handdator

Visa fullständig version : 1 månads deff - lågt fettintag


karlingen
2010-09-30, 12:06
Tänkte börja min 1 månads deff nu på måndag (4 oktober). Detta blir min andra deff någonsin.

Vikt: 70kg
Längd: 169,5 cm

Kommer att skära ner 1000 kcal / dag och mitt dagliga energiintag kommer att vara på 1277 kcal.

Detta är under vilodagar.
Inom den energibudgeten har jag lyckats klämma in:

20g kolhydrater
180g protein
44g fett

300 kcal+ på träningsdagar. Med dessa 300 kcal har jag då tänkt att klämma in lite kvarg ~60g portein.
Då ligger jag på 240g protein.

Men jag BÖR väl ligga på minst 210 g protein/dag (kroppsvikt x 3) och
minst 70 g / dag (kroppsvikt x 1).

Så min undran är om det kommer att påverka resultatet på något sätt om jag har så lågt fettintag och någorlunda lägre proteinintag på vilodagar?

vicarious
2010-09-30, 12:35
Men jag BÖR väl ligga på minst 210 g protein/dag (kroppsvikt x 3) och
minst 70 g / dag (kroppsvikt x 1).

Så min undran är om det kommer att påverka resultatet på något sätt om jag har så lågt fettintag och någorlunda lägre proteinintag på vilodagar?

Svårt att säga men det tror jag inte. Vad är din ungefärliga energiförbrukning under en dag?

Menar du att du ska äta ca 1500kcal de dagar du tränar?

Jag brukar alltid försöka ligga högt på protein (givetvis) men på träningsdagar mer kolhydrater än fett (särskilt kolisar efter träning) och på vilodagar nolla kolhydratintaget och äta lite mer fett.

karlingen
2010-09-30, 12:37
"Kommer att skära ner 1000 kcal / dag och mitt dagliga energiintag kommer att vara på 1277 kcal."

alltså är mitt dagliga energibehov 2277 kcal :)

karlingen
2010-09-30, 12:38
Äsch, jag får köra detta i 1 vecka och sen se hur kroppen reagerar. Får väl äta mer om jag upplever försämringar

vicarious
2010-09-30, 12:40
"Kommer att skära ner 1000 kcal / dag och mitt dagliga energiintag kommer att vara på 1277 kcal."

alltså är mitt dagliga energibehov 2277 kcal :)

Sorry :Virro

Jag föredrar kolhydrater före fett men alla är vi olika. Ett alternativ är att du rör på dig lite mer, lågintensiv cardio eller någon annan aktivitet - då kan du äta lite mer.

karlingen
2010-09-30, 12:42
Ett alternativ är att du rör på dig lite mer, lågintensiv cardio eller någon annan aktivitet - då kan du äta lite mer.

sant, det hade jag helt förträngt! :P
styrketränar för närvarande 5 ggr i veckan. Får troligtvis ändra det till 3 ggr/vecka och sedan ha 2 ggr/vecka till cardio istället

vicarious
2010-10-01, 09:09
sant, det hade jag helt förträngt! :P
styrketränar för närvarande 5 ggr i veckan. Får troligtvis ändra det till 3 ggr/vecka och sedan ha 2 ggr/vecka till cardio istället

eller 5 ggr i veckan styrketräning och 1 timmes promenad varje dag? styrketräningen är väldigt viktig för bevarandet av muskelmassa under diet. men tränar du smart så kan 3 pass räcka också. mån, ons, fre t ex.

karlingen
2010-10-01, 09:24
eller 5 ggr i veckan styrketräning och 1 timmes promenad varje dag? styrketräningen är väldigt viktig för bevarandet av muskelmassa under diet. men tränar du smart så kan 3 pass räcka också. mån, ons, fre t ex.

Det blir nog lite svårt med promenad varje dag. Isf blir det i samband med styrketräning. Det har inte nån negativ inverkan på musklerna tro?

Sniggel
2010-10-01, 09:35
eller 5 ggr i veckan styrketräning och 1 timmes promenad varje dag? styrketräningen är väldigt viktig för bevarandet av muskelmassa under diet. men tränar du smart så kan 3 pass räcka också. mån, ons, fre t ex.

Tycker t om det låter smart att träna 3 ggr i veckan istället för 5 under diet.
Jag skulle kunna säga "Tränar du smart så kan 5 styrkepass i veckan fungera bra det med" :p
Vad jag menar är att 3 pass är fullt tillräckligt och återhämtningen under diet, speciellt på denna restriktiva diet, är viktig för prestationen, vilket i sin tur är avgörande för hur stor muskelbesparande effekt man får utav sin träning.