handdator

Visa fullständig version : Vad kommer vi ha om 20 år som vi inte kan leva utan?


supercharge
2010-09-28, 16:34
Jag blev lite inspirerad av 1988-tråden så nu vänder vi på det och blickar till 2030. Vad kommer vi ha då som vi inte kan leva utan och skratta åt att vi inte har idag?

Jag har ett par kandidater:

* 3D skrivare. Finns redan i viss mån. Gör ungefär vad namnet indikerar och skriver ut verkliga objekt och bygger upp dem partikel för partikel. Jag vill alltså ha en skruvmejsel eller golfklubba exempelvis. Jag köper, eller tankar en piratkopierad, ritning matar in informationen i skrivaren som sedan printar.

Ska tydligen nästa redan gå med organ också vilket naturligtvis vore praktiskt. Och då får man väl förmoda att det skulle funka att skriva ut Bigmacs och kexchoklad också lika gärna.

* Trådlös el Påstås kunna fungera, hur vet jag inte. Men tänk en elbil som inte behöver laddas eller tankas och kan köras hur långt som helst där du kan pröjsa direkt med kontokortet i bilen till en bråkdel av bensinkostnaden. Alternativt samma scenario med utvecklad batteriteknik.

*Autopilot på bil Kan de bli tillräckligt bra så man vågar låta dem köra själva på motorväg exempelvis med GPS och något slags anti-krocksystem eller kommunikation via bilens dator med andra bilar, för att förstå vart man befinner sig.

*Robotar Finns som bekant redan som klipper gräs exempelvis. Vad har vi om 20 år? Kan de göra det mesta av basbestyr hemma exempelvis om man en gång lärt dem hur och vart saker ska vara.

*Teknik i kropp och kläder Intelligenta kläder som reglerar temperatur självt exempelvis.

*Direktöversättare Prata med vem som helst med en apparat som översätter direkt mellan språk. Ungefär som en betydligt mer avancerad talvariant av google translate.

Vad tror ni?

JoeyP
2010-09-28, 16:36
En micro som lagar mat med endast ett knapptryck!

Sheogorath
2010-09-28, 16:37
Sharia-lagar?

Arf Pingvin
2010-09-28, 16:40
En micro som lagar mat med endast ett knapptryck!

Jag har en gul knapp på micron som sen värmer en kopp kaffe själv.

Potatiskillen
2010-09-28, 16:40
Typ en som kan vägleda mig vart jag än går, om det kommer något på vägen som älgar,renar,lekande barn då jag kör bil.

stafh
2010-09-28, 16:40
Mörk hy och tvivelaktiga värdegrunder!

Sheogorath
2010-09-28, 16:42
*mini

Hey! Jag sa inte att jag gillade det. Men vi kommer inte klara oss utan det. Försöker vi hugger de halsen av oss med Aladin-sabel.

LoTiX
2010-09-28, 16:42
Om allt fortsätter som vanligt: mer mat och högre livskvalité för miljoner människor i fattiga länder.

Yes
2010-09-28, 16:42
Intelligenta kylskåp(gärna med inbyggd glassmaskin) som sköter inköp av alla matvaror.

Yes
2010-09-28, 16:43
Porr i 3D.

Arf Pingvin
2010-09-28, 16:45
Jag blev lite inspirerad av 1988-tråden så nu vänder vi på det och blickar till 2030. Vad kommer vi ha då som vi inte kan leva utan och skratta åt att vi inte har idag?

Jag kanske har ett par. Vet inte om 20 år räcker men det kommer påverka i princip allt ungefär som internet påverkar det mesta idag och vars konsekvenser är svåra att förutse. AI. http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity

Men också nanoteknik. Det finns otroligt många användningsområden där nanoteknik kommer få enorm betydelse.

Yes
2010-09-28, 16:47
Myostatin-blockerare så man bara behöver knapra lite piller för inför beach 2021.

Sheogorath
2010-09-28, 16:47
Myostatin-blockerare så man bara behöver knapra lite piller för inför beach 2021.

Inte helt osannolikt faktiskt.

Yes
2010-09-28, 16:49
Inte helt osannolikt faktiskt.
Nä, forskas väl rätt mycket kring det. Hur långt har man kommit med försök på människor?

Yes
2010-09-28, 16:54
Holografiska skärmar:
http://www.wired.com/gadgetlab/2008/06/usc-lab-creates/

Potatiskillen
2010-09-28, 16:57
Hey! Jag sa inte att jag gillade det. Men vi kommer inte klara oss utan det. Försöker vi hugger de halsen av oss med Aladin-sabel.
Det lär väl bli sådär om vi inte gör något sF3wlZ5xhMU

Typ *grr*

Nordenator
2010-09-28, 17:01
Porr i 3D.

Holografiska skärmar:
http://www.wired.com/gadgetlab/2008/06/usc-lab-creates/

Haha. Jag tänkte föreslå holografiskt porr. Bara på kolo är det redan taget :D

Yes
2010-09-28, 17:18
Visar vad jag tänker alldeles för mycket på. :D

Yes
2010-09-28, 17:20
Kom på en till. Lady Gaga's kreationer blir mainstream-mode. År 2021 måste alla ha kräft-outfits för att passa in, och telefon-hattar räknas till formell klädsel.

Yes
2010-09-28, 17:23
Toyotas nya Prius kommer sväva och styras med autopilot. Motorn kommer drivas på gräs och Omega-3 medan utsläppen består av metangas.

victor_n
2010-09-28, 17:24
Sex?

rooz
2010-09-28, 17:35
sharia-lagar?

oh no you......

Yes
2010-09-28, 17:35
Ja tack!

Vidare tror jag Apple kommer gå retro och i ett steg mot trevligare interaktion med tekniken lanserar det en serie plyshklädda kuber, för känslan att ta på mjuka material.

rooz
2010-09-28, 17:40
Ja tack!

Vidare tror jag Apple kommer gå retro och i ett steg mot trevligare interaktion med tekniken lanserar det en serie plyshklädda kuber, för känslan att ta på mjuka material.
Like this?
0VMpQX2cWiw

Yes
2010-09-28, 17:41
Lanseringen av Windows 37 generar ytterligare en tråd där 08-dude hoppar in för att basha Windows och hylla Linux. Nu har man kommit på hur Linux kan styras med endast ögonrörelser, men det kräver priorietära drivrutiner som inte funkar.

Kwon
2010-09-28, 17:42
Haha. Jag tänkte föreslå holografiskt porr. Bara på kolo är det redan taget :D

This is just the beginning... :D
VIS6_tyz7_k

supercharge
2010-09-28, 18:04
3D porr eller holografisk porr är väl en lågoddsare. Porren leder utvecklingen. Någorlunda vettig 3D har vi väl nästan redan. Är det Samsung som har någon 3D-tv som de pushar hela tiden, något företag är det iaf.

