handdator

Visa fullständig version : Vad avgör när något doftar eller stinker?


mangs
2010-09-29, 17:58
Definitionen säger ju att doft är något vällukatande medan stank är motsatsen men vad är det egentligen som avgör vad vi som betraktare tycker?

Visserligen är allt och även luktsinnet individuellt men vad är det i en lukt som gör att den stora massan antingen ser det som en doft,stank eller något neutralt däremellan?

Är det associationer och inlärt beteende som gör att majoriteten tex tycker att en fis luktar illa?

Eftersom luktsinnet är det sinne som "minns" bäst borde ju säkert en persons tidiga upplevelser spela mycket in. Småbarn verkar ju tex inte bry sig nämnvärt när någonting stinker medan vuxna flyr i panik.

Diskutera!

Jens.Andersson
2010-09-29, 18:36
Jag gissar på att det är inlärt. Avföring och kadaver innehåller ju mycket bakterier
och om någon skulle tycka att det luktade gott skulle det kunna få dödlig utgång.

derko
2010-09-29, 18:44
Jag tycker mina fisar doftar gott.

Loke
2010-09-29, 19:00
Det handlar väldigt mycket om styrkan. Nästan alla dofter blir obehagliga i för hög koncentration.

mangs
2010-09-29, 19:09
Å andra sidan kan ju stark kaffedofft vara ljuvligt medan bara svag nyans av spya ändå lukta jävligt illa?

Pjotor
2010-09-29, 19:15
Vissa smaker och dofter är nästan universellt trevliga eller frånstötande, vilket tyder på att reaktionen är ärftlig. Sött är gott, medan bittert och beskt är mindre gott, vilket svarar mot en del energirika respektive giftiga livsmedel. En mängd svavelföreningar är illaluktande, och dessa föreningar förekommer ofta i rutten eller otjänlig mat.

Så ja, delvis är det inlärt. Som med så mycket annat kan man undertrycka reaktionerna. Surströmming (som inte är rutten, men däremot jäst) är ett bra exempel. Omvänt så kan välsmakande och väldoftande saker upplevas som frånstötande om de tillräckligt ofta kombineras med andra negativa stimuli.

saab900
2010-09-29, 19:18
Parfym är ju en sådan dosrelaterad sak. Vissa parfymer kan jag tycka luktar överjävligt gott i små doser, medan jag får andnöd och kväljningar i för starka doser (tänk tant i 60-årsåldern framför dig i kön på ICA).

Att man tycker avföring och skämd mat luktar illa beror säkerligen på att det kan vara farligt för individen att få i sig.

Men kan någon förklara varför hundar äter kattskit om de kommer åt?

Eddie Vedder
2010-09-29, 19:36
Det finns säkert dofter som på något vis uppfattas som starka och obehagliga av näsan och hjärnan men i övrigt är det, tror jag, enbart en fråga om vilka associationer lukten ger oss.

Ett extremt bra exempel är när jag och en polare var i Stockholm förra hösten. Det var massor av saker som hände runt Sergels Torg, framför allt mat från alla världens hörn. HUR mycket som helst av internationella delikatesser!

Vi går i en gränd och reagerar på hur förjävligt det stinker, snart ser vi lagrade holländska ostar som lagrats i decennier. Såna som inte ens säljs utan bara visas upp. Synen av ostarna gjorde på en hundradels sekund den vidriga stanken till exklusiv och god.:D

KaptenKnäsvag
2010-09-29, 20:42
Inlärt och individuellt, känner en som hatar doften av kaffe, konstigt nog!

Och alla inte-snusare tycker att snus luktar skit, till skillnad från snusare. Och jag tycker att cigarettrök luktar gott

Scratch89
2010-09-29, 20:48
Inlärt och individuellt, känner en som hatar doften av kaffe, konstigt nog!

Och alla inte-snusare tycker att snus luktar skit, till skillnad från snusare. Och jag tycker att cigarettrök luktar gott

Jag tycker att snus luktar gott, även fast jag inte snusar. Brukar be att få lukta på kompisars dosor.

Kwon
2010-09-29, 20:49
Jag tycker att det luktar gott, även fast jag inte snusar. Brukar be att få lukta på kompisars trosor.

??? :confused:

Scratch89
2010-09-29, 21:01
??? :confused:

Trosdoft avslöjar vad det egentligen är för en slags kvinna. :cool:

Kwon
2010-09-29, 21:03
vad är det egentligen som avgör vad vi som betraktare tycker?!

King Grub som avgör

mangs
2010-09-29, 21:54
Det så klart men när han sover vem ansvarar för detta hedersvärda uppdrag då?

limenka
2010-09-29, 22:33
Jag tycker att snus luktar gott, även fast jag inte snusar. Brukar be att få lukta på kompisars dosor.

