handdator

Visa fullständig version : Mer muskler nu, men klenare. Någon som känner igen sig?


JoeyP
2010-09-30, 20:17
Hur fan går det ihop?

Jag bulkade nu 12veckor med periodisk fasta osv, gick upp fortare i vikt än någonsin också.

Formen har aldrig hållt sig så bra hela bulken, vilket borde vara tecken på mer muskler?

Men jämför jag styrkan nu och innan så är jag fan klenare. Rätt sjukt.
Jag hann aldrig få tillbaka min max styrka under dem här 12veckorna.

Dvs slog aldrig några personliga rekord på lågreps, iaf inte i basövningarna.

Det här är väldigt jobbigt mentalt. Att ha ungefär samma styrka som utgångsläget på bulken och väger 5-7kg mer. Då jag verkligen har inställningen att ökad styrka ökad volym, minskad styrka minskad volym.

Om jag tappar styrka under deffen så kommer jag ju förfan nästan vara klenare på samma utgångsvikt jämfört med förra utgångsvikten, men mer muskler?

Styrka + volym = 2? Fattar nada *gah!*

Det är precis som om att
(Nepp joeyp dags att öka på volymen om du vill ha mer styrka för nu äre maxstyrka på den här volymen du har nu)

Det ända som är bättre är muskelmassan (volymen). Sen vet jag inte om jag är bättre på högre reps nu då jag körde mer högre reps under dem här 12 veckorna, men ändå. Borde ju iaf minst få tillbaka all styrka.

vicarious
2010-09-30, 20:19
Well.. tränade du för styrka eller volym under din bulkperiod?

JoeyP
2010-09-30, 20:23
Well.. tränade du för styrka eller volym under din bulkperiod?

Ja både och, tränade som jag alltid gjort, men körde väl lite mer högreps.

Jag jämför alltid styrkan på min utgångs vikt, dvs typ

Första gången KV 73kg frontböj 95x6
Andra gången KV 73kg frontböj 110x6
Tredje gången Kv 73kg (efter den här deffen) frontböj 110x?
Återstår att se.

Iom att jag böjjer typ 110x6 i frontböj nu, och måste ner runt 4-5kg så kommer jag säkert tappa nån rep och det stör mig satan.

Men och andra sidan kanske formen kommer vara bättre. Troligtvis.

HulkH
2010-09-30, 20:43
hmm, e de intebara mentalt då?^^
Aldrig haft så, låter väldigt knasigt. Iaf att du blivit klenare, skillnad om du hade stått still^^

JoeyP
2010-09-30, 20:50
Ja riktigt sjukt.

Såhär kunde tex frontböjs passen ser ut veckor i rad.

Vecka 1
Frontböj 110x6
Vecka 2
Frontböj 100x 8 8 7 6
Vecka 3
Frontböj 90x 10 10 10 8 8
Vecka 4
Frontböj 92x 10 10 10 8 8
Vecka 5
Frontböj 95x 10 10 11 8 8
Vecka 6
Frontböj 100x 8 8 8 7
Vecka 7
Frontböj 110x6
Vecka 8
Frontböj 100x 8 8 8 8
Vecka 9
Frontböj 110x6 ??????????????????

von huff
2010-09-30, 20:55
Ser inte ut som ett optimalt sätt att ök i styrka, mer lågreps.Annars kan det ochså bero på att du är i nån sorts svacka

JoeyP
2010-09-30, 20:57
Ser inte ut som ett optimalt sätt att ök i styrka, mer lågreps.Annars kan det ochså bero på att du är i nån sorts svacka

Nej det var ju inte styrkeinriktad träning, men jag tycker ändå variationen var bra.
Borde ändå ökat mitt 6rm tkr jag. Eller???

Jag tror verkligen jag är i en svacka.
Ska deffa ner mig till min utgångs vikt som jag trivs med sen forska vidare i det här.

Ska fan ha tillbaka min styrka!!!!!!!!!

Snorre Snabel
2010-09-30, 21:19
Vad ska du med styrkan till då? Jag varken slåss eller jobbar som skogshuggare så för mig är det bara en siffra på pappret.

HulkH
2010-09-30, 22:34
Håller med, jag skulle kört lite mer än 8 eller mindre, beroende på vad du vill öka i :)

moue
2010-10-01, 14:27
du kanske ska skippa att krångla till det allt för mkt med dieterna och satsa på att öka vikterna istället.

JoeyP
2010-10-01, 14:34
Vad ska du med styrkan till då? Jag varken slåss eller jobbar som skogshuggare så för mig är det bara en siffra på pappret.

Okej.
Jag vill bli stark och muskulös. Jag gillar det och trivs bra med det.
Att öka i styrka kan vara ett bra sätt att lägga märke till ökningar på gymmet.
Sen vet jag inte hur du resonerar tycker det låter ganska dumt att strunta i sin styrka. Speciellt om man tappat i styrka tom.

Håller med, jag skulle kört lite mer än 8 eller mindre, beroende på vad du vill öka i :)

Tror inte du fattat poängen.

JoeyP
2010-10-01, 14:40
du kanske ska skippa att krångla till det allt för mkt med dieterna och satsa på att öka vikterna istället.

Vad menar du?
Jag hade en plan.
12veckors viktuppgång, fokus i styrka och volym.
Ökade i volym
Ökade i styrka

Men inte tillräckligt i styrka.

Iom att senast efter ett ordentligt uppehåll så fick jag tillbaka all styrka efter 4veckor + pb i alla övningar.
Nu körde jag saktare viktuppgång i 12 veckor och gick upp lika mycket som jag gjorde under dem tidigare 4veckorna men slog ändå inte dem gamla pb'sen.

