handdator

Visa fullständig version : Känner mig svagare, lyfter mindre (nybörjare)


Zorban
2010-10-02, 21:06
Har sökt info på många olika ställen utan att riktigt hitta vad jag letar efter. Folk verkar ha många olika åsikter och prata utifrån erfarenhet, så jag vill helst ha svar som är lite mer statistiskt accepterade och allmänt vedertagna :)

Jag har (som det kanske märks av mina korkade poster) nyss börjat styrketräna, med fokus på att bygga massa. De första 10 dagarna gick bra, men de senaste två gångerna har jag känt mig väldigt svag och fått gå ner i vikter. Jag brukar sikta på anpassa vikterna så att jag klarar 8, max 9, repetitioner. Jag började såklart väldigt lågt och har höjt ganska snabbt eftersom det var så enkelt i början när jag inte hade en aning om vad jag klarade. Som ett exempel körde jag först 25kg, sedan 30kg och sedan 35kg lutande bänkpress och jag klarade 12 repetitioner tredje gången jag körde bröstpasset (tänkte nästan höja till nästa träningstillfälle). Men sist jag tränade klarade jag bara ca 5 reps med 30 kg och fick sedan gå ner ännu mer. Samma sak gäller med andra saker, har gått från 10kg till 6kg hantelscurls osv.

Jag undrar främst två saker.

1. Det ena är om jag kan ha blivit lite utsliten/övertränad redan? Som nybörjare är man såklart väldigt motiverad och jag har tränat 5 gånger per vecka (2 pass bröst/triceps/mage och 2 pass biceps/rygg/axlar, plus ett benpass som i princip inte rör resten av kroppen). Dock vilar jag alltid varje muskelgrupp minst 72 timmar. Jag kör alltid till failure och i princip en forced repetition, eftersom jag är ny och har lite svårt för att avgöra om jag klarar en repetition till. Det blir iaf ofta så att jag står/sitter och kämpar med sista repetitionen och får lite hjälp att slutaföra den, dock bara "positivt" och inte excentriskt. Har nu kört ungefär 8 pass, från att aldrig ha tränat tidigare, och i princip samtliga set till failure. Kan detta ha medfört att jag blivit sliten och därför känner mig så klen?

2. Den andra frågan är hur bra det är att köra på det viset, till positiv failure och få hjälp på sista repetitionen? Har hört många säga (nej inte bara arnold :) att det är bra, att man bygger mest så, och att den där näst sista repetitionen som man eventuellt klarar + att man tar ut sig i den allra sista, är det som gör att muskeln kommer växa. Är det sant att man bygger mer på det viset? Och är det slitsammare för kroppen att köra på det viset? Behöver jag mer än 48-72 timmars vila? Det är som sagt inte drop sets eller något liknanade, men jag tar i tills jag märker att jag inte klarar mer och får lite hjälp.

Det är så dåligt för motivationen i början när man måste gå ner i vikter och känner att de första veckorna inte gett något, så är tacksam för svar! Angående mat osv så äter jag ganska mycket och ser till att få i mig minst 2g protein/kroppskilo. Kör lite vassledrinkar precis före och efter träningen också, så det är inte i kosten problemet ligger.

Pjotor
2010-10-03, 08:40
1) Du är knappast utsliten, men det låter som om du inte låter din kropp återhämta sig så mycket som det behövs, eller också äter du inte rätt eller tillräckligt. Det är en dålig idé att börja med 5 träningsdagar per vecka om du inte har träningsvana sedan tidigare.

2) Träning till failure ökar nervsystemets återhämtningstid. Eftersom du antagligen redan lider av otillräcklig återhämtning är det alldeles för tidigt att börja med sådant.

Mitt råd: gå ner till 2-3 dagars träning per vecka och vänta några veckor innan du ökar träningsfrekvensen eller intensiteten. Så här i början kommer du att göra ökningar nästan oavsett hur du tränar, så länge du återhämtar dig tillräckligt. Sug på den karamellen så länge det går.

Zorban
2010-10-03, 10:00
Tack för svaret!

Hur bör jag jag då träna, om jag inte ska gå till failure och förbi? Eftersom jag är så ny tycker jag det är svårt att veta när jag ska sluta. Är det fortfarande ok att sikta på 8 reps?

r1kkie
2010-10-03, 14:53
Helt okej att köra på 8 reps. Försökt hitta vikten så du precis klarar 8 st rep men 9 st klarar du inte. Sen stannar du på 8.

cero
2010-10-03, 15:16
Tack för svaret!