Ytterligare en intressant aspekt vore att lägga till fler dimensioner till upplevelser på nätet/datorn och tvn. Alltså lukter, eller känsel. Egentligen borde du kunna scanna information från objekt och sedan artificiellt skapa en någon slags holografisk bild med tillhörande känselupplevelse. Ytterligare ett viktigt steg för porren alltså.

agazza
2010-09-28, 18:34
Porr i 3D.


Finns redan

Myostatin-blockerare så man bara behöver knapra lite piller för inför beach 2021.

Ska bli en medicin för folk med MS, dom ligger rätt nära på den fronten faktiskt.




Jag tror alkohol kommer ersättas av något bättre. hoppas jag iaf.

shut teh face
2010-09-28, 18:35
Man lär ju vara beroende utav el och internet i sitt hem för att det överhuvudtaget ska fungera, i dagsläget så kan man ju överleva utan det. :P

Yes
2010-09-28, 18:37
Finns redan
Jag vet. Menar bara att om 20 år kommer vi inte kunna leva utan det. :D



Ska bli en medicin för folk med MS, dom ligger rätt nära på den fronten faktiskt.
Coolt. Undrar hur stora byggarna kommer bli då.

agazza
2010-09-28, 18:41
Jag vet. Menar bara att om 20 år kommer vi inte kunna leva utan det. :D



Coolt. Undrar hur stora byggarna kommer bli då.


a du tänkte så :D ja jo holografskärmsglasögon + porr lär bli större än microsoft

Dom lär väl självdö vid en vis gräns :D

Crippa90
2010-09-28, 18:42
King Grub

Jockefoten
2010-09-28, 18:58
Sexrobotar
Detta kommer leda till att vi män inte behöver kvinnor längre och vi kommer återta makten.
Woman want child? Make me a sandwitch and we will talk about it.

Shajjn
2010-09-28, 19:03
Skyddsoverall 24/7 i skydd mot all strålning efter år av nukleärt krig.

Snobbe
2010-09-28, 19:05
Trådlös finns redan. Några på MIT har gjort lite skit verkar ascoolt iaf. Och man skulle kunna tro att detta skulle vara farligt men tydligen inte.

j4sAzaKfbRc

Osten80
2010-09-28, 19:08
ECT-behandling som ett behändigt litet hemmakit.
Kanske kombinerat med den nya ps-konsolen. PS9/ECT. Om livet blir lite tråkigt, och alla spel är spelade, kan vi koppla på elektroderna och glömma bort oss lite.

-GP-
2010-09-28, 19:21
Lanseringen av Windows 37 generar ytterligare en tråd där 08-dude hoppar in för att basha Windows och hylla Linux. Nu har man kommit på hur Linux kan styras med endast ögonrörelser, men det kräver priorietära drivrutiner som inte funkar.

Haha, saknar den guldtråden! *popcorn*

mattilainen
2010-09-28, 19:24
trådlös ström. Slippa alla jävla kablar :p

Wille005
2010-09-28, 19:25
Solen

skaparn
2010-09-28, 19:31
Jag hoppas mycket på nya material. På cykeln kommer alla rostkänsliga och underhållskrävnade metalldelar utbytta mot rymdplast. Gipsplattor kommer man skratta åt som byggnadsmaterial och istället tar man fram sin tak- och väggkanon och sprutar på en platt yta.

supercharge
2010-09-28, 19:35
Trådlös finns redan. Några på MIT har gjort lite skit verkar ascoolt iaf. Och man skulle kunna tro att detta skulle vara farligt men tydligen inte.


Det coola vore ju som jag nämnde om man får tillräcklig styrka i det och kan smälla upp ungefär som telefonstolpar längs stora vägar som sänder ut en slags kodad elsignal för att låta elbilar gå i praktiken hur långt som helst utan att behöva laddas hela tiden. Sedan har du någon slags dosa i bilen som mäter förbrukning och betalar för den el du använder, ungefär som man gör med trådlöst internet.

Och naturligtvis att kunna ladda datorer och mobiler överallt.

Sexrobotar
Detta kommer leda till att vi män inte behöver kvinnor längre och vi kommer återta makten.
Woman want child? Make me a sandwitch and we will talk about it.

Känns ju som en lågoddsare att det kommer sexrobotar förr eller senare. Finns väl redan i viss mån, om än extremt primitivt.

Arf Pingvin
2010-09-28, 20:19
Det coola vore ju som jag nämnde om man får tillräcklig styrka i det och kan smälla upp ungefär som telefonstolpar längs stora vägar som sänder ut en slags kodad elsignal för att låta elbilar gå i praktiken hur långt som helst utan att behöva laddas hela tiden. Sedan har du någon slags dosa i bilen som mäter förbrukning och betalar för den el du använder, ungefär som man gör med trådlöst internet.

Det känns som att storebror vet var man är, hur mycket man gasar, ser till att man inte kör för fort... Jag kan se de logiska argumenten varför en hårt kontrollerad energiförbrukning skulle vara bättre ur många synpunkter. Men fan det känns inte bra :(

mangs
2010-09-28, 20:21
* Trådlös el Påstås kunna fungera, hur vet jag inte. Men tänk en elbil som inte behöver laddas eller tankas och kan köras hur långt som helst där du kan pröjsa direkt med kontokortet i bilen till en bråkdel av bensinkostnaden. Alternativt samma scenario med utvecklad batteriteknik.


Nja, det blir svårt att få till trådlöst. Däremot att man skulle sätta solceller längs motorvägarna och sedan byta ut vägbanan mot något ledande material. Skulle kunna fungera som en kombination av spårvagn och radiobilar på Tivoli. Man skulle kunna mata in trippen redan hemma och sedan blir man körd till jobbet av sin bil.




*Autopilot på bil Kan de bli tillräckligt bra så man vågar låta dem köra själva på motorväg exempelvis med GPS och något slags anti-krocksystem eller kommunikation via bilens dator med andra bilar, för att förstå vart man befinner sig.

I någon variant helt klart


*Robotar

Helt klart, finns redan till viss utsträckning idag, tror att de kommer bli vanliga i olika tappning framöver, både intelligentare och någon form av personlighet, skulle utöver hushållssysslor även fungera som sällskap och varör inte sex för de som är intresserad av det



*Teknik i kropp och kläder Intelligenta kläder som reglerar temperatur självt exempelvis.

Finns inte det redan?

*Direktöversättare Prata med vem som helst med en apparat som översätter direkt mellan språk. Ungefär som en betydligt mer avancerad talvariant av google translate.

Finns redan men kommer säkert läggas in som en app i var och varannan mobiltelefon inom kort.





