handdator

Visa fullständig version : Hjälp med dosering av kosttillskott!


Neronin
2010-09-28, 18:52
Hej!*flex*

Det är så att jag har köpt in lite tillskott för att få lite motivation och för att helt enkelt prova på om det ger några ytterligare resultat.
Har sedan innan tagit en omgång vassle de dagar jag tränar, efter passet.

Tänkte gaina lite i höst och har därför köpt in följande:

*Gainer
*EAA
*Kasein
*Mivitotal (mest för skojs skull)
*Kreatin, 500g fick jag med på köpet :D
*Vassle, har ca 2 kg sedan tidigare

Detta är himla mycket skit asså, men jag vill ändå prova att köra såhär ett tag för att se om det händer något mer. Är bara lite rädd för skyhöga insulinnivåer, i och med allt socker, men vi får se vad som händer..


Behöver som sagt lite hjälp med doseringen av detta.. någon som vill vara så snäll att hjälpa mig? *drool*

Lepras
2010-09-28, 19:05
Vet du vad du har köpt? Och vad dom olika tillskotten är till för?

Men ungefärligt kan du köra:
Frukost: vassle,kreatin
Mellanmål: Eventuellt gainer eller vassle
Lunch:kreatin
Innan träning: Eaa,kreatin
Efter träning: gainer,kreatin
Kvällsmål: Kasein

Sen beror det på hur mycket mat du äter förövrigt-du får läsa lite på Forumet,finns massor med info.

hejhopp79
2010-09-28, 19:14
Själv käkar jag inga kosttillskott för tillfället och träningen har aldrig gått bättre.

Optimera din träning först och främst och ät mat.

Neronin
2010-09-28, 19:18
Vet du vad du har köpt? Och vad dom olika tillskotten är till för?

Men ungefärligt kan du köra:
Frukost: vassle,kreatin
Mellanmål: Eventuellt gainer eller vassle
Lunch:kreatin
Innan träning: Eaa,kreatin
Efter träning: gainer,kreatin
Kvällsmål: Kasein

Sen beror det på hur mycket mat du äter förövrigt-du får läsa lite på Forumet,finns massor med info.


Jadå jag tycker jag har koll på vad det är för nått jag köpt. Det enda jag behöver hjälp med är själva doseringen och ev. effekter av dosering av så många tillskott.

Jag tränar på morgonen, och har förstått att lite utav effekten försvinner vid intag av EAA när man har käkat en lätt frukost, men hur mycket gör detta egentligen? Är det något du tycker jag ska ändra nu när du vet att jag tränar på morgonen?


Tack för ditt svar!

hejhopp79
2010-09-28, 19:20
Jadå jag tycker jag har koll på vad det är för nått jag köpt. Det enda jag behöver hjälp med är själva doseringen och ev. effekter av dosering av så många tillskott.


Med andra ord vet du inte vad du köpt. Följ doseringen på paketen, tips.

Lepras
2010-09-28, 19:21
Jadå jag tycker jag har koll på vad det är för nått jag köpt. Det enda jag behöver hjälp med är själva doseringen och ev. effekter av dosering av så många tillskott.

Jag tränar på morgonen, och har förstått att lite utav effekten försvinner vid intag av EAA när man har käkat en lätt frukost, men hur mycket gör detta egentligen? Är det något du tycker jag ska ändra nu när du vet att jag tränar på morgonen?


Tack för ditt svar!

Om du har koll på vad du har köpt borde de inte va något problem att dosera det?

Neronin
2010-09-28, 19:27
Jag vet vilka effekter ge tillskott jag köpt ger.. Jag behöver som sagt bara hjälp med ett bra schema för att lägga upp det.

Men om det enda jag får tillbaka är cyniska svar så gör jag mitt bäst på egen hand..

WHITEFOLKS
2010-09-28, 19:30
EAA - Innan/efter träning
Gainer - Bäst direkt efter träning men jag skulle inte använda det alls.
Kasein - som mellanmål blandat med vassle eller eventuellt innan sänggående om man tror på det.
Kreatin - utspritt under dagen och lite i samband med träning
Vassle - när du vill få i dig lite mer protein

Lepras
2010-09-28, 19:32
Jag vet vilka effekter ge tillskott jag köpt ger.. Jag behöver som sagt bara hjälp med ett bra schema för att lägga upp det.

Men om det enda jag får tillbaka är cyniska svar så gör jag mitt bäst på egen hand..

Du har ju fått exempel på ett schema?

Eaa-Före,på, efter träning
Gainer-när du vill
Vassle- när du vill
Mivitotal-Rekommenderat intag: 1-2 msk (15-30 ml) 2 gånger per dag, tillsammans med måltid.
Kreatin-Står på burken, ladda upp i 1-2veckor och sen runt träning
Kasein-När du vill, bra som mellanmål och kvällsmål

hejhopp79
2010-09-28, 19:47
EAA - Innan/efter träning
Gainer - Bäst direkt efter träning men jag skulle inte använda det alls.
Kasein - som mellanmål blandat med vassle eller eventuellt innan sänggående om man tror på det.
Kreatin - utspritt under dagen och lite i samband med träning
Vassle - när du vill få i dig lite mer protein

Kan ju poängteras att många äter vassle huvudsakligen precis efter (och ibland innan) avslutat styrketränings-pass. Det är ett snabbt protein

Neronin
2010-09-28, 19:57
Tack ska ni ha för svaren! :)

benacii
2010-09-28, 20:59
Vet du vad du har köpt? Och vad dom olika tillskotten är till för?

