handdator

Visa fullständig version : Rättegång


Karatekid
2010-09-29, 17:01
Hallå kolo!

Blev för några månader sen misshandlad av tre killar, eftersom att jag bryr mig om min framtid så polisanmälde jag händelsen trots att jag helst hade viljat hämnas.

Nu har jag fått ett brev hem från åklagaren att rättegången är nästa vecka och är nervös för detta, är det någon av er som har erfarenhet om sånt här som kan komma med lite tips om saker man kan göra för att det ska vara lättare?

//Kararekid

Gober
2010-09-29, 17:03
Be kamrater/familj att följa med och sitta bland åhörare så kanske det känns lite tryggare.

Karatekid
2010-09-29, 17:06
Finns det stor chans att dom andra killarna tar med sig en massa kompisar?

John M
2010-09-29, 17:06
Be kamrater/familj att följa med och sitta bland åhörare så kanske det känns lite tryggare.



Skulle inte jag gjort, känns ju bara pinsamt.

Ta ett par groggar innan rättegången :D

Karatekid
2010-09-29, 17:09
Skulle inte jag gjort, känns ju bara pinsamt.

Ta ett par groggar innan rättegången :D

Blir lite svårt att förklara då jag endast är 15 år

C.E.J.
2010-09-29, 17:11
Skulle inte jag gjort, känns ju bara pinsamt.

Skojar du eller?

Wintermute
2010-09-29, 17:13
Finns det stor chans att dom andra killarna tar med sig en massa kompisar?
Beror nog på vad för folk det är. Har var på ett gäng rättegångar det är sällan de tar med kompisar. Men mitt förslag till dig är att som Gober skriver, ta med någon som kan stötta dig.

Karatekid
2010-09-29, 17:15
Beror nog på vad för folk det är. Har var på ett gäng rättegångar det är sällan de tar med kompisar. Men mitt förslag till dig är att som Gober skriver, ta med någon som kan stötta dig.

Okej, hur lång tid brukar en rättegång ta?

Stefan J
2010-09-29, 17:16
Ta med familjen och håll dig bara till sanningen. Gå igenom vad som hänt nu innan rättegången så du inte stakar dig om du blir nervös utan har allting glasklart för dig, tidsföljd i händelserna, vad som hände när, vad som hände efteråt och så vidare.

Har ingen egen erfarenhet av rättegångar men så länge du svarar sanningsenligt borde du inte ha något att vara rädd för.

difeddy
2010-09-29, 17:20
Fan, det lät ju inte särskilt kul... Jag tycker att du ska samla de grövsta killarna från Kolozzeum och sedan sitter du där, safe and sound. :cool:

Skämt åsido, jag tycker att du borde ta med dig familjen som alla andra redan har sagt. De måste vara vidriga monster om de inte känner skuld när de ser dig där med familjen.

EDIT: Det är RIKTIGT starkt av dig att du tar steget framåt och polisanmäler händelsen, kan jag säga. Precis vad jag hade gjort, lycka till nu!

Karatekid
2010-09-29, 17:26
Ta med familjen och håll dig bara till sanningen. Gå igenom vad som hänt nu innan rättegången så du inte stakar dig om du blir nervös utan har allting glasklart för dig, tidsföljd i händelserna, vad som hände när, vad som hände efteråt och så vidare.

Har ingen egen erfarenhet av rättegångar men så länge du svarar sanningsenligt borde du inte ha något att vara rädd för.

Det lät ju som en bra idé att gå igenom allt innan:) Tack så mycket!

Karatekid
2010-09-29, 17:29
Fan, det lät ju inte särskilt kul... Jag tycker att du ska samla de grövsta killarna från Kolozzeum och sedan sitter du där, safe and sound. :cool:

Skämt åsido, jag tycker att du borde ta med dig familjen som alla andra redan har sagt. De måste vara vidriga monster om de inte känner skuld när de ser dig där med familjen.

EDIT: Det är RIKTIGT starkt av dig att du tar steget framåt och polisanmäler händelsen, kan jag säga. Precis vad jag hade gjort, lycka till nu!

Hade ju varit skoj och ta med sig lite folk från MMA-klubben:cool:
Det värsta är att dom svinen som gjorde det är två år äldre än vad jag är och gick på mig tre mot en.

Tack så mycket

davvvan
2010-09-29, 17:32
Lycka till, hoppas det går bra. Än så länge känns det svenska rättsystemet rätt safe.

Wintermute
2010-09-29, 17:33
Okej, hur lång tid brukar en rättegång ta?
Har inte direkt koll på tiden men beror på hur många vittnen/målsägande/åtalade.

Bli inte provocerad av förvararnas frågor, det är trots allt deras jobb att få dig att se dålig ut.

storPines
2010-09-29, 17:34
Begär ett målsägandebiträde.

Karatekid
2010-09-29, 17:36
Har inte direkt koll på tiden men beror på hur många vittnen/målsägande/åtalade.

