handdator

Visa fullständig version : Doping inom professionell bodybuilding


Tail
2010-09-28, 14:29
Det finns ju ingen brist på trådar om doping inom bodybuilding på detta eminenta forum, men jag har inte lyckats hitta en som svarar på frågan jag har. Så här kommer den:
Då råder ju lite tvekan om att eliten inom bodybuilding (typ Cutler osv) inte skulle ta ett och annat preparat. Men jag satt och läste IFBBs regler gällande doping och det står ju klart och tydligt att AAS och GH inte är tillållet, vare sig on eller off season. Hur går det ihop? Tar eliten preparat som inte syns vid test eller testas inte eliten?

Morrris
2010-09-28, 14:29
De testas inte. De ligger på enorma doser olagliga massbyggande preparat.

Kwon
2010-09-28, 14:29
Doping inom professionell bodybuilding

Never happened! :D

Nitrometan
2010-09-28, 14:31
Never happened! :D

Jag har iaf inte hört talas om att nån av dem skulle ha åkt dit i ett test.

ceejay
2010-09-28, 14:32
Cutler är lika ren som gul snö

MAXX
2010-09-28, 14:32
Det står att det inte är tillåtet men dom har inga dopingtester för AAS. Vätskedrivande preparat testar dom efter ibland (vet inte hur det var detta året).

ARMSTARK
2010-09-28, 14:32
Heeere weee go again! :(

dupper
2010-09-28, 14:33
Det testas inte.

Självklart vill organisationerna få det att verka som att det är förbjudet, men det finns oftast inga åtgärder. Alla vet om det, men blundar för det.

Det är tabu att vara öppen med sitt AAS-bruk, tänker direkt på Christian Boeving som modellade för Adidas/Nike(hjälp mig här, väldigt osäker) och gick ut med sitt bruk i media. Han tappade alla sina sponsorkontrakt, trots att det med stor säkerhet inte rådde något tvivel om att de visste om att han brukade innan.

Det är som sagt för att oinsatta ska tro att folk som tävlar inom organisationen är rena.

Men för att svara på din sista fråga; vad jag vet så finns det självklart preparat som inte syns. Är dock oinsatt i frågan så kan inte säga nåt mer.

Kwon
2010-09-28, 14:41
Det optimala för branschen är att kunna "lura" gemene man att man kan bli sådär stor genom att endast använda de kosttillskott som de säljer.

Får man folk att tro att Lasse_X har blivit så grofv endast på Dat Der Cell-tech, så köper ju massor med folk Cell-Tech.

Tail
2010-09-28, 14:41
Det testas inte.

Jag misstror dig definitivt inte men lite ironiskt är det ju trots allt:

Från IFBB Rule Book:

12.1 Doping Controls:
Doping controls will be conducted, under the supervision of the IFBB Medical
Commission, at all International Competitions. The testing will be governed by, and
conducted pursuant to, the IFBB Anti-Doping Rules, which conform to the provisions
of the World Anti-Doping Agency (WADA) Code.

King Grub
2010-09-28, 14:42
Jag misstror dig definitivt inte men lite ironiskt är det ju trots allt:

Från IFBB Rule Book:

12.1 Doping Controls:
Doping controls will be conducted, under the supervision of the IFBB Medical
Commission, at all International Competitions. The testing will be governed by, and
conducted pursuant to, the IFBB Anti-Doping Rules, which conform to the provisions
of the World Anti-Doping Agency (WADA) Code.

Det är inte proffsen. När man väl blir proffs, slipper man oroa sig för dopningstester, eftersom proffsen inte testas.

Tail
2010-09-28, 14:44
Det är inte proffsen. När man väl blir proffs, slipper man oroa sig för dopningstester, eftersom proffsen inte testas.


Vore ju rätt kul att se om det gjorde det. Var det inte ett år i Mr Olympia som det gjorde det och halva startfältet försvann? (Eller har jag drömt det:smash:)

MAXX
2010-09-28, 14:45
Vore ju rätt kul att se om det gjorde det. Var det inte ett år i Mr Olympia som det gjorde det och halva startfältet försvann? (Eller har jag drömt det:smash:)

Varför startar du en tråd om ämnet när du redan vet hur det ligger till?

Tail
2010-09-28, 14:53
Varför startar du en tråd om ämnet när du redan vet hur det ligger till?

Eftersom jag läste att det dessa preparat inte var tillåtna men trots det åker ingen fast. Ville veta om de inte testas eller tar något som inte syns. Mitt inlägg om "ett år där de testades" var bara något jag hade för mig och var inte alls säker på att det var rätt.

Eller säg så här. Jag antog att de inte testades men läste i reglerna att de ska göra det. Ville fråga er som vet klart mer än jag hur det ligger till. Duppers svar ovan var precis det typen av info jag sökte. Tack för det, Dupper!

Edit: Klargörande.

luderlasse
2010-09-28, 15:09
Doping hos elitbyggarna är en myt påhittade av avundsjuka svenssons

rooz
2010-09-28, 15:16
Heeere weee go again! :(

on my own, gonig down the only road i've ever know'n, like a whisper i was born to walk alone

victor_n
2010-09-28, 15:17
Never happened! :D

Screenshot or it never happened!! :D

kaer
2010-09-28, 15:34
Dopingpreparat är väl narkotikaklassade i princip i alla länder, varför slår inte polisen till?
Känns som ett lätt sätt att visa att ingen står över lagen, snudd på öppet mål.

Eddie Vedder
2010-09-28, 15:39
on my own, gonig down the only road i've ever know'n, like a whisper i was born to walk alone

Drifter. :D

On topic: Något tvivel finns det väl egentligen inte? Alltså är man helt oinsatt kanske man tänker "De där kan ju inte vara rena?" men med bara lite mer koll på både branschen och människans fysiologi är det ju helt löjligt att ens fundera på en sån kropp utan ett sanslöst medicinskåp.

dupper
2010-09-28, 15:41
Dopingpreparat är väl narkotikaklassade i princip i alla länder, varför slår inte polisen till?
Känns som ett lätt sätt att visa att ingen står över lagen, snudd på öppet mål.

För ett år sedan ungefär så var det en redigt stor razzia, polisen slog till på flera orter runt om i landet. Tror att rättegångarna håller på nu, är dock osäker.

Var rätt många som åkte dit, bl.a. Martin Kjellström, ende svensk som kvalat in till Mr.O.

kaer
2010-09-28, 15:45
För ett år sedan ungefär så var det en redigt stor razzia, polisen slog till på flera orter runt om i landet. Tror att rättegångarna håller på nu, är dock osäker.

Ja, jag kommer ihåg det, glädjande. Men jag tänkte mer på de amerikanska stjärnorna.

babidi
2010-09-28, 15:56
Heeere weee go!

Mainevent of the evening!

This bout was sponsord by harley davidson - the only motorcycle worthy of being in the octagon!

supercharge
2010-09-28, 16:00
Ja, jag kommer ihåg det, glädjande. Men jag tänkte mer på de amerikanska stjärnorna.

Det är väl inte direkt prioriterat precis som man skulle kunna sätta span på vissa kändisar som alldeles uppenbart missbrukar droger. Åker man fast med fingrarna i kakburken så åker man dit men annars bryr man sig väl inte.

Sedan är det ju mycket pengar i det där också som kanske spelar in i viss mån.

Drifter. :D



Whisper låter ju nästan bättre;) Lite Bob Dylanskt flumpoetiskt.

rooz
2010-09-28, 16:02
Drifter. :D

On topic: Något tvivel finns det väl egentligen inte? Alltså är man helt oinsatt kanske man tänker "De där kan ju inte vara rena?" men med bara lite mer koll på både branschen och människans fysiologi är det ju helt löjligt att ens fundera på en sån kropp utan ett sanslöst medicinskåp.

Bra att du styr upp Eddie:thumbup:

+1'ar inlägget!

tp_88
2010-09-28, 16:04
Jag har iaf inte hört talas om att nån av dem skulle ha åkt dit i ett test.
Ett antal proffs har testat positivt. Men det vara några år sedan dom senast testade nu.
Dopingpreparat är väl narkotikaklassade i princip i alla länder, varför slår inte polisen till?
Känns som ett lätt sätt att visa att ingen står över lagen, snudd på öppet mål.
Inte i Sverige iaf, hur det är i andra länder varierar. Men jag tror inte att det är narkotikaklassat i "princip alla" länder.

hultman
2010-09-28, 16:07
Ja, jag kommer ihåg det, glädjande.

