handdator

Visa fullständig version : styrketräning 3 dagar i veckan, nybörjare, schema?


greenfish
2010-09-29, 21:18
Tjena! Har läst igenom en rad olika nyttiga forumtrådar på kolozeum, tyckte speciellt mycket om deff tråden King Grub skrev.

Lite bakgrunds historia:

Har alltid avskyt att springa/löpa men startade för typ 2 år sedan med att jogga lätt och sedan började jag gladligen springa flera gånger i veckan. Mitt mål var då att gå ner cirka 10kg, vilket jag har gjort men det har tagit sin tid.

Bantning har jag aldrig sett som ett val, har alltid kört med vanlig svensk husmanskost och 3-4 löppningar varje vecka.

I dag ligger jag på cirka 72kg, men jag vill faktiskt gå ner ytterligare 2-3kg. Har hela tiden sagt att jag inte vill styrketräna förrän jag är riktigt smal. Men just nu är jag faktsikt väldigt sugen på att börja träna, speciellt när man läser om "deff" då folk går ner i vikt samtidigt som man bygger en styrka.

Har även noterat att jag har hållt 72kg i en månad nu utan någon form av viktminskning.

Tänkte köra styrketräning max 3ggr i veckan, har dock aldrig rört en hantel i hela mitt liv.



Funderar på att gå med i ett 24 timmars gym, finns dock ingen "instruktör" för nybörjare, är det lätt att lära sig själv eller måste jag gå med i gym som typ nautuliis eller excersie? En instruktör på ett av de "trendiga" gymmen ville erbjuda mig ett nybörjare paket för cirka 8000 kr, fy fan *whatever*


Man
1.75cm lång
72kg vikt

Brukar springa 3ggr i veckan 3x6km och i bland 1-2 mil varje helg.

Därför hoppas jag att någon med mer erfarenhet kunde bidra med lite tips samt ett schema som lämpar sig för nybörjare :)

Largoplz
2010-09-29, 22:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

greenfish
2010-10-01, 16:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Tack så mycket! Ska börja styrketräna för första gången nästa vecka :D

Nykropp
2010-10-02, 07:53
Lycka till! Det är lika lätt att fastna för styrketräning som löpning kan jag tänka mig. :)

Vanish
2010-10-02, 09:37
Lätt att vara klok i efterhand. Men hade du tränat styrketräning under dieten hade du troligtvis haft kvar mer muskelmassa. Varför denna inställning att du måste vara smal innan du börjar gymma?

Och banta som banta. Om du skapar underskottet av att äta mindre eller öka totala energiförbrukningen är inte det viktigaste.

För min del va det lättare att fasta i gymning! Visst är löpning kul, men det ger inte samma synliga resultat som gymning tycker jag.

greenfish
2010-10-04, 17:21
Lycka till! Det är lika lätt att fastna för styrketräning som löpning kan jag tänka mig. :)

Tackar, har precis läst din journal, är grymt impad, lycka till :thumbup:

Lätt att vara klok i efterhand. Men hade du tränat styrketräning under dieten hade du troligtvis haft kvar mer muskelmassa. Varför denna inställning att du måste vara smal innan du börjar gymma?

Och banta som banta. Om du skapar underskottet av att äta mindre eller öka totala energiförbrukningen är inte det viktigaste.

För min del va det lättare att fasta i gymning! Visst är löpning kul, men det ger inte samma synliga resultat som gymning tycker jag.

Jo det e sant, varför inställningen? Eftersom jag tränar min kropp själv så har jag alltid hållt en väldigt strikt disciplin, typ nya skor/kläder om jag klarar antal km per minut etc. I detta fallet unnar jag mig styrketräning då jag har lyckats ta mig ner till en vikt som jag tycker blir en bra bas för att bygga muskler.

Jag ska försöka köra styrketräning 3ggr i veckan kombinerat med 2 dagars löpning, allt på en vanlig svensk husmanskost. Ska se efter en månad om jag har gått ner eller jag måste börja mäta allting jag äter.

Har varit och tränat styrketräning i dag, tog ungefär 2 timmar då jag gick igenom rätt många verktyg etc, har ont som FAN i hela kroppen :D

Funderar på att lägga till magträning (balansboll) i 3 dagars schemat samt 20 min uppvärmning (band) och ytterligare 20 min till i slutet efter tränningen.

Uppskattar förslag, kritik, tack :)