Bli inte provocerad av förvararnas frågor, det är trots allt deras jobb att få dig att se dålig ut.

Okej det kan nog vara bra att tänka på, hur jobbiga kan frågorna bli?

Wintermute
2010-09-29, 17:50
Är väll inte så jobbiga i sig, men de kan ställa samma fråga flera gånger men med olika formuleringar etc allt för att kunna ifrågassätta din trovärdighet.

Och som storPines skrev ett målsägandebiträde hade vart en bra ide. Ring omgående imorn och kolla om det går att ordna.

Glen
2010-09-29, 18:01
Okej det kan nog vara bra att tänka på, hur jobbiga kan frågorna bli?

Även det inte är nåt att oroa sig för kan deras advokater komma att köra på med ett par tuffare frågor just för att ifrågasätta lite trovärdighet. Ett tips är att svara uppriktigt och att våga säga att du inte är helt hundra på en sak ifall du inte är det. Sällan folk kommer ihåg/uppfattade allt som pågick så det är inget ovanlig med det utan helt naturligt.

Karatekid
2010-09-29, 18:05
Även det inte är nåt att oroa sig för kan deras advokater komma att köra på med ett par tuffare frågor just för att ifrågasätta lite trovärdighet. Ett tips är att svara uppriktigt och att våga säga att du inte är helt hundra på en sak ifall du inte är det. Sällan folk kommer ihåg/uppfattade allt som pågick så det är inget ovanlig med det utan helt naturligt.

Okej, tack så mycket. Jag förstår att det inte är mycket att oroa sig för då jag självklart kommer att vara helt ärlig. Jag är fortfarande nervös men det löser sig förmodligen

Gober
2010-09-29, 18:08
Skulle inte jag gjort, känns ju bara pinsamt.

Ta ett par groggar innan rättegången :D

Hoppas du skämtar.



Och ja risken är stor att massa kompisar till den du ska vittna mot kommer. Mest för dom är nyfikna och tycker det är coolt att deras kompis är ställd inför rätta.

Om du känner dig rädd efter rättegången och känner dig hotad av "polarna" så kan du säkert få skjuts hem av polis eller någon annan.

Förmodligen/förhoppningsviss är den anklagade mer rädd än vad du är :)

shut teh face
2010-09-29, 18:15
Begär ett målsägandebiträde.
Det låter väldigt konstigt att du inte blivit kontaktad av ett målsägarbiträde. Det fick vi och det var superbra.. de hjälper till med allting, och kan förbereda en för rättegången, vittna, allt administrativt sköter de, och förklarar vad du undrar.

shut teh face
2010-09-29, 18:17
Hoppas du skämtar.



Och ja risken är stor att massa kompisar till den du ska vittna mot kommer. Mest för dom är nyfikna och tycker det är coolt att deras kompis är ställd inför rätta.

Om du känner dig rädd efter rättegången och känner dig hotad av "polarna" så kan du säkert få skjuts hem av polis eller någon annan.

Förmodligen/förhoppningsviss är den anklagade mer rädd än vad du är :)
Det kan man säga, rent generellt. Det krävs grövre kriminella personer för att de ska vilja hota en eller liknande.

Eftersom TS är 15 år så är väl misshandlarna förmodligen också rätt unga, då har de fullt upp med att sitta och skämmas på rättegången, de har förmodligen fått stryk av sina föräldrar och är rädda för dem.

dupper
2010-09-29, 18:20
Det kan man säga, rent generellt. Det krävs grövre kriminella personer för att de ska vilja hota en eller liknande.

Eftersom TS är 15 år så är väl misshandlarna förmodligen också rätt unga, då har de fullt upp med att sitta och skämmas på rättegången, de har förmodligen fått stryk av sina föräldrar och är rädda för dem.

+1.

Du har verkligen inget att vara rädd av, det krävs en duktigt kriminaliserad person för att den inte ska vara rädd.

Annars är det bra att ha med sig stöd i form av familj, då känner man sig antagligen säkrare.

spoonchest
2010-09-29, 19:35
Plusset på många. Det krävs nog ganska hårdnackade återfallsförbrytare för att de inte ska vara lite omskakade vid en rättegång.
Det är trots allt de som ligger under lupp och riskerar att bli bestraffade.
Ta med dig familj och vänner om det känns jobbigt.

ha:cl
2010-09-29, 19:40
Prata helst med dina föräldrar om det innan, så dom stöttar dig. Går inte det av någon anledning så försök leta efter en vuxen du litar på att prata med innan du går in.