Deffade igen efter det.

Nu hade jag bättre utgångs styrka, lägre kroppsvikt, seriösare diet, och "seriösare" träningsupplägg. Men fick ändå inte tillbaka strykan.
Menar inte alla övningar,
Slog pb i stångrodd, dips, sidolyft, frontböj 4x8.

Men slog inte mitt 6rm i frontböj, bänkpress eller militärpress.

Är det någon som fattar vad jag menar?

ViktorLarsson
2010-10-01, 15:08
Joey, din utveckling i frontböjen är ju jättefina serier du lyckats få till. 100kg x 4 set x 8 reps. Det här med styrka är ju ganska stort, finns ju tusentals metoder att öka i styrka. Korta vilan på samma vikt, dropsets, supersets osv osv.

För att ta mig som exempel så bänkade jag 125kg med en kroppsvikt på 79-80kg. För ett tag sedan drog jag upp 120kg x 1 och väger idag 85kg, då jag bulkat. Varför? kör inte bänkpress regelbundet längre. Faktum är att arbetsvikterna inte skiljer så jättemkt för mig. Däremot får jag gjort samma vikter på betydligt kortare tid. Skulle tro att om jag skulle lägga mig under bänken idag efter ett jävla uppehåll skulle jag få kämpa med att få upp 110kg.

För något år sedan gjorde jag 60kg x 4 i stångcurl då jag körde biceps en enskild dag. Idag gör jag 60kg x 8 EFTER ryggträningen. Hajar du vad jag menar?

Tror många ser styrka som te.x. det man tar 1RM. Finns många många fler set att öka i styrkan.

Hey, du har ökat i massa. Var glad säger jag bara. Fuck det som ligger på stången. :D

/Peace.

JoeyP
2010-10-01, 15:14
du kanske ska skippa att krångla till det allt för mkt med dieterna och satsa på att öka vikterna istället.

Joey, din utveckling i frontböjen är ju jättefina serier du lyckats få till. 100kg x 4 set x 8 reps. Det här med styrka är ju ganska stort, finns ju tusentals metoder att öka i styrka. Korta vilan på samma vikt, dropsets, supersets osv osv.

För att ta mig som exempel så bänkade jag 125kg med en kroppsvikt på 79-80kg. För ett tag sedan drog jag upp 120kg x 1 och väger idag 85kg, då jag bulkat. Varför? kör inte bänkpress regelbundet längre. Faktum är att arbetsvikterna inte skiljer så jättemkt för mig. Däremot får jag gjort samma vikter på betydligt kortare tid. Skulle tro att om jag skulle lägga mig under bänken idag efter ett jävla uppehåll skulle jag få kämpa med att få upp 110kg.

För något år sedan gjorde jag 60kg x 4 i stångcurl då jag körde biceps en enskild dag. Idag gör jag 60kg x 8 EFTER ryggträningen. Hajar du vad jag menar?

Tror många ser styrka som te.x. det man tar 1RM. Finns många många fler set att öka i styrkan.

Hey, du har ökat i massa. Var glad säger jag bara. Fuck det som ligger på stången. :D

/Peace.

Jo det stämmer Viktor tack för att du iaf ger ett bra svar och inte ett
"vad ska du med styrka till helt onödigt?"

Du är nog den ända som fattar vad jag menar.

Men jag tycker ändå det är konstigt att jag kan öka i högreps, men ändå inte ökat nån repetion i lågreps. Jag menar även om jag inte tränat lika mycket lågreps, så borde ju iaf styrkan jag ökat på i högreps ge någon iaf EN ökning i repetion i lågreps.

Vi säger såhär tex
Viktor larsson
Vecka1 stångcurl > 50kgx8 65x1
Vecka2 stångcurl > 50kgx10 65x1
Vecka3 stångcurl > 50kgx12 65x1

Fatta du vad jag menar? Det ser ju helt sjukt ut.
Man tycker ju iaf att man borde ökat till 65kgx2 eller 67kgx1 eller nåt.

ViktorLarsson
2010-10-01, 15:19
Jo det stämmer Viktor tack för att du iaf ger ett bra svar och inte ett
"vad ska du med styrka till helt onödigt?"

Du är nog den ända som fattar vad jag menar.

Men jag tycker ändå det är konstigt att jag kan öka i högreps, men ändå inte ökat nån repetion i lågreps. Jag menar även om jag inte tränat lika mycket lågreps, så borde ju iaf styrkan jag ökat på i högreps ge någon iaf EN ökning i repetion i lågreps.

Vi säger såhär tex
Viktor larsson
Vecka1 stångcurl > 50kgx8 65x1
Vecka2 stångcurl > 50kgx10 65x1
Vecka3 stångcurl > 50kgx12 65x1

Fatta du vad jag menar? Det ser ju helt sjukt ut.

Haha skönt exempel där. :D

Jo jag förstår vad du menar Joey. Jag har tyvärr inget svar på frågan. Hur som helst verkar du göra rätt för du ökar i massa. Styrka är besvärligt, vet själv hur det är. *gah!*

/Peace.

JoeyP
2010-10-01, 15:21
Haha skönt exempel där. :D

Jo jag förstår vad du menar Joey. Jag har tyvärr inget svar på frågan. Hur som helst verkar du göra rätt för du ökar i massa. Styrka är besvärligt, vet själv hur det är. *gah!*

/Peace.

Japp! Får hoppas svackan släpper!
Så länge inte massan försvinner så bryr jag mig inte, styrkan finns där i musklerna nånstanns!

