handdator

Visa fullständig version : Att periodisera konditionsträning?


seriegubben
2010-10-01, 20:24
Hej Kolozzeums alla glada medlemmar!

Jag har en snarlik frågeställning som Max 23 i den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154434 , men jag tycker ändå att min frågeställning förtjänar en egen tråd ;-)

Så, jag kombinerar styrketräning med konditionsträning. Jag ser att vissa här tycker att det är mindre optimalt, vilket det onekligen är i styrketräningssynpunkt, men jag anser själv att det är vansinne att inte träna hjärtat. Mitt upplägg ser därför ut såhär:

måndag: styrketräning
tisdag: kondition
onsdag: styrketräning
torsdag: kondition
fredag: styrketräning
lördag & söndag: vila

Styrketräningen periodiserar jag varje månad. Det jag undrar är hur man skall periodisera konditionsträningen, och om den eventuella periodiseringen av konditionsträningen skall följa periodiseringen av styrketräningen? Alltså, om jag kör tung styrketräning, skall jag då köra tung konditionsträning med t.ex. intervaller? Om jag kör grundträning på gymmet med 3x12-14 rep, skall jag då köra uthållighet på konditionspassen? Om detta är fallet, hur tycker ni då mer specifikt att jag skall lägga upp konditionspassen

Svaret på detta lär väl bero på vad jag vill ha ut av konditionsträningen? Det jag vill ha ut är helt enkelt att förbättra den centrala kapaciteten, d.v.s. andningen och hjärtats pumpkapacitet, samt att skaffa mig en god kroppssammansättning.

Tack på förhand! :-)

seriegubben
2010-10-03, 21:43
Jag är hemskt ledsen att jag bumpar, men jag behöver verkligen hjälp med det här. Hela min träningsplanering hänger på detta för att bli komplett! Ha barmhärtighet och åta er några minuter att läsa igenom det jag skrivit och svara. Det skulle uppskattas något enormt :-)

Mr.Sarkastisk
2010-10-03, 21:58
Du menar att du ska periodisera styrketräning i samband med kondition? Styrketräning och konditionsträning sänder motsatta signaler till varandra. Att knyta an styrka till kondition anser jag som onödigt, om du nu inte tränar någon form av cirkelträning som högvolym, då det nästan är mer kondition än styrka.
Med andra ord, placera styrka på ena sidan och kondition på den andra, och variera inom bägge parterna istället för över båda två.

forslund
2010-10-04, 06:29
Jag utgår att det är löpning vi talar om här.

Hur länge har du sprungit? Hur mycket väger du?

seriegubben
2010-10-04, 16:14
Du menar att du ska periodisera styrketräning i samband med kondition? Styrketräning och konditionsträning sänder motsatta signaler till varandra. Att knyta an styrka till kondition anser jag som onödigt, om du nu inte tränar någon form av cirkelträning som högvolym, då det nästan är mer kondition än styrka.
Med andra ord, placera styrka på ena sidan och kondition på den andra, och variera inom bägge parterna istället för över båda två.

Det är precis det jag talar om, och det du säger låter definitivt vettigt. Jag har inga specifika mål att uppfylla med min kondition, mer än att jag vill träna den för att må bra och underhålla min hälsa. Givetvis vill jag dock utveckla min kondition i form av syreupptagningsförmåga och uthållighet, snarare än att bara hela tiden underhålla en nivå som säkerställer att jag bibehåller en god hälsa.

Det är bara det att jag i denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197434906 att man skall lägga tuff konditionsträning i samband med tung styrketräning. Exakt varför med en djup förklaring läggs inte fram, vilket leder till varför jag frågar er om hur man skall göra och varför ;-)

Jag utgår att det är löpning vi talar om här.

Hur länge har du sprungit? Hur mycket väger du?

Löpning, cykling, crosstrainer, you name it. Jag kör det jag känner för och det som är lämpligast beroende på väder och så ;-) För det mesta pratar vi dock om löpning ja. Jag väger 75,5 kg och har sprungit från och till under kanske 4 år. Det är dock sedan början av detta år jag definitivt har hållit det till en regelbunden vana, med 2 pass i veckan. Det är så jag vill fortsätta att ha det. Jag är iaf definitivt inte direkt otränad när det kommer till kondition, och jag drog dryga milen på någonstans runt 40 min när jag körde tuff intervall i somras, och jag antar att det anses som godkänt. Jag är alltså inte överviktig och har problem med lederna när jag springer eller dylikt.

krima
2010-10-05, 01:34
. Jag är iaf definitivt inte direkt otränad när det kommer till kondition, och jag drog dryga milen på någonstans runt 40 min när jag körde tuff intervall i somras, och jag antar att det anses som godkänt.

Heh, jag älskar dom här vaga utsagorna som visar hur många löpartalanger som faktiskt finns här på kollo. :thumbup:

forslund
2010-10-05, 06:36
Om du redan klarar milen på under 40 minuter så krävs det antagligen mer än 2 pass per vecka för att förbättra dig ytterligare. Du har redan en mycket god kondition.

En konditionsidrottare brukar oftast dela in sitt år i tre (fyra, egentligen) perioder:

Bas, träning, tävling (återhämtning).

Basperioden sker under vintern. Låg intensitet och längre varaktighet.
Under träningsperioden dras distansen ned till fördel för intensitet. Stegrande intensitet över perioden till man är framme vid rena och skära intervallpass.
Tävlingsperioden är ju till för att tävla och där får man planera sin träning utefter tävlingskalendern.
Återhämtningsperiod brukar ligga vid september-oktober för de flesta, beroende på sport.

Hur som helst tror jag inte att du tjänar mycket på att periodisera på det här sättet när du bara tränar kondition två gånger i veckan. Jag skulle basera träningarna på intervaller.

Visst kan du periodisera dina intervaller också. Kanske lite längre intervaller på laktattröskeln under vintern, höja intensiteten under vår och sommar.

seriegubben
2010-10-06, 19:38
Om du redan klarar milen på under 40 minuter så krävs det antagligen mer än 2 pass per vecka för att förbättra dig ytterligare. Du har redan en mycket god kondition.

En konditionsidrottare brukar oftast dela in sitt år i tre (fyra, egentligen) perioder:

Bas, träning, tävling (återhämtning).

Basperioden sker under vintern. Låg intensitet och längre varaktighet.
Under träningsperioden dras distansen ned till fördel för intensitet. Stegrande intensitet över perioden till man är framme vid rena och skära intervallpass.
Tävlingsperioden är ju till för att tävla och där får man planera sin träning utefter tävlingskalendern.
Återhämtningsperiod brukar ligga vid september-oktober för de flesta, beroende på sport.

Hur som helst tror jag inte att du tjänar mycket på att periodisera på det här sättet när du bara tränar kondition två gånger i veckan. Jag skulle basera träningarna på intervaller.

Visst kan du periodisera dina intervaller också. Kanske lite längre intervaller på laktattröskeln under vintern, höja intensiteten under vår och sommar.

Alltid trevligt att höra att man klarar någonting bra :) Man tackar!

Jag kommer sannolikt variera mellan distans och intervall, just för att variera träningen. Distans har jag t.ex. märkt sliter mycket mer på mina vader. Har haft träningsverk till tusen efter de senaste sådana.

Jag skall iaf ta till mig din förklaringar över hur de seriösa konditionsidrottarna gör så mycket som möjligt. Kanske finns det någonting där som även jag kan utnyttja?

Tack alla för alla era svar! :)