handdator

Visa fullständig version : Småhämnas på folk som bär sig illa åt


Ganymedes
2010-09-30, 11:21
Jag är alltid så trevlig och artig som jag kan ute på stan. Men jag tar inte skit om det serveras. Många andra verkar dock köra tvärt om, ge skit först och be om ursäkt först om deras agerande ifrågasätts.

Exempel 1:
Jag är på väg att stiga av tåget, när en medelålders man försöker tränga sig på tåget samtidigt. Är det inte brukligt att låta resenärerna stiga av först? Vi var flera pers i kö på väg av.
Resultat: jag gick bara rätt över gubben, så han fick vackert backa. Hade ändå folk bakom mig så jag hade inte kunnat backa om jag så hade velat göra det.

Exempel 2:
Går bakom en man på väg in till ett köpcentrum, jag vet att han ser mig när han öppnar dörren så vi haft ögonkontakt sekunderna innan, men han låter den likt förbannat dra igen efter sig. Han hade inte behövt göra mer än att bara tryckt till den lite, en liten gest bara, för att jag inte skulle reagerat.
Resultat: Jag blev sur och gick ifatt och förbi honom, sedan tvärstannade jag och låtsades att jag tittade i ett skyltfönser när jag kände att han var precis bakom mig. Det blev som en indirekt tackling som han själv orsakade. Han var större än mig men min chi fick mig att stå kvar. Han sa inte ens ursäkta för att han gått in i mig (han fattade knappast att jag gjorde det medvetet). Lite omoget men det kändes bra iaf.

Exempel 3:
Jag öppnar en dörr för att gå ut ur en affär. Precis utanför står en kvinna och vill in i affären, så hon stövlar bara rakt på som om jag öppnat dörren för henne. Folk sätter detta i system verkar det som.
Resultat: Jag gick rakt på henne och hon blängde, varpå jag frågade om hon inte förstod att jag öppnade dörren för att kunna stiga ut och inte för att hon skulle få komma in. Hade hon varit som vanligt folk, hade jag helt enkelt fått stiga ut först och sedan hade jag hållt upp dörren åt henne av artighetsskäl.

Exempel 4:
Dagligen när man går genom någon galleria eller liknande så möter man någon på kollisionskurs som absolut inte tänker göra minsta antydan att flytta sig. Själv brukar jag alltid vrida undan axeln lite grand om det är trångt och slår jag ändå emot säger jag "ursäkta". Men dessa typer går bara rakt fram, de ser mig och tar förgivet att jag ska kasta mig åt sidan. Även om jag går längst in mot ett skyltfönster tex. Det är ytterst få som jag ser själva vrida undan axeln samtidigt som jag gör det, varpå jag alltid tänker "hade inte jag vridit undan hade det blivit en krock där".
Resultat: Jag brukar ibland undvika att vrida undan axeln och då smäller det alltid. För inte fan skulle den jag möter få för sig att vrida undan. Detta gäller allt från tuffa boys till lite äldre gubbar. Alla andra ska flytta sig annars blir det krock. En gång tryckte jag till en 40-åring på det sättet. Då stannade han och sa "du, det var fanimig bra gjort!" och sedan gick han vidare. Det var en märklig upplevelse.

Är det bara jag?

martikainen
2010-09-30, 11:22
alla stöter på egoistiska människor, bara att fortsätta behandla andra som du själv vill bli behandlad, i slutändan kanske vi når dit :)

Rimmon
2010-09-30, 11:29
Jag cyklar extra när människor som går på cykelbanan, så nära att dom förhoppningsvis hoppar till när jag viner förbi.

nim
2010-09-30, 11:34
Jag släpper aldrig in någon framför mig som tränger sig i rusningstrafik. T ex vid avfarter och påfarter så är det många som kör i omkörningsfilen och tränger sig in framför andra precis i sista stund.
Här om veckan vägrade jag släppa in i bil som verkligen försökte preja sig in. Det slutade med att han fick köra upp på trottoaren. Kändes riktigt bra! :)

hugok
2010-09-30, 11:37
Gillar din stil starkt:thumbup: Är själv ungefär så med. Bemöter alltid folk väl, men blir jag illa bemött tillbaks då jävlar. Det funkar ju utmärkt för oss på kolozzeum som förmodligen ligger en bit över medel i storlek med ;) Höll dock på att hamna i slagsmål pga det en gång :(

Det var ganska kul när jag skulle övningsköra med morsan och körde med den stilen i trafiken för att "men pappa sa att man ska göra så om någon gör så"

Zakath
2010-09-30, 11:39
Jag cyklar extra när människor som går på cykelbanan, så nära att dom förhoppningsvis hoppar till när jag viner förbi.

Oj, det har jag varit sugen på attgöra så många gånger. Fattar egentligen inte varför jag blir SÅ irriterad på fotgängares beteende. En gång såg jag en gubbe som cyklade helt ursinnigt som gjorde små utfall mot varje fotgängare han cyklade förbi, jag tror han fått nog :D Dock tycker jag inte att det känns rätt att bete sig på det sättet då det går emot mina värderingar, men jag är sugen...

hahavaffan
2010-09-30, 11:44
Nej det är absolut inte bara du. Jag hatar andra människor, mest på grund av sådana händelser som du beskriver. Faktiskt sinnessjukt vad gamla kärringar och 40-årskrisande män är omöjliga att ha och göra med. Händer för ofta att man kommer gående på en gågata och möter ett gäng snorungar som går rakt emot en även om man går tillsammans med tjejen tätt intill väggen/skyltfönstrena och omöjligen kan akta sig utan att gå bakom varandra. Samtidigt går snorungarna i en klunga på fem pers och har en halvmeter mellan sig, men det blir ändå i 9 fall av 10 krock om jag inte går in bakom tjejen. Nu älskar jag visserligen att axeltackla idioterna så dom snubblar till om de inte aktar på sig, men det stör mig ändå att dom inte kan tänka lite själva.

Baan
2010-09-30, 11:49
Oj, det har jag varit sugen på attgöra så många gånger. Fattar egentligen inte varför jag blir SÅ irriterad på fotgängares beteende. En gång såg jag en gubbe som cyklade helt ursinnigt som gjorde små utfall mot varje fotgängare han cyklade förbi, jag tror han fått nog :D Dock tycker jag inte att det känns rätt att bete sig på det sättet då det går emot mina värderingar, men jag är sugen...

Man ska inte gnälla för mycket som cyklist då 99% inte stannar när de har väjningsplikt, varken mot gående eller bilar. Men det är klart: hade man haft kompetens i trafiken hade man ju bilat.

Jens.Andersson
2010-09-30, 11:52
Exempel 1:
Jag är på väg att stiga av tåget, när en medelålders man försöker tränga sig på tåget samtidigt. Är det inte brukligt att låta resenärerna stiga av först? Vi var flera pers i kö på väg av.
Resultat: jag gick bara rätt över gubben, så han fick vackert backa. Hade ändå folk bakom mig så jag hade inte kunnat backa om jag så hade velat göra det.

Så gör jag nästan jämt när jag ska av buss eller spårvagn. Man hinner knappt av
annars.

Problem:
Kvinnor med barnvagnar går på trottoaren i ett led och ingen kommer att ge vika
eller bromsa in så du kan komma emellan.
Lösning:
Stanna precis framför och ta upp mobilen eller låtsas bli upptagen med något,
helst framför henne som är längst in mot husväggen.

mihmut
2010-09-30, 11:53
onödigt o hämnas

BigSpawn
2010-09-30, 11:57
Det där med att inte vika ner när man får möte händer ibland, oftast bruka man ju flytta sig 50%var så att säga då man är på kollisionskurs. Har inte gått ihop med nån ännu, men vart nära några gånger. De jag retar mig mer på är de som styr in sig på mig, tex jag går på min spikraka väg och möter en som går en meter till vänster om min väg, och så ser man hur personen i fråga sakta styr om sin väg så att de är på väg att gå in i mig.

Dessa retar jag mig på rejält, men ingen har gått in mig än, de avviker från kursen då de märker att jag inte tänker flytta på mig.
vet inte om de gör det utan att tänka på det. Oftast har det vart unga killar så man undrar ju om de gör det med flit.

L-Sami
2010-09-30, 11:58
Småhämnas och raptexter teman på dina trådar idag. Vad kan vi dra för slutsatser?

Lychgate
2010-09-30, 12:04
Det är väll inte att småhämnas när man inte viker sig för idioti?

Bor i Alingsås, som försöker uppnå till en "cykelstad". Cyklister har noll respekt för bilarnas företräde vid övergångs ställen. Speciellt då många kurvor och liknande har man noll sikt till cykelbanan innan övergångsstället. Endå cyklar vissa ut i 30 kmh över vägen när man kör en ett ton stor plåtburk i 50 kmh och dom väntar sig att man ska tvärnita.

