handdator

Visa fullständig version : Läsa gymnasiekurs som vuxen?


Largoplz
2010-09-30, 12:51
Hej.
Finns det möjlighet att läsa något gymnasiebetyg som vuxen. Jag skulle nämligen behöva Biologi A eller Naturkunskap B för att kunna läsa Idrottsprogrammet på lärarlinjen, något som jag är intresserad av.
MVH Largo

dupper
2010-09-30, 12:57
Folkhögskola, kanske?

Kan tala ur egen erfarenhet, och jag har möjligheten att gå tillbaka till min gymnasieskola och betala för att få tenta upp kurser. Så kanske det är för dig också? Kontakta någon gammal lärare eller så!

spange
2010-09-30, 12:57
finns vuxenutb. ta kontakt med kommunens vägledningscentrum och snacka med studievägledare, jag har läst motsvarande ett basår (några kurser kvar nu) eftersom att de kurserna inte ingick i min gymn. utbildning.

babidi
2010-09-30, 12:58
Går ej att tenta upp gamla kurser, har du ett G är det förevigt ett G. IG går dock att ändra till ett annat betyg.

Largoplz
2010-09-30, 13:01
Folkhögskola, kanske?

Kan tala ur egen erfarenhet, och jag har möjligheten att gå tillbaka till min gymnasieskola och betala för att få tenta upp kurser. Så kanske det är för dig också? Kontakta någon gammal lärare eller så!
Det skall jag göra. Kan man kanske kontakta studievägledare på sin gamla skola?

finns vuxenutb. ta kontakt med kommunens vägledningscentrum och snacka med studievägledare, jag har läst motsvarande ett basår (några kurser kvar nu) eftersom att de kurserna inte ingick i min gymn. utbildning.
Jag ska börja med att tala med högskolan jag går på, kanske de kan hjälpa.

Går ej att tenta upp gamla kurser, har du ett G är det förevigt ett G. IG går dock att ändra till ett annat betyg.

Det är kurser jag inte läst alls, har därför inga betyg alls.

HulkH
2010-09-30, 13:03
Kanske inte e så duktig på det här ämnet, men vrf skulle inte komvux funka?
Komvux e ju till för att man ska kunna få ett komplett gymnasiebetyg, så borde man ju kunna läsa någon enskata gymnasiekurs också.

delta_mats
2010-09-30, 13:38
Går ej att tenta upp gamla kurser, har du ett G är det förevigt ett G. IG går dock att ändra till ett annat betyg.

Det är inte vad jag har hört. Vill du höja betyget kan du dock inte läsa samma kurs igen om du redan har g eller högre. Däremot kan du som sagt tenta om och då bara göra slutprovet, detta kostar några hundalappar att göra. Det här hörde jag från en studievägledare för inte alls så länge sedan.