker massa pepsi max och Fun light, men det innehåller aspartam och det rekommenderar jag inte till någon i överdrivna doser. Enligt dagens rekommendationer ska det vara lugnt med ett rätt högt intag av aspartam men det är inte så att man kan visa att det är helt ofarligt.

Utöver det så är det väl att röra på sig tycker jag hjälper, borsta tänderna ofta har jag hört hjälper. Minska på kolhydraterna är ett tips :)

Popliteus
2010-10-03, 00:11
Ta en proteindrink när du blir sötsugen, billigt, nyttigt och gott :thumbup:

Fredrik_S
2010-10-03, 00:41
Oj om det fanns ett enkelt svar på denna fråga.
För det första får man fråga sig om det är viktigt att bli av med behovet av sötsaker. Sker det utom all rimlig gräns när det händer eller är det bara lite godis här och där?

Det är extremt individuellt vad som orsakar en plötslig överätning av sötsaker och någon gemensam lösning finns inte. Det kan vara allt från tillfälliga dippar i humör och än värre depression till precis tvärt om, toppar i humöret och glada tillfällen.
Det kan också vara kopplat till aptit och långvarig tid sedan senaste måltid eller långvarig kalorirestriktion eller för små måltider för ofta eller för stora måltider för sällan...

Sammantaget sitter det helt i huvudet och någon vidare enkel lösning tror jag inte finns utan det handlar om att kunna äta med måtta eller kunna avstå trots att man vill ha... Men det är som sagt verkligen inte enkelt i praktiken och man får absolut inte tappa hoppet för att man då och då inte kan stå emot, utan man måste bara ta nya tag helt enkelt trotts att man faller dit då och då...

hidden
2010-10-03, 08:10
Testa tugga tuggummi istället.
Jag brukar försöka lägga "äcklig" smak i munnen, till exempel: Borsta tänderna som någon har sagt, eller ta en halstablett. Inte så jävla gott äta något då :P

Shpendi
2010-10-03, 10:20
Kan ge dig ett råd på ngt som funkade för mig. Ät inget som har hög sockerhalt i 2-3 veckor, alltså inget alls. Efter ca 2-3 veckor så släppte begäret för mig, har inte käkat ngt sånt på över 4 månader nu och har inget begär att göra det heller.

Nykropp
2010-10-03, 10:30
Kan ge dig ett råd på ngt som funkade för mig. Ät inget som har hög sockerhalt i 2-3 veckor, alltså inget alls. Efter ca 2-3 veckor så släppte begäret för mig, har inte käkat ngt sånt på över 4 månader nu och har inget begär att göra det heller.

+1 på det! Det är jävligt jobbiga veckor men efter så smakar till och med läsk som sockervatten! :)

King Grub
2010-10-03, 10:32
smakar till och med läsk som sockervatten! :)

Kanske på grund av att det är det? :D

Nykropp
2010-10-03, 10:37
Kanske på grund av att det är det? :D

Haha jo, men när man dricker det varje dag så känner man inte det. ;)

Johan_P
2010-10-03, 12:15
Haha jo, men när man dricker det varje dag så känner man inte det. ;)

Ligger nog mycket i detta. Gör man det till en vana så ser man inte gränsen lika tydligt.

Nykropp
2010-10-03, 12:26
Ligger nog mycket i detta. Gör man det till en vana så ser man inte gränsen lika tydligt.

Ja jag kan ju bara jämföra innan 1 augusti då jag drack nästan ett glas cola om dagen. Till nu när jag i 2 månader inte smakat på läsk alls i stort sett. Jag smakade lite av min dotter för någon vecka sedan. Det var som att hälla socker rakt i munnen. Det smakade inte ens gott!