Tyvärr finns det inga bra lägen att jävlas med dom när man sitter i bilen, kanske att köra upp jämsides och ta dom med dörren. *grr*

Largoplz
2010-09-30, 12:43
Det är väll inte att småhämnas när man inte viker sig för idioti?

Bor i Alingsås, som försöker uppnå till en "cykelstad". Cyklister har noll respekt för bilarnas företräde vid övergångs ställen. Speciellt då många kurvor och liknande har man noll sikt till cykelbanan innan övergångsstället. Endå cyklar vissa ut i 30 kmh över vägen när man kör en ett ton stor plåtburk i 50 kmh och dom väntar sig att man ska tvärnita.

Tyvärr finns det inga bra lägen att jävlas med dom när man sitter i bilen, kanske att köra upp jämsides och ta dom med dörren. *grr*

Hur svårt kan det vara att jävlas med en cyklist om man sitter i en bil?:)

o.z.z
2010-09-30, 12:59
Jag cyklar extra när människor som går på cykelbanan, så nära att dom förhoppningsvis hoppar till när jag viner förbi.
haha jag gör exakt likadant. Konsten är att komma så nära som möjligt utan att krascha :D

Ganymedes
2010-09-30, 13:00
Ett till exempel: Folk som kör bil så jävla nära. Om det är 50 och jag ligger i 50 eller 60 spelar ingen roll för dessa ynglingar. Jag hade inte gnällt om jag legat i 40. Men ligger man över hastighetsbegränsningen och folk ändå gör så, blir jag grinig. Resultat: Jag sänker farten från 60 till 45 bara för att jävlas. Ska jag svänga vänster tar jag jättelång tid på mig så att idioten bakom måste stanna. Summa summarum blir att ju närmare någon ligger, desto långsammare kör jag. Däremot skulle jag aldrig hindra denne från att köra om. Så det optimala är sträckor med mycket möte eller kurvor, så han får vara därbak och sura. Ge fan i min bils röv annars får du skylla dig själv!

Ett annat exempel: När man är i en rondell och ser någon tokgasa för att hinna in i rondellen före så att man får tvärnita, då brukar jag gasa på också så att han får stanna. Sedan kör jag istället jävligt långsamt så han får vänta längre än om han skött sig. Jag säger dock inget om de som kör på och sedan gasar ut ur rondellen kickt också. Men är jag inne i en rondell ska jag inte behöva nita.

Småhämnas och raptexter teman på dina trådar idag. Vad kan vi dra för slutsatser?

Att alla som rappar är busiga? ;)

Ganymedes
2010-09-30, 13:02
Kom på en till. Folk som inte lägger upp "nästa kund"-pinnen på ICA utan nonchalant förväntar sig att jag ska göra det åt dem. Jag brukar skita i det och låta kassörskan slå in mina varor på framförvarande kunds kvitto. Sedan blir det stök och livat. Jag ser lugnt på. Sedan när allt är klart brukar jag tipsa kunden om "nästa kund"-pinnen: "Använd den här nästa gång så går det sig säkert bättre". Bäst är dock att i 9 fall av 10 så är det kassörsökan som säger det.

mangs
2010-09-30, 13:05
Folk är idioter.
Folk är ouppmärksamma.
Folk har olika uppfattning om saker.
Folk har en åsikt
Vi är alla Folk.

Nu kanske du trollar och jag missar det men vad tror du personerna du möter i så gott som samtliga fall ovan tänker om dig?
Jag är precis lika snäll, mesig, väluppfostrad som du och märker även jag att mycket folk beter sig illa/egoistiskt tillbaka men jag försöker ignorera det då det inte är lönt att lära om dem.
Jag accepterar dock inte vad som helst men nog håller jag upp dörren för folk och viker undan axlarna så gott som alltid.

Det är lätt att se när andra uppträder illa enligt ens egna preferenser men det är omöjligt att veta hur man själv framstår i andras ögon. Därför lever jag efter devisen att bemöta så som jag själv vill bli bemött även om det är riktiga praktarslen jag har att göra med.

Edit, efter att ha läst alla inlägg inser jag såklart att du trollar. :)

Nordenator
2010-09-30, 13:09
Ett till exempel: Folk som kör bil så jävla nära. Om det är 50 och jag ligger i 50 eller 60 spelar ingen roll för dessa ynglingar. Jag hade inte gnällt om jag legat i 40. Men ligger man över hastighetsbegränsningen och folk ändå gör så, blir jag grinig. Resultat: Jag sänker farten från 60 till 45 bara för att jävlas. Ska jag svänga vänster tar jag jättelång tid på mig så att idioten bakom måste stanna. Summa summarum blir att ju närmare någon ligger, desto långsammare kör jag. Däremot skulle jag aldrig hindra denne från att köra om. Så det optimala är sträckor med mycket möte eller kurvor, så han får vara därbak och sura. Ge fan i min bils röv annars får du skylla dig själv!

Är inte det första exemplet till och med den rekommenderade metoden? Jag har för mig att jag läst i teoriboken för många år sedan att sättet att lösa problemet med folk som kör för nära är just att köra lugnare själv.

Ganymedes
2010-09-30, 13:11
En gång när jag fick en örfil hade jag dåligt samvete i flera dagar. Hade jag bara rakat mig först hade personen förmodligen haft en mjukare, lenare känsla mot sin hand.

Ganymedes
2010-09-30, 13:12
Är inte det första exemplet till och med den rekommenderade metoden? Jag har för mig att jag läst i teoriboken för många år sedan att sättet att lösa problemet med folk som kör för nära är just att köra lugnare själv.

Jasså? Jag gör det mest för att straffa faktiskt.

Ganymedes
2010-09-30, 13:15
Nu kanske du trollar och jag missar det men vad tror du personerna du möter i så gott som samtliga fall ovan tänker om dig?

Folk som alltså beter sig illa mot mig först förtjänar att jag dessutom kyssar deras rectum? I think not. Därmed inte sagt att jag springer runt och ständigt hämnas. Det är väl 1 på 100 att jag gör något mer än att störa mig.

Som nu när det börjar bli mörkt och folk fläskar på med helljusen precis innan man möts, vilket resulterar i att jag alltid får en sekunds bländning. Rakt i ögat. Vänta för fan med att blända på tills vi är jämsides, för då blir ingen bländad och sikten blir heller inte offrad. Resultat: Jag kör jämt med handen redo att switcha till helljus när jag möter någon. En gång prickade jag perfekt tajming (det gäller att inte vara först, men ändå hinna ge igen). Det var den bästa dagen/kvällen på länge.

Nordenator
2010-09-30, 13:16
Jasså? Jag gör det mest för att straffa faktiskt.

2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Om man är föraren som har någon som limmar på en borde ju det andra vara applicerbart, för de vill ju uppenbarligen köra om. Hur som helst kommer eventuellt fel troligtvis hamna på deras sida.

Poxeman
2010-09-30, 13:18
Är inte det första exemplet till och med den rekommenderade metoden? Jag har för mig att jag läst i teoriboken för många år sedan att sättet att lösa problemet med folk som kör för nära är just att köra lugnare själv.

Tanken är att man skall öka avståndet till framförvarande fordon för att ge sig själv möjlighet till lugn inbromsning istället för panikbroms om något skullehända.

mangs
2010-09-30, 13:19
En gång när jag fick en örfil hade jag dåligt samvete i flera dagar. Hade jag bara rakat mig först hade personen förmodligen haft en mjukare, lenare känsla mot sin hand.

That's more like it! ;)

Nej men allvarligt, om du är serös tidigare i tråden så låter det som om du är på väg att hamna i en "Falling Down"-sits.

Om du beter dig illa tillbaka mot idioter och sänker dig till deras nivå så kommer de ju plötsligt att framstå som bättre än de är. man kan påpeka att de gjorde fel både utan att själv agera tvivelaktigt eller otrevligt.

För att klargöra så är jag väldigt mån om att inte stå i vägen i affärer, göra fel i kassan, lägga upp varor rätt etc. men även om jag gör detta aktivt finns det säkert någon som retar sig på mitt beteende i någon sits.

hugok
2010-09-30, 13:21
Folk som tränger sej brukar jag lösa genom att säga till direkt om det. Jag har bland annat kört med: "Det finns ett system som kallas kö-systemet som brukar fungera rätt bra" eller: "Du får ställa dej bakom mej och mina polare, sen skiter jag i resten" killen ställer sej bakom mej och försöker tränga sej framför en av mina små polare så jag sträcker ut armen framför honom och han fattar jesten.

