handdator

Visa fullständig version : Öka i kroppsviktsövningar!


Zradingoman
2010-09-29, 19:44
Hallå! detta är mitt första inlägg här på kolozzeum och jag undrar hur snabbt man kan tänka sig att öka i övningar där man lyfter sin egen kropp? Exempelvis armhävningar, dips, chins, pull-ups (finns det mer?). Jag väger ca 80 kg och klarar ca 20 stycken rakryggade djupa armhävningar, 12 dips, 3 chins och kanske 8 pull-ups.

Eftersom jag har en del fett på kroppen undrar jag om det finns en viss gräns för hur mycket jag kan ta? Känns som jag aldrig ökar hur många jag än kan ta. Är en ökning på 25 armhävningar t.ex rimligt på.. 1 ½ månad? Hur ofta ska man köra?

Tack!

Pintan
2010-09-29, 20:45
om jag fattat rätt så behöver man inte ligga på kcal överskott/balans för att öka i uthållighet. I samband med att du blir lättare kommer det nog bli lättare att göra fler reps med kroppen då den väger mindre. Vet inte om ditt mål var att deffa och klara många reps i kroppsövningar men de funkar iaf att göra samtidigt.
Tänk annars på att det kan vara slitande att köra dips o armhävningar samma dag då i stort sett samma muskler används. Så du kan tex köra:

pass 1: armhävningar 3xfail och chins 3xfail
pass 2: dips 3xfail och pullups 3xfail.

Kör dessa två ggr rad o vila sedan en gång. Nästa dag börjar du med pass 2 ist:)

Rätta mig gärna/lägg till om nåt verkar konstigt:)

Arnold Armstrong
2010-09-29, 20:49
The sky is the limit. Styrketräning är inte matematik. Armhävningar kan du köra varje morgon. Kör ett redigt brak varje morgon så kommer det kännas lättare. Kör sen med 30 kg+ så kommer det gå galant sen!

BengtBurk
2010-09-29, 21:44
The sky is the limit. Styrketräning är inte matematik. Armhävningar kan du köra varje morgon. Kör ett redigt brak varje morgon så kommer det kännas lättare. Kör sen med 30 kg+ så kommer det gå galant sen!

Vad är det som är så speciellt med armhävningar som gör att man kan träna dessa varje morgon?

limenka
2010-09-29, 23:51
Vad är det som är så speciellt med armhävningar som gör att man kan träna dessa varje morgon?

Lätt motstånd.

Du kan träna knäböj varje dag också..utan vikter

BengtBurk
2010-09-30, 10:00
Lätt motstånd.

Du kan träna knäböj varje dag också..utan vikter

Det är väl från person till person för det första och för det andra så är jag helt övertygad om att det inte är gynnsamt för någon att ta ut sig max varje dag i en och samma muskelgrupp.

limenka
2010-09-30, 11:26
Det är väl från person till person för det första och för det andra så är jag helt övertygad om att det inte är gynnsamt för någon att ta ut sig max varje dag i en och samma muskelgrupp.

Du tar knappast ut dig varje dag av att promenera, ändå gör du det?..every day

Vanish
2010-09-30, 12:00
Du tar knappast ut dig varje dag av att promenera, ändå gör du det?..every day

Fast går du tills du stupar varje dag så blir det kanske annorlunda

BengtBurk
2010-09-30, 12:37
Du tar knappast ut dig varje dag av att promenera, ändå gör du det?..every day

Fast går du tills du stupar varje dag så blir det kanske annorlunda

Precis min tanke.

hampusss
2010-09-30, 13:09
Prova detta, det gav mycket för mig :) http://hundredpushups.com/

limenka
2010-09-30, 13:15
Fast går du tills du stupar varje dag så blir det kanske annorlunda

True true.

Balke
2010-09-30, 13:55
Ett litet förslag:

Dag 1: Armhävningar, 1 set till fail
Dag 2: Utfall, knäböj, mage, korsrygg, 3 lätta set i varje övning
Dag 3: Chins, 1 set till fail
Dag 4: Vila
Dag 5: Dips, 1 set till fail
Dag 6: Utfall, knäböj, mage, korsrygg, 3 lätta set i varje övning
Dag 7: Pull-ups, 1 set till fail
Dag 8: Vila

Ha antingen kaloribalans eller kalori-underskott och skriv ner hur många du klarar efter varje pass så försöker du klå det nästa pass. Det borde funka för att öka dina stats i Armhävningar, chins, dips och Pull-ups enormt.

fdanell
2010-09-30, 16:54
Ett litet förslag:

Dag 1: Armhävningar, 1 set till fail
Dag 2: Utfall, knäböj, mage, korsrygg, 3 lätta set i varje övning
Dag 3: Chins, 1 set till fail
Dag 4: Vila
Dag 5: Dips, 1 set till fail
Dag 6: Utfall, knäböj, mage, korsrygg, 3 lätta set i varje övning
Dag 7: Pull-ups, 1 set till fail
Dag 8: Vila

Ha antingen kaloribalans eller kalori-underskott och skriv ner hur många du klarar efter varje pass så försöker du klå det nästa pass. Det borde funka för att öka dina stats i Armhävningar, chins, dips och Pull-ups enormt.

Tror man bör träna en mycket större mängd för att få maximala resultat i uthållighet. Känns mer logiskt att ha mer volym för uthållighet än för tex styrka. Jag skulle kanske göra en två splitt där du kör varje övning till fail 3ggr och vilar var 5e dag. Chins och pullups kan du välja en per överkroppspass istället då de är lite tyngre.