handdator

Visa fullständig version : Godaste vaniljsmaken på proteinpulver


machine gun
2010-10-01, 14:16
Jag är på jakt efter ett proteinpulver med GOD vaniljsmak och undrar om ni har några tips att komma med. Är ett stort fan av vaniljsmak i allmänhet och det borde ju rimligtvis finnas proteinpulver med god vaniljsmak.

Köpte hem Double pro vanilj, men det smakar inte alls gott. Påminner vagt om vanilj, men med nån fadd läskig smak. Jag vet att jag provat bättre sorter tidigare, men kan inte minnas vilka det var.

Vassle eller kasein (eller något annat ursprung) spelar ingen roll, det är smaken jag vill åt.

Så, godaste vaniljproteinet. Tips, tack!

Pompere
2010-10-01, 14:20
Casein FX vanilj tycker jag smakar väldigt bra iaf.

Anton Fräs
2010-10-01, 14:42
Sloow vanilj är galet god.

isterbuk
2010-10-01, 14:57
Jag har testat
Double Pro - Vanilla dreams och Fairing Sloow Vanilla Ice Cream? (glömt namnet).
Av dessa två så var det Fairings protein som rockade min värld, faktiskt jäkligt gott att ha i pannkakssmet, gröt eller andra bakverk.

machine gun
2010-10-01, 14:59
Jag har testat
Double Pro - Vanilla dreams och Fairing Sloow Vanilla Ice Cream? (glömt namnet).
Av dessa två så var det Fairings protein som rockade min värld, faktiskt jäkligt gott att ha i pannkakssmet, gröt eller andra bakverk.

Har hört en del bra om den. Blir nog ett testköp.

ThisIsTheOne
2010-10-01, 15:46
Testa Sci-MX Nutrition 100% Whey. Det är det godaste vaniljvasslet jag druckit (och då har jag testat en hel del pga mitt grava vaniljberoende).

Gabriel Forslund
2010-10-01, 15:48
Päron/vanilj från kolozzeum är den godaste vaniljsmaken.

Eddie Vedder
2010-10-01, 15:58
Gillar du inte "vaniljsmaken" (dvs den arom som försöker efterlikna vanilj) är nog risken stor att du blir besviken. Inget godis/proteinpulver/läsk "med smak av vanilj" smakar vanilj. Du kan känna aromen och säga "Ah, vanilj!" men det är ju för att man känner igen den från vaniljprodukter.

Lite som "körsbärssmak". Aldrig har jag ätit ett körsbär som smakat ens likt godis med körsbärssmak. Och jag gissar att samma aromämne används i de flesta proteinpulvrena. Kanske mer eller mindre påtaglig smak och sötma i olika.

Morrris
2010-10-01, 16:46
Gillar du inte "vaniljsmaken" (dvs den arom som försöker efterlikna vanilj) är nog risken stor att du blir besviken. Inget godis/proteinpulver/läsk "med smak av vanilj" smakar vanilj. Du kan känna aromen och säga "Ah, vanilj!" men det är ju för att man känner igen den från vaniljprodukter.

Lite som "körsbärssmak". Aldrig har jag ätit ett körsbär som smakat ens likt godis med körsbärssmak. Och jag gissar att samma aromämne används i de flesta proteinpulvrena. Kanske mer eller mindre påtaglig smak och sötma i olika.

Det där är så sant. Har dragit den spaningen ofta, men av någon outgrundlig anledning håller ingen i min generation med mig...

Albin Eriksson
2010-10-01, 17:56
Hmm, Myofusion tror jag det heter. Gillar normalt sett nästan inte vaniljprotein alls, men det var t.o.m gott.

storPines
2010-10-01, 18:15
GG:S whey-80 vanilj är riktigt bra.

Ristretto
2010-10-01, 19:06
GG:S whey-80 vanilj är riktigt bra.

Det är nog den sämsta av vaniljsmakerna, tycker jag.