Käft. Blir du glad av andras olycka? Det finns en hel del folk på forumet som farit illa under och i efterdyningarna av den (eller tidigare) razzia. Bry dig om dig själv och skit i vad proffsen använder för preparat. Du blir inte mindre för att andra blir större.

Yes
2010-09-28, 16:09
Enligt forumpolicy är alla oskyldiga tills motsatsen är bevisad. Alltså är de flesta på Olympia-scenen rena.

rooz
2010-09-28, 16:09
Käft. Blir du glad av andras olycka? Det finns en hel del folk på forumet som farit illa under och i efterdyningarna av den (eller tidigare) razzia. Bry dig om dig själv och skit i vad proffsen använder för preparat. Du blir inte mindre för att andra blir större.
Lugna ner dig och stoppa tillbaka batongen nu...

Tror kaer tyckte att det var bra att få bort skiten från gymmen, inte direkt personerna..

hultman
2010-09-28, 16:17
Dopingpreparat är väl narkotikaklassade i princip i alla länder, varför slår inte polisen till?
Känns som ett lätt sätt att visa att ingen står över lagen, snudd på öppet mål.

De är doping- eller läkemedelsklassade. Vissa prestationshöjande prepp är förvisso narkotikaklassade men det är ganska ovanligt med tjack vid byggning.

Arf Pingvin
2010-09-28, 16:19
Dopingpreparat är väl narkotikaklassade i princip i alla länder, varför slår inte polisen till?
Känns som ett lätt sätt att visa att ingen står över lagen, snudd på öppet mål.

Inte i USA om du har det som receptbelagt läkemedel. Men det är enklare och billigare att bara köpa det svart så det är väl så man gör oftast. Men vill du vara helt laglig så får du en privatläkare att skriva ut det på recept som anti-aging medicin.

hultman
2010-09-28, 16:21
Lugna ner dig och stoppa tillbaka batongen nu...

Tror kaer tyckte att det var bra att få bort skiten från gymmen, inte direkt personerna..

Javisst. Men jag tycker inte att folk ska lägga sig i vad andra sysslar med så länge det inte påverkar någon. "Rätt åt dom"-mentaliteten bör man passa sig för om man inte ens vet vilka som åkte fast.

ceejay
2010-09-28, 16:22
Ja, jag kommer ihåg det, glädjande. Men jag tänkte mer på de amerikanska stjärnorna.

varför är det glädjande och varför bryr du dig ens?

stridis
2010-09-28, 16:22
De är doping- eller läkemedelsklassade. Vissa prestationshöjande prepp är förvisso narkotikaklassade men det är ganska ovanligt med tjack vid byggning.

Jasså? Jag har fått för mig att många är glada blandmissbrukare. Svenne banan som dopar sig testar en hel del annat. Sedan på proffsscenen så har jag inte en aning men det ryktas ju om en hel del narkotikaklassade grejer de håller på med.

JoeyP
2010-09-28, 16:25
Hur är det inom svensk byggning?
Kan man vinna tex Lucia HELT REN?
Har nämligen en gubbe på mitt jobb som vunnit Lucia Pokalen för lääänge sen.

Svonko Stepic

(-jag behövde aldrig deffa var hård året om, vann första gången jag ställde upp osv osv)
Han är högfärdig, folksjuk och allmänt störd i huvudet. Han vägde 123kg stenhård.

stridis
2010-09-28, 16:27
Vilken viktklass? Tror det är lättare i de lättare viktklasserna än tungvikten.

PixelMiner
2010-09-28, 16:27
Dopingpreparat är väl narkotikaklassade i princip i alla länder, varför slår inte polisen till?
Känns som ett lätt sätt att visa att ingen står över lagen, snudd på öppet mål.

Om man skall tro dokumentären "Bigger, Stronger, Faster" så var det ganska lätt att få tag i AAS i USA. Finns i princip tre sätt varav ett är lagligt:

Hos vetrinärer i Mexico (för de som bor nära gränsen)
Köpa av din lokale langare
Få utskrivet av anti-age läkare (lagligt)


Men att brukar AAS är faktiskt inte olagligt i USA, bara att inneha utan att ha fått det utskrivet av läkare.

Sverige är faktiskt rätt ovanligt på den punkten, dvs att det är olagligt att ha vissa ämnen i kroppen. Man införde denna regel för att polisen skulle få rätt att drogtesta folk. Vilket tyvärr vissa rötägg inom polisen missbrukar för att utpressa/skrämma folk. Två kända fall här:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/301738-tvingades-kla-av-sig-infor-polisen
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jesper-utpressades-av-civilpoliser_4256789.svd

08-dude
2010-09-28, 16:30
Vore ju rätt kul att se om det gjorde det. Var det inte ett år i Mr Olympia som det gjorde det och halva startfältet försvann? (Eller har jag drömt det:smash:)

Halva startfältet skulle inte fösvinna, HELA startfältet skulle försvinna.

von huff
2010-09-28, 16:43
AAS finns överallt!Alla dopar sig överallt!!1

svennebanan
2010-09-28, 16:47
Det är inte proffsen. När man väl blir proffs, slipper man oroa sig för dopningstester, eftersom proffsen inte testas.

Den svenska scenen är väl lite som korpen i jämförelse. Testas ens dom?

tano
2010-09-28, 16:48
Käft. Blir du glad av andras olycka? Det finns en hel del folk på forumet som farit illa under och i efterdyningarna av den (eller tidigare) razzia. Bry dig om dig själv och skit i vad proffsen använder för preparat. Du blir inte mindre för att andra blir större.

Haha va? Men snälla någon. Gör man något olagligt får man väl ändå ta smällen om man åker dit? Det är inte precis som att gå mot röd gubbe...

Yes
2010-09-28, 16:57
Men varför skulle man glädjas åt att någon åker dit? Det är inte som att BB-Jimpa gjort mig nåt.

stridis
2010-09-28, 17:14
Men varför skulle man glädjas åt att någon åker dit? Det är inte som att BB-Jimpa gjort mig nåt.

Antagligen har han langat AAS till idioter som är ute och bråkar på krogarna.

von huff
2010-09-28, 17:16
Haha va? Men snälla någon. Gör man något olagligt får man väl ändå ta smällen om man åker dit? Det är inte precis som att gå mot röd gubbe...

Tycker dom samma om folk som röker lite gräs en lördagkväll?Folk brukar ju ofta ha massor av åsikter om aas medan det är ok att bruka andra ämnen*rolleyes*

Yes
2010-09-28, 17:16
Antagligen har han langat AAS till idioter som är ute och bråkar på krogarna.
Möjligt, men det man bör glädjas åt är när idioter som bråkar på krogarna åker fast.

Harnold
2010-09-28, 17:17
Haha va? Men snälla någon. Gör man något olagligt får man väl ändå ta smällen om man åker dit? Det är inte precis som att gå mot röd gubbe...

Å andra sidan så kanske det inte är så intressant om någon tar AAS eftersom det inte blir någon annans förlust. Varför inte låta dem gå på AAS om de vill för?

tp_88
2010-09-28, 17:25
Hur är det inom svensk byggning?
Kan man vinna tex Lucia HELT REN?
Har nämligen en gubbe på mitt jobb som vunnit Lucia Pokalen för lääänge sen.

Svonko Stepic

(-jag behövde aldrig deffa var hård året om, vann första gången jag ställde upp osv osv)
Han är högfärdig, folksjuk och allmänt störd i huvudet. Han vägde 123kg stenhård.
1) Han vägde inte 123kg stenhård och 2) Nej

filmjölk
2010-09-28, 18:13
Jasså? Jag har fått för mig att många är glada blandmissbrukare. Svenne banan som dopar sig testar en hel del annat. Sedan på proffsscenen så har jag inte en aning men det ryktas ju om en hel del narkotikaklassade grejer de håller på med.

Givetvis finns det undantag men det är knappast Svenne Banan som spelar Allan på gymmet på vardagarna och trycker deca några omgångar om året och snortar cola och sörplar drinkar på helgerna som kvalificerar sig till att bli proffs. Troligtvis ställer han sig aldrig ens på scen, kanske något enstaka tillfälle på Luciapokalen eller så, men för det mesta sitter han i publiken.

Det krävs ett stort mått av rent nörderi, förutom doping. Partypundare blir det med största sannolikhet inte något av. De har inte vad som krävs.