Hur bör jag jag då träna, om jag inte ska gå till failure och förbi? Eftersom jag är så ny tycker jag det är svårt att veta när jag ska sluta. Är det fortfarande ok att sikta på 8 reps?

Sänk vikten så att du klarar 9-10 repetitioner kanske. Så lyfter du vikten 8 gånger och sedan stannar.

mikaelj
2010-10-03, 16:14
Har du något särskilt träningsprogram du går efter?

Zorban
2010-10-03, 16:42
Jo jag har satt ihop ett program med hjälp av folk jag känner som tränat länge. Det ser ut i princip såhär (övningarna är inte i ordning):

Bröst/Triceps
3x8 bänkpress
3x8 bröstpress
3x8 triceps-pushdowns med rep
3x8 flyes
3x8 triceps-pushdowns bakom ryggen
3x8 hantelbänkpress

Biceps/Rygg/Axlar:
3x16 hantelcurls (8 på varje arm)
3x8 skivstångscurls
3x8 militärpress
3x8 latsdrag
3x12 ländrygg i maskin
3x8 av en maskin jag inte kan namnet på, men som tränar skuldrorna

Ben/Mage:
3x12 benpress
3x8 knäböj
3x8 knäspark
3x10 crunchmaskin
3x8 sidovridningar i maskin

Problemet med att välja vikter är som sagt att det känns så olika varje gång. Exempelvis klarade jag 12 reps med 35kg bänkpress ena gången. När jag körde nästa gång klarade jag typ 5. Det är bara de två sista gångerna som detta hänt, jag har känt mig svag och orkeslös och presterat sämre än tidigare. Som sagt håller jag fortfarande på att testa mig fram till en lämplig vikt, jag började lågt på första träningstillfället och har sedan höjt successivt efter varje gång. Tänkte egentligen höja bänkpressen till 40kg, och sen klarar jag bara 5 reps med 35 kg :(

Nykropp
2010-10-03, 17:16
Att variera vikter efter hur det känns är väl inget fel? Du kan ju inte vara på topp varje dag? :)

Zorban
2010-10-03, 17:25
Förresten, enligt det jag tänkt mig, så är 8-9 repetitioner maxantalet, och när jag klarar så många ordentligt så tänkte jag höja. Antar att jag i nästa pass kommer klara 6-7 stycken då, sen kämpa mig upp till 8 innan jag höjer igen. Är det för lågt antal reps, 6-7 stycken?

mikaelj
2010-10-03, 18:16
Nejdå, du kan sikta på att klara 6-10 repetitioner, t ex, för att sänka repsen när du ökar vikterna.

Gör för övrigt knäböj innan du gör benpress. Du behöver vara fräsch i rygg & mage.

Zorban
2010-10-03, 18:27
Så om jag siktar på att klara max 8 repetitioner (vilket i verkligheten nog blir att jag kör 6 några gånger, sen 7 repetitioner ett tag, å till sist 8 och sen höjer) så är det fortfarande riktigt bra för muskeltillväxten? Är främst volym och inte styrka jag är ute efter.

Tack för tipset, knäböj före benpress blir det :)

cero
2010-10-03, 21:20
Så om jag siktar på att klara max 8 repetitioner (vilket i verkligheten nog blir att jag kör 6 några gånger, sen 7 repetitioner ett tag, å till sist 8 och sen höjer) så är det fortfarande riktigt bra för muskeltillväxten? Är främst volym och inte styrka jag är ute efter.

Tack för tipset, knäböj före benpress blir det :)

Det blir utmärkt. Det är inte så noga, du kommer få bra resultat oavsett. Det viktigaste är att det går framåt, dvs att du konstant förbättrar vikterna och håller dig skadefri. Det är inte så att det finns ett exakt reps-antal som är optimalt för någonting, utan du kommer få volym endå. Finns folk som har fått jätte bra volymökning genom att köra på intervallet 2-4 - även fast det är mer inriktat på styrka.

Zorban
2010-10-04, 09:01
Då siktar jag på 6-8 reps till att börja med. Och kör inte till failure så mycket, så kanske jag får mer kraft. Går ner på ca 3 träningstillfällen per vecka och tar det lite lugnare och siktar på att få in tekniken bättre. Låter bra eller?