JoeyP
2010-10-01, 15:30
Tex så kunde militärpressen ser ut såhär

BULKSTART
MILITÄR PRESS
UTGÅNGS STYRKA
60kg x 6

Vecka1
50x 5 5 5 5 5
Vecka2
50x 8 8 7 6
Vecka3
50x5 5 5
52x5
55x5
Vecka3
50x 8 8 8 8
Vecka4
60x6

Alltså inte ökat en ända rep i 6rm.

Trots ökingar varje vecka i andra repsintervaller.
Hur fucking sjukt ser det inte ut?

Sniggel
2010-10-01, 15:30
Du skulle kunna testa att vila en vecka, eller köra väldigt låg volym träning i en vecka (då med låga reps men inte nödvändigtvis tungt). Sen testa din styrka veckan efter det.
Det kan vara så att du är i en "overreach-status" eller vad man ska kalla det. Svacka kan man säkert kalla det också.
Eller så har du kört mer typisk hypertrofiträning jämfört med tidigare vilket kan sänka maxstyrkan.

Snorre Snabel
2010-10-01, 15:41
Jo det stämmer Viktor tack för att du iaf ger ett bra svar och inte ett
"vad ska du med styrka till helt onödigt?"

Du är nog den ända som fattar vad jag menar.



Du är juh uppenbarligen inte intresserad av att tävla i SL så jag förstår inte vad du nojjar över.
Muskelmassa har du ökat i säger du, (och syftet med att vilja det har jag verkligen inte ifrågasatt) i men inte i styrka.
Syftet att du bryr dig så mycket (att du dessutom skapar en tråd om din oro) hävdar du är att du "lägger märke till ökningarna på gymmet".
Det är väl ökningarna i spegeln som är intressanta. Visst kan det vara rolig kuriosa men det är juh inte huvudsyftet med din träning.
Du hävdar också att du vill vara "muskellös och stark". Jag köpa att vissa vill vara starka också, men då ska det vara en styrka man kan använda vid andra tillfällen än på gymmet. Vad är syftet med att kunna göra marklyft på 250 kg 1RM, vad ska man ha det till? Fickparkera bilen lite lättare om man har med sig sitt SL bälte och råkar vara uppvärmd?
Man får inte ligga mer för att man böjer 5RM på 200 kg.

JoeyP
2010-10-01, 15:42
Du skulle kunna testa att vila en vecka, eller köra väldigt låg volym träning i en vecka (då med låga reps men inte nödvändigtvis tungt). Sen testa din styrka veckan efter det.
Det kan vara så att du är i en "overreach-status" eller vad man ska kalla det. Svacka kan man säkert kalla det också.
Eller så har du kört mer typisk hypertrofiträning jämfört med tidigare vilket kan sänka maxstyrkan.

Okej!
Jag har som sagt tränat mycket mer hypertrofi träning nu jämfört med innan.
Så jag hoppas verkligen på det.
I sådana fall så räcker det ju bara att köra lågreps några veckor och hoppas på att styrkan kommer tillbaka.

Jag menar om man skulle räkna med "ökad styrka = ökad volym"

Så skulle jag i princip inte ökat nån volym alls dem här 12veckorna av mest seriös träning och kost någonsin, vilket skulle vara förjävligt.
Men som tur är så har jag ju en spegel och ett måttband :D

Sniggel
2010-10-01, 16:04
Du är juh uppenbarligen inte intresserad av att tävla i SL så jag förstår inte vad du nojjar över.
Muskelmassa har du ökat i säger du, (och syftet med att vilja det har jag verkligen inte ifrågasatt) i men inte i styrka.
Syftet att du bryr dig så mycket (att du dessutom skapar en tråd om din oro) hävdar du är att du "lägger märke till ökningarna på gymmet".
Det är väl ökningarna i spegeln som är intressanta. Visst kan det vara rolig kuriosa men det är juh inte huvudsyftet med din träning.
Du hävdar också att du vill vara "muskellös och stark". Jag köpa att vissa vill vara starka också, men då ska det vara en styrka man kan använda vid andra tillfällen än på gymmet. Vad är syftet med att kunna göra marklyft på 250 kg 1RM, vad ska man ha det till? Fickparkera bilen lite lättare om man har med sig sitt SL bälte och råkar vara uppvärmd?
Man får inte ligga mer för att man böjer 5RM på 200 kg.

Varför?

"Ingenting är intressant om man inte är intresserad".
Man kan ju kanske vilja bli stark för sin egen skull, för att man tycker det är intressant att se vad kroppen är kapabel till. Samt att själva resan efter ökad styrka, upplevs tillfredsställande.
Inget man behöver förklara vad man ska ha för nytta av det. Vad är det för nytta med att t ex bli bra på att åka skateboard?

Sniggel
2010-10-01, 16:07
I sådana fall så räcker det ju bara att köra lågreps några veckor och hoppas på att styrkan kommer tillbaka.


Ja kanske det! du får prova!
Det är såna här tillfällen i din träningskarriär som du kan få ny erfarenhet. Om det hjälper med några veckor lågreps så har du klart för dig vad som behövs. Om det inte hjälper så får du försöka fortsätta luska ut vad som är fel.

Anders The Peak
2010-10-01, 16:17
Om man har tränat regelbundet i ett år eller mer så händer det inget sensationellt på 9 veckor varken med styrkan eller med muskelmassan.

Det man kan göra på 9 veckor är att deffa ned sig och se mer mucklig ut utan kläder.

Morrris
2010-10-01, 16:25
Haha, jag älskar hur mycket du funderar över träningen, Joey!