Karatekid
2010-09-29, 19:41
Tack så mycket för alla svar, jag har redan ett målsägarbiträde i form av min gudfar
Tack

Karatekid
2010-09-29, 19:43
Shut teh face: Alla tre killarna är två år äldre än mig, alltså väldigt unga

Andy.da.wohoo
2010-09-29, 20:12
Fyfan, jag hoppas det går väl i rättsalen.

hultman
2010-09-29, 20:42
Hur mycket stryk fick du? Rätt onödigt att anmäla 17-åringar då de knappt kommer få några straff och det kommer slå tillbaka på dig i slutändan. Ger ju inte direkt street cred att anmäla för något blåmärke, och det är ju rätt hårt i den åldern...

Men visst, lycka till. Hade det varit min polare som åkte upp i rätten för någon misshandel så hade man väl skrapat ihop grabbarna och åkt upp och gjort så gott man kunde för att målsäganden skulle komma på bättre tankar. Men det lyckas sällan...

Gurra med O
2010-09-29, 20:51
tips 1 Skriv ner allt du minns från den kvällen helst skulle du gjort detta redan samma kväll så det du säger i rätten stämmer överens med vad du sa till polisen vid anmälan annars kan de vända detta mot dig och bestrida din trovärdighet.

tips 2 bli som sagt inte irriterad på försvararna deras jobb är att få dig ur balans om du hela tiden håller dig till din story och inte börjar vela i rätten så ger dom sig rätt snart de flesta lite munhugg kan man ge dom men håll det till minimalt och rationelt.

tips 3 ta med familj och vänner som kan stötta dig.


hoppas allt går bra och det löser sig på bästa sätt

agazza
2010-09-29, 20:52
Hur mycket stryk fick du? Rätt onödigt att anmäla 17-åringar då de knappt kommer få några straff och det kommer slå tillbaka på dig i slutändan. Ger ju inte direkt street cred att anmäla för något blåmärke, och det är ju rätt hårt i den åldern...

Men visst, lycka till. Hade det varit min polare som åkte upp i rätten för någon misshandel så hade man väl skrapat ihop grabbarna och åkt upp och gjort så gott man kunde för att målsäganden skulle komma på bättre tankar. Men det lyckas sällan...

Illa dagen ni knackar på fel dörr :/

Upptaget
2010-09-29, 20:58
Hur mycket stryk fick du? Rätt onödigt att anmäla 17-åringar då de knappt kommer få några straff och det kommer slå tillbaka på dig i slutändan. Ger ju inte direkt street cred att anmäla för något blåmärke, och det är ju rätt hårt i den åldern...

Nää troligtvis kommer dem inte få fängelse *rolleyes* men böter/samhällstjänst, sedan eftersom de är 17 år så har dem troligtvis fått en utskällning av föräldrarna, och åka upp i rättegång i den åldern är nog inte det roligaste.. Dom lär nog passa sig, killarna lär ju troligtvis tänka sig för i framtiden innan de planerar att misshandla någon, allt handlar inte om straffet i sig som dom får utan mycket runt om..


Men visst, lycka till. Hade det varit min polare som åkte upp i rätten för någon misshandel så hade man väl skrapat ihop grabbarna och åkt upp och gjort så gott man kunde för att målsäganden skulle komma på bättre tankar. Men det lyckas sällan...

Fifan va coolt, pinsamt är ordet!

babidi
2010-09-29, 20:59
n7JhKCQnEqQ

Bara jag som får vibbar av ett riktigt bra troll?

Om inte så tror jag du gör rätt i att anmäla men det kan säkert bita dig i röven om några år.

Karatekid
2010-09-29, 21:18
Om inte så tror jag du gör rätt i att anmäla men det kan säkert bita dig i röven om några år.

Varför skulle det bita mig i röven?

Johan_P
2010-09-29, 21:26
Fifan va coolt, pinsamt är ordet!
Hultman kör en ganska kontroversiell stil, kan man väl säga.

Bara jag som får vibbar av ett riktigt bra troll?
Varför skulle trådskaparen vara ett troll? :confused:

Känns väldigt verklighetsförankrat att en 15-årig kille ställer frågor om en rättegång som han ska vara delaktig i.

Crocker
2010-09-29, 21:27
Nää troligtvis kommer dem inte få fängelse *rolleyes* men böter/samhällstjänst, sedan eftersom de är 17 år så har dem troligtvis fått en utskällning av föräldrarna, och åka upp i rättegång i den åldern är nog inte det roligaste.. Dom lär nog passa sig, killarna lär ju troligtvis tänka sig för i framtiden innan de planerar att misshandla någon, allt handlar inte om straffet i sig som dom får utan mycket runt om..




Fifan va coolt, pinsamt är ordet!
+1

Tips1: Lyssna inte på idiotiska tips från ex. hultman och andra.

Tips2: Håll dig till sanningen, då löser det sig nog.

Tips3: Försök att inte vara nervös
Lycka till, håller mina tummar för dig. :thumbup:
MVH

Karatekid
2010-09-29, 21:30
+1

Tips1: Lyssna inte på idiotiska tips från ex. hultman och andra.

Tips2: Håll dig till sanningen, då löser det sig nog.

