handdator

Visa fullständig version : Volym = Styrka... Eller?


Shpendi
2010-09-30, 22:53
I skolan (Idrott i gymnasiet) fick vi lära oss att muskel volym var lika med styrka på den muskeln. Uttålighet och andra saker hade inget med detta att göra alltså. Är detta santa eller myt?

Om det nu inte stämmer. Hur tränar man specifikt för volym/styrka?

ceejay
2010-09-30, 22:56
Styrka har inte endast med muskelstorlek att göra även fast en större muskel ofta är starkare. Det handlar om vem som har bäst muskelfiberrekrytering, alltså vem som kan signalera till musklerna bäst att dra ihop sig. Tyngdlyftare kan vara oerhört starka trots att de är små.

Timme
2010-10-01, 05:16
i stora drag så ja. Volym är den mest avgörande faktorn för styrka. Att lära sig att rekrytera dom fibrerna och utnyttja styrkan är inte lika svårt som att bygga en rejäl muskelmassa.

ceejay
2010-10-01, 06:08
Jag kan nog tänka mig att det är tvärtom från du säger timme :)

Timme
2010-10-01, 06:45
Jag kan nog tänka mig att det är tvärtom från du säger timme :)

tar längre tid att öka 10kg ren muskelmassa en få en bra nervanpassning.

Morrris
2010-10-01, 08:18
tar längre tid att öka 10kg ren muskelmassa en få en bra nervanpassning.

Frågan är ju vart du fick siffran 10kg ifrån?

Nitrometan
2010-10-01, 08:35
...inte lika svårt som att bygga en rejäl muskelmassa.

Frågan är ju vart du fick siffran 10kg ifrån?

Jag tror att det bara var ett exempel. Ta en annan siffra istället om det känns bättre.

Det är svårare att bygga 1 kg muskelmassa än att lära sig rekrytera den.

joasimo
2010-10-01, 08:57
tar längre tid att öka 10kg ren muskelmassa en få en bra nervanpassning.

Håller med till 100%.

Något jag har märkt med min träning är att under tiden jag körde volymträning med högreps under 8månader så ökade volymen riktigt bra, tyvärr gjorde jag knappt några ökningar i styrkan. Sedan körde jag 5 veckor lågreps i basövningar 3-5 och 5-9 i övriga och ökade bland annat från 110 till 122,5kg i bänkpress, och 135 till 155kg i knäböj.

Kan det vara så att muskelmassan för att lyfta tyngre fanns där efter all volymträningen, jag var bara inte van och tränad just då för att kunna utnyttja hela muskelmassan? Kan det vara så att jag behövde nervanpassningen för att kunna lyfta tyngre?

Sniggel
2010-10-01, 10:09
tar längre tid att öka 10kg ren muskelmassa en få en bra nervanpassning.

Men hur mycket längre kan man komma efter en "bra" nervanpassning?
Man kan väl få "jetebra" "jetejetebra" också? :P

Om man tittar på riktigt hög nivå (elit) hos styrkelyftare eller tyngdlyftare som tävlar i en begränsande viktklass, så har väl även de förbättrat sin nervanpassning ytterligare om man jämför med en lite lägre nivå (vi säger att det är 5års skillnad i träning utan någon vidare förändring i muskelmassa).

Jag har iaf för mig att nervsystemet kan trimmas ytterligare lite till med många års träning, även om den mesta anpassningen sker rätt snabbt i början.

Om man jämför med muskelmassa så sker ju också den mesta tillväxten i början, kanske första 5 åren eller så. Efter det får man små ökningar i jämförelse, men som blir betydelsefulla om man tittar på längre sikt. Något liknande borde ske i nervanpassningen hos ex styrkelyftare, även om tidsaspekterna ser annorlunda ut. Dvs snabbare anpassning i början, långsammare anpassning med årens gång.

Sniggel
2010-10-01, 10:11
Håller med till 100%.

