handdator

Visa fullständig version : Det här med armmått


Fors
2003-10-29, 15:56
Om man har en överarm på 40 cm innan deff och, låt säga 38 efter deff. Hur vet man de hur mycket/om man har förlorat någon muskelmassa? Mått är ju rätt missvisande. Ska man jämföra sig med någon borde man ju mäta vid samma fettprocent?

Munter
2003-10-29, 15:59
Styrkan förstås.

Fors
2003-10-29, 16:03
Jämföra styrkan eller avgöra muskelförlust genom att testa styrkan?

Om det är volym ens träning avser, är styrka kanske inte så relevant?

Och styrkan kan väl försvinna utan att musklerna gör det?

Vir
2003-10-29, 16:08
Styrkan kan väl försvinna utan att musklerna gör det men inte tvärtom. Musklerna kan ju inte försvinna utan att du blir svagare.
Jämför din egen styrka efter deff med den innan. Där kan du väl se lite ungefärligt hur mycke du har tappat.
-R

Fors
2003-10-29, 16:14
Om jag antar att inga muskler alls har försvunnit, dvs att det reducerade armmåttet helt beror av fett, då skulle ju min styrka rimligtvis ha kunnat försvinna under deffen, vilket isåfall hade lett till att jag inte lyckas hantera samma vikter som innan deffen. Men muskelmassan kan ändå vara kvar?

Det har ju hörts en del som säger att de förlorade några centimeter på armen under deff och bekräftar det med att styrkan är borta. Men skulle det inte kunna vara så att det faktiskt bara var fett som försvann och att styrkan försvann för att det är vad den gör? :)

Vir
2003-10-29, 16:21
Jo de är väl möjligt att du förlorar lite styrka och behåller massan bara för att du gjort dig av med fettet. Det du kan göra är att du mäter armen när den är deffad och jämför det nästa gång du är deffad. Då kan du ju iallafall se om du har byggt någonting.
-R

Pez
2003-10-29, 16:26
Herregud så metafysiskt.. :D

Det du vill veta är omöjligt att svara på, i vilket fall som helst är det väldigt individuellt.

/pez

Fors
2003-10-29, 16:26
Är man jätteavancerad borde man på något sätt kunna räkna ut den totala vikten av musklerna innan deff och göra samma sak efter deff.
Sådan där vattensak man mäter fettprocenten i kanske fungerar?
Vet man fettvikten vet man vikten av allting annat också. Dock måste man räkna bort vikten för skelett osv för att få fram muskelvikten. Det kanske finns några konstanter för uträkning av vikten på skelett och inälvor?