handdator

Visa fullständig version : Problem med underarmen


tomtensfarfar
2010-10-01, 19:04
Hej. Har sedan någon månad tillbaks fått ont i underarmen då jag kör bicepscurl och hammercurl. Det har blivit värre och värre, och idag har jag till och med ont dagen efter jag kört dessa övningar :/. Jag googlade och fick reda på att jag antagligen har fått en inflammation, men vad jag inte fick reda på var hur jag skulle träna under tiden. Kan man till exempel göra armhävningar 2 veckor framöver för att låta underarmen läka, eller kommer det förvärra? Kommer iaf inte använda mig av hantlar dessa 2 veckor. Om inte armhävningar, är simning någorlunda effektivt för att träna musklerna, och isf hur länge och hur många gånger i veckan skall jag genomföra detta. Jag kan väl träna vidare bröst osv så länge jag inte känner av smärtan i underarmen?

Tacksam för svar.

Fitnesstjej
2010-10-01, 19:48
Precis som du och väldigt många andra styrketränande individer, lider jag också av detta fruktansvärt jobbiga problem. Det skulle kunna vara benhinneinflammation. Mitt tips till dig är att vila från allt som gör ont tills du inte längre känner smärta alt. bara har lite ont. Sen börjar du försiktigt att träna underarmarna med lätta vikter (20*3) några veckor innan du börjar träna biceps igen. När du sen börjar träna dem igen så ska det vara lätt i början. En annan sak du också bör göra är att stretcha underarmarna flera gånger dagligen. Du kan också om du vill använda något inflammations- och smärtdämpande såsom voltaren eller ipren.
F.ö. skulle jag vilja tipsa dig om att skippa stången för bicepsträning och endast köra med hantlar och se hur det känns. En del upplever nämligen att hantlar är skonsammare än de "låsta" övningarna med stänger.
Jag vill också säga till dig att verkligen lyssna på din kropp och ta det lugnare. Jag gick nästan fem månader innan jag sökte hjälp och jag har nu vilat från bicepsträning i fyra månader och har fortfarande lite ont. Ta tag i problemen direkt, d.v.s. Lyssna på din kropp, det blir bra igen!

tomtensfarfar
2010-10-01, 19:53
Precis som du och väldigt många andra styrketränande individer, lider jag också av detta fruktansvärt jobbiga problem. Det skulle kunna vara benhinneinflammation. Mitt tips till dig är att vila från allt som gör ont tills du inte längre känner smärta alt. bara har lite ont. Sen börjar du försiktigt att träna underarmarna med lätta vikter (20*3) några veckor innan du börjar träna biceps igen. När du sen börjar träna dem igen så ska det vara lätt i början. En annan sak du också bör göra är att stretcha underarmarna flera gånger dagligen. Du kan också om du vill använda något inflammations- och smärtdämpande såsom voltaren eller ipren.
F.ö. skulle jag vilja tipsa dig om att skippa stången för bicepsträning och endast köra med hantlar och se hur det känns. En del upplever nämligen att hantlar är skonsammare än de "låsta" övningarna med stänger.
Jag vill också säga till dig att verkligen lyssna på din kropp och ta det lugnare. Jag gick nästan fem månader innan jag sökte hjälp och jag har nu vilat från bicepsträning i fyra månader och har fortfarande lite ont. Ta tag i problemen direkt, d.v.s. Lyssna på din kropp, det blir bra igen!

Tack för att du berättar. Har hört om en hel del mardrömmshistorier på internet. Men jag undrar fortfarande om det är ok att bara göra lite armhävningar, det kan väl inte vara någon fara? Och vad säger ni om simningen jag nämnde?

ceejay
2010-10-01, 20:28
många har problem med detta, jag själv har också haft det :)

Som fitness säger delvis.

Testa att stretcha ut musklerna i underarmarna som pronerar och supinerar underarmarna. Det hjälpte mig då just mina pronatorer var stela. 20 reps (stretch) i några set per dag hjälpte mig.

Fitnesstjej
2010-10-01, 20:39
Om armhävningar och simning inte förvärrar din smärta så är det säkert ingen som fara. Du känner själv vilket som gör ont och vad som funkar.

tomtensfarfar
2010-10-01, 20:51
många har problem med detta, jag själv har också haft det :)

Som fitness säger delvis.