Eddie har för övrigt helt rätt, det är likadant med "banansmak".

machine gun
2010-10-01, 20:08
Gillar du inte "vaniljsmaken" (dvs den arom som försöker efterlikna vanilj) är nog risken stor att du blir besviken. Inget godis/proteinpulver/läsk "med smak av vanilj" smakar vanilj. Du kan känna aromen och säga "Ah, vanilj!" men det är ju för att man känner igen den från vaniljprodukter.

Lite som "körsbärssmak". Aldrig har jag ätit ett körsbär som smakat ens likt godis med körsbärssmak. Och jag gissar att samma aromämne används i de flesta proteinpulvrena. Kanske mer eller mindre påtaglig smak och sötma i olika.

Jo, det är klart att det inte smakar vaniljstång, men jag vet att jag har smakat "vaniljsmakliknande" proteinpulver med ok smak tidigare, därav denna fråga.

Syntetisk körsbärssmak är min favoritsmak på godis :D Finns alldeles för dåligt utbud av det i Sverige.

Eddie Vedder
2010-10-01, 20:28
Syntetisk körsbärssmak är min favoritsmak på godis :D Finns alldeles för dåligt utbud av det i Sverige.

Haha, då tillhör du en minoritet. Anledningen till att utbudet är så litet är just för att det inte alls går hem i Sverige. Produkterna är populära en tid men svenskar ratar körsbärssmaken generellt. Flytta till USA.:D

machine gun
2010-10-01, 20:52
Haha, då tillhör du en minoritet. Anledningen till att utbudet är så litet är just för att det inte alls går hem i Sverige. Produkterna är populära en tid men svenskar ratar körsbärssmaken generellt. Flytta till USA.:D

Jag trivdes bra i NYC. Även i Tyskland finns det ett bra utbud av körsbärsgodis. I somras tog lokala ICA-butiken in Cherry coke, men de har tyvärr slutat med det nu. Eller, det är väl iofs bra att utbudet är kasst, för då äter jag inget sånt :D

Men nu var det alltså vaniljprotein jag var ute efter. Men har ni tips på körsbärssmak så är jag inte sen att lystra :D

Kischen
2010-10-01, 21:11
Kan inte minnas att jag någonsin testat en "kemisk" smak som lyckats smaka som frukt. Som sagt, dom smakar som dom smaker vi kommit att förknippa med godissmaken av en frukt. Skumbanan smakar inte banan, päronsplit smakar inte päron etc.

Eddie Vedder
2010-10-01, 21:17
Kan inte minnas att jag någonsin testat en "kemisk" smak som lyckats smaka som frukt. Som sagt, dom smakar som dom smaker vi kommit att förknippa med godissmaken av en frukt. Skumbanan smakar inte banan, päronsplit smakar inte päron etc.

Ofta identifierar man en enskild kemikalie, bland tusenttals, som karaktäriserar grundråvaran. Då separeras den med etanol och framställs som aromämne. Sedan finns massor av klassificeringar som "naturligt aromämne", "naturidentiskt aromämne", "syntetiskt aromämne"....... med något oklara gränser.:Virro

machine gun
2010-10-02, 09:25
Sluta gå off topic i min tråd! Finns det ingen mod som kan styra upp det här? ;)

machine gun
2010-10-03, 10:39
Ok då har vi följande tips:

Casein FX
Fairing Sloow
Sci-MX Nutrition 100% Whey
Myofusion
Kolozzeum pure whey päron/vanilj (känns lite fel om den även smakar päron)
Whey-80 (nedröstad av en person i tråden efter inkommet förslag)


Någon som testat flera av ovanstående och kan ställa dem mot varandra?

-squat-
2010-10-03, 10:44
casein fx vanilj tycker jag smakar väldigt bra iaf.

+1.

Curls
2010-10-03, 11:21
instant whey från reflex vanilj kör jag med och är tok nöjd

machine gun
2010-10-03, 11:58
Det känns som att det står mellan Sloow och Casein FX. Är sloow värt prisskillnaden?

MejjA
2010-10-03, 15:25
Kan försöka hjälpa dig lite på traven med mina egna
erfarenheter av Vaniljprotein.

