handdator

Visa fullständig version : Tips och Trix


Rickard J
2010-09-30, 19:42
Hej allihopa!

Har sökt lite och hittade ingen direkt tråd om detta med informationen samlad på ett ställe så jag startar en egen :)

Hade till nästa vecka tänkt att ge mig in på mitt livs första riktigt diet (ska skapa en journal för att få extra motivation) efter att hela livet levt med några extra kilo att luta mig tillbaka på. Men det ska ändras på och målet är att bli riktigt "rippad" för att efter det dra igång med lite mer seriös styrketräning.

Så inför min deff hade jag tänkt att be om lite tips och trix:)
Jag är medveten om hur detta med kaloriunderskott funkar och jag känner till att man ska äta minst 1g protein/kg för att inte förlora allt för mycket muskler osv.

Men det finns mycket mer saker som kan vara till hjälp. Därför skulle jag vilja att ni delar med er av era erfarenheter av att "deffa" eller allt som är relevant i ämnet.

Har ni kanske något tips på någon maträtt/matvara/produkt ni brukar äta som ni upplever gör att ni inte blir gottesugna/känner mättnadskänsla under en längre tid eller bara ger er mer ork?

Har ni något trick ni tror/vet ger mer effekt till deffen? dricker ni kanske ett glas vatten på morgonen av någon anledning/varför/hur/varmt eller kallt/ kolsyra eller inte*rolleyes*?

tränar ni på något speciellt sätt som ni upplever hjälper under deffen?

Som ni ser är alla tips och trix är välkomna:)

tack på förhand
Rickard J

majak0vskij
2010-09-30, 20:33
Varför bli rippad innan du drar igång med seriös träning? Om du vill behålla muskelmassa tycker jag att du ska se till att bedriva seriös styrketeräning medan du går ner.

OnT: Prottefluff tycker jag mättar bra precis som grönsaker, ganska basic tips men de funkar. Annars fungerar även riktigt mycket jävlar anamma:D.

Dreas
2010-09-30, 20:40
Saker som jag kommit på funkar för mig:

Högt proteinintag, minst 3g protein per kg kroppsvikt, 2g är för lågt.
Äta färre ggr men större portioner gör att hungern inte blir lika dryg att hantera efter ett tag.
Kolhydrat av något slagt tätt innan passet ger bättre ork/fungerande hjärna (utvärderas ännu).

Rickard J
2010-09-30, 20:55
Varför bli rippad innan du drar igång med seriös träning? Om du vill behålla muskelmassa tycker jag att du ska se till att bedriva seriös styrketeräning medan du går ner.

OnT: Prottefluff tycker jag mättar bra precis som grönsaker, ganska basic tips men de funkar. Annars fungerar även riktigt mycket jävlar anamma:D.

Har gymmat 2-3 ggr i veckan sen jag var 13 år och är nu 17 år gammal men har de senaste 2 åren bara underhållt musklerna jag har och inte ökat belastningen något men det ska vi ändra på sen :)

Rickard J
2010-10-01, 14:28
vet att det finns många som sitter inne på tips och trix var inte rädda för att dela med er :)

hidden
2010-10-01, 15:12
Jag har en fråga:
Hur dietar man när man går i skolan? Själv har jag problem med det, eftersom man oftast får massor kolhydrater/fett serverat och knappt protein? Man kan ju liksom inte skippa maten om det är en lång dag? Vad ska jag göra?
HJÄLP MIG. -> Har inte råd att ta med mig mat till skolan varje dag...

Dreas
2010-10-01, 15:16
Jag har en fråga:
Hur dietar man när man går i skolan? Själv har jag problem med det, eftersom man oftast får massor kolhydrater/fett serverat och knappt protein? Man kan ju liksom inte skippa maten om det är en lång dag? Vad ska jag göra?
HJÄLP MIG. -> Har inte råd att ta med mig mat till skolan varje dag...Ät maten, uppskatta och se till att komplettera resten av dagen?

hidden
2010-10-01, 15:19
Ät maten, uppskatta och se till att komplettera resten av dagen?

Men jag vill ju få mig ca 200g protein varje dag på så låg kcal som möjligt. Vill inte att viktnedgången ska ta evigheternas evigheter. Vill gärna räkna kcal, men kan inte pga just skolmaten.

Hur hur länge håller sig stekt ägg i rumstemperatur? Skulle det vara något att ta med sig i en matlåda till skolan?

Ondskapelsen
2010-10-01, 17:21
Men jag vill ju få mig ca 200g protein varje dag på så låg kcal som möjligt. Vill inte att viktnedgången ska ta evigheternas evigheter. Vill gärna räkna kcal, men kan inte pga just skolmaten.

Hur hur länge håller sig stekt ägg i rumstemperatur? Skulle det vara något att ta med sig i en matlåda till skolan?

De e många som tar matlåda till skolan pga just detta.

hidden
2010-10-01, 17:27
De e många som tar matlåda till skolan pga just detta.