Så du har inte gjort någon ökning på ditt 6RM. Det kan ju mycket väl vara så att du ökat ditt 1RM, 3RM ELLER 8RM.

För övrigt +1 på Anders.

JoeyP
2010-10-01, 16:55
Du är juh uppenbarligen inte intresserad av att tävla i SL så jag förstår inte vad du nojjar över.
Muskelmassa har du ökat i säger du, (och syftet med att vilja det har jag verkligen inte ifrågasatt) i men inte i styrka.
Syftet att du bryr dig så mycket (att du dessutom skapar en tråd om din oro) hävdar du är att du "lägger märke till ökningarna på gymmet".
Det är väl ökningarna i spegeln som är intressanta. Visst kan det vara rolig kuriosa men det är juh inte huvudsyftet med din träning.
Du hävdar också att du vill vara "muskellös och stark". Jag köpa att vissa vill vara starka också, men då ska det vara en styrka man kan använda vid andra tillfällen än på gymmet. Vad är syftet med att kunna göra marklyft på 250 kg 1RM, vad ska man ha det till? Fickparkera bilen lite lättare om man har med sig sitt SL bälte och råkar vara uppvärmd?
Man får inte ligga mer för att man böjer 5RM på 200 kg.

Tycker du resonerar som en idiot.
Så du menar att man ska strunta totalt i styrkan bara för målet är muskelmassa?

Om man har tränat regelbundet i ett år eller mer så händer det inget sensationellt på 9 veckor varken med styrkan eller med muskelmassan.

Det man kan göra på 9 veckor är att deffa ned sig och se mer mucklig ut utan kläder.

Sensationellt vad menas med det? Jag har tränat över tre år, med flera antal uppehåll av månader hit och dit.


Haha, jag älskar hur mycket du funderar över träningen, Joey!

Så du har inte gjort någon ökning på ditt 6RM. Det kan ju mycket väl vara så att du ökat ditt 1RM, 3RM ELLER 8RM.
För övrigt +1 på Anders.

Jag har inte ökat speciellt mkt på lågreps kan jag säga.
Jag tycker inte det här är nån fjantig nojj tråd.

Tre månader är ändå rätt lång tid av träning tycker jag. Mycket kan hända på tre månader?

Det känns iaf som att jag är förbi nybörjar stadiet nu. Och det är NU som träningen börjar på allvar. Det är nu man får lära sig vad som funkar, för nu funkar inte vad som helst längre.

Men det är svårt att gå till gymmet och träna för skojs skull när träningen går "dåligt".

Morrris
2010-10-01, 17:00
Det finns många trådar om hur man bäst ökar i styrka. Är det ditt mål är du bara en sökning bort. Det kan vara bra att ha ett färdigt system för progression om man har tränat hyffsat länge.

Det finns ju ganska många fler intensitetsfaktorer än bara vikten på stången.

JoeyP
2010-10-01, 17:01
Ja kanske det! du får prova!
Det är såna här tillfällen i din träningskarriär som du kan få ny erfarenhet. Om det hjälper med några veckor lågreps så har du klart för dig vad som behövs. Om det inte hjälper så får du försöka fortsätta luska ut vad som är fel.

Ska köra lite lågreps nu i kombiantion med en viktnedgång, till min normal vikt, då kanske styrkan tom ökar under deffen, who knows. Vore jävligt motiverande :thumbup:

Aja bara inte massan börja försvinna också, den är viktigast! Styrkan går i andra hand!

JoeyP
2010-10-01, 17:02
Det finns många trådar om hur man bäst ökar i styrka. Är det ditt mål är du bara en sökning bort. Det kan vara bra att ha ett färdigt system för progression om man har tränat hyffsat länge.

Det finns ju ganska många fler intensitetsfaktorer än bara vikten på stången.

Ja det klart, när jag nått min målvikt är målet att slå pb i alla övningar, sen fokus på volym igen.

Morrris
2010-10-01, 17:07
Är setvilan, utförandet och totala träningsvolymen samma som innan bulken?

Sniggel
2010-10-01, 17:08
Ska köra lite lågreps nu i kombiantion med en viktnedgång, till min normal vikt, då kanske styrkan tom ökar under deffen, who knows. Vore jävligt motiverande :thumbup:

Aja bara inte massan börja försvinna också, den är viktigast! Styrkan går i andra hand!

Min erfarenhet är att det är mycket svårare att bli av med muskelmassa än vad det är att bli av med styrka. Muskelmassa är "pissenkel" att behålla, det räcker med att träna nåt så när regelbundet. Skulle man tappa lite muskelmassa pga t ex 3-6 månader helt utan träning så kan man få tillbaka den på kanske 1-2 månader, om inte snabbare...

JoeyP
2010-10-01, 17:51
Är setvilan, utförandet och totala träningsvolymen samma som innan bulken?

Jag har alltid kört oftast 6-8reps i basövningarna, totalvolymen har skillt sig en del men inte i basövningarna, 2-3mins vila per set i basövningarna.
Tränar annorlunda under deff.
Har bulkat 4gånger, två stora bulkar på över 6-8månader each. Och två små, en 4veckors bulk, och den här bulken 8veckor.
Misslyckade båda deffarna på dem stora bulkarna. Då jag hade uppehåll i 6månader, och andra deffen blev jag sjuk i 1.5-2månader.



Min erfarenhet är att det är mycket svårare att bli av med muskelmassa än vad det är att bli av med styrka. Muskelmassa är "pissenkel" att behålla, det räcker med att träna nåt så när regelbundet. Skulle man tappa lite muskelmassa pga t ex 3-6 månader helt utan träning så kan man få tillbaka den på kanske 1-2 månader, om inte snabbare...