Har testat vaniljsmaken av följande märken

ON 100% Whey - Vanilla Ice Cream
Smakar riktigt bra som ingridiens till just kvarg/yoghurtglass
och smakar lite gräddigare än andra märken jag smakat.

Whey FX - Vanilj
Riktigt gott vassleprotein som gör
sig riktigt bra med vatten faktiskt.

Doublepro - Vanilj
Detta var ett lågvattenmärke för Doublepro enligt mig.
Det vaniljprotein som hittills smakat sämst för smaklökarna.

Complete Protein III - Blåbär/Vanilj
Inte ett renodlat vaniljprotein men
den går ändå in på listan som ett av dem godare protein
som jag prövat på. Smaken påminner otroligt mycket om
blåbärspaj med vaniljsås när man blandar med mjölk :thumbup:

Hoppas det hjälpte lite TS, denna tråd har lyckats övertyga mig om
att testa casein fx - vanilj till nästa beställning :)

machine gun
2010-10-03, 15:44
Kan försöka hjälpa dig lite på traven med mina egna
erfarenheter av Vaniljprotein.

Har testat vaniljsmaken av följande märken

ON 100% Whey - Vanilla Ice Cream
Smakar riktigt bra som ingridiens till just kvarg/yoghurtglass
och smakar lite gräddigare än andra märken jag smakat.

Whey FX - Vanilj
Riktigt gott vassleprotein som gör
sig riktigt bra med vatten faktiskt.

Doublepro - Vanilj
Detta var ett lågvattenmärke för Doublepro enligt mig.
Det vaniljprotein som hittills smakat sämst för smaklökarna.

Complete Protein III - Blåbär/Vanilj
Inte ett renodlat vaniljprotein men
den går ändå in på listan som ett av dem godare protein
som jag prövat på. Smaken påminner otroligt mycket om
blåbärspaj med vaniljsås när man blandar med mjölk :thumbup:

Hoppas det hjälpte lite TS, denna tråd har lyckats övertyga mig om
att testa casein fx - vanilj till nästa beställning :)

Tack så mycket! Complete III blåbär/vanilj har jag varit nyfiken på ett tag, kanske får åka med en i nästa beställning. Tror jag ska testa Casein FX jag med. Det är ju billigt dessutom, så smakar det inte bra är dte ju inte hela världen. Får väl återkomma med smakrecension :)

dawarp
2010-10-03, 19:12
Body Science Whey 100% Vanilj är väldigt god om du är ute efter ett vassleprotein.

thompaboy
2010-10-03, 21:53
Kolozzeum Pure Whey Gammaldags vanilj står i min mening i en klass för sig av dom jag provat.

machine gun
2010-10-08, 09:53
Det blev en påse Casein FX (Sloow var slut i vaniljsmak, så det var ett enkelt val) och så åkte det ner en Complete 3 vanilj/blåbär också. Paketet har landat hos postombudet, så jag får väl återkomma med smakrecension.


Kom för övrigt på ett bra sätt att hotta upp DoublePro vanilj och göra den tjänlig som föda. Hade i en gnutta vaniljpulver (pulvriserat vaniljstång, ej vaniljsocker) och det förbättrade smaken avsevärt! Bra, då slipper man göra kuddstoppning av den påsen iaf ;)

Anabolismus
2010-10-08, 10:07
Så det var ett kasein protein du var ute efter? Om du skulle vilja ha ett blandprotein så rekomenderar jag BSN Syntha-6 Vanilj, kanske inte bästa inehållet eller pris men helt klart slår det både casein FX och Fairing Sloow med hästlängder.

machine gun
2010-10-08, 10:54
Så det var ett kasein protein du var ute efter? Om du skulle vilja ha ett blandprotein så rekomenderar jag BSN Syntha-6 Vanilj, kanske inte bästa inehållet eller pris men helt klart slår det både casein FX och Fairing Sloow med hästlängder.

Tack för tipset! Det är ju en förbrukningsvara, så man kan alltid testa andra sorter nästa gång. Kollar dock innehållet och det är ganska mkt kolhydrater och även en del fett i. Jag är nog egentligen ute efter ett rent proteinpulver.

koffein_beroende
2010-10-08, 11:05
Hur är kvalitén på Casein FX? Vet att när det var Slow fx förut så var den riktigt äcklig, tror de gjorde om den med konsistens och smak?