Något jag har märkt med min träning är att under tiden jag körde volymträning med högreps under 8månader så ökade volymen riktigt bra, tyvärr gjorde jag knappt några ökningar i styrkan. Sedan körde jag 5 veckor lågreps i basövningar 3-5 och 5-9 i övriga och ökade bland annat från 110 till 122,5kg i bänkpress, och 135 till 155kg i knäböj.

Kan det vara så att muskelmassan för att lyfta tyngre fanns där efter all volymträningen, jag var bara inte van och tränad just då för att kunna utnyttja hela muskelmassan? Kan det vara så att jag behövde nervanpassningen för att kunna lyfta tyngre?

Jag får villigt erkänna att jag har blivit klenare de senaste åren. Till viss del beroende på lägre vikt men inte enbart. Samtidigt har jag blivit mer muskulös och jag är övertygad om att det beror på bl a vilken sorts träning jag utsätter mig för. Jag skulel säkert kunna bli starkare än förut om jag ändrat min träning samt ätit upp mig till min tidigare "starkast-vikt".

Morrris
2010-10-01, 10:46
Jag får villigt erkänna att jag har blivit klenare de senaste åren. Till viss del beroende på lägre vikt men inte enbart. Samtidigt har jag blivit mer muskulös och jag är övertygad om att det beror på bl a vilken sorts träning jag utsätter mig för. Jag skulel säkert kunna bli starkare än förut om jag ändrat min träning samt ätit upp mig till min tidigare "starkast-vikt".

+1

Är svagare, eller lika klen som för två år sedan med rejält mycket mer muskelmassa.

Nitro: Om tidsaspekten är viktig är det naturligtvis viktigt hur mycket massa som ska byggas. Jag förstår exemplet och håller med. Sen tycker jag nog det finns fler sätt att mäta styrka än 1RM vikter.

joasimo
2010-10-01, 10:49
+1

Är svagare, eller lika klen som för två år sedan med rejält mycket mer muskelmassa.

Nitro: Om tidsaspekten är viktig är det naturligtvis viktigt hur mycket massa som ska byggas. Jag förstår exemplet och håller med. Sen tycker jag nog det finns fler sätt att mäta styrka än 1RM vikter.

Dock tror jag det inte krävs många veckor innan du är tillbaka, genom nervanpassning och vänja dig med lågrepsen. :) Så var det i mitt fall, jag var tillbaka rätt fort.

Seb74
2010-10-01, 12:24
Att lära sig att rekrytera dom fibrerna och utnyttja styrkan är inte lika svårt som att bygga en rejäl muskelmassa.

Stämmer nog. Ofta när man börjar träna nån ny muskel så går det ju enormt snabbt första passen, sen tar det stopp. Tror inte det innebär att musklerna växer enormt på nån vecka, utan snarare nervanpassning osv som gör att man snabbt blir "stark".

Danne E
2010-10-02, 12:30
att lära sig att rekrytera dom fibrerna och utnyttja styrkan är inte lika svårt som att bygga en rejäl muskelmassa.

+1

stämmer nog. Ofta när man börjar träna nån ny muskel så går det ju enormt snabbt första passen, sen tar det stopp. Tror inte det innebär att musklerna växer enormt på nån vecka, utan snarare nervanpassning osv som gör att man snabbt blir "stark".

+1

Fredrik_S
2010-10-02, 12:46
Men hur mycket längre kan man komma efter en "bra" nervanpassning?
Man kan väl få "jetebra" "jetejetebra" också? :P

Om man tittar på riktigt hög nivå (elit) hos styrkelyftare eller tyngdlyftare som tävlar i en begränsande viktklass, så har väl även de förbättrat sin nervanpassning ytterligare om man jämför med en lite lägre nivå (vi säger att det är 5års skillnad i träning utan någon vidare förändring i muskelmassa).


Det finns ju en tredje helt extremt stor faktor som du inte nämner. Och det är hur extremt mycket teknik det är inblandad i något som kan se så enkelt ut som bänkpress tex. Och då ska vi inte tala om hur sjukt mycket teknik det är i tynglyftargrenarna.

På fem år kan otroligt mycket hända teknikmässigt även utan extra muskelmassa eller extra nervanpassning.