Rent generellt är 20årganska kort tid så jag tror att vi säkerligen kommer se stora förbättringar på de saker vi redan har idag i form av internettjänster, communities och vi kommer nog helt klart vara mer bortskämda med tjänster och service både över nätet och IRL.

De nyheter som beskriv ovan och alla andra kommer säkert finans i enklare varianter men frågan är hur utvecklade och spridda de kommer vara redan om 20 år.


Jag tror det kommer hända mycket inom hemelektronik, skärmar, mobiler, bärbara datorer etc. Jag tror även på mer intelligens i hemmet likt kylskåp som själv shoppar och du får varorna hemskickade.

Möjligheterna till att vara synkad och uppdaterad kommer vara självklart när du är på jobb, i hemmet, i bilen, på semester etc. Du kommer ha tillgång till allt du vill var du än befinner dig.

Kontanter kommer vara överflödiga och ett vanligt betalsätt är att man gör en överföring via sin mobil etc. kopplat till ditt konto.

Sedan tror jag att något som idag anses väldigt exklusivt kommer att bli mainstream och väldigt vanligt, som tex Swimmingpool blivit de senaste 10åren.

Mer mat i pulver och pillerform. Middagar kommer sparas till när man vill lyxa till det.

Wille005
2010-09-28, 20:37
Till er som säger robotar menar ni AI? För robotar finns i princip överallt redan nu.

Jockefoten
2010-09-28, 20:42
Trådlös el? Rummet kommer bli en micro. Cancer innan 10.

_slipknot1_
2010-09-28, 20:44
holografisk porr, 3d porr är nästan här jue!

MasterChief
2010-09-28, 20:47
Penistransplantationer

Yes
2010-09-28, 21:05
Penistransplantationer
Jag ser gärna en web-baserad tjänst där man kan välja form, färg, smak och extra funktioner.

mangs
2010-09-28, 21:08
Extra funktioner?*popcorn*

Yes
2010-09-28, 21:31
Extra funktioner?*popcorn*
Bara vanliga saker som självlysande, ett par extra huvuden och rotation.

supercharge
2010-09-28, 22:04
* Trådlös el

Nja, det blir svårt att få till trådlöst. Däremot att man skulle sätta solceller längs motorvägarna och sedan byta ut vägbanan mot något ledande material. Skulle kunna fungera som en kombination av spårvagn och radiobilar på Tivoli. Man skulle kunna mata in trippen redan hemma och sedan blir man körd till jobbet av sin bil.


Gubben på MIT som länkades till tidigare i tråden visade ju att det redan fungerar på tv-skärmar och mobiltelefoner med befintlig teknik. Frågan är väl egentligen mer hur lång räckvidd man kan få om man ska smälla upp laddstolpar längs vägen som laddar samtidigt som du kör som inte behöver stå för tätt så det kostar skjortan att smälla upp skiten.

I övrigt är det lite intressant angående att smälla upp något slags spår på motorvägen och ladda bilen samtidigt som den körs automatiskt. Borde inte vara överdrivet trickigt egentligen, men det kanske blir svindyrt vad vet jag.




*Teknik i kropp och kläder
Finns inte det redan?


I någon primitiv form möjligtvis eller på teststadiet. Jag läste om någon tokig idé där en sensor skulle opereras in i huden och mäta lite allt möjligt och sedan larma om det blir något allvarligt fel på kroppen. Alltså om du drabbas av något farligt så larmas 112 och ger din exakta gps-position.

En annan tokig variant vore en primitiv mobiltelefon i form av en slags tatuering i huden. Som då skulle drivas av syresättningen i blodet som alla andra organ i kroppen.

Jag tror egentligen att det är något vi kommer se mer av. Alltså datorer och teknik som närmar sig hur kroppen ser ut och fungerar.


*Direktöversättare

Finns redan men kommer säkert läggas in som en app i var och varannan mobiltelefon inom kort.

Jo men de är usla. Det jag menar är en som klarar att lyssna av vilken röst som helst, ungefär som en människa, känna igen vilket språk det är och direkt översätta till ditt språk i realtid i någon hörapparatsliknande manick du har i örat.



Rent generellt är 20årganska kort tid så jag tror att vi säkerligen kommer se stora förbättringar på de saker vi redan har idag i form av internettjänster, communities och vi kommer nog helt klart vara mer bortskämda med tjänster och service både över nätet och IRL.

De nyheter som beskriv ovan och alla andra kommer säkert finans i enklare varianter men frågan är hur utvecklade och spridda de kommer vara redan om 20 år.


Det håller jag inte med om riktigt. Tänk bara på hur otroligt mycket som hänt sedan 1988 exempelvis som var lite inspirationen till den här tråden. Och det känns som det rullar snabbare och snabbare i utvecklingen. Jag tror nog att vi kommer se något som ingen kan föreställa sig vilken betydelse det kommer att få. Ungefär som Internet idag, eller smarta mobiltelefoner som för många är nästan lika oumbärligt när man vant sig vid det.


Jag tror det kommer hända mycket inom hemelektronik, skärmar, mobiler, bärbara datorer etc. Jag tror även på mer intelligens i hemmet likt kylskåp som själv shoppar och du får varorna hemskickade.


Det håller jag med om. Smarta produkter med mer inbyggd teknik i hemmet tror jag vi kommer se mycket mer av.

En intressant grej med det smarta hemmet är det teknik som redan finns som läser tankar eller där du kan styra en dator med tanken. Förvisso väldigt primitivt än men potentialen är enorm. Slå på ugnen genom att tänka det, byt kanaler på tvn, öppna lådor i byrån, spela in på dvdn, släcka i köket osv..


Kontanter kommer vara överflödiga och ett vanligt betalsätt är att man gör en överföring via sin mobil etc. kopplat till ditt konto.


Japp att de försvinner känns ganska klart. Redan nu tycker jag att många betalar nästan uteslutande med kort. Man skulle behöva något för mindre belopp bara som har mindre säkerhet som går snabbare och inte kräver kod. Ett extrachip på kortet kanske till något slags cashkonto som inte går att länsa på mer än säg 500 spänn på en dag, kopplat till det vanliga kontot.


Sedan tror jag att något som idag anses väldigt exklusivt kommer att bli mainstream och väldigt vanligt, som tex Swimmingpool blivit de senaste 10åren.

Mer mat i pulver och pillerform. Middagar kommer sparas till när man vill lyxa till det.

Nja det vet jag inte. Swimmingpool är ju verkligen inget nytt eller ens överdrivet lyxigt längre och har inte varit på länge. Jag tror många mest tycker det är opraktiskt i ett land som detta snarare än att de inte skulle ha råd.