Tips3: Försök att inte vara nervös
Lycka till, håller mina tummar för dig. :thumbup:
MVH

Tack så mycket Crocker, ska försöka att slappna av:)

Poxeman
2010-09-29, 21:31
Hur mycket stryk fick du? Rätt onödigt att anmäla 17-åringar då de knappt kommer få några straff och det kommer slå tillbaka på dig i slutändan. Ger ju inte direkt street cred att anmäla för något blåmärke, och det är ju rätt hårt i den åldern...

Men visst, lycka till. Hade det varit min polare som åkte upp i rätten för någon misshandel så hade man väl skrapat ihop grabbarna och åkt upp och gjort så gott man kunde för att målsäganden skulle komma på bättre tankar. Men det lyckas sällan...

Detta inlägg får mig att tappa hoppet om mänskligheten.

Varför är det onödigt att anmäla dem?
Hur ska det slå tillbaka på TS?
Varför vill man ha street cred? (och hur vet du att det bara handlar om ett blåmärke?)

Hoppas innerligt att du inte är lika dum som du verkar.

Gober
2010-09-29, 21:33
Hur mycket stryk fick du? Rätt onödigt att anmäla 17-åringar då de knappt kommer få några straff och det kommer slå tillbaka på dig i slutändan. Ger ju inte direkt street cred att anmäla för något blåmärke, och det är ju rätt hårt i den åldern...

Men visst, lycka till. Hade det varit min polare som åkte upp i rätten för någon misshandel så hade man väl skrapat ihop grabbarna och åkt upp och gjort så gott man kunde för att målsäganden skulle komma på bättre tankar. Men det lyckas sällan...

Du och grabbarna är riktigt coola! Respekt som fan asså ;) Kan du inte berätta mer om hur man får street cred på Sveriges hårda gator?

joko
2010-09-29, 21:34
Men visst, lycka till. Hade det varit min polare som åkte upp i rätten för någon misshandel så hade man väl skrapat ihop grabbarna och åkt upp och gjort så gott man kunde för att målsäganden skulle komma på bättre tankar. Men det lyckas sällan...

tror du inte att en kille som anmäler i första hand även skulle anmäla dig och skrapet för övergrepp i rättssak?

redbrigade
2010-09-29, 21:48
tror du inte att en kille som anmäler i första hand även skulle anmäla dig och skrapet för övergrepp i rättssak?

Vad ska han anmäla? att den åtalades kompisar kollade på honom?

Dom kommer antagligen ha ett par kompisar som kommer och kollar på rättegången med tanke på hur pass unga dom är, jag gick på min kompis rättegång för att stödja honom.
Men vi vet ju inte vad det är för folk du har och göra med, är det folk från något av dom invandrartäta områdena så skulle jag räkna med att det kommer ett gäng kompisar.

Fabregas
2010-09-29, 22:05
Hur mycket stryk fick du? Rätt onödigt att anmäla 17-åringar då de knappt kommer få några straff och det kommer slå tillbaka på dig i slutändan. Ger ju inte direkt street cred att anmäla för något blåmärke, och det är ju rätt hårt i den åldern...

Men visst, lycka till. Hade det varit min polare som åkte upp i rätten för någon misshandel så hade man väl skrapat ihop grabbarna och åkt upp och gjort så gott man kunde för att målsäganden skulle komma på bättre tankar. Men det lyckas sällan...

Jag tror knappast att man anmäler en misshandel i första hand för att gärningsmannen/männen ska få fängelse..
Sen kan jag personligen bara lyfta på hatten för att han faktiskt vågar anmäla, då civilkurage tyvärr är en bristvara i samhället!

Att "samla ihop grabbarna" för att målsägande ska "komma på bättre tankar", är ungefär lika tufft och modigt som att vara tre personer och hoppa på en ensam kille...

Till TS, kan jag bara säga att du har inget att oroa dig för. Berätta bara vad du minns, och är det något du inte minns/vet så är det bättre att säga det, än att försöka krångla ihop något!

Försvararen/försvararna kan ställa lite provocerande frågor och ifrågasätta det du säger, men det är enbart deras jobb. Håll dig till det du minns och vet så kommer det att gå lysande!

Lycka till, och keep us posted!

Huffo the A-LagaRe
2010-09-29, 22:39
Var i rättegång för omkring ett halvår sedan i ett misshandsfall, jag var likaså målsägande.

Det känndes först lite underligt, spännt, nervöst men det jag framförallt lade märkte till var att han som hade misshandlat mig skämdes och ångrade sig ganska rejält, och detta var ändå en återfallsförbrytare, låt vara av en litet mildare grad.

När tuffingarna sitter i rättegång och riskerar att åka dit så är de inte så tuffa längre, de skäms och de stirrar ner i marken, de ljuger dåligt och överdrivet.

Eller så kallar de in Hultman och company för att pressa offret..

Kort sagt känner man sig ganska snabbt lugn, och man inser att idioten, den som är underlägsen sitter på andra sidan salen.