Testa att stretcha ut musklerna i underarmarna som pronerar och supinerar underarmarna. Det hjälpte mig då just mina pronatorer var stela. 20 reps (stretch) i några set per dag hjälpte mig.

Förstår inte riktigt vad du menar. 20 reps med en halvmjuk boll för att bygga upp musklerna eller vad?

ceejay
2010-10-01, 20:53
Förstår inte riktigt vad du menar. 20 reps med en boll för att bygga upp musklerna eller vad? :P

Haha, jag skrev fel med nu såg jag ;)

Tänk dig att du står upp med armarna längs sidorna. Nu vrider du endast underarmarna utåt, följ inte med med överarmarna. Om du vrider hårt utåt och håller kvar så kommer du känna en stretchande effekt i underarmen. Håll kvar i 20sek några gånger per dag. Då stretchar du pronatorerna i underarmarna.(den muskeln som vrider underarmen inåt)

Förstår du den förklaringen?

tomtensfarfar
2010-10-01, 21:01
Haha, jag skrev fel med nu såg jag ;)

Tänk dig att du står upp med armarna längs sidorna. Nu vrider du endast underarmarna utåt, följ inte med med överarmarna. Om du vrider hårt utåt och håller kvar så kommer du känna en stretchande effekt i underarmen. Håll kvar i 20sek några gånger per dag. Då stretchar du pronatorerna i underarmarna.(den muskeln som vrider underarmen inåt)

Förstår du den förklaringen?

Jag förstår vad du menar men jag får det inte att kännas :/. Jag skall alltså stå upp och hålla armarna som vanligt, o vrida underarmen men hålla kvar överarmen? Finns det något annat sätt?

Popliteus
2010-10-02, 00:45
Massera handledsflexorernas ursprung (googla fram det för att se). Tvära friktioner skall det vara dvs en cirkelformad rörelse utförd i motsatt riktning till hur muskelfibrerna går.

Efter det stretchar du muskeln vilket du gör genom att utåtrotera underarmen och dorsalflektera handleden med hjälp av den andra handen. Jag demonstrerar detta på bilden nedan.

Förövrigt bör du vila den muskeln om den är/håller på att bli överansträngd men det verkar du redan ha greppat.

Lycka till!

75244

tomtensfarfar
2010-10-02, 12:45
Massera handledsflexorernas ursprung (googla fram det för att se). Tvära friktioner skall det vara dvs en cirkelformad rörelse utförd i motsatt riktning till hur muskelfibrerna går.

Efter det stretchar du muskeln vilket du gör genom att utåtrotera underarmen och dorsalflektera handleden med hjälp av den andra handen. Jag demonstrerar detta på bilden nedan.

Förövrigt bör du vila den muskeln om den är/håller på att bli överansträngd men det verkar du redan ha greppat.

Lycka till!

75244

Jag försökte googla handledsflexorer massera, men jag fick inte fram nåt. Inte så haj på att googla. Om nån kan vara snäll att länka :). Tack för bilden, fattar hur man stretchar nu iaf.

Popliteus
2010-10-04, 07:57
Jag försökte googla handledsflexorer massera, men jag fick inte fram nåt. Inte så haj på att googla. Om nån kan vara snäll att länka :). Tack för bilden, fattar hur man stretchar nu iaf.



75284


A)denna bild visar handledsflexorernas ursprung. Ursprunget går från humerus mediala epicondyl vilket är utpekat på bilden. Massagen ska utföras strax under.

B) Pilarna jag ritat "hårdare" "lösare" demonstrerar i vilken riktning du ska massera. Massera med pek- och långfinger.

tomtensfarfar
2010-10-06, 11:18
75284


A)denna bild visar handledsflexorernas ursprung. Ursprunget går från humerus mediala epicondyl vilket är utpekat på bilden. Massagen ska utföras strax under.

B) Pilarna jag ritat "hårdare" "lösare" demonstrerar i vilken riktning du ska massera. Massera med pek- och långfinger.

Tack för en grym beskrivning. Skall testa på en gång o hoppas man blir av med skiten snart... Har redan abstinens.