Så det blev vatten med citron i istället. :)

mattilainen
2010-10-03, 13:05
helt ärligt finns det ingen lätt väg. Ät dig mätt kanske två gånger om dagen, och då menar jag rikigt mätt. Så gjorde jag och sen slutade jag helt med godis i 6 månader. Man blir mindre sugen och till slut förstår man inte varför man varit så sugen.

bear.flowertwig
2010-10-03, 13:06
+1 på det! Det är jävligt jobbiga veckor men efter så smakar till och med läsk som sockervatten! :)

Kanske på grund av att det är det? :D

Dagens online-LOL :D


Men jag håller med om att avhållsamhet hjälper. Man "kalibrerar om sig" sas :) Dricka mängder av fun light och äta lightprodukter då åtgärar man ju egentligen inte problemet utan botar bara symptomen.

sp123ltd1
2010-10-03, 14:47
Tack för svaren alla:) ska sluta äta sötsaker i en månad och se om suget släpper

difeddy
2010-10-03, 15:05
Tack för svaren alla:) ska sluta äta sötsaker i en månad och se om suget släpper

Lycka till! Själv äter jag inget sånt, brukade vara rätt sötsugen tidigare men det har släppt. Brukar gå över rätt fort. :)

al3ks
2010-10-03, 15:32
Jag har oxå extremt sötsug speciellt efter maten. Då brukar jag ta en kopp svart kaffe med kanske ett päron eller äpple. Sen så brukar suget släppa. Det funkar iaf för mig. :)

Eddie Vedder
2010-10-03, 15:33
Jag har oxå extremt sötsug speciellt efter maten. Då brukar jag ta en kopp svart kaffe med kanske ett päron eller äpple. Sen så brukar suget släppa. Det funkar iaf för mig. :)

Där handlar det iofs om akut dämpat sug. För den som vill slippa att det senare kommer tillbaka är ju sötsaker som frukt troligtvis något som det är bättre att skippa helt. C-vitamin och antioxidanter hittar man busenkelt i annan mat.

al3ks
2010-10-03, 15:35
Där handlar det iofs om akut dämpat sug. För den som vill slippa att det senare kommer tillbaka är ju sötsaker som frukt troligtvis något som det är bättre att skippa helt. C-vitamin och antioxidanter hittar man busenkelt i annan mat.

Det ligger ju något i det du säger, det dämpas för stunden för mig. Sen när suget kommer tillbaka så försöker jag bara att vara självdisciplinerad nog för att kunna motstå frestelsen, vilket funkat hitills :)

Eddie Vedder
2010-10-03, 15:39
vilket funkat hitills :)

Uppenbarligen inte eftersom det återkommer eller hur? ;) En avsaknad av sötsug är inte samma sak som avhållsamhet från sötsaker vid sötsug.

al3ks
2010-10-03, 15:52
Uppenbarligen inte eftersom det återkommer eller hur? ;) En avsaknad av sötsug är inte samma sak som avhållsamhet från sötsaker vid sötsug.

Nej det är det väl uppenbarligen inte höhö :smash: Men vad tror du, försvinner det successivt om jag fortsätter i samma spår?

Eddie Vedder
2010-10-03, 19:26
Nej det är det väl uppenbarligen inte höhö :smash: Men vad tror du, försvinner det successivt om jag fortsätter i samma spår?

En fett- och proteinrik kost där du inte är rädd för salt och välkryddad mat lär hålla borta suget effektivt.

Fru_Flisa
2010-10-03, 20:41
Där handlar det iofs om akut dämpat sug. För den som vill slippa att det senare kommer tillbaka är ju sötsaker som frukt troligtvis något som det är bättre att skippa helt. C-vitamin och antioxidanter hittar man busenkelt i annan mat.

Fast sen kan väl frukt hjälpa att minska sötsuget som kan uppenbara sig när leverglykogenet är tomt vilket frukt fint fyller på utan efterföljande blodsocker fall.
Eller vad tror du?

Eddie Vedder
2010-10-03, 20:52
Fast sen kan väl frukt hjälpa att minska sötsuget som kan uppenbara sig när leverglykogenet är tomt vilket frukt fint fyller på utan efterföljande blodsocker fall.
Eller vad tror du?

Nej det tror jag inte. Söt smak upprätthåller preferenser för söt smak tror jag helt enkelt.