I min rättegång hade han inga polare med sig.
Om dina misshandlare har det, kommer det förståss att kännas lite värre, men försök att strunta i det, ta någon med dig, du behöver knappast skämmas för det om dina misshandlare drar med sig folk.

Stort lycka till.

hultman
2010-09-30, 09:03
Var i rättegång för omkring ett halvår sedan i ett misshandsfall, jag var likaså målsägande.

Det känndes först lite underligt, spännt, nervöst men det jag framförallt lade märkte till var att han som hade misshandlat mig skämdes och ångrade sig ganska rejält, och detta var ändå en återfallsförbrytare, låt vara av en litet mildare grad.

När tuffingarna sitter i rättegång och riskerar att åka dit så är de inte så tuffa längre, de skäms och de stirrar ner i marken, de ljuger dåligt och överdrivet.

Eller så kallar de in Hultman och company för att pressa offret..

Kort sagt känner man sig ganska snabbt lugn, och man inser att idioten, den som är underlägsen sitter på andra sidan salen.

I min rättegång hade han inga polare med sig.
Om dina misshandlare har det, kommer det förståss att kännas lite värre, men försök att strunta i det, ta någon med dig, du behöver knappast skämmas för det om dina misshandlare drar med sig folk.

Stort lycka till.

Det är oftast ett spel. Man vill verka mesig och ångerfull. Precis som att målsägande alltid verkar som en jävla femåring med gråt i ögat, ont överallt, mardrömmar och allehanda bullshit som förvärrar den åtalades situation. Jag förstår och har respekt för att man vill anmäla folk som oprovocerat givit sig på en. När man anmäler för någon schysst lavett i ett vanligt slagsmål där den som får stryk också varit kaxig och haft för avsikt att slåss går det däremot över gränsen. Särskilt när man sedan sitter och bölar i rätten för att blåmärket tog en vecka att lägga sig...

Gurra med O
2010-09-30, 09:58
Men visst, lycka till. Hade det varit min polare som åkte upp i rätten för någon misshandel så hade man väl skrapat ihop grabbarna och åkt upp och gjort så gott man kunde för att målsäganden skulle komma på bättre tankar. Men det lyckas sällan...

oja sen hade ni alla åkt in för hindrande av rättsak och olaga hot förmodligen. :smash:

hultman
2010-09-30, 10:41
oja sen hade ni alla åkt in för hindrande av rättsak och olaga hot förmodligen. :smash:

Nej. Det händer extremt sällan. Brukar inte ens användas under rättegången.

Men jag syftade på att dyka upp under rättegången, men skulle iofs inte ha några problem att försöka hindra en utredning om det en nära vän som låg rejält i knipa.

manekin
2010-09-30, 10:49
3 grabbar 2 år äldre....var fanns Mr. Miyagi när du behövde honom....?

Men skämt å sido, lyssna inte på Hultman...han spelar Allan....

hultman
2010-09-30, 10:56
3 grabbar 2 år äldre....var fanns Mr. Miyagi när du behövde honom....?

Men skämt å sido, lyssna inte på Hultman...han spelar Allan....

Känns som att jag är en av få i tråden som faktiskt varit på en rättegång.

Sebbe_H
2010-09-30, 11:02
Som skrivet innan, ta med lite moraliskt stöd, gå igenom händelseförloppet innan. Man är nervös som fan innan, men när grabbarna sitter där i rättsalen så är dom inte lika tuffa som dom vart innan.

manekin
2010-09-30, 11:07
Känns som att jag är en av få i tråden som faktiskt varit på en rättegång.

Känns som att du är en av de få i tråden som aldrig hamnat i handgemäng...

Fabregas
2010-09-30, 11:13
Känns som att jag är en av få i tråden som faktiskt varit på en rättegång.

Känns som att du är en av få i tråden som kollar lite för mycket på tv.

Hur vanligt är det att målsägande helt plötsligt börjar ändra sig mitt under en rättegång, för att den tilltalade har några kompisar där som stirrar på honom/henne?

jontet
2010-09-30, 12:14
Jag tror det som funkar bäst som föreberedelse för en rättegång är att på förhand veta vad som kommer hända. Jag gillar www.rattegangsskolan.se .


Känns som att jag är en av få i tråden som faktiskt varit på en rättegång.
Jag sitter med på en hel del förhandlingar i jobbet och av det du skriver får jag motsatt intryck.

jontet
2010-09-30, 12:19
Hur vanligt är det att målsägande helt plötsligt börjar ändra sig mitt under en rättegång, för att den tilltalade har några kompisar där som stirrar på honom/henne?

HA, bandidos och liknande skojare brukar inte helt sällan göra sitt bästa för att fylla upp åhörarplatserna i offentliga förhandlingar och det ger ett mycket magert resultat. Man kan ju vittna via telefon, videolänk osv idag om man vill. Fast om hultman och hans posse dykt upp vetefan om någon vågat säga något :D

redbrigade
2010-09-30, 12:53
Känns som att du är en av få i tråden som kollar lite för mycket på tv.