Rimmon
2010-09-30, 13:32
Finns en cykelväg i Uppsala som fram tills nyligen hade en gångbana på varje sidan om sig, just nu pågår ombyggnad så bara en av gångbanorna är i bruk. Men även då det fanns gångbana på varje sidan om cykelbanan så envisades framför allt barnvagnsutrustade personer med att gå i bredd på cykelbanan. Då cyklade jag faktiskt in i benet på en kvinna med mening efter att ha haft en helvetisk dag på kontoret. Använde först ringklockan på cykeln men ingen av dom tre barnvagnsförarna brydde sig. Då rann bägaren över.

Sparkade en fin buckla i en bil som körde mot rött en gång också. Han tvärbromsade mitt på övergångsstället och körde nästan på en barnvagn, då applicerade jag stålhetta på den silvriga fina karossen.

Undrar vad som är värst, att jag är småsint och aggressiv till att börja med eller att jag verkligen inte skäms över det.

Ganymedes
2010-09-30, 13:36
Om du beter dig illa tillbaka mot idioter och sänker dig till deras nivå så kommer de ju plötsligt att framstå som bättre än de är.

Fast det är ju det tänket som gör att mobbare kan fortsätta som de gör t.ex. "Sänka sig till någons nivå"-ursäkten är bara en eufemism för att fega ur.

Om alla hade sagt ifrån direkt och visat att det där sättet är inte ok, då hade mobbaren i mitt fiktiva exempel garanterat inte kunnat fortsätta. Men om folk bara tittar undan och finner en snuttefiltsursäkt till att göra så, finns det inget som hindrar det dåliga beteendet från att cementeras. Sedan får man väl påpeka att det får finnas någon rim och ranson också. Jag skulle ju inte ta till våld t.ex. Men en "otrevlig" tillrättavisning anser jag vara min medborgliga rättighet att bjuda på. :)

Tolkia
2010-09-30, 13:45
Fast det är ju det tänket som gör att mobbare kan fortsätta som de gör t.ex.
Jag är med mangs här, och jag tycker att det är ganska stor skillnad mellan folk som är ouppmärksamma, lata, inte tänker efter etc. och därigenom (eventuellt) skapar problem för andra, och folk som medvetet går in för att skada andra. Att jämföra en som glömmer att lägga upp "nästa kund-pinnen" på bandet med en mobbare är ju mer än lite långsökt. Om du finner nöje i att slösa energi på att "straffa" folk som bryter mot dina uppföranderegler så står det dig fritt att göra det, men när du försöker framställa det som om du är rättvisans och godhetens förkämpe då du småhämnas får det mest att låta som om du försöker ursäkta dig (står du inte för vad du gör ...?).

C.E.J.
2010-09-30, 14:07
Jag cyklar extra när människor som går på cykelbanan, så nära att dom förhoppningsvis hoppar till när jag viner förbi.

me2 :thumbup:

hultman
2010-09-30, 14:10
Folk är idioter.
Folk är ouppmärksamma.
Folk har olika uppfattning om saker.
Folk har en åsikt
Vi är alla Folk.

Nu kanske du trollar och jag missar det men vad tror du personerna du möter i så gott som samtliga fall ovan tänker om dig?
Jag är precis lika snäll, mesig, väluppfostrad som du och märker även jag att mycket folk beter sig illa/egoistiskt tillbaka men jag försöker ignorera det då det inte är lönt att lära om dem.
Jag accepterar dock inte vad som helst men nog håller jag upp dörren för folk och viker undan axlarna så gott som alltid.

Det är lätt att se när andra uppträder illa enligt ens egna preferenser men det är omöjligt att veta hur man själv framstår i andras ögon. Därför lever jag efter devisen att bemöta så som jag själv vill bli bemött även om det är riktiga praktarslen jag har att göra med.

Edit, efter att ha läst alla inlägg inser jag såklart att du trollar. :)

+1

Är allt ifrån en riktigt jobbig jävla idiot till en väluppfostrad, omtänksam mes. Beror bara på humöret.

Kek
2010-09-30, 14:16
När man är ute och kör bil och någon idiot kommer och lägger sig verkligen upp i röven bakom mig så de nästan kan ta sig ett slick är sjukt irriterande. Finns det inga bilar bakom idioten brukar jag stanna vid nästa grönljus så pass lång tid att enbart jag hinner köra iväg så han får vänta igen. Då brukar jag känna mig tuff.

mangs
2010-09-30, 14:19
Fast det är ju det tänket som gör att mobbare kan fortsätta som de gör t.ex. "Sänka sig till någons nivå"-ursäkten är bara en eufemism för att fega ur.

Om alla hade sagt ifrån direkt och visat att det där sättet är inte ok, då hade mobbaren i mitt fiktiva exempel garanterat inte kunnat fortsätta. Men om folk bara tittar undan och finner en snuttefiltsursäkt till att göra så, finns det inget som hindrar det dåliga beteendet från att cementeras. Sedan får man väl påpeka att det får finnas någon rim och ranson också. Jag skulle ju inte ta till våld t.ex. Men en "otrevlig" tillrättavisning anser jag vara min medborgliga rättighet att bjuda på. :)


Som sagt, man behöver oftast inte göra en Allan för att rätta till folks beteende i kön. Dessutom så får de sig nog en större frågeställare om du vänligt frågar om personen framför är klar så at tdu kan lägga upp pinnen efter dem. Då känner de sig troligtvis dumma och ursäktar sig. mer effektivt i lärande syfte och säkerligen mindre jobbigt för dig. Eller du står hellre och tjaffsar i 10minuter om vems varor som skall vara på vems kvitto.

Ett dåligt beteende är personen ifråga väldigt sällan medveten om och i de fallen du beskriver ovan kan de flesta förklaras genom att de har tankarna på annat håll eller är stressade.

Självklart handlar det om rim och ranson med och man skall inte acceptera vad som helst men jag har lärt mig med åldern att ha större acceptans för andras "brister". Det har gett mig ökad förståelse och även lättare att hantera dylika situationer och inte reta upp mig i onödan.

WHITEFOLKS
2010-09-30, 14:19
Jag tycker det är intressant hur många det är som är på väg över en gata och möter någon de känner. Då stannar man tydligen i gatan och börjar prata och kan göra så en längre stund.

Att först förflytta sig till trottoaren verkar vara överskattat :)

Timme
2010-09-30, 14:21
En gång prickade jag perfekt tajming (det gäller att inte vara först, men ändå hinna ge igen). Det var den bästa dagen/kvällen på länge.

hahaha så skön du är :D Jag blir glad när jag läser detta *cupid*

JoeyP
2010-09-30, 14:24
Haha skön tråd!
Känner igen axel mot axel mötandet!
Jag vrider också ofta axeln, dem gånger jag inte gjort det har jag krockat.
Angående tåget så har jag aldrig märkt att någon försöker smita före, alla har alltid väntat på oss som ska ut, och självkalrt ska jag ut först! Ställer mig i tid!

hultman
2010-09-30, 14:39
När man är ute och kör bil och någon idiot kommer och lägger sig verkligen upp i röven bakom mig så de nästan kan ta sig ett slick är sjukt irriterande. Finns det inga bilar bakom idioten brukar jag stanna vid nästa grönljus så pass lång tid att enbart jag hinner köra iväg så han får vänta igen. Då brukar jag känna mig tuff.

Oftast har man ju bilar i röven för att man kör som en kärring. Jag brukar roida rejält på vägen när Sylt-Britt, 68, absolut måste hålla exakt 50/70/110 enligt mätaren.

Ganymedes
2010-09-30, 14:44
Ett dåligt beteende är personen ifråga väldigt sällan medveten om och i de fallen du beskriver ovan kan de flesta förklaras genom att de har tankarna på annat håll eller är stressade.

Självklart handlar det om rim och ranson med och man skall inte acceptera vad som helst men jag har lärt mig med åldern att ha större acceptans för andras "brister". Det har gett mig ökad förståelse och även lättare att hantera dylika situationer och inte reta upp mig i onödan.

Jag är inte ute efter ökad förståelse för andra, jag är ute efter ökad respekt och medvetenhet. Man kommer inte undan med att vara hur nonchalant och självupptagen som helst. Inte mot alla där ute iaf. Ibland kan man diskutera fram den men ibland får man markera. Om personen inte är helt pantad så fattar han galoppen, i annat fall är ju loppet ändå kört. Jag vinner naturligtvis inte den moraliska diskussionen här, men jag tycker ändå att jag har en liten poäng. I annat fall kanske biltillverkarna får sluta tillverka tutor, för vad ska man med dem till om inte hänga ut folk som gör fel i trafiken?