Angående pulvermat så kanske. Finns ju redan måltidsersättning i bar-form. Fast allt slår ju inte igenom bara för att man kan. Ta Maglevtåg som exempel som är flashigt och snabbt men svindyrt. Eller en Segway för den delen som ju verkligen inte var och varannan person har skaffat.

Ganymedes
2010-09-29, 07:27
Risken är väl som vanligt att man överskattar sannolikheten för saker som är på gång och helt missar saker som istället dyker upp helt utan förvarning. När jag var liten på 80-talet var snacket om flygande billar år 2000 inte helt overkligt. Men vem förutsåg internets genomslag redan då?

Anyways:

Microfrys: frys in maten lika snabbt som microugnen värmer den. Samhället i stort jublar, men konspirationsteoretiekerna ser det som ett sätt för myndigheterna att ge befolkningen cancer.

Klotterfri färg: med hjälp av nanopartiklar görs en färg som det inte går att spraya ordet "***" på. Samhället i stort jublar, men ynglena gnäller över integritetskränkning.

Ledlampor i vägarna: kan ändra både filvisningar och omkörningsförbud on the fly, men också ändra färg för att varna om djur eller olycka är i närheten. Samhället i stort jublar, men feministerna gnäller över att pengarna kunde lagts på att bränna alla BH'ar i världen för att minska det inbillade förtycket mot tuttar.

Hushållsrengöring av vatten: Slöseriet med vattentransport etc försvinner då husen själva rengör och återanvänder spillvatten. Renat och klart. Samhället i stort jublar, men veganerna gnäller över att det kan finnas levande organismer i vattnet som ogillar att bli utpissade flera gånger samma vecka.

Det första islamistiska partiet röstas in i riskdagen: All ovanstående teknik förbjuds då den inte accepteras av Koranen och stening införs som straff för fredagsmys. Samhället i stort jublar, för annars är de rasister. Den sista lilla skaran Svenskar som isolerat sig i Bastuträsk gnäller lite om förlorad mark men blir snabbt tystade av Aftonbladet, som fortfarande predikar mångfalldens fördelar men ännu inte har en enda utländsk anställd.

(Kom igen, lite måste man ju få provocera... annars dör tråden. ;))

supercharge
2010-09-29, 07:51
Risken är väl som vanligt att man överskattar sannolikheten för saker som är på gång och helt missar saker som istället dyker upp helt utan förvarning. När jag var liten på 80-talet var snacket om flygande billar år 2000 inte helt overkligt. Men vem förutsåg internets genomslag redan då?


Jo det har du en bra poäng i. Det var väldigt mycket mer flygande bilar och dylikt i framtidsvisionerna förr, även om jag vill minnas att någon faktiskt förutsåg att kunna handla med en liten låda man har hemma. Internet var det inte många som förutsåg och i synnerhet inte vilken betydelse det skulle få.

Värt att nämna är att vi skulle kunna konstruera flygande bilar och det finns flera sådana varianter men det är liksom inte praktiskt och så måste folk skaffa flygcert och det skulle bli massa regler runt det där, du får inte starta på allmän väg osv..

Det är samma sak som att det finns båt-bilar och segways, tekniken finns men det är inte praktiskt och säljer inte. Detsamma gäller ju svävande Maglevtåg som iofs finns på ett ställe i Kina men det är också för dyrt för att slå igenom stort, åtminstone just nu.

Anyways:


Klotterfri färg: med hjälp av nanopartiklar görs en färg som det inte går att spraya ordet "***" på. Samhället i stort jublar, men ynglena gnäller över integritetskränkning.



Nu var det kanske inte så seriöst menat i ditt fall kanske, men med nanoteknik ska man iaf kunna göra smutsavstötande kläder och material som nog kan bli stort i framtiden. Också om man kan göra vanligt tyg som inte släpper igenom vattenpartiklar exempelvis.

derko
2010-09-29, 08:06
Mer skulder.

Ganymedes
2010-09-29, 08:15
Nu var det kanske inte så seriöst menat i ditt fall kanske, men med nanoteknik ska man iaf kunna göra smutsavstötande kläder och material som nog kan bli stort i framtiden. Också om man kan göra vanligt tyg som inte släpper igenom vattenpartiklar exempelvis.

Finns även bilvax och fönsterglas med dessa vatten- och smutsavvisande funktioner redan idag. Nano ftw! :hbang:


Vs6QuYSIb3o

O.W.
2010-09-29, 08:29
Mer skulder.

Att det inte är fler som har dystopiska framtidstankar.

Deceiver85
2010-09-29, 08:43
Terminators : Klipper gräset och skjuter sharia-fanboys...

Holografisk porr : Fap-fap-fap...

Carolas hyllade mp3-samling "50 år som artist" : eftersom all annan musik har sönderproducerats till själslösa blippande.

Iphone 10 : AMAGAWD-AMAGAWD-AMAGAWD!

derko
2010-09-29, 08:43
Att det inte är fler som har dystopiska framtidstankar.
Det är för att i princip inga "Svenssons" förstår hur pengar "skapas" och "förstörs" och varför vi är beroende av att hela tiden skuldsätta oss mer och mer för att undvika en total kollaps av värdsekonomin.

rapzidi
2010-09-29, 09:04
Slå på ugnen genom att tänka det, byt kanaler på tvn, öppna lådor i byrån, spela in på dvdn, släcka i köket osv..

Tänk på porr när släkten är hemma hos dig på middag... Plopp, holografisk porr överallt!
Möjligheterna är oändliga!

Ang. klotterfri färg. Kommer det inte i samma veva eller senare komma sprayfärg som fäster på allt? Osv. fram och tillbaks.

O.W.
2010-09-29, 09:22
Det är för att i princip inga "Svenssons" förstår hur pengar "skapas" och "förstörs" och varför vi är beroende av att hela tiden skuldsätta oss mer och mer för att undvika en total kollaps av värdsekonomin.

Ja vi kan väl vänta oss deflation, inflation, depression. Energikriser, peak everything och en tillbaka gång av samhället.

Nu när jag ser andra tråden -1988 så var det några mer framtidsnegativa. Så Osten80 och Freddie kommer bli nöjdare:)

mangs
2010-09-29, 09:28
Jo men de är usla. Det jag menar är en som klarar att lyssna av vilken röst som helst, ungefär som en människa, känna igen vilket språk det är och direkt översätta till ditt språk i realtid i någon hörapparatsliknande manick du har i örat.


Jag hörde ett reportage om detta på radion för inte så länge sedan och de hade någon manick som översatte väldigt bra mellan Japanska (Sulplise) och Engelska, har även för mig att tyska fungerade bra. Den kunde tolka flera olika röster men visst, de kommer säker förfinas ordentligt framöver. Å andra sidan kommer fler och fler människor kunna prata flera språk/samma språk framöver så behoven minskar ju även med tiden.