Har träffat på din sort tidigare. Kill it with fire?

filmjölk
2010-09-29, 23:17
Vad kallar man det när det doftar gott, fast alldeles för mycket? Tänk er ett gäng förortsbrudar med utländsk härkomst som har fixat till sig för en kväll på stan, och kliver på pendeltåget, var och en av dom doftar säkert jättegott, men tillsammans blidar dom en tjock smogliknande luktkombination av parfym, starkciderfylla och marlboro light.

Är det en stank, en odör, en arom eller vad kallar man det?

Kwon
2010-09-29, 23:22
Som Sitg Malm en gång sa, "ett F-stim" :D

ceejay
2010-09-30, 00:08
så fort något luktar illa brukar jag iaf säga att det stinker. Kan något dofta äckligT?

Scratch89
2010-09-30, 01:57
Har träffat på din sort tidigare. Kill it with fire?

Jag förstår inte vad du menar.

Scratch89
2010-09-30, 01:57
Vad kallar man det när det doftar gott, fast alldeles för mycket? Tänk er ett gäng förortsbrudar med utländsk härkomst som har fixat till sig för en kväll på stan, och kliver på pendeltåget, var och en av dom doftar säkert jättegott, men tillsammans blidar dom en tjock smogliknande luktkombination av parfym, starkciderfylla och marlboro light.

Är det en stank, en odör, en arom eller vad kallar man det?

It's business time!

Nitrometan
2010-09-30, 07:27
Det så klart men när han sover vem ansvarar för detta hedersvärda uppdrag då?

The King never sleeps. Han sover inte.

ARMSTARK
2010-09-30, 07:51
Bensin luktar gott.

mangs
2010-09-30, 08:10
The King never sleeps. Han sover inte.


Men nog bootar han väl ändå om lite då och då?

TheGhr
2010-09-30, 08:19
Om det är en själv eller någon annan som lagt den?

mangs
2010-09-30, 08:31
Lite grann gick mina tankar kring det TheGhr är inne på. Ens egna odörer luktar troligtvis värre för andra än för en själv?

Jag har ett hyffsat luktsinne och brukar ofta förnimma både det ena och det andra innan andra gör det men nackdelen med detta är ju att jag på lång håll känner om andra luktar illa. Det mest troliga är ju at ten person som luktar "illa" inte själv är medveten om detta.

Å andra sidan kan ju jag när jag sitter hemma och är sjuk hoppa över duschen en morgon och strunta i deo vilket ibland leder till någon svettlukt i armhålan efter ett tag. Denna lukt upplever inte jag själv som någon stank även om det luktar svett. Däremot om jag känner motsvarande svettlukt från någon annan så rynkar jag lite instinktivt på näsan (bildligt talat).

Eddie Vedder
2010-09-30, 09:10
Lite grann gick mina tankar kring det TheGhr är inne på. Ens egna odörer luktar troligtvis värre för andra än för en själv?

Associationerna som sagt. Som med osten i mitt exempel som på en mikrosekund gick från stank till delikatess.

Nu jämför jag inte ens egna skitlukt med doften av delikatesser men du kanske hajar?:D Poängen är väl den att ens primitiva hjärna lättare tolkar ens egna dofter som något ej hotande. Men skitstanken från någon annan kanske stenåldershjärnan vill varna lite för.

Koskit är ju ett annat exempel. Jag och många med mig tycker det luktar underbart. Det associeras med sommar och vackra dagar ute på vischan. Men skulle jag få ett kg koskit lassat här bredvid mig i skrivandets stund vore nog lukten mindre trevlig.

bertbert
2010-09-30, 09:28
Koskit är ju ett annat exempel. Jag och många med mig tycker det luktar underbart.

Den här tråden har potential! :hbang:

Eddie Vedder
2010-09-30, 09:38
Den här tråden har potential! :hbang:

Förtjänar en egen tråd.:D

EDIT: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154586

Pjotor
2010-09-30, 09:44
Vad kallar man det när det doftar gott, fast alldeles för mycket? Tänk er ett gäng förortsbrudar med utländsk härkomst som har fixat till sig för en kväll på stan, och kliver på pendeltåget, var och en av dom doftar säkert jättegott, men tillsammans blidar dom en tjock smogliknande luktkombination av parfym, starkciderfylla och marlboro light.

Är det en stank, en odör, en arom eller vad kallar man det?

Jag kallar det för os och osa.

limenka
2010-09-30, 11:26
Jag förstår inte vad du menar.

Var lite av ett internskämt :smash:

shut teh face
2010-09-30, 13:17
Allt har redan sagts. Saker som luktar illa kan lukta gott om associationerna är rätt. Exempel är äckliga stinkostar, som man kan tycka luktar gott för man vet att det smakar gott. Dynga är ju universalt, alla ogillar det. Om man inte gillar bajssex, men då fyller den ju sin funktion.

Jag själv älskar lukten av allt som kan finnas i ett garage, då jag spenderade mycket tid med pappa där när jag var yngre. Rengöringsmedel, fetter, diesel, olja och såklart bensin (det älskar jag lukten av!)

Och på samma sätt så kan man faktiska gilla sina egna fiser, det är inget som folk säger för att vara roliga!