Förra veckan var den en dåre som körde ut så tajt att jag fick tvärnita och lämna däckspår flera meter. Jag körde efter honom med tutan intryckt i minst 30 sek. Men jag kanske skulle haft mer förståelse? Han kanske var sen hem till Idol på TV? ;)

hahaha så skön du är :D Jag blir glad när jag läser detta *cupid*

Thanx sugar cookie! :thumbup:

C.E.J.
2010-09-30, 14:47
Jag är inte ute efter ökad förståelse för andra, jag är ute efter ökad respekt och medvetenhet. Man kommer inte undan med att vara hur nonchalant och självupptagen som helst. Inte mot alla där ute iaf. Ibland kan man diskutera fram den men ibland får man markera. Om personen inte är helt pantad så fattar han galoppen, i annat fall är ju loppet ändå kört. Jag vinner naturligtvis inte den moraliska diskussionen här, men jag tycker ändå att jag har en liten poäng. I annat fall kanske biltillverkarna får sluta tillverka tutor, för vad ska man med dem till om inte hänga ut folk som gör fel i trafiken? ;)

Töntigt. Tror du verkligen att de får respekt för dig? 500m senare har de dessutom glömt bort dig och kommer aldrig se dig eller din respekt igen.

Tricce
2010-09-30, 14:49
Oftast har man ju bilar i röven för att man kör som en kärring. Jag brukar roida rejält på vägen när Sylt-Britt, 68, absolut måste hålla exakt 50/70/110 enligt mätaren.

Nu roflade jag lite "Sylt-Britt 68" brukar själv använda Flod-Britt 67 :D Men den ska jag ta till mig när jag behöver namn på 2 damer!

Ganymedes
2010-09-30, 14:49
Töntigt. Tror du verkligen att de får respekt för dig? 500m senare har de dessutom glömt bort dig och kommer aldrig se dig eller din respekt igen.

Det faller ju bara för att ni silkestofflor viker er hela tiden. Om han fått samma bemötande varenda gång hade han lärt sig för länge sedan och problemet hade inte funnits. Se på hästarna i hagen. En kyss med elstängslet så låter de bli skiten sedan. Hade det varit gjort av socker och sylt så hade hästen bara fortsatt oavsett hur förstående bonden hade varit. Ni måste gå med i min revolt, för faen! *flex*


Nu roflade jag lite "Sylt-Britt 68" brukar själv använda Flod-Britt 67 :D Men den ska jag ta till mig när jag behöver namn på 2 damer!
Sylt-Britt vann lätt över Flod-Britt!

Exdiaq
2010-09-30, 15:09
Folk som ska "slänga" sig ut på vägen när jag kör lastbil och sedan inte kan gasa på lite med följden att jag måste bromsa. Vansinnigt irriterande då det dels är en lastbil och dels en gaslastbil som är otroligt slö. Brukar resultera i att jag ligger så nära bilen jag kan (läs 40-50cm) så länge jag kan. Förhoppningsvis kändes det lite nervigt och denna gör inte om detta.

C.E.J.
2010-09-30, 15:19
Folk som ska "slänga" sig ut på vägen när jag kör lastbil och sedan inte kan gasa på lite med följden att jag måste bromsa. Vansinnigt irriterande då det dels är en lastbil och dels en gaslastbil som är otroligt slö. Brukar resultera i att jag ligger så nära bilen jag kan (läs 40-50cm) så länge jag kan. Förhoppningsvis kändes det lite nervigt och denna gör inte om detta.

Det där skulle man kunna göra film av.

Exdiaq
2010-09-30, 15:20
Sen har vi allt jävla folk som "driver runt" när de går på stan. Kors och tvärs, snabbt och sakta o.s.v. varvas med vartannat hela tiden. Det finns ingen logik alls i hur dessa människor går och därmed ingen möjlighet för mig att planera min färdrutt! Folk borde kolla över axeln för att vara säker på att där inte kommer någon i döda vinkeln, sträcka ut handen åt tänkt färdväg och sedan lugnt och metodiskt bryta den pågående färdvägen och påbörja den nya istället för att gå som om glasögonen har frostat över natten.

Ganymedes
2010-09-30, 15:23
Det där skulle man kunna göra film av.

Inte "töntigt" alltså? *slap* *kissass*

Exdiaq
2010-09-30, 15:23
Det där skulle man kunna göra film av.

There Will Be Blood 2?

victor_n
2010-09-30, 15:26
Man ska inte gnälla för mycket som cyklist då 99% inte stannar när de har väjningsplikt, varken mot gående eller bilar. Men det är klart: hade man haft kompetens i trafiken hade man ju bilat.

+1 finns ju inte en enda cyklist som vet hur man ska bete sig i trafik. Bara ett under att dom inte skapar mer olyckor som dom håller på.

C.E.J.
2010-09-30, 15:29
There Will Be Blood 2?

Nja lite mer B-filmstitel måste det vara. Helt enkelt kanske: The Garbage Man (coming this summer to a theater near you).

Exdiaq
2010-09-30, 15:37
Nja lite mer B-filmstitel måste det vara. Helt enkelt kanske: The Garbage Man (coming this summer to a theater near you).


Typ som en blandning av Lasse Kongo (http://www.youtube.com/watch?v=z1uyeNvwVGc) och Tippen (http://www.youtube.com/watch?v=rmzN0SUpsJY) (fast på bred skånska istället)?

kelk
2010-09-30, 15:40
Tunnelbanan, mötande personer på trottoaren och dörren känner jag igen. Det är bara ok om det är snyggt och tajt kvinnofolk. Annars får dom en propp.

Lellan
2010-09-30, 15:51
Oj, shit vilken ork ni har i vardan! Impressive! :D

Själv blir jag mest full i skratt, mest på senare, kanske är tröttheten dårå. Så jag skrattar, och säger nåt som roar mig.. Typ "åh, jag hinner före" löjlspringer om ngn försöker tränga sig före. Eller "jag lägger ingen pinne där så betalar du mitt med? ;)" (i affären). I övrigt förutsätter jag att folk är dumma i huvudet (tänker "stackare" och skakar på huvud), inte har alla getter hemma (*nollställt huve*) eller mår dåligt (återgår till "stackare" och huvudskak).

Herregud, aldrig i helvete att jag orkar låta folk öka min puls, dvs fakking förkorta mitt liv, för att de har konstant pms. Jag LOVAR, alla grejer där man skulle kunna störa sig kan man roa sig istället, är ngn dum i huvudet har man tillåtelse att skratta ÅT personen istället för med. Är en sån jäkla mes så tar givetvis det tillfället, passar på att roa mig själv istället, ego is the way to go! Fast en gång när en gubbe gick in i mig frågade jag "vill du gnugga? :naughty:" men han hade fan ingen humor utan var en obehaglig slisk så det var fail. Men iaf, en kille jag dejtade förra sommaren fick in mig på det här spåret och det är jäkla nice faktiskt.

Lite i linje med en annan hobby; "vända surt till sött". Typ skriver ngn sur tvättstugelapp=man vänder på den och skriver ngt sött. Står ngn pest i busskuren och blåser rök på en och muttrar över vädret kan man le, gärna ge en banan till personen och vara extra klämkäck, de brukar störa dem ngt enormt.. :D :em: Eller så blir de gladare, oavsett har man inte höjt sitt blodtryck utan bara fått känna sig liiite bättre än den där aptråkiga muppen.

Även om man inte är bättre, är det ju kul att känna sig roligare än en tråkmupp istället för att falla i fällan att bli en själv. Ungefär som när snåla skänker pengar för att känna sig generösa, en maskering för lusten att känna sig som en bra generös människa. Dvs kamouflerad egoism, samma sak detta. Tänker fan inte bli sur pga puckon, finns ju påriktigtanledningar att sura för, räcker gott.

Dock har jag inga skills att vända idioti till humor när det gäller min mor + exet, utan det är ffa puckade främlingar som är min hobby.

von huff
2010-09-30, 16:01
En sak som folk aldrig fattar är att släcka helljusen i tid.Kör man på en kurvig väg så hinner man alltid släcka dom i tid men endå så tar det 2-3 sekunder för endel att släcka dem.Svårt att hämnas på dom annat än att slå på ljusen själv

Stoltz
2010-09-30, 16:12
Jag cyklar in i de som går på cykelbanan.

LET THE BODIES HIT THE FLOOR!

Bahir
2010-09-30, 16:23
Ganymedes, vad du beskrev i första posten låter exakt som något jag skulle göra. Man måste fan sätta dit folk som beter sig som idioter, annars lär de sig aldrig.

Bland de vidriga as man stöter på i vardagen finns det få som är värre än de som går två eller tre på rad på en trottoar och ingen av dem viker undan när man möter dem från andra hållet, som om de väntar sig att man ska kliva ut i gatan för att ta sig förbi dem.