Jag funderar på att börja ta med matlåda, men jag vet inte vad som klarar ca rumstemperatur under längre tid. Har inte råd att köpa tonfisk eller makrill varje dag liksom :(

Eddie Vedder
2010-10-01, 19:31
Jag funderar på att börja ta med matlåda, men jag vet inte vad som klarar ca rumstemperatur under längre tid. Har inte råd att köpa tonfisk eller makrill varje dag liksom :(

Ta med shakern med 30 gram pulver. Blanda med mjölken som serveras. Då kan du utan oro käka skolans goda mat och förvissa dig om en proteinrik måltid.

QueenObscene
2010-10-01, 20:53
Jag funderar på att börja ta med matlåda, men jag vet inte vad som klarar ca rumstemperatur under längre tid. Har inte råd att köpa tonfisk eller makrill varje dag liksom :(

Kan du inte ta med en liten mjuk frysväska med ett frysblock i, får plats i en vanlig ryggsäck även med böcker i :)


Mitt tips är att dricka mycket vatten och te då det mättar. Te speciellt om man ätit något kallt, tycker själv värmen känns gött i magen!

kalaskonrad
2010-10-01, 22:08
Jag funderar på att börja ta med matlåda, men jag vet inte vad som klarar ca rumstemperatur under längre tid. Har inte råd att köpa tonfisk eller makrill varje dag liksom :(

När jag dietar skippar jag lunchen i skolan. Visst känns det lite tråkigt eftersom skolans mat faktiskt är jävligt god, men jag har lärt mig att det diffar så sjukt mycket när man uppskattar, kan vara jag som har dåligt ögonmått, men man kan ju aldrig veta om mattanterna öst på olja över käket(har faktiskt hänt flera gånger för mig när de har fått inspiration från någon italiensk kock som använder halva flaskan per portion)

Det där med att man måste käka lunch är helt klart en vanesak, visst, första veckan kanske det är lite jobbigt men sen därefter känner jag mig faktiskt mycket piggare än vad jag brukar vara i skolan. Jag blir så trött och dåsig av att trycka (uppskattningsvis) 1000-1500kalorier i en lunch;) Jag brukar då äta när jag kommer hem istället, en liten försenad lunch helt enkelt.

Mvh Konrad med k

kalaskonrad
2010-10-01, 22:13
råkade felcitera ovan förresten *screwy*

hidden
2010-10-01, 22:51
Ta med shakern med 30 gram pulver. Blanda med mjölken som serveras. Då kan du utan oro käka skolans goda mat och förvissa dig om en proteinrik måltid.


Men då är också problemet att jag inte vet ungefär hur mycket kcal jag får i mig, vilket jag nu känner att jag borde veta efter flera misslyckade dieter utan kalkyl av energi.
Klarar sig kokt ägg en period på cirka 4-5h tro?

Kalaskonrad:
Ja, alltså det är ju lite jobbigt att hålla sig på sena dagar. Jag äter inte frukost eftersom jag helt enkelt inte har aptit eller hunger på morgonen. Annars kan man ju lätt hoppa över korta skoldagar.

QueenObscene:
Hur mycket kostar en sådan?
Det där gav mig en idé. Man kan ju iofs ta en enkel icapåse och ha frysblock i! Tack för idén, ska testa det! :)

Vanish
2010-10-02, 09:12
Nu råkar det ju vara så att en kylbag ska hålla kvar kylan, vilket inte en ica-kasse är till för.
http://www.pinal.se/kylvaska-lack-p-1501.html - 69:-, kan vara värt isf.

Första 1-2 veckorna ser jag till att när jag handlar mat har jag allt nerskrivet sen är det bara in - plocka - ut som gäller. Stanna inte och titta runt och tänk "åh vad kakor skulle varit gott". Sen blir det lättare såklart med tiden.

Vanliga livsmedel; Ägg, mjölk, kvarg, ägg, kyckling, ägg, whey, och lite mer ägg!
Sånt som innehåller protein, och gärna fett också.

Vunnis
2010-10-03, 21:38
Klarar sig kokt ägg en period på cirka 4-5h tro?

Jajjamänsan! :thumbup:
Inte har lilla jag blivit sjuk i alla fall och blir du det så får du skylla på någon annan. Helst inte mig.

Kravmaga
2010-10-04, 00:22
Jag förstår inte problemet med att äta i skolan? Nu är det några år sedan jag gick i grundskolan men kan inte tänka mig att skillnad är så ofantlig. Är det pannbiff och pot. en dag, ät panbiff och grönsaker, är det köttfärssås och spaghetti skippa pastan och ta broccoli, är det fisk och mos så skippa moset... Det brukar väl nästa alltid finnas en proteinkälla och skippar man kolhydratskällan samt ev såser och dyl och ersätter med grönsaker så har man en ganska schysst gratis lunch. Är det endast pannkakor någon då får du väl se om det finns lite keso och mjölk eller skippa lunchen just den dagen.