Hur vanligt är det att målsägande helt plötsligt börjar ändra sig mitt under en rättegång, för att den tilltalade har några kompisar där som stirrar på honom/henne?

Beror nog på vad det är för personer man ska vittna emot

hultman
2010-09-30, 12:56
Känns som att du är en av de få i tråden som aldrig hamnat i handgemäng...

Stora ord från en liten kille.

Känns som att du är en av få i tråden som kollar lite för mycket på tv.

Hur vanligt är det att målsägande helt plötsligt börjar ändra sig mitt under en rättegång, för att den tilltalade har några kompisar där som stirrar på honom/henne?

Jag har själv suttit på flera rättegångar där publiken definitivt haft en stor påverkan på målsägandens/vittnenas uttalanden. Vad du tror skiter jag fullständigt i, det är jävligt vanligt med "övergrepp i rättssak" och det fungerar förvånande ofta. Sällan medför det några rättsliga repressalier heller.

Jag sitter med på en hel del förhandlingar i jobbet och av det du skriver får jag motsatt intryck.

Jaså? Vad är det som är "det motsatta"?

HA, bandidos och liknande skojare brukar inte helt sällan göra sitt bästa för att fylla upp åhörarplatserna i offentliga förhandlingar och det ger ett mycket magert resultat. Man kan ju vittna via telefon, videolänk osv idag om man vill. Fast om hultman och hans posse dykt upp vetefan om någon vågat säga något :D

Det beror ofta på vad som hänt målsäganden eller om vittnena har någon personlig vendetta mot de åtalade. Sedan är ofta folk från samma gruppering där för att försäkra sig om att folk från de egna leden håller käft och stöttar dem innan en presumtiv semester.

Fabregas
2010-09-30, 13:16
Jag har själv suttit på flera rättegångar där publiken definitivt haft en stor påverkan på målsägandens/vittnenas uttalanden. Vad du tror skiter jag fullständigt i, det är jävligt vanligt med "övergrepp i rättssak" och det fungerar förvånande ofta. Sällan medför det några rättsliga repressalier heller.



OK, men eftersom du trodde att du var den enda här som varit på en rättegång utifrån vad som skrevs, så trodde jag att du kollar för mycket på tv utifrån vad du skriver.

Definiera "jävligt vanligt" är du snäll? Vore också skönt med lite faktiska uppgifter/källor, mer än dina observationer från "flera rättegångar"...

shut teh face
2010-09-30, 13:22
Jag själv har varit med i en rättegång i form av målsägarbiträde, jag och ett par kompisar blev misshandlade av ett gäng knark och fylläckel.

Jag tyckte det var riktigt lugnt och skönt, men i vårt fall så var polisen extremt bra, de följde upp hela händelsen direkt, och tog fast allihopa och säkrade bevis. Rättegången blev ett skämt, vi hade historier som stämde överens med verkligheten, och vi alla var duktiga ungdomar med jobb och bra betyg. De andra hade hoppat av gymnasiet och var allmänt inavlade; straffade för skitsaker hela sitt liv i princip.

I det fallet så var jag inte orolig för övergrepp i rättssak, nästan så man hoppades på det. I fall som mina så åker de dit för övergrepp i rättssak, inget snack.

Jag hade ingen tilltro till straffvärde eller liknande innan rättegången, de fick inte ens fängelse och de hade misshandlat/rånat/whatever folk sedan 15 års åldern, de var nu 19-20. Men det är ändå värt det, och bra att göra för att få in kräken i registret. De kommer få ett fängelsestraff någon gång, kanske vid ålder 22-23 (man brukar inte döma under 21 till fängelse).

jontet
2010-09-30, 13:26
Jaså? Vad är det som är "det motsatta"?

Att du verkade vara en av de få som inte varit på en rättegång. Baserat på att du tror att det funkar att dyka upp ett kompisgäng och visa musklerna som åhörare och därmed få målsägare/huvudvittne att göra en helvändning.


Det beror ofta på vad som hänt målsäganden eller om vittnena har någon personlig vendetta mot de åtalade. Sedan är ofta folk från samma gruppering där för att försäkra sig om att folk från de egna leden håller käft och stöttar dem innan en presumtiv semester
håller med.

Jaså du, jontet. Är du alltid lika fylld av mod och putslustiga kommentarer eller är det bara över internet?
så du tog illa upp för att jag tvivlar på att din metod skulle vara framgångsrik? lol

jontet
2010-09-30, 13:34
Definiera "jävligt vanligt" är du snäll? Vore också skönt med lite faktiska uppgifter/källor, mer än dina observationer från "flera rättegångar"...