Anabolismus
2010-10-08, 11:46
Hur är kvalitén på Casein FX? Vet att när det var Slow fx förut så var den riktigt äcklig, tror de gjorde om den med konsistens och smak?

Har tyvärr inte testat slow fx men casein FX vanilj är god. Tycker den påminner om fairings sloow väldigt mycket i både smak och konsistens.

Ristretto
2010-10-08, 12:40
Casein FX är en mycket bättre produkt, både smak- och konsistensmässigt än Slow FX.

machine gun
2010-10-10, 11:21
Har provat nu och Casein FX var riktigt god! Precis den typ av vaniljsmak jag var ute efter. Även Complete 3 blåbär/vanilj var riktigt fin. Tack för alla tips! Av ren nyfikenhet lär jag väl prova mig igenom fler sorter tids nog, när dessa tar slut.

Håller dock med om att Casein FX hade lite läskig konsistens på själva pulvret, påminner om potatismjöl innan man blandar ut det. Men det känns rätt oviktigt i sammanhanget ;)

qaws
2010-12-19, 20:55
Jag trivdes bra i NYC. Även i Tyskland finns det ett bra utbud av körsbärsgodis. I somras tog lokala ICA-butiken in Cherry coke, men de har tyvärr slutat med det nu. Eller, det är väl iofs bra att utbudet är kasst, för då äter jag inget sånt :D

Men nu var det alltså vaniljprotein jag var ute efter. Men har ni tips på körsbärssmak så är jag inte sen att lystra :D

City Gross i Bromma har Cherry (& Vanilla) Coke, inte bland läsken utan i en gång med utländska specialiter.

Albin Eriksson
2010-12-19, 22:09
Ogillar vaniljsmak på proteinpulver, har faktiskt inte prövat ett enda som jag tyckt om. (förutom i mina bakverk, men inte som pudding eller drinkar)
Tills igår: Jag och tjejen hade fått ett par provpåsar Orbilox-8 från Nanox och vi är av samma åsikt om vaniljprotein, tills vi blandade orbiloxpudding med vaniljsmak och vi blinkade nog förvånat mot varandra.
Tydligen är den gjord på riktigt vaniljstång och smakar lite som vaniljinnehåll i något bakverk.
Så god att jag faktiskt funderar på att köpa en burk! (Helt otroligt, något jag aldrig trodde)

MejjA
2010-12-19, 23:30
Orbilox-8 från Nanox

Bäst smakande vaniljproteinet utan tvekan.
Otroligt gott att fluffa och använda som vaniljgrädde/pudding
till pannkakor och annat.

Blandade en halv skopa med lite 4% creamcheese och 1 ägg. Vispa fluffigt
och gjorde cheesecake av *popcorn*

ChinChek
2010-12-20, 11:14
Fairing Sloow Protein Vanilla Ice Cream med kall mjölk. Oslagbart

Kung atlas
2010-12-20, 16:56
Fairing Sloow Protein Vanilla Ice Cream med kall mjölk. Oslagbart

Den är jäkligt bra. Fast gillar även Optimum 100% Whey vanilj

machine gun
2010-12-20, 21:00
Ogillar vaniljsmak på proteinpulver, har faktiskt inte prövat ett enda som jag tyckt om. (förutom i mina bakverk, men inte som pudding eller drinkar)
Tills igår: Jag och tjejen hade fått ett par provpåsar Orbilox-8 från Nanox och vi är av samma åsikt om vaniljprotein, tills vi blandade orbiloxpudding med vaniljsmak och vi blinkade nog förvånat mot varandra.
Tydligen är den gjord på riktigt vaniljstång och smakar lite som vaniljinnehåll i något bakverk.
Så god att jag faktiskt funderar på att köpa en burk! (Helt otroligt, något jag aldrig trodde)

Låter mycket intressant!

jenni
2010-12-20, 21:35
Prolong har en len mjuk vaniljsmak, Hypro 85 har en lite starkare karaktär på sin vanilj.
sloow tycker jag inte smakar vanilj alls :(

Albin Eriksson
2010-12-21, 00:29
Låter mycket intressant!

