handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig att klara 2:a setet!(hantelpress)


timmey111
2010-09-30, 18:06
När jag kör hantelpress och maxar typ 30 kg så klarar jag det runt 5-6 reps. Saken är att den första setet går det hur bra som helst. Men sedan när jag ska köra mitt andra set så klarar jag endast pusha upp den vänstra hanteln men inte den högra.(är vänsterhänt).
Detta tycker jag är jävligt störigt, pga att jag klarar av det i 1:a setet, men sen i andra känner jag mig rätt så "slut".


Behöver verkligen tips på hur jag ska kunna klarar det 2:a setet!

Tack!

wo0ord
2010-09-30, 18:07
Vila lite mer?

Anvendarnamn
2010-09-30, 18:09
När jag kör hantelpress och maxar typ 30 kg så klarar jag det runt 5-6 reps. Saken är att den första setet går det hur bra som helst. Men sedan när jag ska köra mitt andra set så klarar jag endast pusha upp den vänstra hanteln men inte den högra.(är vänsterhänt).
Detta tycker jag är jävligt störigt, pga att jag klarar av det i 1:a setet, men sen i andra känner jag mig rätt så "slut".


Behöver verkligen tips på hur jag ska kunna klarar det 2:a setet!

Tack!

Hur mycket vilar du mellan set? Om ditt max för 5 reps är 30 kilo tror jag inte du klarar av ett till samma set om du inte vilar till dina nerver och allt återhämtat sig, kanske 4minuter, men det beror vad du vill ha för effekt av din träning.

timmey111
2010-09-30, 18:55
Hur mycket vilar du mellan set? Om ditt max för 5 reps är 30 kilo tror jag inte du klarar av ett till samma set om du inte vilar till dina nerver och allt återhämtat sig, kanske 4minuter, men det beror vad du vill ha för effekt av din träning.

Jag vilar runt 3 minuter kanske, har ingen exakt koll. Men saken är att jag kör "all in" och full koncentration när jag ska köra första setet 30kg, vilket kanske tar mkt på energi? Men jag klarar pressa upp den vänstra hanteln men inte den högra i 2:a setet.

Vad menar du med vad jag vill ha för effekt av min träning? Mitt motto är iaf att bli starkare, drf kör jag tungt och lågreps(5-7), om det är just det du undrar över?

Detective
2010-09-30, 19:12
Sänk vikten lite till andra setet då. Efter ett tag kommer du säkerligen att kunna höja igen

Phille
2010-09-30, 20:06
Jadu, man kan alltid sänka vikten eller be någon hjälpa dig att trycka upp hantlarna till toppläget sen brukar det gå bra.

vicarious
2010-09-30, 20:13
Får du inte upp den alls eller orkar du inte låsa ut i toppläget?

Om du inte får upp den alls, vila mer, sänk vikten, eller ta fart och pressa upp hanteln i samma rörelse som du lägger dig på bänken.

Orkar du inte låsa ut i toppläget är din triceps för svag.