Ganymedes
2010-09-30, 16:33
Oj, shit vilken ork ni har i vardan! Impressive! :D

Själv blir jag mest full i skratt, mest på senare, kanske är tröttheten dårå. Så jag skrattar, och säger nåt som roar mig.. Typ "åh, jag hinner före" löjlspringer om ngn försöker tränga sig före. Eller "jag lägger ingen pinne där så betalar du mitt med? ; )" (i affären). I övrigt förutsätter jag att folk är dumma i huvudet (tänker "stackare" och skakar på huvud), inte har alla getter hemma (*nollställt huve*) eller mår dåligt (återgår till "stackare" och huvudskak).

Herregud, aldrig i helvete att jag orkar låta folk öka min puls, dvs fakking förkorta mitt liv, för att de har konstant pms. Jag LOVAR, alla grejer där man skulle kunna störa sig kan man roa sig istället, är ngn dum i huvudet har man tillåtelse att skratta ÅT personen istället för med. Är en sån jäkla mes så tar givetvis det tillfället, passar på att roa mig själv istället, ego is the way to go! Fast en gång när en gubbe gick in i mig frågade jag "vill du gnugga? :naughty:" men han hade fan ingen humor utan var en obehaglig slisk så det var fail. Men iaf, en kille jag dejtade förra sommaren fick in mig på det här spåret och det är jäkla nice faktiskt.

Lite i linje med en annan hobby; "vända surt till sött". Typ skriver ngn sur tvättstugelapp=man vänder på den och skriver ngt sött. Står ngn pest i busskuren och blåser rök på en och muttrar över vädret kan man le, gärna ge en banan till personen och vara extra klämkäck, de brukar störa dem ngt enormt.. :D :em: Eller så blir de gladare, oavsett har man inte höjt sitt blodtryck utan bara fått känna sig liiite bättre än den där aptråkiga muppen.

Även om man inte är bättre, är det ju kul att känna sig roligare än en tråkmupp istället för att falla i fällan att bli en själv. Ungefär som när snåla skänker pengar för att känna sig generösa, en maskering för lusten att känna sig som en bra generös människa. Dvs kamouflerad egoism, samma sak detta. Tänker fan inte bli sur pga puckon, finns ju påriktigtanledningar att sura för, räcker gott.

Dock har jag inga skills att vända idioti till humor när det gäller min mor + exet, utan det är ffa puckade främlingar som är min hobby.

Härlig rant, Lellan! :thumbup:


Ganymedes, vad du beskrev i första posten låter exakt som något jag skulle göra. Man måste fan sätta dit folk som beter sig som idioter, annars lär de sig aldrig.

Så är det. Vi är så fega och konflikträdda i detta landet att det är konstigt att vi ens vågar gå ut.

Kwon
2010-09-30, 17:11
Gött Ganymendez! Never lose faith on humanity!

Är det Van Damme VS Arnold i din avatar-bild förresten? :D

C.E.J.
2010-09-30, 17:12
Typ som en blandning av Lasse Kongo (http://www.youtube.com/watch?v=z1uyeNvwVGc) och Tippen (http://www.youtube.com/watch?v=rmzN0SUpsJY) (fast på bred skånska istället)?

Ingen svensk skit här inte. Amerikansk, utspelar sig i nån håla. Rollen som Exdiaq kan Stevie spela,

http://images.countingdown.com/images/features/3029430/steviefeat.jpg

ceejay
2010-09-30, 17:14
fett drygt folk som du nämner

Det känns som alla tar saker för givet fast man själv inte gör det. Typ att man flyttar på sig om man håller på och krocka eller att låta de som ska gå av bussen/tåget gå av först.

Tolkia
2010-09-30, 17:17
Att inte vara konflikträdd är ju iofs inte detsamma som att göra konflikter av allt.

ARMSTARK
2010-09-30, 17:21
Att inte vara konflikträdd är ju iofs inte detsamma som att göra konflikter av allt.

+1, det där skulle jag kunna ha som stående quote! :thumbup:

Semiramis
2010-09-30, 17:21
En och annan blivande tvättstugetant i denna tråd...

ARMSTARK
2010-09-30, 17:23
En och annan blivande tvättstugetant i denna tråd...

Haha, "Den som inte tar bort luddet ska dö!" :laugh:

kelk
2010-09-30, 17:24
En och annan blivande tvättstugetant i denna tråd...

Du är bara avundsjuk. :cool:

Botrik
2010-09-30, 17:46
När man är ute och kör bil och någon idiot kommer och lägger sig verkligen upp i röven bakom mig så de nästan kan ta sig ett slick är sjukt irriterande. Finns det inga bilar bakom idioten brukar jag stanna vid nästa grönljus så pass lång tid att enbart jag hinner köra iväg så han får vänta igen. Då brukar jag känna mig tuff.

Ehm. Att lägga sig slicka-röven-nära en bil är oftast ett tecken på att man vill köra om. Snabbfilen är väl lite till för bilar som vill köra om, ligger då något mongo där och trycker i samma hastighet som bilar i de andra körfälten blir iaf. jag grovt irriterad, om inte denna visar tecken på att försöka flytta på sig asap. Ska du följa hastighetsbegränsningen kan du väl likväl ligga i snigelfilen?

Extremt fjantigt att göra som du skrev...

KalleBalik
2010-09-30, 17:55
Ehm. Att lägga sig slicka-röven-nära en bil är oftast ett tecken på att man vill köra om. Snabbfilen är väl lite till för bilar som vill köra om, ligger då något mongo där och trycker i samma hastighet som bilar i de andra körfälten blir iaf. jag grovt irriterad, om inte denna visar tecken på att försöka flytta på sig asap. Ska du följa hastighetsbegränsningen kan du väl likväl ligga i snigelfilen?

Extremt fjantigt att göra som du skrev...

Du är medveten om att det finns enkelfiliga vägar i sverige?

The_RobRoy
2010-09-30, 18:02
Att folk inte viker undan axeln skriver jag verkligen under på.

Kan det vara en hastighetsgrej? Jag går snabbare än kanske 90% av folket på stan. När man då kommer i en högre hastighet, så resonerar kanske folk att det är den personens problem att ta sig fram mellan folk? Annars har jag ingen förklaring..

mangemani
2010-09-30, 18:04
tacka som fan att man ska ge igen på folk som tror sej kan bära sej åt hur som helst.
inte nog med att det är rätt,känslan är skön den med.

ett scenario för mej är det ständigt återkommande scenariot,folk som snor vikter och maskiner på gymmet trotts att dom stått och glott som tokar på en innan och vet att man håller på med vikterna eller maskinen.
dom snor vikten/maskinen och sekunden efter han/dom är färdig så ändrar jag tillbaks till mina vikter och kör,tränger bort dom som snodde med kroppen(utan att nudda,typ forcerar).
dom blir så sura eftersom dom offtast brukar vara 2 och kör direkt efter varandra,men rätt åt dom,man tar inte saker som andra håller på med.vore en sak om dom frågade om dom fick köra mellan setten,men icke.

sunkan
2010-09-30, 18:10
Jag pluggar i Uppsala nu och cyklister är fan det värsta jag vet då jag bor i sthlm så jag åker bil varje dag. Cyklisterna i Uppsala verkar tro att cykel är nått allsmäktigt transportmedel då man kan kombinera att vara cyklist, gående och bil när man själv känner för det.

Vet inte hur många gånger man tvärnitat för att någon cyklist bara bränner ut i en korsning utan att ens tänka tanken att det kommer gå åt h-vete om inte bilföraren ser mig. Men jag har än så länge som tur är inte hjärta att bara blunda å lossas som att det regnar och köra vidare och låta cyklisten cykla in i sidan på mig.

luderlasse
2010-09-30, 19:41
Kan bjuda på en sköning från igår. va ganska bakfull och ska cykla och äta hos en kompis, rakt mot mej går ett par mitt i vägen så jag måste väja, blir lite sur och drar av ett psykoskrik mitt i ansiktet på killen när jag cyklar förbi. ångrade mej lite efteråt

Botrik
2010-09-30, 20:01
Du är medveten om att det finns enkelfiliga vägar i sverige?

Förvisso, men det var inte något som angavs.

Förstår dock ändå inte varför man ska hetsa upp sig över något sådant. Ignorera är väl det enda rätta, om man inte är sugen på att sjunka till en lägre nivå (vill du det, följ exemplet som jag citerade i föregående inlägg) än den som begår den extrema synden att ligga lite för nära.

Oxe
2010-09-30, 20:06
Jag skulle aldrig jävlas med folk är alldeles för liten, snäll och väluppfostrad för det...