Skall tillägga att jag testat en HEL DEL olika proteinsorter och vaniljsmaker, vissa som skriver utgår från att de testat två sorter och då känns det lite missvisande.

MejjA
2010-12-21, 00:35
Min röst hamnar oavkortat till Nanox Orbilox den med.

Provat flertalet kaseinbaserade protein med vaniljsmak,
bla : Protec, Dalblads, Doublepro, ON, FX, Fairing för att nämna en del.

Inget av dem kommer i närheten av Orbilox i mitt tycke :)

Crocker
2010-12-21, 10:53
De flesta är OK, men för guds skull köp inte GG:s vanilj.

machine gun
2010-12-21, 18:48
Skall tillägga att jag testat en HEL DEL olika proteinsorter och vaniljsmaker, vissa som skriver utgår från att de testat två sorter och då känns det lite missvisande.

Min röst hamnar oavkortat till Nanox Orbilox den med.

Provat flertalet kaseinbaserade protein med vaniljsmak,
bla : Protec, Dalblads, Doublepro, ON, FX, Fairing för att nämna en del.

Inget av dem kommer i närheten av Orbilox i mitt tycke :)

Jag måste bara äta mig igenom delar av mitt proteinlager för att göra plats i skåpet, men vid nästa beställning lär garanterat en sån där åka med.

Jag håller er personligt ansvariga för om den smakar skit :D

Albin Eriksson
2010-12-21, 19:42
Jag måste bara äta mig igenom delar av mitt proteinlager för att göra plats i skåpet, men vid nästa beställning lär garanterat en sån där åka med.

Jag håller er personligt ansvariga för om den smakar skit :D

Helt ok!
Dock är chokladen oslagbar, är en chokladpojk!

EiseltUK
2010-12-22, 11:58
Så det var ett kasein protein du var ute efter? Om du skulle vilja ha ett blandprotein så rekomenderar jag BSN Syntha-6 Vanilj, kanske inte bästa inehållet eller pris men helt klart slår det både casein FX och Fairing Sloow med hästlängder.

Kanske inte så konstigt med tanke på att Syntha-6 innehåller 50% protein och 34% kolhydrater. ;) Håller för övrigt med om att den smakar bra!

machine gun
2011-06-05, 13:20
Köpte en burk Nanox Orbilox vanilj och det smakar Marsansås! Jag är sjukt nöjd.

Bjern
2011-06-05, 13:33
Jag har köpt Whey FX med vaniljsmak, är än sålänge god, hoppas jag inte tröttnar bara. Har det till kvargen på morgonen :)

JesperL
2011-06-05, 19:46
casein fx vanilj tycker jag smakar väldigt bra iaf.

+1

ThisIsTheOne
2011-06-06, 14:13
Köpte en burk Nanox Orbilox vanilj och det smakar Marsansås! Jag är sjukt nöjd.

Var du tvungen att tala om det?

*Beställt*

machine gun
2011-06-06, 14:15
Var du tvungen att tala om det?

*Beställt*

Haha. Tyvärr innebär detta att jag även måste beställa chokladsmaken. Ojojoj.

Exhale_
2011-06-12, 05:55
Haha. Tyvärr innebär detta att jag även måste beställa chokladsmaken. Ojojoj.

Hur var chokladen då?

machine gun
2011-06-12, 10:01
Hur var chokladen då?

Har inte beställt ännu. Måste äta mig igenom en del av nuvarande lager för att göra plats i skåpet :D

Exhale_
2011-06-12, 10:03
Har inte beställt ännu. Måste äta mig igenom en del av nuvarande lager för att göra plats i skåpet :D

Ah, men marsansåsen var värd dina dineros?

machine gun
2011-06-12, 10:20
Ah, men marsansåsen var värd dina dineros?

Det tycker jag definitivt. Funkar även bra att smaksätta kvarg med.