övergrepp i rättsak är ganska vanligt att folk blir dömda för och mörkertalet är nog rätt stort. oftast är det ju inte så häftiga saker dock, någon säger några dåligt valda ord när två bilister som stött i varandra på konsums parkering diskuterar skuldfrågan eller ett sms från gärningsman till målsägare som rätten tolkar som ett förtäckt hot typ

Fabregas
2010-09-30, 14:02
övergrepp i rättsak är ganska vanligt att folk blir dömda för och mörkertalet är nog rätt stort. oftast är det ju inte så häftiga saker dock, någon säger några dåligt valda ord när två bilister som stött i varandra på konsums parkering diskuterar skuldfrågan eller ett sms från gärningsman till målsägare som rätten tolkar som ett förtäckt hot typ

Fast frågan var ju hur "effektivt" det faktiskt är med påtryckningar utifrån, inte hur många som blir dömda för övergrepp i rättssak..

Crocker
2010-09-30, 14:49
Jontet,Hultman kan ju prova att vara ödmjuk och sätta sig in i den som blivit misshandlad plats. Det är sådana som ni som förstör min tro till världen.

jontet
2010-09-30, 15:03
Jontet,Hultman kan ju prova att vara ödmjuk och sätta sig in i den som blivit misshandlad plats. Det är sådana som ni som förstör min tro till världen.

på vilket sätt var jag inte ödmjuk mot (vad jag antar du syftar på) trådskaparen? jag tycker mitt tips till trådskaparen varit bäst hittils (något subjektivt :D) att jag skulle förstöra någons tro till världen hade jag aldrig trott :(

jontet
2010-09-30, 15:06
Fast frågan var ju hur "effektivt" det faktiskt är med påtryckningar utifrån, inte hur många som blir dömda för övergrepp i rättssak..

jaha, det är jättevanligt. anmälningarna har ökat med 70% mellan 99-06. förra året 5100 anmälningar, 400 i domstol

Crocker
2010-09-30, 15:07
på vilket sätt var jag inte ödmjuk mot (vad jag antar du syftar på) trådskaparen? jag tycker mitt tips till trådskaparen varit bäst hittils (något subjektivt :D) att jag skulle förstöra någons tro till världen hade jag aldrig trott :(
Min trötthet slår till igen, syftar enbart på Hultman.

victor_n
2010-09-30, 15:21
Jag hoppas verkligen hultman va hög eller packad när han skrev inläggen för större bongangztah bs har jag inte sett maken till på länge.

OT stå på dig TS, ger man sig på någon får man leken tåla.

hertzman
2010-09-30, 15:21
Det är oftast ett spel. Man vill verka mesig och ångerfull. Precis som att målsägande alltid verkar som en jävla femåring med gråt i ögat, ont överallt, mardrömmar och allehanda bullshit som förvärrar den åtalades situation. Jag förstår och har respekt för att man vill anmäla folk som oprovocerat givit sig på en. När man anmäler för någon schysst lavett i ett vanligt slagsmål där den som får stryk också varit kaxig och haft för avsikt att slåss går det däremot över gränsen. Särskilt när man sedan sitter och bölar i rätten för att blåmärket tog en vecka att lägga sig...

En schysst lavett? Våld är inte bra, våld bör motverkas. Period. Slår man någon bör man ta konsekvenserna av det i rätten.

victor_n
2010-09-30, 15:21
en schysst lavett? Våld är inte bra, våld bör motverkas. Period. Slår man någon bör man ta konsekvenserna av det i rätten.

+1

Huffo the A-LagaRe
2010-09-30, 15:41
När man anmäler för någon schysst lavett i ett vanligt slagsmål där den som får stryk också varit kaxig och haft för avsikt att slåss går det däremot över gränsen. Särskilt när man sedan sitter och bölar i rätten för att blåmärket tog en vecka att lägga sig...

Det här håller jag fullständigt med om, dock verkar det i TS fall inte röra sig om något sådant.

Fabregas
2010-09-30, 15:53
jaha, det är jättevanligt. anmälningarna har ökat med 70% mellan 99-06. förra året 5100 anmälningar, 400 i domstol

Statistik på antal anmälningar visar fortfarande inte hur många målsägande som ändrar sina utsagor pga påtryckningar.. Var frågan verkligen så svår att förstå?

Yes
2010-09-30, 16:36
Hur mycket stryk fick du? Rätt onödigt att anmäla 17-åringar då de knappt kommer få några straff och det kommer slå tillbaka på dig i slutändan. Ger ju inte direkt street cred att anmäla för något blåmärke, och det är ju rätt hårt i den åldern...

Men visst, lycka till. Hade det varit min polare som åkte upp i rätten för någon misshandel så hade man väl skrapat ihop grabbarna och åkt upp och gjort så gott man kunde för att målsäganden skulle komma på bättre tankar. Men det lyckas sällan...
Isåfall borde du och grabbarna sitta inlåsta.

jontet
2010-09-30, 17:15
Statistik på antal anmälningar visar fortfarande inte hur många målsägande som ändrar sina utsagor pga påtryckningar.. Var frågan verkligen så svår att förstå?

tror du det finns?