Tycker det är ett pubertalt beteende, inget som passar en vuxen människa.

svennebanan
2010-09-30, 20:07
Jag skulle aldrig jävlas med folk är alldeles för liten, snäll och väluppfostrad för det...

Tycker det är ett pubertalt beteende, inget som passar en vuxen människa.

Men dom börja ju.

Largoplz
2010-09-30, 20:11
Förvisso, men det var inte något som angavs.

Förstår dock ändå inte varför man ska hetsa upp sig över något sådant. Ignorera är väl det enda rätta, om man inte är sugen på att sjunka till en lägre nivå (vill du det, följ exemplet som jag citerade i föregående inlägg) än den som begår den extrema synden att ligga lite för nära.

Du har helt rätt, varför skulle man bry sig om att någon sitter som ett klistermärke. Det vore väl helt fantastiskt skönt om något händer så du måste bromsa, sen sitter man där med whip lash-skador.

Oxe
2010-09-30, 20:11
Men dom börja ju.

Och det måste sluta nånstans och desto tidigare desto bättre...

Kommer dessa individer lära sig nåt av era beteenden eller kommer dom ifall ni nu skulle vara välbyggda anse att byggare är elaka steroidmonster...

Sen sitter ni och gnäller på att folk har förutfattade meningar om er :smash:

svennebanan
2010-09-30, 20:25
Och det måste sluta nånstans och desto tidigare desto bättre...

Kommer dessa individer lära sig nåt av era beteenden eller kommer dom ifall ni nu skulle vara välbyggda anse att byggare är elaka steroidmonster...

Sen sitter ni och gnäller på att folk har förutfattade meningar om er :smash:

Men jag skall slå sista slaget eftersom dom började.

Crocker
2010-09-30, 20:33
Beter mig alltid anständigt. Är det någon som gör något idiotiskt, fortsätter jag med mitt och bryr mig inte. Aldrig att jag skulle sjunka till en idiots nivå, dock har jag haft i tanken att göra något illa med alla idiotiska bilförare, när man cyklar i Sundsvall.

Rimmon
2010-09-30, 20:43
Jag pluggar i Uppsala nu och cyklister är fan det värsta jag vet då jag bor i sthlm så jag åker bil varje dag. Cyklisterna i Uppsala verkar tro att cykel är nått allsmäktigt transportmedel då man kan kombinera att vara cyklist, gående och bil när man själv känner för det.

Vet inte hur många gånger man tvärnitat för att någon cyklist bara bränner ut i en korsning utan att ens tänka tanken att det kommer gå åt h-vete om inte bilföraren ser mig. Men jag har än så länge som tur är inte hjärta att bara blunda å lossas som att det regnar och köra vidare och låta cyklisten cykla in i sidan på mig.

Problemet är långt ifrån cyklistspecifikt. Som cyklist får jag vejja för bilar som helt plötsligt svänger utan att ha blinkat tex. Och som gångtrafikant är jag med om bilister som kör mot rött vid övergångsställen, eller dom som, på tvåfiliga vägar, kör om en bil framför som stannat vid ett övergångställe för att släppa över gående, och bränner på som fan även fast folk är halvägs över redan.
Problemet är som sagt inte cyklister, utan återkommer oavsett vilket färdmedel som används, att det verkar som att cyklister är värst här i Uppsala är för att det finns så jävla många bara.

Botrik
2010-09-30, 21:08
Du har helt rätt, varför skulle man bry sig om att någon sitter som ett klistermärke. Det vore väl helt fantastiskt skönt om något händer så du måste bromsa, sen sitter man där med whip lash-skador.

På vilket sätt löser man det genom att jävlas?

Varför begränsar du dig till att tala om ev. händelser på enfilig väg? Kör du på flerfilig får du för fan flytta på dig om någon kommer bakom och sniffar, förutsatt att du inte ligger i snigelfilen.

Snobbe
2010-09-30, 21:08
Stör mig som fan på folk vid tunnelbanan/pendeln. När det är HELT fullt på pendeln tex och den stannar och då om jag står precis vid dörren går jag självklart ut så dom i mitten osv kommer fram lättare så dom kommer ut. Men flera ggr så går jag ut o resten står stilla där inne så alla som ska ut får typ trycka sig igenom hela klungan av folk tills dom kommer ut.... Hatar också människor som har sett att man gått av för att lämna plats åt folk och sen försöker gå före en in i pendeln igen för att få en bra plats typ....

anton2000
2010-09-30, 21:35
Om någon går jättelångsamt i en trappa eller en trottoar där man inte kan gå om (exkl pensionärer) brukar jag gå bakom och gå i slowmotion. I samma takt som den som går framför såklart men det kan ta några sekunder innan jag sätter ner foten för nästa steg...

sunkan
2010-09-30, 21:48
Text
Ja det stämmer säkert men nu i Uppsalafallet så kör jag bara bil så jag kan ju inte se saken från "andra" sidan. Sen bryr jag mig inte lika mycket om bilisterna som gör tokiga saker när bara bilar är inblandade än cyklister när det är bilar inblandade.

T.ex. Om jag kör över en cyklist på ett gångställe i 50km/h= cyklist troligen död,
Jag krockar med en bil i 50km/h= arg sunkan/arg bilist i andra bilen och lite pappersskrivning.

Därför blir jag så arg på cyklister för jag skulle bli så förtvivlad om något hände.

Ganymedes
2010-09-30, 22:14
Gött Ganymendez! Never lose faith on humanity!

Är det Van Damme VS Arnold i din avatar-bild förresten? :D

- It's what ever your imagination wants it to be!
- Oh yeah? But what is it really?
- Thats not for you to know! :devil:

Kryss
2010-09-30, 22:38
I tokyo hade de mycket bra lösning på problemet vid tunnelbanedörrarna, pilar visade att inkommande går från sidorna och utgående går via mitten. Det blir således som ett stort tryck och de som skall av nästan flyger ut. Klart å betart.

Kwon
2010-09-30, 22:50
I tokyo hade de mycket bra lösning på problemet vid tunnelbanedörrarna, pilar visade att inkommande går från sidorna och utgående går via mitten. Det blir således som ett stort tryck och de som skall av nästan flyger ut. Klart å betart.

Byggare/Koloiter skiter ju i pilarna och kör sitt eget race.

Blir ju problematiskt ändå.

burtan
2010-10-03, 13:58
På vilket sätt löser man det genom att jävlas?

Varför begränsar du dig till att tala om ev. händelser på enfilig väg? Kör du på flerfilig får du för fan flytta på dig om någon kommer bakom och sniffar, förutsatt att du inte ligger i snigelfilen.

Jag anser att: På en 2-filig väg är högra körfältet till för folk som kör den tillåtna hastigheten eller långsammare och det till vänster är till för folk som kör den tillåtna hastigheten.
För det är väl inte fri hastighet i det vänstra körfältet?

burtan
2010-10-03, 14:10
Jag utgår från att folk lever efter ordspråket "Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"
Därför behandlar jag andra så som dom behandlar mig.

Kaew
2010-10-03, 14:12
Jag anser att: På en 2-filig väg är högra körfältet till för folk som kör den tillåtna hastigheten eller långsammare och det till vänster är till för folk som kör den tillåtna hastigheten.
För det är väl inte fri hastighet i det vänstra körfältet?

Så om nån kör snabbare än dig i vänstra filen så flyttar du dig inte ? Stött på svin som dig många gånger. Men enkelt löst jag prejer er in i högra filen funkar alltid :)

Kryss
2010-10-03, 14:44
Jag anser att: På en 2-filig väg är högra körfältet till för folk som kör den tillåtna hastigheten eller långsammare och det till vänster är till för folk som kör den tillåtna hastigheten.
För det är väl inte fri hastighet i det vänstra körfältet?

På 70-vägar och under är körfälten likställda.

burtan
2010-10-03, 17:52
Så om nån kör snabbare än dig i vänstra filen så flyttar du dig inte ? Stött på svin som dig många gånger. Men enkelt löst jag prejer er in i högra filen funkar alltid :)

Det sa jag inte.
Du är alltså trött på svin som inte bryter mot lagen som du gör?
Hur fan kan en lagbrytare vara sur på en som inte bryter mot lagen.
Jag hatar när idioter tror sig ha rätten att utsätta andra för större fara än nödvändigt.

Vänstra körfältet är till för att kunna köra om bilar som kör långsammare än den tillåtna hastigheten, när omkörningen är gjord bör man lägga sig i det högra körfältet om det skulle komma nån idiot som inte kan läsa hastighetsanvisningarna.

Onigiri
2010-10-03, 18:19
Den här tråden hade varit guld om Mourten varit aktiv och skrivit hur han hanterar liknande situationer.