Okej skönt att höra! Kan nog hålla med dig där! Av den lilla erfarenheten jag har.

Anders The Peak
2010-10-01, 18:02
Sensationellt vad menas med det? Jag har tränat över tre år, med flera antal uppehåll av månader hit och dit.

Efter tre år kan man säga att ett- ett och halvt kilo muskler per år är en prestation(sensation) i sig. Det brukar minst ta 8 år av konsekvent träning, om man är normalt begåvad för muskler, för att nå en ordentlig muskelmassa.

Styrkan kan gå snabbare men då måste man träna specifikt för att nå målet.

kage
2010-10-01, 18:13
Joey: Känner igen mig mycket i det du säger. Har följt dig noga då jag började min bulk samtidigt som dig och våran kroppsvikt var densamma. Jag var dock mkt svagare än dig. Dock har jag till skillnad från dig fortsatt med lågreps och hög intesitet och ökat styrka som aldrig förr framförallt i basövningarna. Visuellt är det kanske inte så stor skillnad. Men du kanske ska tänka mer långsiktigt öka som fan i styrka därefter mer hypertrofi inriktat..

Fordon
2010-10-01, 18:15
Du är juh uppenbarligen inte intresserad av att tävla i SL så jag förstår inte vad du nojjar över.
Muskelmassa har du ökat i säger du, (och syftet med att vilja det har jag verkligen inte ifrågasatt) i men inte i styrka.
Syftet att du bryr dig så mycket (att du dessutom skapar en tråd om din oro) hävdar du är att du "lägger märke till ökningarna på gymmet".
Det är väl ökningarna i spegeln som är intressanta. Visst kan det vara rolig kuriosa men det är juh inte huvudsyftet med din träning.
Du hävdar också att du vill vara "muskellös och stark". Jag köpa att vissa vill vara starka också, men då ska det vara en styrka man kan använda vid andra tillfällen än på gymmet. Vad är syftet med att kunna göra marklyft på 250 kg 1RM, vad ska man ha det till? Fickparkera bilen lite lättare om man har med sig sitt SL bälte och råkar vara uppvärmd?
Man får inte ligga mer för att man böjer 5RM på 200 kg.

Hahah men va? Är du *** * *******? :D Vad ska man med styrka till förutom på gymmet kan jag lika gärna fråga. en otroligt svag person klarar sig lika bra i livet som en väldigt stark person. Styrka behöver knappast vara "funktionellt".

JoeyP
2010-10-01, 18:25
Efter tre år kan man säga att ett- ett och halvt kilo muskler per år är en prestation(sensation) i sig. Det brukar minst ta 8 år av konsekvent träning, om man är normalt begåvad för muskler, för att nå en ordentlig muskelmassa.

Styrkan kan gå snabbare men då måste man träna specifikt för att nå målet.

Okej! Låter rimligt, jag har väl hyffsade gener. Normal gener typ kan jag tänka mig. Har väl ökat okej enligt basic.

Joey: Känner igen mig mycket i det du säger. Har följt dig noga då jag började min bulk samtidigt som dig och våran kroppsvikt var densamma. Jag var dock mkt svagare än dig. Dock har jag till skillnad från dig fortsatt med lågreps och hög intesitet och ökat styrka som aldrig förr framförallt i basövningarna. Visuellt är det kanske inte så stor skillnad. Men du kanske ska tänka mer långsiktigt öka som fan i styrka därefter mer hypertrofi inriktat..

Okej nice! Det här var första bulken jag "bröt" mitt vanliga mönster och varierade träningen mer.
Som resultat ledde det till mindre ökad styrka, men mer mass.

Viktigast är iaf att jag bli starkare och större för varje år, så har ju tills 2011 på mitt att slå pb :D

kage
2010-10-01, 18:46
Okej! Låter rimligt, jag har väl hyffsade gener. Normal gener typ kan jag tänka mig. Har väl ökat okej enligt basic.



Okej nice! Det här var första bulken jag "bröt" mitt vanliga mönster och varierade träningen mer.
Som resultat ledde det till mindre ökad styrka, men mer mass.

Viktigast är iaf att jag bli starkare och större för varje år, så har ju tills 2011 på mitt att slå pb :D


Låter bra, klart du tar pb innan året är slut! Du har ju verkligen åldern och viljan inne. Men det är ett ställningstagande du får ta hur du ska köra. Men själv jag är övertygad att med styrka kommer mass :D

JoeyP
2010-10-01, 19:05
Låter bra, klart du tar pb innan året är slut! Du har ju verkligen åldern och viljan inne. Men det är ett ställningstagande du får ta hur du ska köra. Men själv jag är övertygad att med styrka kommer mass :D

Jag får hoppas på det! :)
Tack vare den här tråden har jag fått en riktigt motivationboost! Eller rättare sagt trådens skrivare.

Tack alla och tack Sniggel! Love kolo och allt kunnigt folk! *cupid*

JoeyP
2010-10-01, 19:08
Låter bra, klart du tar pb innan året är slut! Du har ju verkligen åldern och viljan inne. Men det är ett ställningstagande du får ta hur du ska köra. Men själv jag är övertygad att med styrka kommer mass :D

Efter tre år kan man säga att ett- ett och halvt kilo muskler per år är en prestation(sensation) i sig. Det brukar minst ta 8 år av konsekvent träning, om man är normalt begåvad för muskler, för att nå en ordentlig muskelmassa.

