handdator

Visa fullständig version : Beginner, Över/ Underkropp eller 5-Dagar Split?


Gangizta
2010-09-29, 21:50
Tjenixen!
Well, rubriken gäller. Om man är beginner, vilket tränings system verkar vara bäst för just nybörjaren? :)

Gädda
2010-09-29, 21:58
Över/underkropp skulle jag säga eftersom det är enklare och gör det inte nödvändigt att lära sig lika många övningar.

Tycker dock det är ganska konstiga alternativ då det är ganska stor skillnad på tvåsplitt och femsplitt. Hur ofta hade du tänkt att träna? För en nybörjare skulle jag rekommendera helkropp eller tvåsplitt. Kolla den klistrade tråden om schemafrågor för nybörjare, där har du de bästa förslagen på träningsprogram för nybörjare.

HulkH
2010-09-29, 22:00
Underkropp/överkropp, skule jag också säga.

Gangizta
2010-09-29, 22:07
Jag hade tänkt träna 5 dagar i veckan, altså 5- dagar split. Sen tänkte jag också på att jag vill fokusera på 1 eller 2 muskel-grupp per dag så jag tänkte det passade, vad tycker ni?

Gädda
2010-09-29, 22:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Läs här först.

Det är klart att du kan köra femsplitt. Du ska alltså träna fem dagar i veckan? Som sagt, jag skulle i vilket fall som helst inte rekommendera någon att börja med det.

Vanish
2010-09-30, 05:19
Känns lite bortkastat att gå till gymmet 5 gånger för att bara köra igenom kroppen 1 gång på en vecka. Håller med om att hel alt. halv-kropp känns som ett bra alternativ!

Pjotor
2010-09-30, 07:13
Om du är nybörjare så är 5 träningsdagar i veckan en dålig idé, åtminstone om du tränar någorlunda intensivt alla dagar. Träna en och vila en eller ibland två, föreslår jag.

Träna z-bumbis helkroppspass eller tvådagarspass till att börja med.

Gangizta
2010-09-30, 08:41
Gädda : Jag har läst igenom din link.

Känns lite bortkastat att gå till gymmet 5 gånger för att bara köra igenom kroppen 1 gång på en vecka. Håller med om att hel alt. halv-kropp känns som ett bra alternativ

Det är INTE bortkastad tid. Man fokuserar på 1 eller 2 kroppsdelar och sen kan man köra fler set och övningar.
Och jag tänkte tillägga att jag har en erfarenhet av 2 månader. Beginner men ändå, säger bara. :)

Gangizta
2010-09-30, 10:12
Så efter den extra informationen, tycker ni fortfarande att jag ska använda Över/ Under kropp, eller ska jag använda 5- dagar split?

Pjotor
2010-09-30, 10:42
Så efter den extra informationen, tycker ni fortfarande att jag ska använda Över/ Under kropp, eller ska jag använda 5- dagar split?

Någon slags 2-splitt. Om det sedan är z-bumbis tvådagarsprogram, överkropp/underkropp eller något annat spelar mindre roll.

Personligen gillar jag inte överkropp/underkropp eftersom det finns många fler övningar för överkroppen, men andra tycker annorlunda. Prova i några veckor och känn efter.

Vanish
2010-09-30, 11:57
Gädda : Jag har läst igenom din link.



Det är INTE bortkastad tid. Man fokuserar på 1 eller 2 kroppsdelar och sen kan man köra fler set och övningar.
Och jag tänkte tillägga att jag har en erfarenhet av 2 månader. Beginner men ändå, säger bara. :)

Så då ska du köra 5 övningar biceps en dag...? Nej visst allt är relativt, men att gå på gymmet 5 gånger i veckan och inte ens köra igenom kroppen mer än 1 gång känns bortkastat.

Finns säkert någon här som sitter på studien som visar att 2 gånger är bättre än 1 gång. Och att 3 är bättre än 2 fast då börjar det bli knixigt med återhämtning osv.

2 månader påverkar inte så jättemycket. Är det någon anledning till att du inte vill ta åt dig det alla skrivit i tråden? Ytterst få (om ens någon) kommer hålla med om att det är det bästa att köra 5-splitt. Särskilt som nybörjare

jontet
2010-09-30, 12:00
Det är INTE bortkastad tid. Man fokuserar på 1 eller 2 kroppsdelar och sen kan man köra fler set och övningar.
Och jag tänkte tillägga att jag har en erfarenhet av 2 månader. Beginner men ändå, säger bara. :)

ur ett resultatperspektiv är det klart bortkastad tid för den överväldigande majoriteten att gå till gymmet och träna en muskelgrupp. Står det mellan halvkroppspass och 5-split vinner halvkroppspassen med hästlängder.

don ramon
2010-09-30, 12:30
Att köra Bumbis 2-split och se till att öka kontinuerligt i övningarna är ett väldigt bra tips att få.

Gangizta
2010-09-30, 12:37
Har nu 3 frågor som snurrar i huvudet.
1. Finns det studier på att träna samma muskel 2ggr i veckan bättre än 1 ? Länk om möjligt, jätte intresserad.
2. När är min kropp redo att byta från Under/ Över - Kropp till 5- dagar split? Om jag kör halvkropp, hur evolverar jag mig? ( Från Beginner till Intermediate och Intermediet till Pro?)
3. Om jag följer halvkropp, får jag snabbare resultat än om jag följde 5- split?

Grotesk
2010-09-30, 14:54
Kör på en 2-split, nöt teknik, form m.m. och träna utan att vara viktkåt. Du kommer öka bra i början precis som alla andra.

Skulle du sedan känna att du vill splitta mera framöver, alltså inte bara en vecka senare, så skulle jag gå på 3- eller 4-split. Personligen så kör jag 5-split nu, men då har jag tränat i några år också (jag började med en låg-split.)

Vill du fortsätta och träna många år så tycker jag helt klart att du ska tänka efter och jobba dig uppåt inom rimlig takt. Många som går på för hårt antingen tröttnar fort eller skadar sig (grundat på de erfarenheter jag själv har iom. tränande kompisar osv.)

Gangizta
2010-09-30, 17:03
Tack för alla svar, men kan någon vara snäll och svara på minga 3 frågor?
1. Finns det studier på att träna samma muskel 2ggr i veckan bättre än 1 ? Länk om möjligt, jätte intresserad.
2. När är min kropp redo att byta från Under/ Över - Kropp till 5- dagar split? Om jag kör halvkropp, hur evolverar jag mig? ( Från Beginner till Intermediate och Intermediet till Pro?)
3. Om jag följer halvkropp, får jag snabbare resultat än om jag följde 5- split?

Probio
2012-12-07, 19:41
Om inte annat så är jag intresserad av att veta svaret på första frågan också :)

Fyllot
2012-12-07, 19:44
1. Ja
2. Det kan bara du själv svara på...progression och spegelbilden är avgörande.
3. 5-split innebär sämre frekvens än halvkropps. Dvs musklerna tränas oftare med halvkropp.