Doctor Snuggles
2010-09-28, 18:26
Käft. Blir du glad av andras olycka? Det finns en hel del folk på forumet som farit illa under och i efterdyningarna av den (eller tidigare) razzia. Bry dig om dig själv och skit i vad proffsen använder för preparat. Du blir inte mindre för att andra blir större.

Relativt sett så blir han mindre.

shut teh face
2010-09-28, 18:32
Klart man blir glad när folk åker dit för ett brott man anser är ett brott. Vissa saker är i gråzonen dock, som fildelning... men det finns gott om tomtar som ogillar fildelning och glädjs åt folk som åker dit för det.

På samma sätt kan man bli glad när någon åker dit för att ta dopingpreparat.

Jag bryr mig dock inte om denna fråga alls.

tano
2010-09-28, 18:47
Jag förstår inte varför vissa verkar bli upprörda för att preppare och langare åkt dit när de bevisligen gjort något olagligt. Det ni inte verkar förstå är att vi "glädjs", som ni verkar vilja uttrycka det, för att då langarna blir haffade minskar möjligheterna till användandet.
Jag kan inte bry mig mindre om att personen preppar Olle åker fast. Varför skulle jag?

Förövrigt är det bara för alla AAS förespråkare här på brädan (för det verkar finnas en hel del även, om de flesta säkerligen inte går ut med det öppet) att inse att ni aldrig kommer att få igenom er poäng för oss som tävlar i sporter. För idrottsmän är doping fusk och jag känner ingen idrottare som inte tar avstånd mot det. För oss innebär det bara negativa aspekter att det finns doping på träningsställen runt om i landet.

supercharge
2010-09-28, 19:28
Egentligen förstår jag inte idén bakom att det skulle vara okej, eller underförstått okej, med doping i den här sporten. Varför skulle det vara mindre fusk än i någon annan sport?

Varför införs inte bara dopingkontroller så kan man med större trovärdighet sedan kan framhålla hur fantastiska alla dessa kosttillskott man försöker kränga är.

Jorgen
2010-09-28, 19:31
Hur är det inom svensk byggning?
Kan man vinna tex Lucia HELT REN?

Ja, det kan man.

vicarious
2010-09-28, 19:35
Lite offtopic men en fråga som jag funderat på

Vad exakt från anabola androgena steroider är det som gör att bodybuilders blir så extremt rippade som de blir? Givetvis lågt kroppfett men förstår att det är AAS som ger den extra rippade edgen.

Högt blodtryck? Driver ut vätska?

kaer
2010-09-28, 19:50
Käft. Blir du glad av andras olycka? Det finns en hel del folk på forumet som farit illa under och i efterdyningarna av den (eller tidigare) razzia. Bry dig om dig själv och skit i vad proffsen använder för preparat. Du blir inte mindre för att andra blir större.

Herregud, ta inte i så du spricker nu. Jag tycker det är bra att polisen och rättsväsendet ser till att lagar efterföljes.
Det finns säkert en hel massa folk som sköter sin doping på 'bra' sätt, men eftersom det är olagligt så cirkulerar det svarta pengar, organiserad brottslighet sköter sin del osv osv.
Ungefär som smuggelsprit, svartcigg och hembränt, där varken tobak eller sprit är olagligt, men i hanteringen runt det far andra människor illa.
Det är ju illa personligen för varje person som lagförs oavsett brott, visst kan jag känna sympati med personer som far illa, skyldiga eller inte.
Men personerna är antagligen fullt medvetna om de riskerar att bli ertappade och får väl värdera sitt handlande efter det.

MAXX
2010-09-28, 19:51
Ja, det kan man.

Det tycker jag vore väldigt naivt att tro då majoriteten som tävlar i byggning inte är rena.

Fördelarna man får av AAS i byggning är för stora för att den ren ska komma in och vinna. Oavsett hur optimal han är i alla avseenden.

Joe Hardgainer
2010-09-28, 20:05
Lite offtopic men en fråga som jag funderat på

Vad exakt från anabola androgena steroider är det som gör att bodybuilders blir så extremt rippade som de blir? Givetvis lågt kroppfett men förstår att det är AAS som ger den extra rippade edgen.

Högt blodtryck? Driver ut vätska?

Till viss del gör vissa preparat att fettoxidationen ökar. Men det förekommer antagligen en hel del vätskedrivande preparat inpå tävling.

vicarious
2010-09-28, 20:17
Till viss del gör vissa preparat att fettoxidationen ökar. Men det förekommer antagligen en hel del vätskedrivande preparat inpå tävling.

Är du säker på detta? Vad jag har hört är det så att man får lättare att bli av med fett som sitter på ställen där man i vanliga fall skulle ha svårt att bli av med fettet. Äsch, vad knepigt och luddigt det blev. Where is Grub :D

King Grub
2010-09-28, 20:20
Det finns preparat som gör att fettet formligen smälter av kroppen, ja. Efedrin->Clen->GH->DNP. Googla. Diskussioner angående fenomenet dopning är okej, men vi tar inga ingående diskussioner om kurer eller användande av dopningspreparat på Kolozzeum.

Gober
2010-09-28, 20:43
Det tycker jag vore väldigt naivt att tro då majoriteten som tävlar i byggning inte är rena.

Fördelarna man får av AAS i byggning är för stora för att den ren ska komma in och vinna. Oavsett hur optimal han är i alla avseenden.

I lättare viktklasser. Finns tex en vinnare i ett NM som ska vara ren. Så det är klart man kan. Sen att det förmodligen är mycket ovanligt är ju en annan femma.

PixelMiner
2010-09-28, 22:03
Egentligen förstår jag inte idén bakom att det skulle vara okej, eller underförstått okej, med doping i den här sporten. Varför skulle det vara mindre fusk än i någon annan sport?

Dock så är ju doping ganska vanligt inom amerikansk idrott. Se bara på hur många som hade använt AAS av baseballspelarna och i Am. Fotboll. I Am. Fotboll var ju dessutom avstängningtiderna för dopingbrott extremt korta (vi pratar storleksordningen 2-5 matcher). För att inte tala om NHL där dopingtester var förbjudna under slutspelet fram till relativt nyligen. Rätt många amerikanska friidrottare åkte ju också dit i Balco härvan. Så jag tror att synen på "fusk" genom att preppa i USA, oavsett idrott, har nog varit mer av karaktären "Allt är tillåtet så länge ingen kommer på dig".

supercharge
2010-09-28, 22:17
Dock så är ju doping ganska vanligt inom amerikansk idrott. Se bara på hur många som hade använt AAS av baseballspelarna och i Am. Fotboll. I Am. Fotboll var ju dessutom avstängningtiderna för dopingbrott extremt korta (vi pratar storleksordningen 2-5 matcher). För att inte tala om NHL där dopingtester var förbjudna under slutspelet fram till relativt nyligen. Rätt många amerikanska friidrottare åkte ju också dit i Balco härvan. Så jag tror att synen på "fusk" genom att preppa i USA, oavsett idrott, har nog varit mer av karaktären "Allt är tillåtet så länge ingen kommer på dig".

Jo det har du kanske en poäng i. Det är väl lite amerikansk idrott i ett nötskal, någon slags märklig symbios mellan plastig show och att vilja vinna till precis varje pris, oavsett om det kräver att fuska eller dopa ner sig.

Jag menar det sjuka med amerikansk idrott generellt är ju att det är i det uppstyrt som någon slags kartell helt utan någon form av fri konkurrens där man har ett antal lag i en serie där inget kan åka ur. Ingen får starta några nya lag i samma stad för att ägarna ska ha monopol på att sälja krimskrams osv i samma sjuka stil.

PixelMiner
2010-09-28, 22:40
Jag menar det sjuka med amerikansk idrott generellt är ju att det är i det uppstyrt som någon slags kartell helt utan någon form av fri konkurrens där man har ett antal lag i en serie där inget kan åka ur. Ingen får starta några nya lag i samma stad för att ägarna ska ha monopol på att sälja krimskrams osv i samma sjuka stil.

Å andra sidan så är inte spelarna täckta av reklam likt spelarna i ligorna i Sverige.

Jämför mängden reklam på Foppa i USA och här:
http://sportbloggaren.blogg.se/images/2009/foppa_29590235.jpghttp://www.canuckz.com/wp-content/uploads/forsberg_modo.jpg

Men det är ju helt off-topic och säkert värt en egen tråd...

vicarious
2010-09-29, 07:44
Det finns preparat som gör att fettet formligen smälter av kroppen, ja. Efedrin->Clen->GH->DNP. Googla. Diskussioner angående fenomenet dopning är okej, men vi tar inga ingående diskussioner om kurer eller användande av dopningspreparat på Kolozzeum.

