handdator

Visa fullständig version : Förvirrad och ont i större delen av kroppen


Fitnesstjej
2010-10-01, 21:19
Kön: Tjej

Ålder: 16 år

Längd och vikt: 163cm, 59kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Framsidan av axlarna (mest på höger axel) samt över skuldrorna. ”Smärtan” i skuldrorna känns som om man suttit och spänt sig vid en dator och är grymt stel.
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Ganska ytlig.
Gör det ont någonstans då du trycker? Gör lite ont vid tryck i mitten av skuldrorna samt lite grann om man trycker in i axeln. Axlarna knakar och knastrar väldigt mycket när jag rör på dem. Det är när det knakar som jag känner av en lätt smärta.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Succesivt. Minns inte när jag kände det för första gången. Det har liksom kommit och gått. Eftersom smärtan inte är speciellt allvarlig är det lät att ignorera/inte tänka på den.
Är smärtan skarp eller mer dov? Som sagt ganska dov.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Mest när jag tränar axlarna och efteråt. Då och då kan jag känna av det lätt i vila när jag har ”rullat” mycket på axlarna t.ex.
Känns det bättre eller sämre efter träning? Både och. Är jag för mycket stilla känns det som om axlarna ”rostar ihop” och tar jag i för mycket får jag ont av det.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Typ allt som involverar axlarna, tror jag.
Var i rörelsen smärtar det? När man t.ex. pressar upp i axelpressen.
Hur länge har du haft ont? Vet inte. Mina axlar har ju knakat och knastrat säkert minst ett eller två år. Så förmodligen har jag väl haft lite känningar till och från under denna period. Men jag är inte säker.
Smärtvariation över dygnet: I stort sett samma.

Vad och hur mycket tränar du? Just nu är träningen lidande på grund av diverse kroppsliga problem/skador som ni säkert märkt att jag har skrivit om. Har ont i både lår, underben, underarmar, axlar och skuldror. Sjukgymnasten hittar inget i låren, men har kollat mina underarmar. Lite osäker på hennes diagnos där dock. Läkare hittar inget heller. Har tagit massor av blodproven nyligen som var perfekta allihop. Jag har tränat mycket och hårt, det vet jag. För det mesta tränade jag cirka 5-6 gånger i veckan (4-split styrka och kondition resten). Jag vet idag att det är för mycket, men det är svårt när man tycker något är roligt och man mår bra av det, att inse att man tränar för mycket. Kanske har jag haft lite för ensidiga benpass ett flertal månader i rad och utan viloveckor. Jättekorkat, jag vet. Hur som helst, nu tar jag det lugnare. Tränar tre-fyra gånger i veckan och inte lika hårt. För tillfället och sedan två och en halv månad tillbaka tränar jag inte knäböj och dylikt p.g.a. smärta i framsidan/insidan av låren. Tränar inte heller övningar som involverar biceps eftersom jag rehabar mina underarmar.
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Se ovan. Har även börjat med utåtrotationer, inåtrotationer och en annan rotatorcuffsövning som Arne hade tipsat om.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Ipren 400mg, Voltaren-T 25mg, Voltaren Gel. Det hjälper rätt bra för stunden.

Ska f.ö. till en idrottsmassör som ska undersöka hela min kropp och sedan massera där jag har ont. Hittar hon inget ska jag boka tid till en sjukgymnast med idrottsmedicinsk-inriktning. Är trött på att ha ont. Förstår inte heller vad det är för fel på mig. Skäms över att skriva här hela tiden och känner mig som värsta idioten som inte har någon som helst koll på träning och allt rörande det. Faktum är att jag egentligen har väldigt bra koll på det. Har bara tränat lite för hårt och för mycket. Men det känns som att jag bara får fer och fler symptom ju lugnare jag tar det. Orkar inte mer alltså. Jobbigt också när läkare och sjukgymnast inte hittar något och verkar tro att man bara hittar på. Men vad tror ni om mina axlar?

Tack på förhand och ursäkta för ett långt och rörigt inlägg.

Luca Brasi
2010-10-02, 11:05
Är du överrörlig i lederna?
Det är jag och jag har alltid haft ont någonstans.

Fitnesstjej
2010-10-02, 12:46
Helt rätt. Jag är överrölig. Speciellt i knän, armbågar och i mina tummar. Knakar dina leder också?

Fitnesstjej
2010-10-02, 12:47
Handlederna är också överrörliga, glömde skriva det.

Luca Brasi
2010-10-06, 14:36
Helt rätt. Jag är överrölig. Speciellt i knän, armbågar och i mina tummar. Knakar dina leder också?
Jo speciellt knäna.
Jag undviker gärna pressövningar och sånt och jag har insett att man inte riktigt kan mäta sig med andra och man kanske får sätta andra mål med sin träning.

Fitnesstjej
2010-10-06, 16:48
Jo speciellt knäna.
Jag undviker gärna pressövningar och sånt och jag har insett att man inte riktigt kan mäta sig med andra och man kanske får sätta andra mål med sin träning.

Men egentligen, om man är väldigt noggrann med att inte översträcka lederna när man tränar, varför skulle man då inte kunna styrketräna och få lika bra resultat som alla andra? Det är väl när man är oförsiktig som det kan leda till problem? Vad jag har förstått så kan man träna precis som alla andra även om de inte är överörliga. Det är bara det att man alltid måste vara medveten om att man tenderar att översträcka så man måste alltid tänka på att inte gå för långt i rörelsen. Har jag fel?

Luca Brasi
2010-10-06, 20:04
Nej men jag undviker helst maxlyft och dylikt.
Vikterna blir nog lägre som ett resultat av dålig stabilitet.

Fitnesstjej
2010-10-06, 20:45
Nej men jag undviker helst maxlyft och dylikt.
Vikterna blir nog lägre som ett resultat av dålig stabilitet.

Kör inte heller maxlyft. Känner att det bara är en onödig belastning. Ska man inte tävla i tyngdlyftning behöver man inte heller påfresta musklerna så. Det bättre att ta av lite vikt och köra några fler reps istället. Då utvecklar man också styrka och volym. Det är i alla fall min åsikt och syn på det.