Popliteus
2010-10-06, 21:01
Glömde tillägga att du kan köra excentrisk träning för dina handledsflexorer. Det är den statiska träningen du ska se upp för som tex vid biceps curl. Kör excentriskt ganska tungt 15 reps x3, massera sen stretcha.

burkmannen
2010-10-06, 21:23
Glömde tillägga att du kan köra excentrisk träning för dina handledsflexorer. Det är den statiska träningen du ska se upp för som tex vid biceps curl. Kör excentriskt ganska tungt 15 reps x3, massera sen stretcha.

Popliteus jag har ont där triceps fäster vid armbågen och utsidan eller insidan, känns ibland bara som te.x vid datorn och känner på undersidan av armbågen om jag spänner armen. Har nu käkat ipren i över 7 dagar och använt voltaren. Vad för träning bör jag göra så det läker?

Popliteus
2010-10-07, 02:30
Popliteus jag har ont där triceps fäster vid armbågen och utsidan eller insidan, känns ibland bara som te.x vid datorn och känner på undersidan av armbågen om jag spänner armen. Har nu käkat ipren i över 7 dagar och använt voltaren. Vad för träning bör jag göra så det läker?

När och hur uppkom smärtan? Och vad menar du med utsidan eller insidan?

tomtensfarfar
2010-10-08, 10:20
I förrgår simmade jag för första gången på över fem år. Det gick sådär med tanke på min kondis, fick köra 50m åt gången sen vila, känns som att det var tur att jag fick denna skadan för nu har jag fattat att min kondis är helt åt helvete. Underarmen kändes helt ok under simningen och även en bit in igår, men helt plötsligt så blev jag sjukt stel och fick en enorm smärta så fort jag vred armen ut från kroppen. Gjorde även periodvis ont när jag bara låg helt stilla. Idag känns det kanske lite bättre, men jag kan inte använda högerarmen till nåt. Har ingen kraft i den heller. Vad tror ni om detta? Kan det bara vara träningsvärk? Jag stretcha hur många ggr som helst under simningen. Vågar jag simma imorgon igen om min arm tillåter det? Kommer inte gå i detta tillstånd.

Väldigt tacksam för svar.

tomtensfarfar
2010-10-08, 20:01
Någon?

tomtensfarfar
2010-10-09, 11:59
Kan tillägga att jag 3 dagar efter känner mig lite bättre än igår, men det är marginellt.

burkmannen
2010-10-09, 12:59
När och hur uppkom smärtan? Och vad menar du med utsidan eller insidan?

När i slutet av sommaren tror jag eller ett tag efter. Vet inte varför men lär vara pga långtidssittande vid datorn. Smärtan är inte stark men den kan komma ibland om man spänner armarna eller sitter vid datorn. Mest på undersidan vid armbågen och ibland insida/yttersida på armbågen tror jag. Har mycket klickande i armbågarna också som är väldigt irriterande kan det uppstå vid inflammation?

tomtensfarfar
2010-10-10, 16:28
Fyra dagar efter och fortfarande inte bra.. Har ringt och beställt tid hos sjukgymnast men hade vart kul att veta om ni tror det kan ha blivit värre av att simma? Det skall väl vara rehabiliterande.

tomtensfarfar
2010-10-13, 11:29
Fortfarande inte bra. Ingen som vet?

tomtensfarfar
2010-10-21, 17:34
Vart hos sjukgymnast och enligt henne var simma det sämsta jag kunde göra.. Men nu vet vi alla det. Testar ett naturläkemedel som skall hjälpa mot inflammation, får se hur det fungerar och återkommer när jag märkt nån skillnad.

Perna
2010-10-23, 16:57
Vart hos sjukgymnast och enligt henne var simma det sämsta jag kunde göra.. Men nu vet vi alla det. Testar ett naturläkemedel som skall hjälpa mot inflammation, får se hur det fungerar och återkommer när jag märkt nån skillnad.

Jag har liknande problem som du, ont i en underarm samt ett knä sedan i somras.

Köpte ett naturläkemedel som heter Helaflex och innehåller ett extrakt ifrån djävulsklo, jag tar också en matsked gurkmeja varje dag som ska vara bra mot inflammationer, har kört så i två veckor nu och tycker jag har blivit bättre.