handdator

Visa fullständig version : Luktar koskit gott?


Eddie Vedder
2010-09-30, 09:42
Associationerna som sagt. Som med osten i mitt exempel som på en mikrosekund gick från stank till delikatess.

Nu jämför jag inte ens egna skitlukt med doften av delikatesser men du kanske hajar?:D Poängen är väl den att ens primitiva hjärna lättare tolkar ens egna dofter som något ej hotande. Men skitstanken från någon annan kanske stenåldershjärnan vill varna lite för.

Koskit är ju ett annat exempel. Jag och många med mig tycker det luktar underbart. Det associeras med sommar och vackra dagar ute på vischan. Men skulle jag få ett kg koskit lassat här bredvid mig i skrivandets stund vore nog lukten mindre trevlig.

Den här tråden har potential! :hbang:

Förtjänar en egen tråd.:D

Med utgångspunkt från ovanstående inlägg från mangs tråd om dofter i allmänhet startar jag en poll enbart fokuserad på koskit. Är det en doft du ogillar eller ej?

Grundförutsättningen är att doften i fråga möter dig i dess naturliga kontext, alltså från en bondgård t.ex.

bertbert
2010-09-30, 09:53
Nej, trots att jag har varit på en mjölkgård många gånger och dessutom vistats i närheten av gödselhögen (hu) så funkar inte koskitsdoft för mig. :) Associationen till sommar/sol fungerar inte för mig, utan jag associerar det bara till just kodynga...

Nitrometan
2010-09-30, 09:55
Bert har rätt. Igen.

Kodynga luktar kodynga.

Det kanligga på öar där de släpper ut kor på sommaren, det kan ligga på en gödselstack - det hjälper inte, det luktar illa.

Dreas
2010-09-30, 09:58
Röstade nej, men måste få definiera lite: Det finns dofter som är i en gråzon, koskit är en av dessa. Doften för mig är förknippad med sommar, djuret kon i sig och det är ingen äcklig doft. Jag vet inte vad jag ska kalla det men trivsamt kanske är rätt ord.

Ganymedes
2010-09-30, 10:12
Jag kan få lite av den doftkänslan från vissa viner. Då är det positivt. Det luktar så klart inte komocka rakt av, men tankarna far åt det hållet. Har själv spenderat många somrar på landet och måste krångla till frågeställningen lite. Det finns olika sorters skitlukt från kor. :)

Morrris
2010-09-30, 10:14
Inget jag drar in extra, men inte direkt något som bekommer mig heller.

Lellan
2010-09-30, 10:28
Jag kan få lite av den doftkänslan från vissa viner. Då är det positivt. Det luktar så klart inte komocka rakt av, men tankarna far åt det hållet. Har själv spenderat många somrar på landet och måste krångla till frågeställningen lite. Det finns olika sorters skitlukt från kor. :)


Precis! Den som sveper in över stan ibland, som luktar som koskit, är inte god. Men går man vid en kohage så luktar det ju apgott!

Är väl gammal skit då, som man gödslar med, som inte luktar mumma. Men färsk bajs är najs! (kossornas dårå)

LadyG
2010-09-30, 10:32
Jag tror en del tänker på den där lukten från maskinerna när de strör ut gammal, sur kodynga över åkrarna. Inte najs.

Färsk kodynga i hage från liveko, najs.

vicarious
2010-09-30, 10:51
Precis som LadyG skriver finns det olika sorter av kodynga. Du skulle behövt vara lite mer specifik :D

Det som sprids är oftast flytgödsel, alltså gödsel blandat med urin.

Jag svarade ja, eftersom det för mig är en association till mina hemtrakter. Är uppvuxen på en bondgård på landet.



Färsk kodynga i hage från liveko, najs.

Har du luktat på verkligen färsk kodynga? Färsk som att stå bakom när det händer? Det luktar faktiskt inte särskilt najs.

Ganymedes
2010-09-30, 10:51
Precis! Den som sveper in över stan ibland, som luktar som koskit, är inte god. Men går man vid en kohage så luktar det ju apgott!

Är väl gammal skit då, som man gödslar med, som inte luktar mumma. Men färsk bajs är najs! (kossornas dårå)

Yay! A fellow poop connoisseur! :hbang: :D

mangs
2010-09-30, 12:46
Det luktar skit enligt min mening, dock betydligt mindre illa än grispiss, hundskit et al.

Eddie Vedder
2010-09-30, 12:48
Jag tror en del tänker på den där lukten från maskinerna när de strör ut gammal, sur kodynga över åkrarna. Inte najs.

Färsk kodynga i hage från liveko, najs.

Precis som LadyG skriver finns det olika sorter av kodynga. Du skulle behövt vara lite mer specifik :D

Det här var lite av grundförutsättningen. Man passerar en kohage under sommaren och känner koskitens doft. Tycker man det luktar gott eller ej är frågan? Jag säger JA.:)

pragmatist
2010-09-30, 13:06
Mycket skitsnack i den här tråden.

Eddie Vedder
2010-09-30, 13:25
Mycket skitsnack i den här tråden.

Ja massor av bullshit.

hidden
2010-09-30, 14:20
Nee, tycker det luktar skit.

Det är särskilt jobbigt då löpspåret ligger bredvid en kohage...

Vilson
2010-09-30, 14:38
Om det är en mild doft av koskit på landet och lukten är blandad med frisk luft etc så är det trevligt för man associerar det med friluftsliv och natur, men att stå i en ladugård med 100 kor som gör sitt varannan timme luktar förjävligt.

tjabon
2010-09-30, 15:56
Klart det gör.
Bor man på landet, finns det sånt som luktar bra mycket värre.
Grisdynga t.ex.