Ok har alltid funderat på detta, tack för upplysningen Grub :)

Martin Löwgren
2010-09-29, 16:23
I lättare viktklasser. Finns tex en vinnare i ett NM som ska vara ren. Så det är klart man kan. Sen att det förmodligen är mycket ovanligt är ju en annan femma.+1

Men tyvärr kan vi aldrig veta vem som är ren och vem som är dopad på tävling det då det inte testas för doping i fitness/kroppsbyggning i sverige men jag håller med dig i övrigt och hoppas det kommer börja testas i framtiden.

C.E.J.
2010-09-29, 16:48
+1

Men tyvärr kan vi aldrig veta vem som är ren och vem som är dopad på tävling det då det inte testas för doping i fitness/kroppsbyggning i sverige men jag håller med dig i övrigt och hoppas det kommer börja testas i framtiden.

Ska bemöta det där sen men har kund kl 18 och tänkte förbereda lite innan.

Rusk
2010-09-29, 16:53
Doping hos elitbyggarna är en myt påhittade av avundsjuka svenssons

Och jag trodde jag hade sett allt när det kom till dumhet:smash::smash:

wessmen
2010-09-29, 16:55
Och jag trodde jag hade sett allt när det kom till dumhet:smash::smash:

Ganska säker på att han skämta. Dopingen kommer aldrig försvinna, det kommer alltid finnas atleter som gör vad som helst för att vinna och publiken kommer alltid vilja se något "övermänskligt" - en "ren fjutt" kan inte åstadkomma den reaktionen.

Jorgen
2010-09-29, 17:10
+1

Men tyvärr kan vi aldrig veta vem som är ren och vem som är dopad på tävling det då det inte testas för doping i fitness/kroppsbyggning i sverige men jag håller med dig i övrigt och hoppas det kommer börja testas i framtiden.
Det togs tester på SM i AF.

Oxe
2010-09-29, 17:15
Det är ju en klassiker buhu han är större och bättre än mig han kör steroider... sluta spekulera och gnälla en massa och lägg tiden på eran egen träning...

Martin Löwgren
2010-09-29, 21:53
Det togs tester på SM i AF.

Jag hörde rykten om detta inför av några tävlande/coacher men fick det aldrig bekräftat. Är det sant alltså och vart kan man läsa om det samt provsvaren?

the_PL_man
2010-09-29, 22:05
Käft. Blir du glad av andras olycka? Det finns en hel del folk på forumet som farit illa under och i efterdyningarna av den (eller tidigare) razzia. Bry dig om dig själv och skit i vad proffsen använder för preparat. Du blir inte mindre för att andra blir större.

If you can't make the time, don't commit the crime.....
Det är ingen annan än de själva som dragit den olyckan över sig.

tp_88
2010-09-29, 22:22
If you can't make the time, don't commit the crime.....
Det är ingen annan än de själva som dragit den olyckan över sig.
Don't do the crime if you can't do the time, lyder väl ändå uttrycket?

Självklart är det deras "fel" att dom åkte dit med nuvarande lagstiftning, vad jag och några andra i tråden inte riktigt förstår är varför man glädjs åt andras missöden, personer som man inte ens har en aning om vilka det är. Jag skulle t.ex. aldrig glädjas åt att en tonåring döms till stora skadestånd för fildelningsbrott.

Morrris
2010-09-29, 22:25
Jag hörde rykten om detta inför av några tävlande/coacher men fick det aldrig bekräftat. Är det sant alltså och vart kan man läsa om det samt provsvaren?

Det är sant. Jag tror inte testsvaren kommit än.

PepzAdept
2010-09-29, 22:38
Skulle ta 2-4 veckor så borde dyka upp snart. Tror dock de skulle komma först till SKKF, sen till klubbarna de tävlar för och sist till atleterna själva om jag uppfattade det hela rätt?

the_PL_man
2010-09-29, 23:00
Självklart är det deras "fel" att dom åkte dit med nuvarande lagstiftning, vad jag och några andra i tråden inte riktigt förstår är varför man glädjs åt andras missöden, personer som man inte ens har en aning om vilka det är. Jag skulle t.ex. aldrig glädjas åt att en tonåring döms till stora skadestånd för fildelningsbrott.

Har någon jublat? Själv kände jag bara mig sorgsen. Varför kan man fråga sig?
Jo, själv blev jag uppringd av SVT i samband med senaste härvan för att det nämndes "styrkelyftare och bodybuilders" i någon av polisens pressreleaser.
Jag hänvisade dem till att ringa till det gym där de gripna senare visade sig vara medlemmar. Surprise.
En tråkig följd av vår historia och att vi fortfarande buntas ihop med folk som inte kan följa lagen i denna fråga.
Det är inget missöde (mindre olyckshändelse enl SAOL) när man har gjort det aktiva valet att dopa sig.
"Jag snubblade och råkade köra in en spruta full med steroider i skinkan. Jag svär att det var en olyckshändelse." Låter det sannolikt?

KniveN
2010-09-29, 23:03
Skulle ta 2-4 veckor så borde dyka upp snart. Tror dock de skulle komma först till SKKF, sen till klubbarna de tävlar för och sist till atleterna själva om jag uppfattade det hela rätt?

Mina provsvar har iaf skickats direkt hem till mig.

PepzAdept
2010-09-29, 23:30
Mina provsvar har iaf skickats direkt hem till mig.

Tävlade du på SM i AF?

Jag stod där när de som skulle testas samlades och tyckte i alla fall att det var vad de sa, samt att en av de som testades gav mig samma information efteråt. Men jag kan ju ha fel?! Märker vi väl snart om inte annat :) Borde ju som sagt komma svar när som helst.

KniveN
2010-09-30, 00:43
Tävlade du på SM i AF?

Jag stod där när de som skulle testas samlades och tyckte i alla fall att det var vad de sa, samt att en av de som testades gav mig samma information efteråt. Men jag kan ju ha fel?! Märker vi väl snart om inte annat :) Borde ju som sagt komma svar när som helst.

Nä :)
Men man tycker att det borde vara lika för alla som blir testade, men nu var det kanske inte RF som testade?

Avesta
2010-09-30, 03:16
Man kan faktiskt glädjas åt att folk åker dit av helt andra skäl, som att preparatförsäljningen göder grupper och individer som är inblandade i samhällsskadliga aktiviteter. För att komma åt utbudet måste man hugga efterfrågan också, det är bara glädjande att folk åker dit i dopingrazziorna.

Jorgen
2010-09-30, 04:28
Skulle ta 2-4 veckor så borde dyka upp snart. Tror dock de skulle komma först till SKKF, sen till klubbarna de tävlar för och sist till atleterna själva om jag uppfattade det hela rätt?

Är testet positivt så kommer informationen till SKKF först, sen för dom den vidare till berörda parter och lägger ut eventuella avstängda på hemsidan.

ARMSTARK
2010-09-30, 07:41
Jaaaahapp, de som minns vad jag sagt i tidigare diskussioner i ämnet doping i Body building/andra sporter vet var jag står: http://www.expressen.se/sport/1.2155367/chocken-alberto-contador-dopad :cool:

darocker
2010-09-30, 07:44
Jaaaahapp, de som minns vad jag sagt i tidigare diskussioner i ämnet doping i Body building/andra sporter vet var jag står: http://www.expressen.se/sport/1.2155367/chocken-alberto-contador-dopad :cool:

Kanske ingen hög-oddsare att en cyklist åker dit....

ARMSTARK
2010-09-30, 07:48
kanske ingen hög-oddsare att en cyklist åker dit....

+1

Eddie Vedder
2010-09-30, 08:00
Jaaaahapp, de som minns vad jag sagt i tidigare diskussioner i ämnet doping i Body building/andra sporter vet var jag står: http://www.expressen.se/sport/1.2155367/chocken-alberto-contador-dopad :cool:

Med tanke på Contadors enorma muskelmassa var det väl igen skräll.:D Trist, jag höll på honom i TdF.

BigSpawn
2010-09-30, 08:11
bra ursäkt, matförgiftning, hur fasiken ska det kunna ge utslag för clenbuterol?

