handdator

Visa fullständig version : Frågor om olika kolhydrater.


Nynorsken
2010-09-30, 07:49
Är precis i starten av min kostomläggning. 6 månaders ordentlig fokus på allt jag stoppar i mig, målet är en bra viktminskning och kunskap som kan få mig att äta sundare i framtiden.

Äter nästan aldrig vitt ris eller vanlig pasta längre utan går mera på fullkorn. Men det finns en hel del produkter jag aldrig har ätit och massvis att lära sig.

Nr 1.

Bulgur och couscous.

Bulgur är mer nyttigt än couscous eftersom det är en större del av kornet, innehåller mer fiber osv, mao är bulgur bättre än couscous. Right?
Hur ställer sig Quinoa i den här striden?

Nr 1,1.

Råris bättre än fullkorns ris som är bättre än vanligt raffinerat ris.

Nr 1,2.

Vad är det här Matvete, Matkorn och Kamutvete? Vad är nyttigast, alltså mest långsamma kolhydrater,fiber, protein, vitaminer och minst socker, fett och kalorier? Används alla till samma saker? Alltså för att kunna byta ut ris, pasta och potatis? Eller är det något utav det här som är felplacerad?
Bovete verkar vara jobbigt att laga till så det tog jag inte ens med, Kamutvetet tar också lång tid men verkar enklare.
Om jag bara skall välja 1 av dess, vilken, varför?

Nr 1,3.

Har läst en del om "fejkad fullkornspasta". Vad är det och hur vet jag vad som är äkta vara?

Nr 2,1.

Hade tänkt käka gröt på morgonen, vad skall jag välja att göra gröten på? Vanligt havre eller finns det något "bättre". Skulle en Korngröt vara något att ha? Eller kan någon rekommendera något ännu bättre?

Nr 2,2.

Vad kan/skall jag blanda i mer? Vill få den nyttigare och att jag är mätt längre. Kli? Frön? Är notallergiker så det går bort.

Nr 2,3.

Hade tänkt att ha hallon (för fiberinnehåller samt antioxidanter) och blåbär (antioxidanter). Har inte spanat på acaibär men vet inte pris (frysta) samt var jag kan hitta dem, i gbg. Får de andra bären gratis så det är ju ganska stor prisskillnad för en sparsam man som mig...
Äpple kanel lär väll också slinka med några gånger, även om det inte är lika nyttigt.

Nr 3,1.

Bakar ibland mitt eget bröd. Något som jag gärna skulle göra lite oftare.
Vad för mjöl skall jag använda? Råg känns ju som det självklart nyttigaste, om man kollar på kolhydrater och fibrer, men det finns ju en hel uppsjö som jag inte har en aning om.
Durum-, Havre-, Bovete-, Dinkel-, Graham- och då Rågmjöl. Vill gärna ha något som blir riktigt grovt och gott. Men inte något i stil med danskarnas smörrebröd. Det ogillas starkt.
Har något ett bra recept eller något som kan hjälpa på traven så hade det varit GULD!

Nr 3,2.

Hade tänkt att använda kvarg (light?) och vatten som de flytande ingredienserna. Mjölk om det inte funkar utan. Funkar?

Nr 3,3.

Tips på vad jag kan ha på toppen av brödet för att föbättra det? Som ovan, kli, frön?

Nr 3,4.

Hur är det med knäckebröd egentligen? Är det nyttigt och bra? Vad skall jag välja?

Blev en hel del frågor märker jag, men jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

mikaelj
2010-09-30, 08:54
Acaibär? Köp blåbär istället. Antioxidanter schmoxidanter, klart överskattat.

Överlag är det sak samma vilket av det du väljer i dina frågor. Stärkelse som stärkelse i ditt fall.

King Grub
2010-09-30, 09:10
Svaren på dina frågor är antingen "spelar ingen roll" eller "vilket du vill" på samtliga.

Ät en hyfsat varierad blandkost så spelar inget av ovanstående roll. Inget av valen påverkar din hälsa eller dina träningresultat på så avgörande sätt att man överhuvudtaget kan sätta fingret på det som en utstickande detalj.

Eddie Vedder
2010-09-30, 09:14
Det enda jag direkt tycker känns extremt onödigt är att tillsätta extra kli och typ linfrön om du nu redan äter så mycket fullkorn. Fiberberikade havregryn är exempelvis fullständigt onödigt.

I övrigt kan jag inte säga mer, jag själv äter bara havregryn av det där och försöker undvika spannmål i övrigt för närvarande (om jag inte är bortbjuden förstås). Ibland blir det ris på restaurang och då är det alltid vitt.

martikainen
2010-09-30, 10:14
Akta dig för att äta för mycket fullkorn, min mage mår INTE bra om jag byter ut alla vanliga produkter mot fullkorns alternativ, riktigt bukras då! :)