handdator

Visa fullständig version : Proteinintag


Big bicep
2010-09-28, 21:43
Hur fungerar det, om jag ligger på kaloriunderskott sen råkar jag inte ligga på 2g protein per kilo kroppsvikt några dagar, drar kroppen energin ur musklerna istället från fettet då? eller blir det både och, så jag ändå tappar fett?

Slicky9
2010-09-29, 00:52
Kroppen använder först och främst kolhydrater som bränsle.
har du inga kolhydrater kommer kroppen frigöra fettsyror
och ta protein i från dina muskler.
Du tappar fett så länge du ligger på ett underskott.
spelar egentligen ingen roll om du har ett högt eller lågt protein intag.
proteinet spelar mest en viktig roll i att bibehålla muskelmassan.
sen är även protein mättande och har ett lågt kcal innehåll.

vet inte om det här svara på din fråga
försökte förstå den så gott ja kunde

Mvh

Eddie Vedder
2010-09-29, 05:43
Kroppen använder först och främst kolhydrater som bränsle.

Under styrketräningen ja. Men så där kan man inte säga generellt faktiskt. Beroende på vad man gör, när och vad man ätit och beroende på fysisk status så används olika energisubstrat.

Big Bicep: Först och främst rekommenderar jag högre än 2g/kg kroppsvikt vid deff, det brukar vara minimumrekommendationen vid uppbyggnad. Satsa på högre.

Med det sagt kan man inte säga att en gräns leder till oundviklig muskelförlust. Givevis MÅSTE det inte bli så. Men risken för muskelförlust ökar ju om proteinintaget sjunker.

King Grub
2010-09-29, 08:36
Och det beror inte främst på muskelnedbrytning, utan på sämre muskeluppbyggnad.

Big bicep
2010-09-29, 16:13
Slicky9 den tar i första hand från kolhydrater som du säger, men då dom är slut så tar den väll ändå från fettet den energin,innan den angriper muskelmassan? det är väll därför som du tappar fett.

Dreas
2010-09-29, 16:15
Slicky9 den tar i första hand från kolhydrater som du säger, men då dom är slut så tar den väll ändå från fettet den energin,innan den angriper muskelmassan? det är väll därför som du tappar fett.Tar slut? Du går ner i fettvikt av ett kcalunderskott.

Eddie Vedder
2010-09-29, 16:37
Slicky9 den tar i första hand från kolhydrater som du säger, men då dom är slut så tar den väll ändå från fettet den energin,innan den angriper muskelmassan? det är väll därför som du tappar fett.

Nej det är inte en så simpel hierarki. Vid svält kommer glykogendepåerna tömmas först men fettet förbränns hela tiden i olika proportioner. Det är aldrig så att väntar på att kolhydraterna ska ta slut.

eriksvensson
2010-09-29, 17:02
Nej det är inte en så simpel hierarki. Vid svält kommer glykogendepåerna tömmas först men fettet förbränns hela tiden i olika proportioner. Det är aldrig så att väntar på att kolhydraterna ska ta slut.

Så om man fyller på sina glykogendepåer en dag i veckan med kaloriöverskott så kommer inte kroppen vänta på att dessa tar slut innan den använder fettet som energi vid fortsatt underskott? I teorin tycker man ju att det borde fungera så men jag antar att fettförbränningen är mer komplex än så? :)

Hade även ett antal frågor som är på ämnet.

1. Om man överäter kolhydrater en dag i veckan efter en tids underskott (med LCHF) kommer överskottskolhydraterna gå till glykogenet främst eller kommer det omvandlas till fett?
2. Finns det någon begränsning på hur mycket glykogen kroppen kan lagra under en dag?
3. Ungefär hur mycket glykogen är det kroppen lagrar på en normalstor människa? (har sett några siffror på forumet men jag är inte helt hundra..)