Det håller jag inte med om riktigt. Tänk bara på hur otroligt mycket som hänt sedan 1988 exempelvis som var lite inspirationen till den här tråden. Och det känns som det rullar snabbare och snabbare i utvecklingen. Jag tror nog att vi kommer se något som ingen kan föreställa sig vilken betydelse det kommer att få. Ungefär som Internet idag, eller smarta mobiltelefoner som för många är nästan lika oumbärligt när man vant sig vid det.


Visst, mycket har hänt men mycket handlar bara om förädling av nuvarande teknik. Mycket av de som idag är normalt, mobilt bredband, ständig uppkoppling mot internet och massa services fanns redan för 10år sedan men inte lika utbrett och förfinat. Med det dagt menade jag att det som redan finns idag säkerligen kommer finnas i mycket bättre utförande men att helt nya tekniker behöver längre tid än så för att verkligen få fäste (beroende på vad det är dvs). Titta på mobiltelefoner som har funnits länge och visst hände det en del storleksmässig och batterimässigt i början men det krävdes måga år innan täckningen blev ok och att priserna blev så attraktiva att det blev mainstream. Sedan hände faktiskt inte så mycket mer än kosmetiska förändringar. Sedan kom färgskärm. Några år senare (nära dåtid) kom då alla smartphones/Iphones HTC etc. och det är väl revolutionen om något nu kan man helt plötsligt göra en massa bra grejor som man tidigare behövde en dator för, men det tog nästan 30år...


Visst dagens tjocka LED-tvs kommer bytas ut några gånger på 20år och bli, större,bättre, billigare, energisnålare etc. 3D-tv kommer väl bli lika utbrett som hemmabio idag.



Nja det vet jag inte. Swimmingpool är ju verkligen inget nytt eller ens överdrivet lyxigt längre och har inte varit på länge. Jag tror många mest tycker det är opraktiskt i ett land som detta snarare än att de inte skulle ha råd.




Det jag menade var att Swimmingpool var exklusivt och dyrt för 10-15år sedan men idag är det väldigt vanligt. Jag tror samma sak sker framöver, tex att någon/några produkter som idag anses bara vara för de riktigt täta kommer bli mainstream inom några år.


Om vi istället pratar tjänster tror jag folk överlag kommer anlita hantverkare, städhjälp, guidning, koordinatorer, festfixare, färdiga matkassar hemburna etc betydligt oftare än idag. Både på gott och int kommer folk vara mer specialiserade på det de utför vilket gör att det man kommer ha tid till är jobb och lite fritid där man vill vara ledig och därmed betalar för tjänsterna ovan.

mangs
2010-09-29, 10:52
Tror att det kommer bli bättre ur den aspekten med. Idag har man ju tusen olika inloggningar med olika lösen etc och ett gäng , kort, telefoner etc. varför inte sammanföra allt detta till en dosa/kort som finns i din mobil som sedan identifierar dig. Givetvis måste du som användare även ha en Pin-kod och/eller fingeravtryck eller något .

E-legitiamation är ju ett steg på vägen med det borde kunna göras oerhört mycket smidigare.

filmjölk
2010-09-29, 11:18
Jag tror att större delen av jorden, inklusive Sverige kommer att befinna sig i ett post-apokalyptiskt skede om 20-år. Jordens totala befolkning har minskat från 7miljarder till några hundratusen spridda över planeten. Vi kommer att vandra runt i små klaner/gäng/familjegrupper och bo i ruiner av vår forna civilisation, leva av jakt, fiske, plundring, kannibalism och enklare jordbruk.

Så en kniv kommer att vara essentiell om 20år.

pragmatist
2010-09-29, 12:03
Smidigare identifiering av sig själv i olika sammanhang tror jag också på så man slipper alla koder och kort överallt. Mer blygsamt att man har ett enda kort till allt, kanske inbyggt sin mobiltelefon. Man laddar ner ett e-leg i sin telefon som man sedan använder överallt, och telefonen känner biometriskt av att det är rätt användare.

mojoo
2010-09-29, 12:32
Jag tror att större delen av jorden, inklusive Sverige kommer att befinna sig i ett post-apokalyptiskt skede om 20-år. Jordens totala befolkning har minskat från 7miljarder till några hundratusen spridda över planeten. Vi kommer att vandra runt i små klaner/gäng/familjegrupper och bo i ruiner av vår forna civilisation, leva av jakt, fiske, plundring, kannibalism och enklare jordbruk.

Så en kniv kommer att vara essentiell om 20år.

Kondomer kommer nog inte vara så viktiga då. Men undra hur en kondom ser ut om 100 år *popcorn*

spange
2010-09-29, 13:27
Kondomer kommer nog inte vara så viktiga då. Men undra hur en kondom ser ut om 100 år *popcorn*

man sprayar den direkt på dolmen, var på den torkar och man har en formgjuten kondom. tadaa!

supercharge
2010-09-29, 18:00
Finns även bilvax och fönsterglas med dessa vatten- och smutsavvisande funktioner redan idag. Nano ftw! :hbang:


Jo det där påminner mig om ett vansinnesprojekt jag såg på Discovery channel där man tänkte täcka in en hel stadskärna i USA i en slags genomskinlig kupol av något slags superlätt tygliknande material som hade samma egenskaper och aldrig behövde rengöras.

Det finns tydligen redan i mindre skala men ändå massiva växthus i kupolformat och nu spekulerade man alltså i om man kunde göra det med en hel stadskärna för att skydda mot orkaner främst.

Skulle inte förvåna mig om det skedde i åtminstone något Arabiskt land eller Kina där de bevisligen har för alldeles för mycket pengar att leka med och som diktaturer kan göra precis som de vill. Prestigeprojekt. Tydligen så är det iaf fullt genomförbart redan, bara man har stålar att hosta upp.

Det är för att i princip inga "Svenssons" förstår hur pengar "skapas" och "förstörs" och varför vi är beroende av att hela tiden skuldsätta oss mer och mer för att undvika en total kollaps av värdsekonomin.

Nåja det är inte helt rättvisande att tro att hela mänskligheten går under för att det finns skevheter och bubblor i det finansiella systemet. Hur mycket det än krashar så finns ju alla grundläggande värden: fastigheter, bilar, infrastruktur, maskinparker i företag osv, osv, osv.. kvar.

Det är någon slags udda missuppfattning att det kommer gå helt åt helvete av helvetiska proportioner bara för att det finansiella systemet blivit mer komplext och avancerat.

Sedan blir det naturligtvis bökigt om oljepriset skenar eftersom vi är så beroende av det. Men samtidigt ska man inte underskatta hur snabbt saker och ting kan förändras om det verkligen krisar. Andra världskriget är ett bra exempel på hur snabbt nya saker kan trollas fram om man verkligen måste och man stoppar in enorma summor i det.