Eddie Vedder
2010-09-30, 08:13
bra ursäkt, matförgiftning, hur fasiken ska det kunna ge utslag för clenbuterol?

Haha, ja i normala fall är det ju proteinpulvren de skyller på. Det brukar ju kunna lura vissa i alla fall. Men matförgiftning?:Virro

BigSpawn
2010-09-30, 08:17
En sak som slog mig, det är väl inte helt ovanligt att man ger köttkor osv steroider för att de ska få mer kött på sig(har jag för mig) kan det teoretiskt vara så att man ger clenbuterol till djur för nån förbättring av nått slag? verkar långsökt och vet inte om det sen då skulle kunna överföras till nån som äter det köttet.
Nu är ju det iof nått helt annat än matförgiftning, men bara rent teoretiskt.

hultman
2010-09-30, 08:55
Hehe. Små mängder stämmer tveklöst eftersom Clenbuterol vanligen doseras i mcg. Att han skulle fått i sig det via maten är fullständigt otänkbart, men varför i helvete envisas cyklister att dopa sig med saker som både går att testa och som sitter i ett tag?

z_bumbi
2010-09-30, 09:02
En sak som slog mig, det är väl inte helt ovanligt att man ger köttkor osv steroider för att de ska få mer kött på sig(har jag för mig) kan det teoretiskt vara så att man ger clenbuterol till djur för nån förbättring av nått slag? verkar långsökt och vet inte om det sen då skulle kunna överföras till nån som äter det köttet.
Nu är ju det iof nått helt annat än matförgiftning, men bara rent teoretiskt.

Det är ganska ovanligt att man ger anabola steroider till köttdjur och inom EU är det helt förbjudet. Det är också slaktkarens på alla djur som fått mediciner som teoretiskt kan överföras till människor men framför allt så ska inget seriöst slakteri ta in ett djur som är under behandling.

Martin Löwgren
2010-09-30, 09:05
Skulle ta 2-4 veckor så borde dyka upp snart. Tror dock de skulle komma först till SKKF, sen till klubbarna de tävlar för och sist till atleterna själva om jag uppfattade det hela rätt?

Blir till att ringa Ako nu på en gång. Som vinnare borde han ju fått pissa och han kanske har mer info om detta.

Låter mycket lovande iallafall att det börjar testas. Stort cred till SKKF.

hultman
2010-09-30, 09:08
Blir till att ringa Ako nu på en gång. Som vinnare borde han ju fått pissa och han kanske har mer info om detta.

Låter mycket lovande iallafall att det börjar testas. Stort cred till SKKF.

Återkom gärna i tråden med den informationen senare ;)

PepzAdept
2010-09-30, 09:18
Är testet positivt så kommer informationen till SKKF först, sen för dom den vidare till berörda parter och lägger ut eventuella avstängda på hemsidan.
Med andra ord får de ett negativt svar direkt hem? Då missuppfattade vi den delvis med andra ord ;)
Nä :)
Men man tycker att det borde vara lika för alla som blir testade, men nu var det kanske inte RF som testade?
Nej det var nog inte RF tror jag, så kanske finns några skillnader i förhållningssätt. Men kanske är samma som Jörgen beskrev ovan när RF testar någon positivt? Antar att du inte har erfarenhet av det också? ;)

PepzAdept
2010-09-30, 09:24
Är testet positivt så kommer informationen till SKKF först, sen för dom den vidare till berörda parter och lägger ut eventuella avstängda på hemsidan.

Blir till att ringa Ako nu på en gång. Som vinnare borde han ju fått pissa och han kanske har mer info om detta.

Låter mycket lovande iallafall att det börjar testas. Stort cred till SKKF.

Varken Ako eller Rookie vart, av någon outgrundlig orsak, inte testade. De valde att lotta de sex finalisterna från respektive klass. Trodde också att det var självklart att man testade vinnarna? Men icke.

z_bumbi
2010-09-30, 09:28
Nej det var nog inte RF tror jag, så kanske finns några skillnader i förhållningssätt. Men kanske är samma som Jörgen beskrev ovan när RF testar någon positivt? Antar att du inte har erfarenhet av det också? ;)

Beskedet går till den testade i båda fallen men om det är positivt så får även de som sysslar med bestraffningar inom RF ett besked. Är provet däremot negativt så gissar jag att det bara går in i den vanliga statistiken.
När idrottsförbunden får infon vet jag inte men det logiska vore om det inte sker innan en åtgärd har beslutats då de inte har något med bestraffningsbiten att göra.

Mass-Tech
2010-09-30, 09:47
Vad kostar ett dopingprov. Är det inte för mycket kanske man kunde lägga till det i startavgiften.

Nitrometan
2010-09-30, 09:52
Vad kostar ett dopingprov. Är det inte för mycket kanske man kunde lägga till det i startavgiften.

RF säger:
En idrottsförening kan beställa dopingkontroller som utförs i RF:s regi. Dopingkontrollen kostar 2 500 kr per prov för analys- och materielkostnader. För beställningar om 1-4 prov debiteras vidare 2 000 kr för funktionärsomkostnader inklusive sociala avgifter. Fraktkostnad tillkommer. Större beställningar offereras.

http://rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopingkontroller/Foreningsbestalld-kontroll/


Så 3000 kr per test om man beställer fyra tester.

PepzAdept
2010-09-30, 10:24
Beskedet går till den testade i båda fallen men om det är positivt så får även de som sysslar med bestraffningar inom RF ett besked. Är provet däremot negativt så gissar jag att det bara går in i den vanliga statistiken.
När idrottsförbunden får infon vet jag inte men det logiska vore om det inte sker innan en åtgärd har beslutats då de inte har något med bestraffningsbiten att göra.
Ok, viss skillnad verkar det vara då.
Vad kostar ett dopingprov. Är det inte för mycket kanske man kunde lägga till det i startavgiften.
SKKF fördubblade licensavgiften i år så antar att det kan vara de pengarna som går till testerna?

L-Sami
2010-09-30, 10:32
Att de annonserar ut att det blir tester, tycker jag är bortkastade dopingtester.

WHITEFOLKS
2010-09-30, 10:47
Folk säger att de vill se ren bodybuilding och tester.

Då blir det ju lite upp till bevis, intresserade, deltagarna och sponsorerna sponsra tester så får det bli så många man har råd med sen. Som deltagare kan man ju tänka sig att sponsra om man är ren, sponsorerna kan man ju alltid pressa på rätt sätt genom att få det att se ut som de då stödjer ren sport (och om man inte är med och betalar, vad gör man då?). De intresserade får donera pengar om de tycker att det är värt det, annars bryr de sig uppenbarligen inte om test.


Men som L-Sami säger.. det blir ju antagligen mest ett spel för galleriet. Tester som man vet när de sker är väl inte särskilt svåra att klara sig?

L-Sami
2010-09-30, 11:00
Men som L-Sami säger.. det blir ju antagligen mest ett spel för galleriet. Tester som man vet när de sker är väl inte särskilt svåra att klara sig?

Det är väl bara att tajma och sluta sin kur tidigare. Kanske blir mindre hårda byggare på scenen vid tävling bara. Ändå intressant att en dopingpatrull bevakar en BB-scen.

oTure
2010-09-30, 12:09
Varken Ako eller Rookie vart, av någon outgrundlig orsak, inte testade. De valde att lotta de sex finalisterna från respektive klass. Trodde också att det var självklart att man testade vinnarna? Men icke.

Politik?
Nja det låter ju väldigt besynnerligt.
Trist av skkf

Timme
2010-09-30, 14:09
Det är ganska ovanligt att man ger anabola steroider till köttdjur och inom EU är det helt förbjudet. Det är också slaktkarens på alla djur som fått mediciner som teoretiskt kan överföras till människor men framför allt så ska inget seriöst slakteri ta in ett djur som är under behandling.

I USA köper du ju dock pellets (finaplix aka trenbolone) som du skjuter rakt in i korna för att de ska få mer muskler innan slakt.

Bara att googla :)

Timme
2010-09-30, 14:11
Varken Ako eller Rookie vart, av någon outgrundlig orsak, inte testade. De valde att lotta de sex finalisterna från respektive klass. Trodde också att det var självklart att man testade vinnarna? Men icke.

vilket skämt!

Börje H
2010-09-30, 14:19
vilket skämt!

