handdator

Visa fullständig version : Viktbälte vid olika övningar


ParvelX
2003-10-29, 15:20
Jag har hört både det ena och det andra om viktbälte. Tänkte föröska få klarhet i det här en gång för alla.

Vid vilka övningar skall viktbälte användas?

King Grub
2003-10-29, 15:24
Skall och skall... Där din kroppsvikt inte räcker till, kanske? Jag använder ett viktbälte vid dips och chins.

Officer
2003-10-29, 15:25
Du menar väl ändå träningsbälte/lyftarbälte?

Viktbälte, är ett bälte som man har extra vikt på, som man kan använda när man kör chins eller dips.

Lyftarbälte kan du använda när du ska köra riktigt riktigt tunga knäböj och marklyft, exempelvis, då du behöver extra stöd för ryggen.

King Grub
2003-10-29, 15:33
Originally posted by AnabolicProtein
Du menar väl ändå träningsbälte/lyftarbälte?

Det kanske han menar, ja. :cheers: Sök då på "träningsbälte" i det här forumet. Det finns inget "rätt" eller "fel" svar på den frågan. Vissa anser det vara fjolleri, andra ett måste.

Vir
2003-10-29, 15:50
heter det inte njurbälte? eller har jag fått det helt om bakfoten?
-R

King Grub
2003-10-29, 15:55
Originally posted by Vir
heter det inte njurbälte? eller har jag fått det helt om bakfoten?
-R

Det heter inte njurbälte. Det har inget med njurarna att göra.

Action
2003-10-29, 15:58
Originally posted by Vir
heter det inte njurbälte? eller har jag fått det helt om bakfoten?
-R

Njurbälte hade jag när jag tävlade i motocross för att njurarna inte ska skaka sönder.. Så mycket skakar det väl inte när du lyfter vikter... Om du nu inte kör väldigt lätt o fort då kanske :D

Fridolf
2003-10-29, 15:59
själv använder ja aldrig bälte inte te en enadaste övning

Vir
2003-10-29, 16:01
Vill inte starta en argumentation Grub men jag kollade på AST's sida, där använder de ordet njurbälte.
http://www.*******.se/f_s/skip/maj_2003/lacour_fs_1_maj_2003.asp
http://www.*******.se/f_s/willet/oktober_2002/willet_fs_24_oktober_2002.asp
Spelar väl ingen större roll vad det heter, alla vet vad man menar när man säger träningsbälte.
-R

Vir
2003-10-29, 16:03
Originally posted by Action


Njurbälte hade jag när jag tävlade i motocross för att njurarna inte ska skaka sönder.. Så mycket skakar det väl inte när du lyfter vikter... Om du nu inte kör väldigt lätt o fort då kanske :D

Haha nä så illa är det ju inte. Men kolla länkarna i min post ovan.
Jag har alltid sagt njurbälte och nu vill jag bara ha klart för mig om vad det heter :em:

King Grub
2003-10-29, 16:14
Originally posted by Vir


Haha nä så illa är det ju inte. Men kolla länkarna i min post ovan.
Jag har alltid sagt njurbälte och nu vill jag bara ha klart för mig om vad det heter :em:

Träningsbälte, lyftarbälte.

Andyh
2003-10-29, 18:43
har sett bälten som är smala fram och sen blir bredare över ryggen, vad är meningen med sånna bälten?

Nitrometan
2003-10-29, 19:14
Om man sysslar med olympisk lyftning så är det bältet ett lagom stöd och inte i vägen vid deras snabba rörelser.

Om man är styrkelyftare så är det för litet och för klent.

Om man är discobyggare så har man bältet bara för att det är snyggt.

ParvelX
2003-10-30, 09:27
Originally posted by AnabolicProtein
Du menar väl ändå träningsbälte/lyftarbälte?

Viktbälte, är ett bälte som man har extra vikt på, som man kan använda när man kör chins eller dips.

Lyftarbälte kan du använda när du ska köra riktigt riktigt tunga knäböj och marklyft, exempelvis, då du behöver extra stöd för ryggen.

Naturligtvis menar jag träningsbälte. Klantigt! :smash:

ParvelX
2003-10-30, 09:30
Originally posted by King Grub


Det kanske han menar, ja. :cheers: Sök då på "träningsbälte" i det här forumet. Det finns inget "rätt" eller "fel" svar på den frågan. Vissa anser det vara fjolleri, andra ett måste.

jo, det är just den sökningen som jag har gjort. Det enda som kommer upp är en diskussion on vilket bälte man skall köpa.

Allan
2003-10-30, 09:53
Originally posted by ParvelX
Jag har hört både det ena och det andra om viktbälte. Tänkte föröska få klarhet i det här en gång för alla.

Vid vilka övningar skall viktbälte användas?

En gång för alla då - det finns lika många åsikter som tränande om det här. Trivs du med att ha bältet på hela tiden - jamen kör så då. Så småningom kommer du själv att upptäcka vilka övningar det är bra att ha bälte i. Och det kan skilja från person till person.
Själv har jag alltid tränat böj med bälte, men körde alltid frivändningar utan bälte.

Ännu ett av de här ämnena som det alltid kommer att diskuteras kring....

allan

Greenman
2003-10-30, 10:08
frivändningar är livsfarligt att köra med bälte, bältet är ju bara i vägen och så händer det titt som tätt att stången liksom fastnar i bältfanskapet .