Visst, mycket har hänt men mycket handlar bara om förädling av nuvarande teknik. Mycket av de som idag är normalt, mobilt bredband, ständig uppkoppling mot internet och massa services fanns redan för 10år sedan men inte lika utbrett och förfinat. Med det dagt menade jag att det som redan finns idag säkerligen kommer finnas i mycket bättre utförande men att helt nya tekniker behöver längre tid än så för att verkligen få fäste (beroende på vad det är dvs). Titta på mobiltelefoner som har funnits länge och visst hände det en del storleksmässig och batterimässigt i början men det krävdes måga år innan täckningen blev ok och att priserna blev så attraktiva att det blev mainstream. Sedan hände faktiskt inte så mycket mer än kosmetiska förändringar. Sedan kom färgskärm. Några år senare (nära dåtid) kom då alla smartphones/Iphones HTC etc. och det är väl revolutionen om något nu kan man helt plötsligt göra en massa bra grejor som man tidigare behövde en dator för, men det tog nästan 30år...

Visst bygger saker och ting på varandra men förändringar och utvecklingar inom olika områden kan ju staplas på varandra så att det blir helt omöjligt att förutsäga. Alltså nanoteknik är ju inte jättenytt, men det kan användas inom så oerhört mycket och nya genombrott inom samma teknik kan leda till helt oanade möjligheter inom helt andra områden.

Jag menar det är lite som internet. Datorn har ju funnits länge men betraktades ju länge som något för universitet och militären. Att sedan koppla ihop dem och att det skulle bli så oerhört viktigt för oss kunde knappast någon ana.

Angående internt och mobiltelefoner, att det tagit rätt lång tid bygger ju dock i ärlighetens namn att produkterna kräver väldigt stora investeringar i mobilmaster, kablar osv.. Vilket naturligtvis tar sin lilla tid. Det var ju egentligen inte möjligt att göra en vettig iPhone tidigare utan 3G och vettig hastighet. Många potentiella produkter och tekniker inom diverse områden lider ju inte nödvändigtvis av samma problem med så enorma investeringskrav i infrastruktur.

Det jag menar lite grann är väl att det händer väldigt mycket intressant inom väldigt många områden just nu och allting snurrar snabbare än någonsin och som med allt annat, om det finns pengar att tjäna kommer produkterna rätt snabbt också.

mangs
2010-09-29, 19:20
Det där med 3G-master etc kommer ju bli motsvarande problem om vi helt plöstligt skulle bygga om alla motorvägar till laddningsbara sträckor för våra bilar. För att inte tala om hur lång tid det skulle ta att få fram en vettig standard och så då säkerhet, miljötänk och vilka investeringskostnader det handlar om. Vad skulle en sådan bil gå loss på när den finns 2miljoner?

Klart det kan komma fram fina innovationr som plötsligt får ett nytt och tidigare ej tänkt användningsområde men i ärlighetens namn har vi varit oerhört kreativa under de senaste 20-30 åren. Många av de sakerna vi drömde om för 30år sedan har vi idag eller har vi redan insett att de är omöjliga eller väldigt svåra att genomföra. Det finns inte så många områden idag där vi drömmer om vad vi vill ha om 20-30år som är realistiska och då handlar det ofta om förfiningar av redan existerande teknik.

Jag är inte så naiv och säger att vi idag har uppfunnit allt men om vi nu hittar något revolutionerande så tror jag det kommer ta mer än 20år innan tekniken nått värlsherravälde. SPeciellt om det är något som handlar om infrastruktur. Prylar till hemmet har betydligt snabbare genomslagskraft. Se Platt-Tvn intåg som var hyffsat exotiskt för 5 år sedan men idag känns ganska jaha.

ha:cl
2010-09-29, 19:43
Det där med 3G-master etc kommer ju bli motsvarande problem om vi helt plöstligt skulle bygga om alla motorvägar till laddningsbara sträckor för våra bilar. För att inte tala om hur lång tid det skulle ta att få fram en vettig standard och så då säkerhet, miljötänk och vilka investeringskostnader det handlar om. Vad skulle en sådan bil gå loss på när den finns 2miljoner?

Klart det kan komma fram fina innovationr som plötsligt får ett nytt och tidigare ej tänkt användningsområde men i ärlighetens namn har vi varit oerhört kreativa under de senaste 20-30 åren. Många av de sakerna vi drömde om för 30år sedan har vi idag eller har vi redan insett att de är omöjliga eller väldigt svåra att genomföra. Det finns inte så många områden idag där vi drömmer om vad vi vill ha om 20-30år som är realistiska och då handlar det ofta om förfiningar av redan existerande teknik.

Jag är inte så naiv och säger att vi idag har uppfunnit allt men om vi nu hittar något revolutionerande så tror jag det kommer ta mer än 20år innan tekniken nått värlsherravälde. SPeciellt om det är något som handlar om infrastruktur. Prylar till hemmet har betydligt snabbare genomslagskraft. Se Platt-Tvn intåg som var hyffsat exotiskt för 5 år sedan men idag känns ganska jaha.

Du tror alltså inte på en revolutionerande uppgift inom 20 år, jämfört med telefonen, tv:n, datorn?

Intressant, för jag tror du har rätt.

MasterChief
2010-09-29, 20:27
Jag är inte så naiv och säger att vi idag har uppfunnit allt men om vi nu hittar något revolutionerande så tror jag det kommer ta mer än 20år innan tekniken nått värlsherravälde. SPeciellt om det är något som handlar om infrastruktur. Prylar till hemmet har betydligt snabbare genomslagskraft. Se Platt-Tvn intåg som var hyffsat exotiskt för 5 år sedan men idag känns ganska jaha.

Beror på hur nanoteknologin utvecklas. Får det ett ordentligt tekniskt genombrott kan det ändra hela vår civilisation. Sedan kanske de äntligen lyckas kontrollera fusion. Vilket också skulle ändra spelreglerna ordentligt.

bizniz
2010-10-01, 16:17
Jag tror alkohol kommer ersättas av något bättre. hoppas jag iaf.

Weed, vaporized.

agazza
2010-10-01, 23:02
Weed, vaporized.

Inte samma rus :/

bizniz
2010-10-01, 23:56
Inte samma rus :/

Nej, mycket bättre :D

eller menar du vapo vs röka det?