Man körde med samma skämt på SL-EM häromsistens :)

http://www.europowerlifting.org/fileadmin/epf/data/results/2010/european_open/EC_MEN_KOPING_2010.htm

Bland annat vinnarna i 100-ingen samt 110:an blev inte testade. Och då skall man betänka att deras resultat 975 respektive 1025 kg var bland de mest imponerande på hela tävlingen.

Därmed inte sagt att de var dopade, men bara som en poäng att inte som SL:are vifta med morakniven i kuvösen när AF äntligen bestämmer sig för tester.

Nitrometan
2010-09-30, 14:23
Det finns ju poänger både med att testa vinnare och att slumpvis välja ut vilka man ska testa.

Har man inte resurser att testa alla på prispallen i alla klasser så kan man ju välja slumpvis bland topp-fem i alla klasser kanske?

JoeyP
2010-09-30, 14:28
Att de annonserar ut att det blir tester, tycker jag är bortkastade dopingtester.

+1,

precis som när vägskyltar varnar för kamera :smash:

feyin
2010-09-30, 14:32
Syftet är väll att minska doping/minska farten. Inte att tjäna pengar på böter?

samsung
2010-09-30, 14:44
Syftet är väll att minska doping/minska farten. Inte att tjäna pengar på böter?

Syftet är väl att det ska vara fuskfritt, har du ett förannonserat testdatum är de ju enklare att fuska innan tävling och tajma kuren med spårtid.

Kek
2010-09-30, 14:55
+1,

precis som när vägskyltar varnar för kamera :smash:

Tror du missuppfattat anledningen till varför man sätter upp kameror.

feyin
2010-09-30, 15:01
Syftet är väl att det ska vara fuskfritt, har du ett förannonserat testdatum är de ju enklare att fuska innan tävling och tajma kuren med spårtid.
De som väljer att ändå kura, gör det fast med ett uppehåll medans tävlingen är nära. Om det inte hade annonserat hade dom antagligen kurat genom hela tävlingen (=kurat mer).

Förstod jag dig rätt?

MAXX
2010-09-30, 15:04
Det finns ju poänger både med att testa vinnare och att slumpvis välja ut vilka man ska testa.

Har man inte resurser att testa alla på prispallen i alla klasser så kan man ju välja slumpvis bland topp-fem i alla klasser kanske?

Vaför inte testa vinnaren i varje klass?

Martin Löwgren
2010-09-30, 15:10
vilket skämt!

Håller med men tycker ändå förbundet förtjänar respekt. Detta är ett STORT steg i rätt riktning mot en ren sport. Nu är det iallafall inte fritt fram att kura utan några blir nog lite rädda för att kanske fastna i en kontroll. Dock tycker jag de borde finnas en ren och en oren klass i just kroppsbyggning då jag faktiskt vill kunna se dessa 110kg+ killar då jag tycker det är en stor bedrift i sig vad det går att göra med en människokropp med lite extern hjälp. MrOlympia förra helgen var nog det häftigaste på mycket länga. Så jävla mäktigt.

Jag ska höra med mina sponsorer och se om de är intresserade av att i utbyte mot reklamplats på tävlingar ge förbundet kapital så att de har råd med ännu fler tester. Tror säkert detta ska kunna gå att ordna.

Tycker detta är grymt bra av förbundet och jag som gnällt en del på att de inte testas går mer än gärna ned på knä och blottar min hals.

z_bumbi
2010-09-30, 15:47
Vaför inte testa vinnaren i varje klass?

I aktiviteter där det går det att bestämma sig om man vill hamna först eller inte (förutsatt att man har någon möjlighet att hamna där från första början) så kan slumptest t ex på pallplatserna kan vara mer avskräckande. I AF är det kanske inte så aktuellt då det bara finns en eller två tävlingar per år men att maska på mindre tävlingar för att undvika test är fullt möjligt i andra fall om man då vet att risken för test minskar.
Testförfarandet är alltså i princip en kopia av det som många idrotter använder sig av så jag vet inte varför så många är negativa? Självklart är det bättre med OCT men det är ett senare steg.

WHITEFOLKS
2010-09-30, 15:50
Vad skulle syftet vara med att maska i bodybuilding? Om du inte vill bli testad så kan du ju undvika att deltaga.

tjabon
2010-09-30, 15:53
Det finns ju ingen brist på trådar om doping inom bodybuilding på detta eminenta forum, men jag har inte lyckats hitta en som svarar på frågan jag har. Så här kommer den:
Då råder ju lite tvekan om att eliten inom bodybuilding (typ Cutler osv) inte skulle ta ett och annat preparat. Men jag satt och läste IFBBs regler gällande doping och det står ju klart och tydligt att AAS och GH inte är tillållet, vare sig on eller off season. Hur går det ihop? Tar eliten preparat som inte syns vid test eller testas inte eliten?

HERREGUD !!!!
ELITBYGGARE DOPAR SEJ !!!!!
Jag blir både chockad och allvarligt förvånad.
Att ingen tänkt på detta innan .....

z_bumbi
2010-09-30, 16:01
Vad skulle syftet vara med att maska i bodybuilding? Om du inte vill bli testad så kan du ju undvika att deltaga.

Testerna skedde i AF och det är de testen som diskuteras.
Om man vill undvika att fastna i testen är det enklaste att strunta i att dopa sig men alla tänker inte enkelt.

Jorgen
2010-09-30, 16:01
Med andra ord får de ett negativt svar direkt hem? Då missuppfattade vi den delvis med andra ord ;)

Nej det var nog inte RF tror jag, så kanske finns några skillnader i förhållningssätt. Men kanske är samma som Jörgen beskrev ovan när RF testar någon positivt? Antar att du inte har erfarenhet av det också? ;)

Jag är inte säker på det, jag uppfattade det som att SKKF fick informationen först. Vet inte om idtm skickar ut till den berörda personen.

Varken Ako eller Rookie vart, av någon outgrundlig orsak, inte testade. De valde att lotta de sex finalisterna från respektive klass. Trodde också att det var självklart att man testade vinnarna? Men icke.

Tror att det var så idtm ville göra. Men svär inte på det.
Det fyller väl sin funktion att lotta testerna, då riskerar alla i finalfältet att åka dit, inte bara den som vinner.

PepzAdept
2010-09-30, 17:14
Att de annonserar ut att det blir tester, tycker jag är bortkastade dopingtester.
Det var inte annonserat så vitt jag vet i alla fall. Det var bara lösa rykten, och sen fick man i vanlig ordning skriva på ett antidopingkontrakt på tävlingsdagen. Men ser inte skillnaden mot någon annan testad idrott även om det hade varit annonserat. Man kan väl exempelvis förvänta sig att de testar på SM, NM, EM och VM i SL också... är det bortkastade tester då också? För att man vet att det kommer att testas?

Jag är inte säker på det, jag uppfattade det som att SKKF fick informationen först. Vet inte om idtm skickar ut till den berörda personen.

Då är det nog så att förbundet får informationen först oavsett utslag. Har gått fyra veckor på lördag så det borde ju dimpa ner när som helst i vart fall så slipper vi gissa mer ;)


Tror att det var så idtm ville göra. Men svär inte på det.
Det fyller väl sin funktion att lotta testerna, då riskerar alla i finalfältet att åka dit, inte bara den som vinner.
Jo det är sant, finns ju en poäng i det också såklart. Dock tycker jag det verkar vettigare att i så fall testa vinnarna och lotta de resterande, i det här fallet två, testerna. Men samtidigt finns det väl som sagt poänger med att lotta också.

cero
2010-09-30, 17:35
Hehe. Små mängder stämmer tveklöst eftersom Clenbuterol vanligen doseras i mcg. Att han skulle fått i sig det via maten är fullständigt otänkbart, men varför i helvete envisas cyklister att dopa sig med saker som både går att testa och som sitter i ett tag?

Har jag också tänkt på. Enligt hemsidan har han ju testats positiv många gånger förut. Misstog han datumet när han började kuren, eller körde han på och hoppades på det bästa?

petersson
2010-09-30, 17:42
Javisst. Men jag tycker inte att folk ska lägga sig i vad andra sysslar med så länge det inte påverkar någon. "Rätt åt dom"-mentaliteten bör man passa sig för om man inte ens vet vilka som åkte fast.

Kan du utveckla det där lite mer? Var det oskyldiga som åkte fast eller menar du att det var omtyckta personer här på forumet som åkte fast?

Eddie Vedder
2010-09-30, 18:44
precis som när vägskyltar varnar för kamera :smash:

Då saktar bilarna ner ja. Vad tror du syftet är? Att ta fast folk eller sänka hastigheten i trafiken?