Styrkan kan gå snabbare men då måste man träna specifikt för att nå målet.

Som sagt håller med! Men hur är det med en som tränat i tre år med massa uppehåll?

Eller tre år av ren idioti träning, dvs dåligt upplägg, kass mat osv.

Jag tror att jag fortfarande kan lägga på mig bra med mass om jag kör på nu riktigt seriöst! För det är nu efter dem här tre åren jag börja hajja lite smått hur det går till!

hejhopp79
2010-10-01, 19:46
Hörru JoeyP, jag känner igen mig i det du skriver.

I början av deffan la jag på mig 5 kg rätt fort men tyckte att styrkan var den samma som innan. Sedan ett par veckor tillbaka har jag pressat mig hårdare i gymmet och märkt att jag kunnat lägga på vikter eller göra fler reps. Jag tror det är lite en mental spärr att man kör samma vikter som innan och inte vågar spränga gränser för styrkan. Så nu börjar jag göra märkbara framsteg i styrka, vilket gläder mig mycket.

Jag kör en kombination av lågreps (först i passet), mellanreps (8-10) i mitten av passet och sist i passet högreps 12-15 reps, för varje muskelgrupp typ.

Lågrepsen pressar jag mig som fan på och försöker öka varje pass.

Sniggel
2010-10-01, 20:01
Som sagt håller med! Men hur är det med en som tränat i tre år med massa uppehåll?

Eller tre år av ren idioti träning, dvs dåligt upplägg, kass mat osv.

Jag tror att jag fortfarande kan lägga på mig bra med mass om jag kör på nu riktigt seriöst! För det är nu efter dem här tre åren jag börja hajja lite smått hur det går till!

Bra, det låter som du blivit lite mer erfaren och fått lite mer "kött på benen" :D
Så länge du har viljan och inte ger upp så kommer du nog bygga på dig en hel del muskler till (och bli starkare).

mikaelj
2010-10-02, 08:37
I din militärpressserie ser jag inte att du har tränat med tyngre än 55 kg någon gång. Om du vill bli starkare än 60x6 tycker jag att det verkar rimligt att du också måste träna på tyngre vikter.

j00j
2010-10-02, 13:19
vad ska du med styrkan till då? Jag varken slåss eller jobbar som skogshuggare så för mig är det bara en siffra på pappret.

+ 10000000000

JoeyP
2010-10-02, 13:33
Hörru JoeyP, jag känner igen mig i det du skriver.

I början av deffan la jag på mig 5 kg rätt fort men tyckte att styrkan var den samma som innan. Sedan ett par veckor tillbaka har jag pressat mig hårdare i gymmet och märkt att jag kunnat lägga på vikter eller göra fler reps. Jag tror det är lite en mental spärr att man kör samma vikter som innan och inte vågar spränga gränser för styrkan. Så nu börjar jag göra märkbara framsteg i styrka, vilket gläder mig mycket.
Jag kör en kombination av lågreps (först i passet), mellanreps (8-10) i mitten av passet och sist i passet högreps 12-15 reps, för varje muskelgrupp typ.
Lågrepsen pressar jag mig som fan på och försöker öka varje pass.

Okej! Tack för infon. Det ligger nog nånting i det där.
I början när jag var riktigt viktkåt så gjorde jag vad som helst för att lyfta tyngre. Jag kunde köra blandade reps i en serie. Dvs så fort jag fick chansen att kunna nöta en 2-3 reps på tyngre vikt så gjorde jag det. Man var liksom uppe och nosade på tyngre vikter, och tillslut reppade man på dem.

Bra, det låter som du blivit lite mer erfaren och fått lite mer "kött på benen" :D
Så länge du har viljan och inte ger upp så kommer du nog bygga på dig en hel del muskler till (och bli starkare).

;)

I din militärpressserie ser jag inte att du har tränat med tyngre än 55 kg någon gång. Om du vill bli starkare än 60x6 tycker jag att det verkar rimligt att du också måste träna på tyngre vikter.

Okej kanske låter rimmligt.
Som sagt när man var riktigt nybörjare var man uppe och försökte nosa på dem tyngre vikterna varje pass. För att sedan några pass efter träna på dem.
Så har jag inte kört nu utan har sänkt vikten och kört samma reps set vikt, för att sedan förvänta mig att kunna köra fler reps på vikten jag är uppe och lukta på.

mikaelj
2010-10-02, 13:40
Låter alltså som att du saknar progression i vikterna.

Med ökad muskelmassa har du högre möjligheter att öka i styrka. Korte 3x3, som exempel, går ut på 4v volymperiod på 8x5 58, 60, 62, 64% 1RM bara för att få muskler, följt av fyra veckor styrkeperiod på 1-2x1 på 80, 85, 95 -> PB.

Se det som att muskelmassan sätter taket för hur mycket styrkan kan utvecklas. Vilket betyder att man inte behöver bli nämnvärt starkare bara för att man blir större. Ställt mot att många utnyttjar ganska lite av sin muskelmassa när de lyfter (20-30% för vanliga personer och 50% för atleter, har jag läst).

Zoidy
2010-10-02, 13:53
Tex så kunde militärpressen ser ut såhär

BULKSTART
MILITÄR PRESS
UTGÅNGS STYRKA
60kg x 6

Vecka1
50x 5 5 5 5 5
Vecka2
50x 8 8 7 6
Vecka3
50x5 5 5
52x5
55x5
Vecka3
50x 8 8 8 8
Vecka4
60x6

Alltså inte ökat en ända rep i 6rm.