Zoidy
2010-10-02, 00:46
* Trådlös el Påstås kunna fungera, hur vet jag inte. Men tänk en elbil som inte behöver laddas eller tankas och kan köras hur långt som helst där du kan pröjsa direkt med kontokortet i bilen till en bråkdel av bensinkostnaden. Alternativt samma scenario med utvecklad batteriteknik.
[B]

Angående trådlös el så läste jag i ny teknik för några månader sen att de håller på att forska lite kring det här, och hade tydligen lyckats tända en glödlampa på en meters håll, och det här stördes tydligen inte oavsett om någon gick emellan sändaren och lampan, eller om de hade diverse objekt emellan. Låter lovande! Visst, en lång väg kvar att gå, men det går ju uppenbarligen. Hade vart helt fantastiskt skönt att slippa ALLA sladdar. Mobilen laddas direkt när man kommer in i ett rum, datorn laddas automatiskt osv osv. Fantastiskt skönt verkligen

victor_n
2010-10-02, 00:48
om 20 år kommer vi fortfarande ha och kan inte leva utan Kolozzeums almänt forum!

VoDaresVins
2010-10-02, 09:19
Tysta videokanoner som inte behöver en surrande fläkt för kylning som dessutom börjar låta värre för varje år. Eller wtf, det är 2010...varför har vi inte det här redan??*gah!*

Granatgiraffen
2010-10-02, 09:55
Tysta videokanoner som inte behöver en surrande fläkt för kylning som dessutom börjar låta värre för varje år. Eller wtf, det är 2010...varför har vi inte det här redan??*gah!*

Hoppas folk inte kallar det för videokanon om 20 år. :)

Hoppas också att folk har slutat läsa böcker om 20 år. Det är sjukt omodernt redan idag.

VoDaresVins
2010-10-02, 13:54
Hoppas folk inte kallar det för videokanon om 20 år. :)

Du mobbar väl inte mig för min finlandssvenka??
;)

Snobbe
2010-10-02, 13:56
Angående trådlös el så läste jag i ny teknik för några månader sen att de håller på att forska lite kring det här, och hade tydligen lyckats tända en glödlampa på en meters håll, och det här stördes tydligen inte oavsett om någon gick emellan sändaren och lampan, eller om de hade diverse objekt emellan. Låter lovande! Visst, en lång väg kvar att gå, men det går ju uppenbarligen. Hade vart helt fantastiskt skönt att slippa ALLA sladdar. Mobilen laddas direkt när man kommer in i ett rum, datorn laddas automatiskt osv osv. Fantastiskt skönt verkligen

Om du kollar lite längre bak i tråden så ser du att dom har lyckats köra tv skärm + mobiltelefoner genom det.

Ape3
2010-10-02, 14:51
"Varför har du inget på den väggen?"
-Nä, det är TVn.

TV-tapet. OLED skärmar är på ordentligt på gång. Finns böjbar redan.
http://www.idg.se/2.1085/1.231800/bojbar-oled-skarm-visar-rorliga-bilder-i-farg

Tror vi kommer ha fixat en hel del medicinska problem också. Bakterier som programmeras till att fixa saker till oss. Fotosyntesen knäckt och egna varianter på den utvecklade. Mat kanske då blir ett mindre problem i världen. Bakterier som avsaltar havsvatten?

Fusion är ju naturligtvis en gammal dröm, kall sådan. I och med trådlös el kanske man kan fixa solpaneler från rymden i ett nätverk runt Jorden?

Återvinning tror jag också är mycket större än idag. Vattenrening och att spara resurser genom återvinning. Matspillet är ju enormt idag också, effektivare lagringsmetoder? Konservering då.

supercharge
2010-10-02, 16:08
"Varför har du inget på den väggen?"
-Nä, det är TVn.

TV-tapet. OLED skärmar är på ordentligt på gång. Finns böjbar redan.
http://www.idg.se/2.1085/1.231800/bojbar-oled-skarm-visar-rorliga-bilder-i-farg

Tror vi kommer ha fixat en hel del medicinska problem också. Bakterier som programmeras till att fixa saker till oss. Fotosyntesen knäckt och egna varianter på den utvecklade. Mat kanske då blir ett mindre problem i världen. Bakterier som avsaltar havsvatten?

Fusion är ju naturligtvis en gammal dröm, kall sådan. I och med trådlös el kanske man kan fixa solpaneler från rymden i ett nätverk runt Jorden?

Återvinning tror jag också är mycket större än idag. Vattenrening och att spara resurser genom återvinning. Matspillet är ju enormt idag också, effektivare lagringsmetoder? Konservering då.

Oledskärmar tror jag på också, det måste bli tillräckligt billigt bara. Att ha i tidningar istället för bilder och tja som du nämnde sätta upp som tapet. Det känns ju som de bygger lite på att det ska kunna bli lite slit och slängprodukt om det ska bli riktigt stort.

I övrigt angående svårare saker som fusion exempelvis så tror jag att det är oerhört svårt att förutsäga. Jag har sett någon mer eller mindre seriös uppskattning på 50 år i just det fallet, men det kan ju komma ett stort genombrott imorgon som vänder upp och ned på alla uppskattningar, det vet man ju inte.

Sedan tror jag det finns en viktig aspekt i vilket område ett eventuellt genombrott kommer inom. Nanoteknik exempelvis kan användas inom enormt många områden och i sin tur pusha andra områden till nya framgångar med förbättrad teknik, medan andra forskningsområden inte fungerar riktigt på samma sätt.

skaparn
2010-10-02, 19:39
På tal om detta. Hur tror ni AI kommer att utvecklar under de kommande 20 åren? Dels hur långt det har kommit, dels i vilken riktning. Med det senare menar jag i synnerhet vilka områden som varit drivande och om det är självständiga AI:n av typen smarthet i system eller om det är människonära hjälpmedel såsom sällskapsrobotar eller office-gem.

Hemi
2010-10-02, 19:52
På tal om detta. Hur tror ni AI kommer att utvecklar under de kommande 20 åren? Dels hur långt det har kommit, dels i vilken riktning. Med det senare menar jag i synnerhet vilka områden som varit drivande och om det är självständiga AI:n av typen smarthet i system eller om det är människonära hjälpmedel såsom sällskapsrobotar eller office-gem.

Det var ju rätt mycket tal om cyborgs på 70-talet, man trodde att de skulle komma redan på 80-talet. Med all dagens neurobiologi, utbytbara kroppsdelar, superdatorer för alla olika ändamål, och lite mer utvecklinga va allt detta borde väl en Blade Runner replicant kunna bli verklig om 20 år. Om man verkligen satsade på det altså. Sen, om den har ett livsformsliknande medvetande kan ju vara svårt att veta. Kvällspress och politiker kommer troligen att göra lite reasearch och slå varandra i huvudet om detta .

Hemi
2010-10-02, 20:33
Ledlampor i vägarna: kan ändra både filvisningar och omkörningsförbud on the fly, men också ändra färg för att varna om djur eller olycka är i närheten. Samhället i stort jublar, men feministerna gnäller över att pengarna kunde lagts på att bränna alla BH'ar i världen för att minska det inbillade förtycket mot tuttar.