Tricce
2010-10-03, 18:33
Vänstra körfältet är till för att kunna köra om bilar som kör långsammare, när omkörningen är gjord bör man lägga sig i det högra körfältet

Det räcker så tycker jag :)

nmanradnävna
2010-10-03, 18:49
Om en cyklist körde ut rakt framför mig på ett övergångsställe så skulle jag följa efter honom till gymmet och sedan dela ut en rejäl spark mot klockspelen när han kör tunga böj.

C.E.J.
2010-10-03, 23:30
Den här tråden hade varit guld om Mourten varit aktiv och skrivit hur han hanterar liknande situationer.

Om nån kollar på honom för länge blir det konfrontation. Nuff said.

Dan S
2010-10-04, 00:24
brukar ta på mig bandana och springa in i folk på stan

C.E.J.
2010-10-04, 00:36
brukar ta på mig bandana och springa in i folk på stan

Jo ibland tröttnar man förstås

http://2.bp.blogspot.com/_RvpVKx8hQpQ/SQkNEhWAxeI/AAAAAAAAAxg/mZNqUN4bQ38/s400/taxigun.jpg

Gabriel Forslund
2010-10-04, 02:25
Brukade gå tre i bredd på en ganska smal trottoar med en cykelväg med heldragen linje precis nedanför. Mötande motortrafik har enkelriktat.
Blev alltid så att 2 gick på trottoaren och en gick på cykelvägen ute i gatan. Det var likadant varje gång det kom en cyklist på cykelvägen. Han/hon, vem det än var kunde hon aldrig någonsin tänka sig att komma utanför denna heldragna linje med minsta millimeter. Även om det inte fanns en mötande bil så långt ögat kan nå. Såg även i ögonen hur irriterade cyklisterna blev.
Är det så jävla svårt att svänga ut med cykeln 20cm?
När jag själv cyklar bryr jag mig inte ett piss. Så länge det finns gott om utrymme att ta sig förbi finner jag ingen anledning till att klaga eller bli irriterad.
Tycker det är så fruktansvärt löjligt hur svenskt det är att varje enskild person måste hålla på sin egen rätt till 100 procent, ungefär som trådskaparen.

Grahn
2010-10-05, 08:21
Lite dilemma, håller man på sin rätt och småhämnas så drabbar det säkerligen någon som är oskyldig då man letade efter oförätter att hugga på. Men om ingen någonsin säger åt folk så hurfan ska de lära sig hyffs då?

Sen gör de flesta troligtvis inte saker för att jävlas men vi blir allt mer självupptagna och tänker inte på att vårt privata universum fyllt till brädden av våra egna problem, våra mp3spelare och mobiltelefoner och andra manicker som kräver vår totala uppmärksamhet, ibland korsar andra universum där vi märkligt nog inte har en lika central roll.

Förvånande dock att vissa är så inne i sin egen värld att de risker att skada sig, väjer man inte själv så upptäcker inte vissa personer en innan de krockat. Det känns som att självbevarelsedriften borde gripa in och se till så att man inte går rätt in i människor som ibland tom är en halvmeter högre och dubbelt så tung som en själv.......

joriice
2010-10-05, 08:34
KÄnner igen allt.

Ett exempel bara häromdagen, jag skulle av spårvagnen, och folk stod mitt i vägen av den så det var lite svårt att komma fram, och när sedan en tät klunga av människor skulle på innan vi hunnit av så var jag tvungen att bokstavligt trycka undan de påkommande.

Igår skulle jag hem från jobbet, och inne i en galleria så kommer en kvinna gåendes, jag går mot väggen/fönstrena när hon kommer, och det gör även hon. Men jag tänker "jag skall förbi, hur svårt kan det vara för henne att ge sig?" Vi möttes, och båda tryckte sig mot väggen, tills vi stod helt stilla i typ två sekunder, då jag bara pekade med min högra tumme "stick åt höger din kärring" typ. Och hon gav ifrån sig ett "mäh ah".
Fattar folk inte att de inte borde akta sig för farliga killar elle? :/ :D

Scratch89
2010-10-05, 09:04
KÄnner igen allt.

Ett exempel bara häromdagen, jag skulle av spårvagnen, och folk stod mitt i vägen av den så det var lite svårt att komma fram, och när sedan en tät klunga av människor skulle på innan vi hunnit av så var jag tvungen att bokstavligt trycka undan de påkommande.

Igår skulle jag hem från jobbet, och inne i en galleria så kommer en kvinna gåendes, jag går mot väggen/fönstrena när hon kommer, och det gör även hon. Men jag tänker "jag skall förbi, hur svårt kan det vara för henne att ge sig?" Vi möttes, och båda tryckte sig mot väggen, tills vi stod helt stilla i typ två sekunder, då jag bara pekade med min högra tumme "stick åt höger din kärring" typ. Och hon gav ifrån sig ett "mäh ah".
Fattar folk inte att de inte borde akta sig för farliga killar elle? :/ :D

Du är inte tillräckligt grov.

joriice
2010-10-05, 09:12
Du är inte tillräckligt grov.

Jag hade dunjacka. Och kängor. ;S

Trähäst
2010-10-05, 09:59
Det där med att man möter någon på kollisionskurs och personen inte gör minsta antydan på att väja, det stör jag mig något enormt på.

Upplever mest att det är tjejer som inte gör det, och då kan man ju fan inte annat en vika sig, visst har vart envis och axelkrockat någon gång, men det känns lite fel då det oftast blir rejäla smällar och dom flyger iväg som vantar.

Någon annan som märkt av detta?, tjejer kanske tror dom är mer respektingivande en diverse mansfolk?

Stabildagsform
2010-10-05, 11:14
Jag cyklar extra när människor som går på cykelbanan, så nära att dom förhoppningsvis hoppar till när jag viner förbi.

Haha känner igen mig så väl där. Dock kan det bli lite läskigt ifall de som går vinglar till. Körde extremt nära en fru med banrvagn en gång som blokerade nästan hela cykelbanan, hon skrek och viftade efter mig. Hade god lust att stanna och ställa till med en scen, fast hade bråttom så det fick utebli! Annars är det på detta sätt de ska tas :thumbup:

Stabildagsform
2010-10-05, 11:20
Kom dock på ett vardagsproblem som skedde senast igår. Det gäller vilken sida man ska gå respektive cykla på om det inte finns någon utmärkt cykelbana på vägen. Det går ju inte gå på vänster sida samtidigt som man cyklar på höger eftersom man krockar. Jag brukar alltid anse att det är högertrafik då oavsett om man går eller cyklar, men alla tycks tycka olika hela tiden, främst kärringar på cykel. Kom 3 på rad igår, först gick jag på höger sida och fick väja för en som körde motsatt riktining på vänster, sedan fick jag väja igen när jag gick på vänster. Slutligen så mötte jag en som körde sick-sack så jag fick gå sick-sack, det slutade med att hon fick tvärbromsa och jag ställde mig med armarna utåt och frågade hur hon ville ha det. Hon svarade inte utan fortsatte bara att åka.

Bushi^
2010-10-05, 11:24
Brukade gå tre i bredd på en ganska smal trottoar med en cykelväg med heldragen linje precis nedanför. Mötande motortrafik har enkelriktat.
Blev alltid så att 2 gick på trottoaren och en gick på cykelvägen ute i gatan. Det var likadant varje gång det kom en cyklist på cykelvägen. Han/hon, vem det än var kunde hon aldrig någonsin tänka sig att komma utanför denna heldragna linje med minsta millimeter. Även om det inte fanns en mötande bil så långt ögat kan nå. Såg även i ögonen hur irriterade cyklisterna blev.
Är det så jävla svårt att svänga ut med cykeln 20cm?
När jag själv cyklar bryr jag mig inte ett piss. Så länge det finns gott om utrymme att ta sig förbi finner jag ingen anledning till att klaga eller bli irriterad.
Tycker det är så fruktansvärt löjligt hur svenskt det är att varje enskild person måste hålla på sin egen rätt till 100 procent, ungefär som trådskaparen.

Det rätta skulle vara om cyklisten cykla på killen som gick på cykelvägen. Hur svårt ska det vara för den av er som går på cykelvägen att gå upp på trottoaren och gå bakom de andra två gubbarna. Eller ni kanske måste gå jämte varandra för att håll hand?

Grahn
2010-10-05, 11:35
Ska gångare enligt samma tanksätt sparka omkull varenda cyklist som bryter mot trafikregler?

Personligen tycker jag nog cyklister har en relativt, liberal, syn på trafikregler i jämförelse med både gångare och bilister.

MasterChief
2010-10-05, 11:49
Det där med att sopa utanför sin egna port är inte speciellt vanligt innan man blir sur på andra (inte riktat mot någon i tråden).