Men ungefärligt kan du köra:
Frukost: vassle,kreatin
Mellanmål: Eventuellt gainer eller vassle
Lunch:kreatin
Innan träning: Eaa,kreatin
Efter träning: gainer,kreatin
Kvällsmål: Kasein

Sen beror det på hur mycket mat du äter förövrigt-du får läsa lite på Forumet,finns massor med info.

ska man inte bara ta en kreatin dos på morgonen? eller menar du uppstarnings fasen?

Lepras
2010-09-28, 21:01
ska man inte bara ta en kreatin dos på morgonen? eller menar du uppstarnings fasen?

tänkte på uppstarten.
sen brukar ja köra 1 dos på morgon,1 innan träning och 1 efter

forslund
2010-09-28, 21:08
tänkte på uppstarten.
sen brukar ja köra 1 dos på morgon,1 innan träning och 1 efter

Kreatin har ingen akut effekt. Det spelar ingen roll vilken tidpunkt på dygnet man tar den efter att uppladdningsfasen är slut.
Under uppladdningsfasen bör man sprida ut intaget till ca 5g per intag.

Lepras
2010-09-28, 21:23
Kreatin har ingen akut effekt. Det spelar ingen roll vilken tidpunkt på dygnet man tar den efter att uppladdningsfasen är slut.
Under uppladdningsfasen bör man sprida ut intaget till ca 5g per intag.

Skriver ju inte att ja tar det direkt innan eller direkt efter träning,sprider ut det på 3 tillfällen under dagen.

Neronin
2010-10-01, 12:52
Känner att jag får bra effekt av eaa. Vet att detta inte ger samma effekter som kreatin. Men räcker det att man tar kreatin de dagar man tränar (4ggr/veckan), innan träning. Kanske inte ger optimal effekt men mest som ett extra tillskott.

WHITEFOLKS
2010-10-01, 14:59
Vad känner du för effekt av EAA?

Grotesk
2010-10-01, 15:52
Vad känner du för effekt av EAA?

Undrar samma sak.

macsacre
2010-10-01, 19:16
Själv käkar jag inga kosttillskott för tillfället och träningen har aldrig gått bättre.

Optimera din träning först och främst och ät mat.

Vad kul att du aldrig mer kommer att behöva köpa kosttillskott då! Tänk om man hade sådana gener att mat räckte för att bygga en enorm fysik.

hejhopp79
2010-10-01, 20:06
Vad kul att du aldrig mer kommer att behöva köpa kosttillskott då! Tänk om man hade sådana gener att mat räckte för att bygga en enorm fysik.

Sarcasm ftw.

Jo, jag kommer sannolikt att äta kosttillskott igen då jag käkat alla de vanliga tillskotten tidigare. Poängen var att jag märkt att skillnaden inte är så stor som jag trodde den skulle vara med och utan kosttillskott.

Sen dricker jag ju mjölk direkt efter passet och sen hem och lassar in kött och kolhydrater inom en timme. Så näringstajmingen sköter jag iaf.

Grotesk
2010-10-02, 10:43
Vad kul att du aldrig mer kommer att behöva köpa kosttillskott då! Tänk om man hade sådana gener att mat räckte för att bygga en enorm fysik.

Ja, stackars dig och dina gener.

Neronin
2010-10-03, 13:57
Haha den kaxigaste tråden på kolo? Jag tycker jag har ökat bra under den tiden jag använt eaa och det känner jag nu med.

Eddie Vedder
2010-10-03, 14:50
Haha den kaxigaste tråden på kolo? Jag tycker jag har ökat bra under den tiden jag använt eaa och det känner jag nu med.

Det är inte en fråga om att vara kaxig eller dryg. Frågan är berättigad eftersom ökningar inte är enbart kosttillskottsberoende, tvärtom har de mycket lite med valet av tillskott att göra.

Och eftersom det inte finns något i EAA som ger en direkt känsla, typ som när man blirr piggare av koffein eller märker tydligt av den där extra repititionen från kreatin, så är det som sagt intressant att veta hur du kommer till slutsatsen att EAA-supplementeringen känns. Resultat kan man få ändå och de är i sig inget kvitto på EAA-supplementeringens effekt. Även om det givetvis KAN spela roll, jag tar själv EAA och hoppas ju att det är positivt.

Sniggel
2010-10-03, 15:06
Om man ska använda alla kosttillskott du köpt:

Morgon före, till, efter eller som frukost:
30g Vassle
Mivitotal
5g kreatin (om uppladdning körs)

Före träning
10g EAA + 5g kreatin

Efter träning
Gainern i valfri mängd + 5g kreatin

Sista mål, eventuellt tillsammans med annan mat
20-50g Kasein
5g kreatin (om uppladdning körs)

Sen har du en massa andra tillfällen under dagen där du kan ta antingen kasein eller vassle, eller blanda, om du vill ha i dig mer protein.


Edit: För övrigt, angå kosttillskott, mat och muskelbygge, lägger man pengarna på att käka 2 kg kött om dagen vill jag se den som inte bygger muskler och blir grov på (förutsatt allt annat sköts bra med träning, kalorier och så)
(överdriven mängd med flit)

Neronin
2010-10-10, 22:01
Tack ska ni ha för svaren! Har mycket att lära men någonstans måste man börja..