Finns redan i UK, fast inte helt fullt utvecklade, mest filer. I princip tittar man nedåt mer på vägen när man kör för där står allting, vägnummer, städer, pilar osv, speciellt i större komplicerade rondeller, även om skyltar också finns. Problemet är snön i sverige, flera månader om året är det otänkbart för det mesta. Vägen måste hållas helt ren i så fall.

Henchman
2010-10-02, 20:36
Det var ju rätt mycket tal om cyborgs på 70-talet, man trodde att de skulle komma redan på 80-talet. Med all dagens neurobiologi, utbytbara kroppsdelar, superdatorer för alla olika ändamål, och lite mer utvecklinga va allt detta borde väl en Blade Runner replicant kunna bli verklig om 20 år. Om man verkligen satsade på det altså. Sen, om den har ett livsformsliknande medvetande kan ju vara svårt att veta. Kvällspress och politiker kommer troligen att göra lite reasearch och slå varandra i huvudet om detta .

Kroppslig förbättring är en möjlighet. Däremot dröjer det nog länge till innan man får någon bättre bild av hur vår hjärna fungerar.

Arf Pingvin
2010-10-02, 20:42
På tal om detta. Hur tror ni AI kommer att utvecklar under de kommande 20 åren? Dels hur långt det har kommit, dels i vilken riktning. Med det senare menar jag i synnerhet vilka områden som varit drivande och om det är självständiga AI:n av typen smarthet i system eller om det är människonära hjälpmedel såsom sällskapsrobotar eller office-gem.

Jag tror att på 20 år har vi lite bättre botar till quake ungefär, mer automation i produktionen där man fixar vidare toleranser eller hur man ska säga. Men när det sker ett riktigt genombrott kommer det gå fort. Helt omöjligt att förutse hur det kommer förändra saker och ting, men jag tror det kommer att ta betydligt längre än 20 år.

Xtreme-G
2010-10-02, 22:28
På tal om detta. Hur tror ni AI kommer att utvecklar under de kommande 20 åren? Dels hur långt det har kommit, dels i vilken riktning. Med det senare menar jag i synnerhet vilka områden som varit drivande och om det är självständiga AI:n av typen smarthet i system eller om det är människonära hjälpmedel såsom sällskapsrobotar eller office-gem.

Alan Turing trodde att en dator skulle slå världsmästaren i schack någon gång kring 60-talet. Han trodde det inte skulle gå att skilja en dator från en människa genom turingtestet omkring år 2000. I och med att man bevisade att turingmaskinen (ungefär en dator med oändligt minne) kunde köra alla tänkbara algoritmer på alla tänkbara datorer, inklusive människans hjärna, trodde man väl att man kunde få en dator att bete sig som en människa bara man hade tillgång till mer minne och beräkningskraft. Det visades sig snarare att det är oerhört svårt att få datorer att tänka mänskligt genom att sålla ut det som är viktigt och förstå och kunna föra enkla resonemang om vilka konsekvenser olika händelser får är väldigt problematiskt.

Det blev nog snarare så att schackuppgiften löstes kring år 2000. Mycket utveckling har skett men ingen har riktigt kommit fram till någon universell lösning på hur AI ska konstrueras. Jag ser i alla fall inte robotarna ta över världen inom en överskådlig framtid. Däremot tror jag vi kommer se autonoma robotar utföra saker som är DDD (dull, dirty, dangerous) inom 20 år. T ex autonoma robotar som flyger över skogen för att upptäcka skogsbränder, eller robotar som kan sättas in i sökandet efter saknade människor. Dessutom att fler olika typer av robotar samarbetar för att lösa likande problem vid katastrofsituationer.

Hemi
2010-10-02, 23:33
Forskning, både neuroanatomi, anatomisk fysiologi och teknologi är så specifikt inriktat och att väva ihop saker tar lång tid, men redan nu finns robotar som har vissa funktiner och attribut som en framtida människorobot skulle kunna tänkas ha. Luckorna i skal´n är dock så stora att det förmodligen aldrig blir nåt slags fullkomligt. Den där "Doktor Satan" som bytte huvud på människor och apor är äckligt överskattad, av vissa. Han vävde bara ihop enkla blodkärl och liknande.

Sen har GPS varit rätt så överskattat och vanliga kartor och kompass och en känsla för solens läge och stjärnor funkat tom bättre.

Sverige (och jag) verkar inte kunna vara utan datorer idag, jag hoppas att Svenskarna nyupptäcker sin i Europa rätt så unika natur och inte klarar sig utan DEN om 20 år. Känns som allt handlar om "Adventure" idag. Snackelisnack.

Zoidy
2010-10-03, 01:01
Alan Turing trodde att en dator skulle slå världsmästaren i schack någon gång kring 60-talet. Han trodde det inte skulle gå att skilja en dator från en människa genom turingtestet omkring år 2000. I och med att man bevisade att turingmaskinen (ungefär en dator med oändligt minne) kunde köra alla tänkbara algoritmer på alla tänkbara datorer, inklusive människans hjärna, trodde man väl att man kunde få en dator att bete sig som en människa bara man hade tillgång till mer minne och beräkningskraft. Det visades sig snarare att det är oerhört svårt att få datorer att tänka mänskligt genom att sålla ut det som är viktigt och förstå och kunna föra enkla resonemang om vilka konsekvenser olika händelser får är väldigt problematiskt.

Det blev nog snarare så att schackuppgiften löstes kring år 2000. Mycket utveckling har skett men ingen har riktigt kommit fram till någon universell lösning på hur AI ska konstrueras. Jag ser i alla fall inte robotarna ta över världen inom en överskådlig framtid. Däremot tror jag vi kommer se autonoma robotar utföra saker som är DDD (dull, dirty, dangerous) inom 20 år. T ex autonoma robotar som flyger över skogen för att upptäcka skogsbränder, eller robotar som kan sättas in i sökandet efter saknade människor. Dessutom att fler olika typer av robotar samarbetar för att lösa likande problem vid katastrofsituationer.

Har för mig att en mattelärare jag haft berättade om ett matematiskt bevis för att man inte kan få en robot/dator att känna känslor. Med det i åtanke tycker jag inte att robotar borde vilja ta över världen heller. Utan känslor borde det vara en fullständigt likgiltigt om man själv styrde världen eller om nån annan gjorde det, eller om man ens får lov att existera, eller om man ska dö.
Det kommer säkert gå att få en robot att bete sig människolikt i framtiden, men att de skulle ta över tror jag mest tillhör sci-fi genren faktiskt

Kwon
2010-10-03, 02:09
Robotar som hemhjälp om 20 år? :D

http://www.gorobotics.net/articles/top-10-robots-of-the-past-10-years-robots-of-the-decade-awards