handdator

Visa fullständig version : Smärta i ländrygg vid knäböj


9109
2010-09-30, 19:54
Jag vill gärna att ni misstolkar mig rätt med rubriken, för det är ingen bestående smärta som håller i sig efter passet och egentligen ingenting som stör allvarligt under själva utförandet.

Det är snarare så att efter jag kört mina knäböj och hängt av stången så kommer som en våg av smärta i korsryggen som avtar efter 10-15 sek.

Jag vet inte om hur mycket jag böjer är relevant, och jag har tyvärr ingen film på mitt utförande som jag kan lägga upp för tillfället, men kan säga att jag putar lite med ankrumpan och försöker hålla buktryck genom hela utförandet.

Min fråga är då vad ni tror det kan bero på och om det är någonting som jag kanske ska passa mig för att göra, alternativt köra på lägre vikter.
Den enda teorin jag har för tillfället, är att jag kanske skulle sakna bålstyrka, mage/rygg och att det skulle vara den bidragande faktorn. Men kom gärna med tips om hur jag bör gå till väga.

Tack på förhand!

vicarious
2010-09-30, 20:14
Filma när du kör böj och lägg upp så vi får se.

Bluesparv
2010-09-30, 20:20
Min fråga är då vad ni tror det kan bero på och om det är någonting som jag kanske ska passa mig för att göra, alternativt köra på lägre vikter.
Den enda teorin jag har för tillfället, är att jag kanske skulle sakna bålstyrka, mage/rygg och att det skulle vara den bidragande faktorn. Men kom gärna med tips om hur jag bör gå till väga.



Har haft samma problem och hade samma teori. Sen en dag släppte det i princip bara (ja, det gick så snabbt) och sen dess har det gått bra. Misstänker dock att det har med buktrycket att göra, att jag helt plötsligt lärde mig att öka det så mycket som behövdes.

Nu ska man ju inte dra för stora växlar kring det här, men det kanske är värt något iaf :)

HulkH
2010-09-30, 20:44
Skulle nog också vilja se film, hade så lite i början, men liksom böjde ryggen mer bakåt så sluta de. Om ni förstår^^

9109
2010-09-30, 20:57
Ja jag ska nog kunna filma nästa gång jag kör, skulle väl rent utav kunna göra det imorgon, dock kommer jag nog inte lassa på särskilt mycket vikt eftersom jag tränade ben idag :smash:

espeto
2010-09-30, 23:26
Känner igen det där problemet hos mig själv.
Helt utan någon utbildning i anatomi ger jag dig 2 tips :)

1. Testa att böja brevid en spegel i profil utan eller med väldigt lätta vikter.. Ser du att du tappar ryggen och "kutar" i bottenläget är du helt enkelt för stel. MAO stretcha baksida lår mm. Även om stretching inte är "opti" för styrketräningen så kan det hjälpa dig att utföra övningarna utan att få ont :)

2. Testa "hip drive" http://www.youtube.com/watch?v=yha2XAc2qu8

Onigiri
2010-10-01, 04:46
Hip drive får även de tyngsta vikterna att verka lätta ;) Tycker det dock är ganska svårt att få till perfekta hip drives vid tunga vikter.

9109
2010-10-20, 11:56
Känner igen det där problemet hos mig själv.
Helt utan någon utbildning i anatomi ger jag dig 2 tips :)

1. Testa att böja brevid en spegel i profil utan eller med väldigt lätta vikter.. Ser du att du tappar ryggen och "kutar" i bottenläget är du helt enkelt för stel. MAO stretcha baksida lår mm. Även om stretching inte är "opti" för styrketräningen så kan det hjälpa dig att utföra övningarna utan att få ont :)

2. Testa "hip drive" http://www.youtube.com/watch?v=yha2XAc2qu8

Ja någon vecka senare, men men... Kutar i bottenläget.. vet jag inte riktigt, inte mer än vad han på filmen för "hip drives" gör... Om jag verkligen går så långt mer att jag inte kan gå längre ner så "tappar jag rumpan lite" men inte så farligt.

Kan även påpeka att det faktist känns lite bättre nu ändå, men ska genast testa hip drives på nästa pass och försöka fokusera på att driva med höften :) Tack för tipsen!

sunetdanne
2010-10-20, 13:52
Du kanske lyfter med korsryggen.

Ett tag kunde jag bara lyfta med korsryggen om jag spände magen vid böj.

Personligen är det ett helsike att få till hip drive utan att lyfta med korsryggen. Antingen blir det benpress böj eller korsryggslyft.

Jag lyckas dock få till det som det ska vara vid box squats men inte vid dynamiska böj.

Control_61
2010-10-20, 14:07
Ryckböj med kvastskaft kommer garanterat hjälpa dig med både rörligheten och aktivering av ländryggen.

Börja varje pass med 3x8, stretcha höftböjare, fotleder, hamstrings, rumpa mellan varje set.

Kör några set på dina vilodagar.


På några veckor så kan jag nästan lova dig att dina problem försvinner, om inte så har du iaf förbättrat både din rörlighet och din böjteknik.

9109
2010-10-20, 16:41
Ryckböj med kvastskaft kommer garanterat hjälpa dig med både rörligheten och aktivering av ländryggen.

Börja varje pass med 3x8, stretcha höftböjare, fotleder, hamstrings, rumpa mellan varje set.


Ryckböj? *innocent*
Får nog testa att stretcha lite mer, och se om jag kan få med någon som kan filma åt mig kanske. nåväl, känns som att det är på bättringsvägen ialla fall!

Arf Pingvin
2010-10-20, 20:11
Jag tycker nog inte ryckböj med kvastskaft är tillräckligt. Det är bra för att lära sig övningen men sen behöver man lite vikt på stången. Man kan fuska för mycket med bara pinnen. Det är lätt att man helt enkelt tar ut rörlighet i länden trots allt. Bättre att försöka få lite vikt iaf, behöver inte vara mycket, men så att man måste hålla ryggen rak och balansera stången ovanför/bakom huvudet.

Sheogorath
2010-10-20, 20:22
Jag tycker nog inte ryckböj med kvastskaft är tillräckligt. Det är bra för att lära sig övningen men sen behöver man lite vikt på stången. Man kan fuska för mycket med bara pinnen. Det är lätt att man helt enkelt tar ut rörlighet i länden trots allt. Bättre att försöka få lite vikt iaf, behöver inte vara mycket, men så att man måste hålla ryggen rak och balansera stången ovanför/bakom huvudet.

Tycker att 30 kg är lagom/minimum för att inte kunna fuska med tyngdpunkten.