handdator

Visa fullständig version : Nytt upplägg på kosttillskotten


shoulder87
2010-10-02, 21:11
Hej,

Ligger på ganska lågt kaloriintag då jag har som mål att tappa några extra kilon samtidigt som jag bygger/underhåller musklerna. Har klarat av den värsta deffen nu så jag har ingen brådska att ta de sista 2-3 kilona.

I dagsläget kör jag följande tillskott:

Före:
Rage
Eaa 8-10g

Efter:
Eaa 8-10g
Pure whey 50g

Detta tänkte jag byta till:

Före:
Rage
Eaa 8-10g

Efter:
Gainer 100g
Eaa 8-10g

Mellanmål+innan sängen:
Långsamt protein, mängd beroende på protintaget den dagen

Anledningen till att jag ändrar är att jag får ett jävla glapp mellan träning tills jag fått i mig middagen och jag käkar inga andra kolhydrater däremellan. Så vad tror ni, finns det någon anledning att INTE köra gainer om jag bortser från att jag kommer behöva äta lite mer proteiner under resten av dagen.

Förslag på andra upplägg är mycket välkomna om ni anser att mitt är helt åt skogen fel, jag är absolut inget proffs på detta :)

Tacksam för svar!

Eddie Vedder
2010-10-02, 21:15
Blandar du EAA i din gainer och din proteindrink? Om du gör det så är det i mina ögon slöseri med EAA. Inte dåligt men slöseri.

shoulder87
2010-10-02, 21:19
jag tar ingen gainer nu, såg faktiskt precis att det ligger med aminosyror i gainern, däremot borde det väl inte vara fel att blanda med pure whey?

Så därmed kommer jag endast ta EAA före passet om jag byter till gainer efter.
En annan fråga, kör ni på samma höga proteinintag även på "vilodagar"?

Eddie Vedder
2010-10-02, 21:21
En annan fråga, kör ni på samma höga proteinintag även på "vilodagar"?

Jag äter inte annorlunda bara för att jag tränar den dagen. Nu tränar jag ju iofs nästan alltid varje dag i veckan men även om jag då och då tar en träningsfri dag är ju basvarorna de samma.

shoulder87
2010-10-02, 21:39
hur är det med gainern då? Finns det någon nackdel kontra pure whey?

Sheogorath
2010-10-02, 22:41
hur är det med gainern då? Finns det någon nackdel kontra pure whey?

Gainer är i många fall en meningslös produkt. Som näringsersättning för en hårt tränande långdistansare som inte vill gå ner i vikt och har svårt för att komma upp i tillräckligt många kalorier med vanlig kost är den kanske bra, men den gör för en styrketränande individ inget som inte rent protein eller aminosyror (BCAA el. EAA) gör, alternativt gör bättre. Särskilt ur en hälsoaspekt (massiv kolhydratschock är sällan bra, vare sig från gainer eller godis). Efter träning kan du köra antingen rent protein eller aminosyror och tar dig sedan hem, tar dig en dusch och käkar sedan bra, vanlig mat. Om du blandar aminosyrorna med exempelvis vassle, gainer eller vanlig mat är det möjligt att du nästan lika gärna hade kunnat skita i aminosyrorna helt, så som Eddie sa.

Edit: jag kör gainer (Gainomax ftw!) efter att jag varit ute och rejvat loss på klubb sådär 6-8 timmar i sträck. Det tycker jag är befogat. :)

Sniggel
2010-10-03, 08:53
Så här hade jag gjort (med ditt tidigare upplägg)

Före:
Rage
Eaa 8-10g

Efter:
Eaa 8-10g

Vid 2 andra tillfällen under dagen (när som helst i princip)
Pure whey 25g (x 2)


Så här hade jag gjort (för att sänka defftempot)

Före:
Rage
Eaa 8-10g

Efter:
Pure whey 25g
Havregryn 30g
Mjölk 5 dl

Mellanmål+innan sängen:
Långsamt protein, mängd beroende på protintaget den dagen

Curls
2010-10-03, 11:24
Jag skulle rekomendera att köpa post workout produkter som det är eaa/bcaa i blandat för att ta då. Jag kör såhär:

pre:
animal stak + m-stak och Performance Matrix från Reflex

post:
Growth Matrix från Reflex

som protein under dagen/natten kör jag med:
Instant Whey och Peptide Fusion från Reflex