Trots ökingar varje vecka i andra repsintervaller.
Hur fucking sjukt ser det inte ut?

Vet inte om jag är kvalificerad nog att svara på det här egentligen, men jag tycker dina militärpressar ser enormt konstigt upplagda ut. Du tar alltså 60*6, sen droppade du och gjorde 5or på 50 och undrar varför du inte blivit starkare?? Du har ju inte utmanat musklerna för fem öre.

Jämför med mig, som har gjort 5rep*4set på 55 kg i militärpress, jag har precis droppat till 50 och gör 8rep*4set där. Jag har droppat 5 kg, ökat med 3 reps. Du har droppat 10 kg och MINSKAT en rep. Ser du vart jag vill komma? Du borde göra betydligt mer på 50 än vare sig 8or eller 5or. Jag hade aldrig fixat 60*6 även om mitt liv hängde på det, och jag gör ändå lika mycket på 50 som du. Det är inte logiskt. Uppa vikterna eller repetitionerna så löser det sig nog

Sheogorath
2010-10-02, 14:06
Vet inte om jag är kvalificerad nog att svara på det här egentligen, men jag tycker dina militärpressar ser enormt konstigt upplagda ut. Du tar alltså 60*6, sen droppade du och gjorde 5or på 50 och undrar varför du inte blivit starkare?? Du har ju inte utmanat musklerna för fem öre.

Jämför med mig, som har gjort 5rep*4set på 55 kg i militärpress, jag har precis droppat till 50 och gör 8rep*4set där. Jag har droppat 5 kg, ökat med 3 reps. Du har droppat 10 kg och MINSKAT en rep. Ser du vart jag vill komma? Du borde göra betydligt mer på 50 än vare sig 8or eller 5or. Jag hade aldrig fixat 60*6 även om mitt liv hängde på det, och jag gör ändå lika mycket på 50 som du. Det är inte logiskt. Uppa vikterna eller repetitionerna så löser det sig nog

Att ständigt ligga nära sitt max i alla övningar är ett ganska säkert sätt att få förhållandevis dålig utveckling. Behovet av återhämtning blir så stort att den totala träningsvolymen sett över tid blir mindre än den hade kunnat vara. Sen att vissa av oss är tjockskalliga mot vårt bättre vetande är en annan femma. Men jag lurar mig inte att tro att mitt nuvarande sätt att träna (fail eller nära fail i alla set, alltid) är särskilt bra. Så om hans serie är en del i en ordentligt välstrukturerad periodisering gör han mer rätt än både dig och mig.

JoeyP
2010-10-02, 14:09
Vet inte om jag är kvalificerad nog att svara på det här egentligen, men jag tycker dina militärpressar ser enormt konstigt upplagda ut. Du tar alltså 60*6, sen droppade du och gjorde 5or på 50 och undrar varför du inte blivit starkare?? Du har ju inte utmanat musklerna för fem öre.

Jämför med mig, som har gjort 5rep*4set på 55 kg i militärpress, jag har precis droppat till 50 och gör 8rep*4set där. Jag har droppat 5 kg, ökat med 3 reps. Du har droppat 10 kg och MINSKAT en rep. Ser du vart jag vill komma? Du borde göra betydligt mer på 50 än vare sig 8or eller 5or. Jag hade aldrig fixat 60*6 även om mitt liv hängde på det, och jag gör ändå lika mycket på 50 som du. Det är inte logiskt. Uppa vikterna eller repetitionerna så löser det sig nog

Dem där serierna är inte äkta, men ungefär liknande.
Men jag tycker vikterna är rimliga?
60x6 är mitt max i 1 set.
Jag klarar inte 60x6 i 5set om det är det du tror?
Om jag hade klarat 60x8
Klarar jag ungefär 60x5 5 5
Nu när jag klar runt 60x6 hade jag nog klarat 3x4 eller 3x3 på 60kg.
Klarar jag 12reps på 50kg i militärpress
så klarar jag ungefär 3x8reps med 50kg.
Klara jag 60x6 så kan jag köra ungefär 5x55kg.
Dvs, sänker jag vikten med 5-10% ökar jag ungefär 1-2reps per set.

I hantelpress tex,
där klarar jag väl 45x8
och 5x5 på 42. Är de rimmligt?


Låter alltså som att du saknar progression i vikterna.

Med ökad muskelmassa har du högre möjligheter att öka i styrka. Korte 3x3, som exempel, går ut på 4v volymperiod på 8x5 58, 60, 62, 64% 1RM bara för att få muskler, följt av fyra veckor styrkeperiod på 1-2x1 på 80, 85, 95 -> PB.

Se det som att muskelmassan sätter taket för hur mycket styrkan kan utvecklas. Vilket betyder att man inte behöver bli nämnvärt starkare bara för att man blir större. Ställt mot att många utnyttjar ganska lite av sin muskelmassa när de lyfter (20-30% för vanliga personer och 50% för atleter, har jag läst).

Okej intressant!
Jag förstår att ju mer muskler ju mer potential till ökad styrka.
Men förstår inte riktigt upplägget?
8x5, 58, 60, 62, 64% 1rm?
Styrkeperiod 1-2set? x1? på 80 85 95 kg?
1reppare bygger väl knappt nån styrka?

mikaelj
2010-10-02, 14:49
Okej intressant!
Jag förstår att ju mer muskler ju mer potential till ökad styrka.
Men förstår inte riktigt upplägget?
8x5, 58, 60, 62, 64% 1rm?
Styrkeperiod 1-2set? x1? på 80 85 95 kg?
1reppare bygger väl knappt nån styrka?

