handdator

Visa fullständig version : Överansträngd biceps?


Zorban
2010-09-30, 22:34
Jag började träna för ca 2 veckor sedan för första gången, och som vanligt när jag gör något gick jag nog ut lite för hårt, och är alldeles för nojjig över resultaten. Jag tränade biceps förra tisdagen för första gången. Då kunde jag köra hantelcurls med 9kg, och efter det några set med skivstångscurl. Tröttade nog ut biceps lite väl mycket dock, körde inte ett riktigt drop-set men nästan, jag gick ner till typ 5 kg och körde tills jag var helt slut på sista setet med hantlar. Fick ganska mycket träningsvärk, särskilt i armvecket, och jag kunde inte riktigt räta ut armen. Det lade sig dock efter några dagar. När jag tränade biceps igen i söndags (5 dagars vila) så var det helt ok, det gick kanske lite sämre men inget märkbart.

Men idag (4 dagar senare) var jag enormt klen, jag fick gå ner på 5kg hantlar, och kunde knappt få upp skivstången. Känner mig allmänt ganska orkeslös i mina biceps, de andra musklerna är inga problem och jag lyfter minst lika mycket och oftast mer än för två veckor sedan. Vad kan detta vara? Jag har tränat ganska många gånger dessa två veckor (4-5), men jag låter alltid varje muskelgrupp vila i minst 72 timmar. Jag äter ordentligt och får i mig massor av protein. Jag har inte ont eller så utan känner mig bara svag i just den muskeln, vilket såklart känns tråkigt såhär i början.

HulkH
2010-09-30, 22:45
hmm, känns det något i biceps annars?

Kan det inte vara så att du kör mera strikt nu än du gjorde i början tex? (Bara en gissning)

Zkewl
2010-09-30, 22:45
Du har inte kört länge, alla har bra och dåliga dagar.
För att prestera så bra som möjligt på passet är mitt tips att du får i dig energi innan, tex mellanmål någon timme innan du drar och tränar eller äta lite mer till lunch. :)

vicarious
2010-09-30, 22:47
Nånting som är mer sannolikt är att du har överansträngt underarmarna. Skit i att träna armarna nån vecka och se vad som händer.

ceejay
2010-09-30, 22:48
kör på som vanligt, lite klen period bara med det blir bättre.

Zorban
2010-10-01, 07:05
Gör ett försök att svara på alla frågor. Jag har ingen smärta eller liknande i biceps, och har inte haft det sedan träningsvärken förra veckan. Armarna (främst den vänstra) känns bara tunga och svaga, ungefär så som muskler brukar kännas efter ett hårt pass. Men de andra musklerna återhämtar sig efter 1-2 dagar, men biceps har känts svag ända sedan jag tränade den första gången, även om det gick ok på gymmet även andra gången.

Jag tror inte jag lyfter striktare eller "mer rätt" nu, jag var väldigt noga med övningarna från första början och såg till att jag inte lyfte med ryggen odyl.

Jag åt en ordentlig lunch (ris/kyckling) och rätt många mellanmål, det sista ca 2 timmar innan träningen. Dock äter jag alltid så, och det är enbart biceps som kändes konstig.

Kan det vara underarmarna? Förra fredagen tränade jag dem för första gången, genom handledscurl med skivstång, där handlederna vilade på en sådan där bänk. Jag körde med bara en 20kilos-stång utan vikter och det kändes väldigt lätt. Därför höjde jag vikten i måndags. Första setet gick bra, men i andra setet fick jag riktigt ont i själva benet i underarmen och slutade omedelbart efter en 5-6 rep, och bestämde mig för att vila dem ett tag och köra med lättare vikter, eftersom underarmarna ändå får indirekt träning i andra övningar. Har dock inte känt något i underarmarna, det försvann på någon timme. Kan tillägga att jag inte har några problem när jag tränar triceps, det är snarare den muskel som känts starkast.

Fitnesstjej
2010-10-02, 15:04
Lånar tråden lite om det är okej. Ni pratar om att ha överansträngt en muskel. Exakt hur yttrar sig en överansträning och hur länge brukar det kännas av isåfall?