Baha
2010-09-30, 17:51
vore intressant om du ville berätta lite mera.

om inte annat lär dom ju skämmas bra o nog när dom sitter där, vilka hårdingar 3 17-åringar på en 15-åring? haha, vikka hårdingar, tar dom med sig kompisar oxå verkar dom ju ännu mesigare

stafh
2010-09-30, 18:05
Det är oftast ett spel. Man vill verka mesig och ångerfull. Precis som att målsägande alltid verkar som en jävla femåring med gråt i ögat, ont överallt, mardrömmar och allehanda bullshit som förvärrar den åtalades situation. Jag förstår och har respekt för att man vill anmäla folk som oprovocerat givit sig på en. När man anmäler för någon schysst lavett i ett vanligt slagsmål där den som får stryk också varit kaxig och haft för avsikt att slåss går det däremot över gränsen. Särskilt när man sedan sitter och bölar i rätten för att blåmärket tog en vecka att lägga sig...

T3n0vBcW5fc

spoonchest
2010-09-30, 19:52
Jag hoppas verkligen hultman va hög eller packad när han skrev inläggen för större bongangztah bs har jag inte sett maken till på länge.

OT stå på dig TS, ger man sig på någon får man leken tåla.

Tyvärr är det inte första gången hobbygangstern i hultman lyser igenom.

Gabber
2010-10-01, 20:32
Har inte läst allt så om jag repeterar mig så ber jag om ursäkt men följ denna skola så är du nog lugnare än idag. http://www.rattegangsskolan.se/

spoonchest
2010-10-02, 10:17
Bra länk Gabber! :thumbup:

astrodog
2010-10-02, 10:22
Tycker idén om att ta med lite grova folk från Kolo lät bra. De kan komma i svarta kostymer och "snacka" lite med killarna och deras vänner utanför rättssalen osv. Oskyldiga repliker som:

"Du kommer inte ljuga, eller hur grabben?"
"Det fixar sig, oroa inte."

Sånt som man kan tolka lite hur som helst....

Chris
2010-10-02, 12:35
Hultman är så jävla cool, han skriver jämt i trådar där han försvarar folk som dopar sig och även nu de som misshandlar folk. Kan inte någon skapa en hyllningstråd för ghettogangsters?

rooz
2010-10-02, 12:41
Hultman är så jävla cool, han skriver jämt i trådar där han försvarar folk som dopar sig och även nu de som misshandlar folk. Kan inte någon skapa en hyllningstråd för ghettogangsters?
Hultman är ganska trevlig IRL. Dock bor han inte i ghettot:(

Karatekid
2010-10-07, 14:20
Så har kommit hem från rättegången nu, killarna blev dömda och behövde betala ut det skadestånd jag krävde, jag orkar inte gå in på mer detaljer nu

Poxeman
2010-10-07, 14:21
Så har kommit hem från rättegången nu, killarna blev dömda och behövde betala ut det skadestånd jag krävde, jag orkar inte gå in på mer detaljer nu

Hoppas du känner att rättvisa skipats och att rättsväsendet gjort ett bra jobb.
Grattis kanske inte är rätt ord... men Grattis ändå! :)

Avesta
2010-10-07, 14:26
Så har kommit hem från rättegången nu, killarna blev dömda och behövde betala ut det skadestånd jag krävde, jag orkar inte gå in på mer detaljer nu

Bra jobbat!

Det är asjobbigt med rättegångar, skönt att du stod på dig.

kaer
2010-10-07, 16:57
Så har kommit hem från rättegången nu, killarna blev dömda och behövde betala ut det skadestånd jag krävde, jag orkar inte gå in på mer detaljer nu

Bra jobbat! Skönt att du orkade gå hela vägen med anmälan och rättegång osv!

Hoppas du snabbt kan lämna det här bakom dig nu!

Johan_P
2010-10-07, 16:58
Så har kommit hem från rättegången nu, killarna blev dömda och behövde betala ut det skadestånd jag krävde, jag orkar inte gå in på mer detaljer nu

Strongt som fan av dig, du gjorde det ända rätta!

Degpekka
2010-10-07, 17:39
Så har kommit hem från rättegången nu, killarna blev dömda och behövde betala ut det skadestånd jag krävde, jag orkar inte gå in på mer detaljer nu

Gott jobbat! :)

Karatekid
2010-10-07, 17:40
Tack för stöd, känns väldigt bra nu efteråt

andnel
2010-10-07, 17:46
Känn dig stolt! Både för att du gick till rättegången, stod på dig och för att du anmälde händelsen. Det är förvånansvärt många som tyvärr inte gör som du av olika anledningar.
Igen, känn dig verkligen stolt. Du har blivit flera erfarenheter rikare av detta.