Korte 3x3 heter det. Så här förklarade jag det häromdagen: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4593010&postcount=1933

Finns många andra upplägg också om man vill, det här är bara ett förslag.

Chris.L
2010-10-02, 15:26
Hah, jag känner verkligen igen mig. Efter en skada för ca 10mån sen fick jag lägga om träningen en del och börja med lite högre reps än tidigare och byta ut några övningar.
Kul när man kollar tillbaka och inser att man är svagar i princip varje övning än för 1år sen, men har samtidigt blivit lite större och ligger kvar på samma vikt.

Tex förut så körde jag 5x5 65kg stångcurl. I veckan när jag gav mig på curlen igen för första gången på ett bra tag så fick jag verkligen slita som ett djur på 3x8 50kg :smash:

Zoidy
2010-10-02, 17:39
Att ständigt ligga nära sitt max i alla övningar är ett ganska säkert sätt att få förhållandevis dålig utveckling. Behovet av återhämtning blir så stort att den totala träningsvolymen sett över tid blir mindre än den hade kunnat vara. Sen att vissa av oss är tjockskalliga mot vårt bättre vetande är en annan femma. Men jag lurar mig inte att tro att mitt nuvarande sätt att träna (fail eller nära fail i alla set, alltid) är särskilt bra. Så om hans serie är en del i en ordentligt välstrukturerad periodisering gör han mer rätt än både dig och mig.

Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte tänkte så långt innan jag skrev. Men samtidigt tycker jag det känns lite märkligt att lägga upp sin periodisering så man tar det lugnare under en period då man vill öka sin styrka. Jag hade åtminstone inte inbillat mig att jag skulle få en särskilt stor styrkeutveckling om jag tränade på ganska lugnt. Han har ju dessutom gått upp i vikt under tiden som han gjort de serierna på militärpressen, och då är det väl lite lättare med återhämtningen? Rätta mig om jag har fel, är som sagt inte säker på att jag är kvalificerad nog att svara på det han undrade över egentligen
Jag tar dock aldrig några särskilt lugna perioder när jag tränar, främst för att det händer alltför ofta att jag tar uppehåll av olika skäl (ofta pga tentaperioder), så de perioderna när jag väl tränar så försöker jag träna hårt.

Dem där serierna är inte äkta, men ungefär liknande.
Men jag tycker vikterna är rimliga?
60x6 är mitt max i 1 set.
Jag klarar inte 60x6 i 5set om det är det du tror?
Om jag hade klarat 60x8
Klarar jag ungefär 60x5 5 5
Nu när jag klar runt 60x6 hade jag nog klarat 3x4 eller 3x3 på 60kg.
Klarar jag 12reps på 50kg i militärpress
så klarar jag ungefär 3x8reps med 50kg.
Klara jag 60x6 så kan jag köra ungefär 5x55kg.
Dvs, sänker jag vikten med 5-10% ökar jag ungefär 1-2reps per set.

I hantelpress tex,
där klarar jag väl 45x8
och 5x5 på 42. Är de rimmligt?

Nej det är jag med på. Men om du fixar 60*6 så kanske du fixar, säg, 3-4 reps om du gör 3-4 set. Angående hantelpressen, brukar inte köra 5 set själv, utan brukar mer ligga kring 3-4 set, men om jag hade klarat 45*8 i hantelpress så hade jag nog gjort 4-5*45 per set.
Tycker det känns rätt konstigt iaf, för jag är helt hundra på att jag inte hade fixat mer än kanske 2-3 reps på 60, troligtvis 2, och du har inte gjort mer än mig på 50? Du _är_ starkare än mig, så jag tycker du borde klara mer iaf? Jag vet att det såklart är lite individuellt hur bra uthållighet man har jämfört med maxstyrkan, men jag tycker du verkar ligga hyfsat mycket över där jag ligger, styrkemässigt. Jag hade som sagt aldrig fått upp 60*6 ens på ren vilja. Är det verkligen så stor individuell skillnad på sånt här?

JoeyP
2010-10-03, 20:29
Tränade böj idag.
Bytte strategi.

Tränade enligt min gamla strategi, dvs stagnera vikterna för varje set, iställe för att köra uppvärmning med lätta vikter sen pang på arbets vikt.

Blev stor skillnad! Verkar som uppvärmningen är viktig?

Förra veckans frontböj
20x15
50x10
80x6
100x 8 8 6 > fail sista set.

Frontböj för några veckor sen RPT style
44x6 (40%)
66x6 (60%)
88x6 (80%)
Max effort
110x4 - fail
100x5 - fail
90x6 - en ifrån fail

Denna veckans frontböj
20x20
60x15
80x6
90x6
100x6 6 6
105x5
110x4 samma som RPT style passet men inte ens fail! Och då mkt tyngre vikter före.
115x2
Inget fail på något set! En rep ifrån på tre sista set.

Verka precis som om det tar lite tid för mig att komma igång?
Ska testa samma strategi på flerkommande basövningar och ser hur det ligger till.
Enligt RPT style ska man ju inte trötta ut sig innan max setet för det är första setet som hela fokuset ligger på, och med för tung uppvärmning så kan man riskera att inte ha full kraft.
Men jag har presterat bättre genom att köra på tunga vikter nära samma tunga vikter enligt RPT och har nästa varit starkare.

Vad tycks angående att höja vikterna för varje set?

JoeyP
2010-10-03, 20:42
Korte 3x3 heter det. Så här förklarade jag det häromdagen: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4593010&postcount=1933

Finns många andra upplägg också om man vill, det här är bara ett förslag.

Okej tack intressant!