handdator

Visa fullständig version : Intressant fråga angående träningslära.


Gai jin
2010-09-28, 20:59
Hej, jag har precis börjat studera Idrottsvetenskap på högskolan och har sprungit in i en intressant fråga i mitt projektarbete och skulle gärna vilja ha lite reflektioner kring detta.

Detta hör även hemma lite i kampsportsforumet.
Jag tänkte studera pulsen samt den skattade ansträngningen (utifrån borgskalan) hos en testperson (tävlar som amatör i mma med thaiboxningsbakrund) under 2x5 minuters arbete med 2 minuters vila däremellan där jag tog pulsen på testpersonen med hjälp utav en pulsklocka samt den skattade ansträngningen. Testpersonen värmde först upp ordentligt och började sedan med en fem minuters rond utav högintensiv kickboxningssparring. Rond två bestod utav en högintensiv sparringrond under MMA regler (kickboxning med inslag utav brottning).

Testpersonen upplevde MMA ronden som mycket mer ansträngande än kickboxningsronden.
(16 under kickboxningsronden samt 18 under MMA ronden utifrån borgskalan)
Därefter studerade jag hjärtfrekvensen som visade sig ligga på ungefär samma nivå under båda ronderna.

Här uppstår då min fråga.
-Kan det vara så att den skattade ansträngningen skiljer sig, även fast hjärtfrekvensen inte gör det vid två olika typer utav arbete?
MMA/Brottning ställer i regel större krav på utövarens styrka (i lyft samt positionskontroll) än kickboxning gör. Kan det vara så att laktathalten (mjölksyra) är högre i rond två eftersom testpersonen utövar clincharbete och lyft även fast inte hjärtfrekvensen skiljer sig från rond ett ?

Skulle uppskatta lite reflektioner kring detta. Tack på förhand! *cupid*

PS. För er som inte känner er bekanta med borgskalan
* 6 Extremt lätt
* 7 Extremt lätt 45% av max
* 8 Extremt lätt
* 9 Mycket lätt 55% av max
* 10 Mycket lätt
* 11 Lätt 65% av max
* 12 Lätt
* 13 Ganska ansträngande
* 14 Ganska ansträngande 75% av max
* 15 Ansträngande
* 16 Ansträngande 85% av max
* 17 Mycket ansträngande
* 18 Mycket ansträngande 92% av max
* 19 Extremt ansträngande
* 20 Maximalt ansträngande 95-100% av max

Guddi
2010-09-28, 22:17
Borg skiljer sig mellan olika aktiviteter. Pulsen skiljer sig mellan olika aktiviteter även om man gör av med lika mycket energi. Borg och pulsen kan påverkas av mentala faktorer. Pulsen är ett dåligt sätt att uppskatta ansträning i kampsport och andra idrotter där arbetet är väldigt varierande, innehåller många anaeroba inslag och mycket adrenalin.

Jag tycker att det hade varit mer överraskande om Borg och pulsen faktiskt varit de samma.

Eddie Vedder
2010-09-29, 07:04
Jag tycker att det hade varit mer överraskande om Borg och pulsen faktiskt varit de samma.

+1

Att åstadkomma 160 bpm på en cykel innebär en betydligt hårdare ansträngning för mig än 180 bpm i löpning.

skaparn
2010-09-29, 08:22
Föga vetenskapligt, men jag upplever själv att ju fler delar av kroppen som har mjölksyra - desto otäckare känns det och jag drabbas av en panikkänsla. Att springa eller cykla på 95% är jobbigt, men jobbigt nere i benen och det stannar där. Att idka något slags cirkelträning med rodd, armhävningar och chins är magiskt jobbigt och jag vill mest bara gråta. Med andra ord; min upplevelse av ansträning har att göra med hur overväldigande mjölksyran känns, inte hur ont det gör i en enskild kroppsdel.