Luca Brasi
2010-09-30, 20:33
Det står att det inte är tillåtet men dom har inga dopingtester för AAS. Vätskedrivande preparat testar dom efter ibland (vet inte hur det var detta året).
Började man med det efter att Mohammed Benaziza dog?

Stråhle
2010-09-30, 20:51
Då saktar bilarna ner ja. Vad tror du syftet är? Att ta fast folk eller sänka hastigheten i trafiken?

På just den sträckan saktar dem ner ja, men en stor böter sänker säkert hastigheten over-all tror du inte?

Timme
2010-09-30, 20:53
Man körde med samma skämt på SL-EM häromsistens :)

http://www.europowerlifting.org/fileadmin/epf/data/results/2010/european_open/EC_MEN_KOPING_2010.htm

Bland annat vinnarna i 100-ingen samt 110:an blev inte testade. Och då skall man betänka att deras resultat 975 respektive 1025 kg var bland de mest imponerande på hela tävlingen.

Därmed inte sagt att de var dopade, men bara som en poäng att inte som SL:are vifta med morakniven i kuvösen när AF äntligen bestämmer sig för tester.

VILKET SKÄMT! Hur man inte kan testa vinnaren förstår jag inte. Särskilt med sådana resultat.

L-Sami
2010-09-30, 21:05
Det var inte annonserat så vitt jag vet i alla fall. Det var bara lösa rykten, och sen fick man i vanlig ordning skriva på ett antidopingkontrakt på tävlingsdagen. Men ser inte skillnaden mot någon annan testad idrott även om det hade varit annonserat. Man kan väl exempelvis förvänta sig att de testar på SM, NM, EM och VM i SL också... är det bortkastade tester då också? För att man vet att det kommer att testas?


Out-Of-Competition tester är bra. De är alltid oannonserade. Jag tror att många som dopar sig är smarta nog att inte ha prepp i sig vid tävlingar, så svar på din fråga, så tycker jag att tävlingstester är bortkastade till en viss del oavsett idrott. De täcker väl några syften ändå, bl a ta fast dumma dopare och visa att tävlingar är testade. Helt bortkastade är inte tävlingstester, nej.

MAXX
2010-09-30, 21:08
Började man med det efter att Mohammed Benaziza dog?

Ingen aning. Är väll många andra efter Benaziza som har haft problem med vätskedrivande preparat. Munzer t.ex. även om hans fall kanske berodde på andra preparat också.

Botrik
2010-09-30, 21:13
Då saktar bilarna ner ja. Vad tror du syftet är? Att ta fast folk eller sänka hastigheten i trafiken?

Löses genom att fälla ner solskyddet så ansiktet inte syns? De där hastighetskamerorna är värdelösa.

PepzAdept
2010-09-30, 21:18
Out-Of-Competition tester är bra. De är alltid oannonserade. Jag tror att många som dopar sig är smarta nog att inte ha prepp i sig vid tävlingar, så svar på din fråga, så tycker jag att tävlingstester är bortkastade till en viss del oavsett idrott. De täcker väl några syften ändå, bl a ta fast dumma dopare och visa att tävlingar är testade. Helt bortkastade är inte tävlingstester, nej.

Jag tänkte väl, det låter rimligare. Är nog ingen som argumenterar emot att oannonserade tester på träning eller i hemmet är väldigt bra, dock är ju tester på tävlingar ett jäkligt bra komplement. Vore underligt att inte testa på OS exempelvis utan nöja sig med att testa inför bara?!

L-Sami
2010-09-30, 21:21
Jag tänkte väl, det låter rimligare. Är nog ingen som argumenterar emot att oannonserade tester på träning eller i hemmet är väldigt bra, dock är ju tester på tävlingar ett jäkligt bra komplement. Vore underligt att inte testa på OS exempelvis utan nöja sig med att testa inför bara?!

Som jag har sagt tidigare det är bra att det öht förekommer tester i SKKF nuförtiden. Det går åt rätt håll :thumbup:

PepzAdept
2010-09-30, 21:26
Som jag har sagt tidigare det är bra att det öht förekommer tester i SKKF nuförtiden. Det går åt rätt håll :thumbup:

Tänkte mer allmänt än SKKF iofs, men håller med dig! :)

John M
2010-09-30, 21:36
RF säger:


http://rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Dopingkontroller/Foreningsbestalld-kontroll/


Så 3000 kr per test om man beställer fyra tester.



Tycker lätt att man kan få betala för sitt egna dopingtest om man ska vara med. Man kanske tävlar 1-2 gånger per år. Lägger ner multum med pengar på mat, gymkort, kosttillskott och all denna tid som förmodligen är värd ett par hundratusen.

3000 kr blir i jämförelse inte speciellt mycket tycker jag.

John M
2010-09-30, 21:45
Hur är det inom svensk byggning?
Kan man vinna tex Lucia HELT REN?
Har nämligen en gubbe på mitt jobb som vunnit Lucia Pokalen för lääänge sen.

Svonko Stepic

(-jag behövde aldrig deffa var hård året om, vann första gången jag ställde upp osv osv)
Han är högfärdig, folksjuk och allmänt störd i huvudet. Han vägde 123kg stenhård.


Jag vet en grabb som tävlat i Lucia, var INTE ren, vann INTE och vägde INTE mer än 80 kg.

Berguven
2010-09-30, 21:54
Tycker lätt att man kan få betala för sitt egna dopingtest om man ska vara med. Man kanske tävlar 1-2 gånger per år. Lägger ner multum med pengar på mat, gymkort, kosttillskott och all denna tid som förmodligen är värd ett par hundratusen.

3000 kr blir i jämförelse inte speciellt mycket tycker jag.

Om man dessutom tvingas vara dopingfri är det än mer ekonomiskt.

PepzAdept
2010-09-30, 21:59
Tycker lätt att man kan få betala för sitt egna dopingtest om man ska vara med. Man kanske tävlar 1-2 gånger per år. Lägger ner multum med pengar på mat, gymkort, kosttillskott och all denna tid som förmodligen är värd ett par hundratusen.

3000 kr blir i jämförelse inte speciellt mycket tycker jag.

Håller inte med. Man betalar i dagsläget mellan 800-1600kr i licensavgift beroende på när man löser licensen. Resa och boende för en helg kanske 1000-2000kr, tävlingsavgift 500kr, tävlingsfärg 500-1000kr, många betalar även för coacher under dieten och i många fall dessutom för deras resa och boende. Det handlar redan om många tusenlappar och allt detta bara för att få göra kanske en tävling om året som varar i ett par timmar. Ska man dessutom plussa på att alla tävlande ska betala för varsitt dopingtest á 3000kr känns ganska så orimligt i min plånbok i alla fall. Skulle alltså kunna innebära att en tävling skulle kunna kosta i runda slängar 10 000kr. Hur stort tror du att steget in för nybörjare till sporten blir då?
Dock har som sagt licensavgifterna dubblats i år och de pengarna verkar ju ha räckt till en hel del tester. Var väl ändå drygt 22% av deltagarna som testades nu på SM I AF. Så med lite sponsorer som Martin var inne på så kanske man skulle kunna testa hela pallen i AF-klasserna och det är ju ändå en betydande del.

hultman
2010-09-30, 22:54
Jag vet en grabb som tävlat i Lucia, var INTE ren, vann INTE och vägde INTE mer än 80 kg.

Hehe. Han är då inte ensam ;) Ärligt talat så är det många som underskattar allt som krävs för att väga över 75 kg i tävlingsform. De flesta på forumet som tycker sig vara bitiga hade skämt ut sig helt på scenen utan doping.

Eddie Vedder
2010-10-01, 06:36
På just den sträckan saktar dem ner ja, men en stor böter sänker säkert hastigheten over-all tror du inte?

Jo det tror jag. Men jag tror fortfarande det påverkar den totala trafiksituationen positivt när folk saktar ner.

Morrris
2010-10-01, 07:49
Hehe. Han är då inte ensam ;) Ärligt talat så är det många som underskattar allt som krävs för att väga över 75 kg i tävlingsform. De flesta på forumet som tycker sig vara bitiga hade skämt ut sig helt på scenen utan doping.

+1

För en gångs skull. ;)

quality
2010-10-01, 08:56
varför är det glädjande och varför bryr du dig ens?