Ett exempel jag såg igår var en motorcyklist som hytte näven åt bilisten framför eftersom han blinkade sent när han skulle svänga höger varpå motorcyklisten var tvungen att bromsa rätt hårt. Att han låg alldeles för nära var tydligen inte hans fel. Sedan när bilisten svängt höger så gasade motorcyklisten iväg i en jäkla fart på 30-vägen.

Bushi^
2010-10-05, 13:27
Ska gångare enligt samma tanksätt sparka omkull varenda cyklist som bryter mot trafikregler?

Personligen tycker jag nog cyklister har en relativt, liberal, syn på trafikregler i jämförelse med både gångare och bilister.

suck, att man alltid ska göra en extrem jämförelse... När jag skrev som jag gjorde syfta jag på Gabriels fall då han tycke att cyklisten skulle flytta sig från CYKELbanan bara för att de skulle kunna gå 3st på rad. Tycker du själv att det låter vettigt? Antar att cykelbanan finns där för en anledning och det är för att cyklisterna ska kunna cykla där. Inte för att ett gäng grabbar ska kunna gå hand i hand om de är fler än 2.

Grahn
2010-10-05, 13:33
suck, att man alltid ska göra en extrem jämförelse... När jag skrev som jag gjorde syfta jag på Gabriels fall då han tycke att cyklisten skulle flytta sig från CYKELbanan bara för att de skulle kunna gå 3st på rad. Tycker du själv att det låter vettigt? Antar att cykelbanan finns där för en anledning och det är för att cyklisterna ska kunna cykla där. Inte för att ett gäng grabbar ska kunna gå hand i hand om de är fler än 2.

Jämförelsen är ingalunda extrem då cyklister frekvent genar över eller helt sonika använder sig av gångares utrymmen när det passar.

Men javisst jag stör mig med på att folk blockerar.

Bushi^
2010-10-05, 13:44
Jämförelsen är ingalunda extrem då cyklister frekvent genar över eller helt sonika använder sig av gångares utrymmen när det passar.

Men javisst jag stör mig med på att folk blockerar.

Vi tänker nog på samma sätt bara att det jag skriver är enbart kopplat till Gabriels fall och inte generellt som det du skriver är.

Nog med OT

Kek
2010-10-05, 15:59
Jag hade dunjacka. Och kängor. ;S

som sagt; du är inte tillräckligt grov obviously :S

Ganymedes
2010-10-05, 18:58
som sagt; du är inte tillräckligt grov obviously :S

+1. En räka i en stor påse är fortfarande en räka. :D

Oxe
2010-10-05, 19:02
Seriöst skall man hämnas på folk så skall man väl åtminstånde göra det ordentligt...

finns ju 3 grund regler,

*Hämnd serveras bäst kall
*Ge alltid igen 10 faldigt
*Klarar du inte gå hela vägen ge fan i det

JB12K
2010-10-12, 18:07
Exempel 3:
Jag öppnar en dörr för att gå ut ur en affär. Precis utanför står en kvinna och vill in i affären, så hon stövlar bara rakt på som om jag öppnat dörren för henne. Folk sätter detta i system verkar det som.
Resultat: Jag gick rakt på henne och hon blängde, varpå jag frågade om hon inte förstod att jag öppnade dörren för att kunna stiga ut och inte för att hon skulle få komma in. Hade hon varit som vanligt folk, hade jag helt enkelt fått stiga ut först och sedan hade jag hållt upp dörren åt henne av artighetsskäl.



Åt vilket håll öppnades dörren? Ska man i samma riktning som dörren så har man företräde. Oavsett vem som öppnade den.

ceejay
2010-10-12, 19:50
Åt vilket håll öppnades dörren? Ska man i samma riktning som dörren så har man företräde. Oavsett vem som öppnade den.

Din hemmagjorda regel?

ceejay
2010-10-12, 19:52
Op_spyhOTq8&feature=player_embedded

Apos78
2010-10-12, 20:05
Kom dock på ett vardagsproblem som skedde senast igår. Det gäller vilken sida man ska gå respektive cykla på om det inte finns någon utmärkt cykelbana på vägen. Det går ju inte gå på vänster sida samtidigt som man cyklar på höger eftersom man krockar. Jag brukar alltid anse att det är högertrafik då oavsett om man går eller cyklar, men alla tycks tycka olika hela tiden, främst kärringar på cykel. Kom 3 på rad igår, först gick jag på höger sida och fick väja för en som körde motsatt riktining på vänster, sedan fick jag väja igen när jag gick på vänster. Slutligen så mötte jag en som körde sick-sack så jag fick gå sick-sack, det slutade med att hon fick tvärbromsa och jag ställde mig med armarna utåt och frågade hur hon ville ha det. Hon svarade inte utan fortsatte bara att åka.

På enbart trottoar går du till höger. På trottoar med cykelbana går du till vänster och cyklar till höger. Där får det bli en överenskommelse om vem som flyttar på sig, vilket ofta blir cykeln som tar en gir förbi. Att gå mot cyklisterna är väl för att se när de kommer och slippa bli överraskad bakifrån.

Rätta mig gärna.

Cilia
2010-10-12, 20:11
Jämförelsen är ingalunda extrem då cyklister frekvent genar över eller helt sonika använder sig av gångares utrymmen när det passar.

Men javisst jag stör mig med på att folk blockerar.
Å andra sidan som cyklist har man hela tiden folk som går i cykelbanorna. Jag menar att det är själva klimatet och inte olika trafikanter som skapar irritation. Alla använder allas utrymme utan hämningar. Men på något sätt är det legitimt att klaga på cyklister då är det för att dom är cyklister men när bilar kör i cykelbanan då är det bara en galen människa. När folk går med barnvagnar i cykelbanan så är det just det specifika fallet och inte barnvagnsförare i allmänhet.

Apos78
2010-10-12, 20:16
Det där med att sopa utanför sin egna port är inte speciellt vanligt innan man blir sur på andra (inte riktat mot någon i tråden).

Ett exempel jag såg igår var en motorcyklist som hytte näven åt bilisten framför eftersom han blinkade sent när han skulle svänga höger varpå motorcyklisten var tvungen att bromsa rätt hårt. Att han låg alldeles för nära var tydligen inte hans fel. Sedan när bilisten svängt höger så gasade motorcyklisten iväg i en jäkla fart på 30-vägen.

En kille här hade parkerat på stadens torg, där det är förbud mot parkering. Polisen kommer förbi och ber honom flytta bilen (ej böter direkt, vilket kan ses som rätt schysst då han inte ens satt i bilen). Han blir skitsur, sätter sig i bilen och drar iväg med en jävla fart - i gångfartsområde där det råder 7 km/h. Polisen efter och böter. Kloka tankegångar där *screwy*.

Cilia
2010-10-12, 20:17
Jag kom cyklande ner för cykelbanan som är dubbelriktad och separat medan körbanan för bil är enkelriktad. Stannade vid rödljuset (ja Grahn finns cyklister som är lagliga). Väntade på grönt. När det blev grönt började jag cykla för att mötas av en taxibil som kom i mötande fil och skulle svänga vänster dvs korsa min körväg. Han höll på att köra på mig. Jag stannade och hytte med näven samtidigt som jag skrek. Då vevade han ner rutan och sa att jag minsann inte skulle köra mot enkelriktat. Jag pekade på rödljuset (grönt) och visade att jag som cyklist kunde köra i båda riktningarna. Han sa då förlåt och jag kunde cykla vidare.

Det där var hans sätt att hämnas på alla jävla cyklister. Tyvärr hade han fel. Men jag har undrat hur han tänkte. Den där jävla cyklisten kan jag köra över för den har fel men när jag hade rätt så kunde han låta bli? Så jobbigt det blivit om han kört över mig och han hade fel. Undra vad hans försvar hade varit då? Jag tänkte att hon körde mot enkelriktat och ville ge henne en näsknäpp?

JB12K
2010-10-12, 20:24
Din hemmagjorda regel?

Sunt förnuft kallas det.

Öppnar man dörren mot sig bildas en lucka för den som kommer från andra hållet att smita förbi. Om du öppnar dörren inåt och sen ska tränga dig ut kan du inte hålla dörren heller. Otrevligt.

ceejay
2010-10-12, 20:24
Sunt förnuft kallas det.

nä, jag håller inte med :)

JB12K
2010-10-12, 20:36
nä, jag håller inte med :)


Ingen regel kanske men det flyter helt enkelt bättre om man gör så, så det är underförstått. Som när man möts i en spiraltrappa. Då går den som ska upp på insidan/brantaste delen. De flesta fattar sådana här saker automatiskt, men inte TS. Han ska göra tvärtom, och sen whina om det på internet.