Det är glädjande att kriminella åker fast och straffas. Vi borde alla bry oss om att lagar och regler efterföljs och att överträdelser bestraffas.

Martin Löwgren
2010-10-01, 09:30
Hehe. Han är då inte ensam ;) Ärligt talat så är det många som underskattar allt som krävs för att väga över 75 kg i tävlingsform. De flesta på forumet som tycker sig vara bitiga hade skämt ut sig helt på scenen utan doping.

+1

Det går ju såklart att uppnå men precis som du säger, många underskattar arbetet som ligger bakom. Jag är övertygad om att de går att väga mycket mer än 75kg också men de kräver stenhårt jobb. Som Pepzadept sa i bilen påväg ned till Säffle....Fan nu har jag glömt exakt (hjälp med kristian :)) men det handlade om hur hårt han faktiskt tränade inför RM och att flera styrkelyftare sa att de inte tränade lika hårt.

Oxe
2010-10-01, 09:32
Hehe. Han är då inte ensam ;) Ärligt talat så är det många som underskattar allt som krävs för att väga över 75 kg i tävlingsform. De flesta på forumet som tycker sig vara bitiga hade skämt ut sig helt på scenen utan doping.

Flesta på det här forumet hade skämt ut sig på scenen med doping också... *slap*

hultman
2010-10-01, 11:34
Flesta på det här forumet hade skämt ut sig på scenen med doping också... *slap*

Hehe. Orkade inte höra "men durå" och något annat trams från en anonym internettuffing.

Oxe
2010-10-01, 16:40
Hehe. Orkade inte höra "men durå" och något annat trams från en anonym internettuffing.

Likväl så är det ju ett faktum, finns ett fåtal som är anpassade för manliga skönhetstävlingar, det man saknar i genetik måste man ta igen i disciplin.

Inte många som vet vad det innebär att träna tungt, flesta av dom som säger att dom är så jävla seriösa osv är små lata människor som inte har nåt bättre för sig än att klaga och anklaga andra människor..

Och bortförklaringar om att jag har dålig genetik osv, seriöst börja med balett eller konstsim eller nåt som passar dig då ?

//oxe liten fet och kommer förhoppningsvis aldrig börja bygga igen

rooz
2010-10-01, 16:42
Fråga, har du tävlat oxe?

stridis
2010-10-01, 16:43
Inte många som vet vad det innebär att träna tungt, flesta av dom som säger att dom är så jävla seriösa osv är små lata människor som inte har nåt bättre för sig än att klaga och anklaga andra människor..

Och bortförklaringar om att jag har dålig genetik osv, seriöst börja med balett eller konstsim eller nåt som passar dig då ?



Vill du ta livet av kverulanterna?

hultman
2010-10-01, 16:46
Fråga, har du tävlat oxe?

Han hade mångas drömfysik (jag själv minns att jag skickade bilder på honom till potentiella ligg) för ett par år sedan.

Oxe
2010-10-01, 16:56
Fråga, har du tävlat oxe?

Nej, dock har jag varit med i cirkusen flera år och många nära vänner som tävlat, har också haft mycket påtryckningar om att tävla när det begav sig, jag vet hur mycket det ligger bakom att komma upp dit iaf.

Personligen så har jag sedan jag nådde vuxen ålder inte haft några ambitioner till att tävla, stå inoljad i string framför ett gäng killar som apploderar fyfan.

För vad ett halvspons på nåt proteinpulver ? samt bli uppsluppen i den inre kärnan av byggarnas inre beundran. Kanske en liten artikel i body..

Håller på att hjälper en kille nu som vill tävla nästa år, han är under mitt ansvar nästkommande år innan jag släpper han till en annan vän som för hjälpa honom genom tävlingsförberedelserna...

Tror jag har tillräckligt mycket kött på benen...

Sniggel
2010-10-01, 17:06
Hehe. Han är då inte ensam ;) Ärligt talat så är det många som underskattar allt som krävs för att väga över 75 kg i tävlingsform. De flesta på forumet som tycker sig vara bitiga hade skämt ut sig helt på scenen utan doping.

Ligger lite i detta ;)
Givetvis beroende på hur lång man är. För mig (172 kort) hade det varit en dröm att väga 75 kg i tävlingsform. Typ ett livsmål.

Morrris
2010-10-01, 17:09
Ligger lite i detta ;)
Givetvis beroende på hur lång man är. För mig (172 kort) hade det varit en dröm att väga 75 kg i tävlingsform. Typ ett livsmål.

Vi är lika långa. Är nöjd om jag väger 75 i en bra form...

BajareN
2010-10-01, 18:11
Vem vill se ett gäng fjunisar på 75kg @ 180cm tävla. Folk vill se freaks på scen och det är ju därför utvecklingen har gått så fort på, gått och ont för tävlande.

Sniggel
2010-10-01, 18:23
Visst är det så. Men om det inte funnits några freaks, då hade 75 @ 180 varit mer intressant (men det är klart att man kan bli större än så ren!). Det handlar om vad man har att jämföra med.
Men freaksen kommer att vara kvar så det är bara helt hypotetiskt och har inte med verkligheten att göra.

PixelMiner
2010-10-01, 20:04
precis som när vägskyltar varnar för kamera :smash:

Löses genom att fälla ner solskyddet så ansiktet inte syns? De där hastighetskamerorna är värdelösa.

Jo det tror jag. Men jag tror fortfarande det påverkar den totala trafiksituationen positivt när folk saktar ner.

Fett Off-topic, men...

Nu råkar jag jobba med sådant där. Och vi har mätt hur folk kör på sträckorna emellan fartkamerorna (med hjälp av de där klassiska "slangarna" över vägen). Vi mätte före och efter man satt kameror på en sträcka.

Och fartkameror, eller ATK (Automatisk Trafiksäkerhetskontroll) som de kallas, sänker medelhastigheten (även mellan kamerorna) med ca 5 km/h (lite beroende på hastighetsgräns), eller ungefär 8%. Men framförallt så tar de minskar mängden av de som kör riktigt fort.

T.ex. på en av vägarna (en 70-sträcka) vi mätte på minskade medelhastigheten ifrån 78 km/h till 73 km/h. Medan de högsta uppmätta farterna (sk. övre kvartil) minskade ifrån 105 km/h till 80 km/h.

thenut
2010-10-01, 20:46
Fett Off-topic, men...

Nu råkar jag jobba med sådant där. Och vi har mätt hur folk kör på sträckorna emellan fartkamerorna (med hjälp av de där klassiska "slangarna" över vägen). Vi mätte före och efter man satt kameror på en sträcka.

Och fartkameror, eller ATK (Automatisk Trafiksäkerhetskontroll) som de kallas, sänker medelhastigheten (även mellan kamerorna) med ca 5 km/h (lite beroende på hastighetsgräns), eller ungefär 8%. Men framförallt så tar de minskar mängden av de som kör riktigt fort.

T.ex. på en av vägarna (en 70-sträcka) vi mätte på minskade medelhastigheten ifrån 78 km/h till 73 km/h. Medan de högsta uppmätta farterna (sk. övre kvartil) minskade ifrån 105 km/h till 80 km/h.

Skitbra mao :)

oTure
2010-10-03, 10:21
Det är många som anmält sig till sm som inte tävlat.
Skumt!

Fredrik_S
2010-10-03, 10:38
Likväl så är det ju ett faktum, finns ett fåtal som är anpassade för manliga skönhetstävlingar, det man saknar i genetik måste man ta igen i disciplin.

Inte många som vet vad det innebär att träna tungt, flesta av dom som säger att dom är så jävla seriösa osv är små lata människor som inte har nåt bättre för sig än att klaga och anklaga andra människor..

Och bortförklaringar om att jag har dålig genetik osv, seriöst börja med balett eller konstsim eller nåt som passar dig då ?

//oxe liten fet och kommer förhoppningsvis aldrig börja bygga igen

Ey? snacka inte skit om balett här. Det är åren vid balettstången som i huvudsak byggt upp mina ben och vader....

http://img839.imageshack.us/img839/5887/halvben.jpg (http://img839.imageshack.us/i/halvben.jpg/)

bear.flowertwig
2010-10-03, 11:55
Från Pro Bodybuilding till trafikövervakning och balett är steget bevisligen inte långt :D

Fidde_Mannen
2010-10-03, 12:42
Från Pro Bodybuilding till trafikövervakning och balett är steget bevisligen inte långt :D

Haha kläm in Atletic fitness me :)