handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp med CV


Otur
2010-09-28, 13:56
Hejsan!

Lite kort info först.

Jag har jobbat på mitt jobb/arbete sen jag tog studenten för ett antal år sedan nu och har arbetat mig till en bra tjänst enligt mig själv. Jag har aldrig haft något annat riktigt jobb. Lite sommarjobb och praktik från gymnasiet. Jag har heller aldrig skrivit ett riktigt CV.

Nu finns det en tjänst att söka på mitt jobb som jag tänkte söka. Dock så ska man skriva CV och personligt brev. Jag vet att en hel del med högre befattning än mig tycker jag gör ett väldigt bra jobb osv. Men jag har ingen aning om vad dom vill läsa? Vilka ord funkar? Jag tycker det känns som ordet "jag" använda hela tiden. När jag ska skriva den mer personliga delen.

Hur som helst, all form av vettig hjälp, seriösa förslag är mycket uppskattat.

LoTiX
2010-09-28, 14:13
Första stycket går rakt på sak vad som lockar med tjänsten och extremt kort vad du har för egenskaper, erfarenheter och utbildning som passar till tjänsten. Glöm genast det där med "Hej jag är en 26-årig kille som härmed söker tjänsten som..."

Nästkommande 2-3 stycken går djupare in på de saker du nu nämnde i första stycket. Relatera hela tiden kort till sådant som nämns i profilen för tjänsten t.ex. "här arbetade jag frekvent i projektgrupper och fick lära mig...", "med stor frihet tog jag initiativet att" osv.

Efter detta kan du ha något stycke där du nämner lite ytterligare egenskaper kortfattat och kanske något om din fritid och vad du jobbar på där.

Till sist ett sammanfattande stycke i stil med "Är det en X- och Y-intresserad Z med erfarenhet av XX och goda kunskaper inom YY så har ni hittat rätt. Jag är övertygad om att jag är rätt kandidat för tjänsten och ser fram mot framtida kontakt.

Tänk på att aldrig aldrig nämna massvis med egenskaper utan att på något vis också nämna exempel på hur du visat prov på detta. Se till att ha med exempel på varenda sak de nämner i profilen till tjänsten. Skriv aldrig "man", använd inget talspråk över huvud taget. Få gärna in något som visar att du har koll på företaget, typ "Eftersom ni snabbt expanderar i en teknik-relaterad marknad...". Nämn ingenting om att du ser tjänsten som en bra startpunkt eller att det skulle vara en bra erfarenhet; det ska se ut som du vill arbeta där resten av livet. Verka inte desperat och nämn INGENTING negativt i din ansökan, du har 0 chans att försvara dig där utan du ska istället avvakta dåliga betyg eller luckor i CVt till intervjun. Kolla språkbruket och stavningen 5 gånger, både på dator och i utskriven version. Se över all formatering så den är OK, ha med kontaktuppgifter i övre högra hörnet, avsluta med "Med vänliga hälsningar, namn efternamn". "Jag" är ingenting du ska vara rädd för, det sista stället du ska vara ödmjuk på är i ditt personliga brev (detta betyder inte att du ska vara dryg, överlägsen, skrytsam eller något sådant; men INTE ödmjuk).

Igen, allt du skriver ska kunna spåras direkt till vad de söker för egenskaper till tjänsten i fråga. Allt annat är i vägen.

ChewChew
2010-09-28, 14:26
Sitter i samma sits som du TS, och jag måste säga att jag har skitsvårt för just det personliga brevet. Varje gång jag försöker få det gjort så kommer det ut drygt 4-6 meningar innan allt tar tvärstopp och jag börjar undra vad fan jag sysslar med. Men jag har fått samma tips som LoTiX ger, dock från AF, men jag har svårt att sätta dit alla de rätta orden. Men jag hoppas att det släpper snart!

Till mitt CV har jag dock bara använt en mall som jag hittat på nätet och följt den, och den duger enl. min jobbcoach. Så spana runt lite efter CV-mallar om du har svårt på den biten.

LoTiX
2010-09-28, 14:46
"Xxxxxx’s position as a major force in several industries, international spread and continuous innovation in key technology areas is what made me interested in applying for a position in the XXXXXX Program. The next 10 years will put new demands on both the logistics and energy industries and I am eager to be a part in making this change one for the better. What makes me fit for this position is my education in business strategy, project groups and logistics as well as my experience and interest in sales, project leadership, customer care and international relations. I have the firm belief that this combination of knowledge and experience is vital to achieving success in any business."

Exempel på inledande stycke jag filat länge på och fått input från flertalet personer, ansökningen i sin helhet fick iväg mig på två intervjuer där jag nu inväntar samtal om jag går vidare till ytterligare intervjuer så texten ska vara OK. I upplägget går jag som nämnt rakt på varför tjänsten är intressant, hur jag vill vara med under de kommande åren och den utveckling som kan ses då, min utbildning och de erfarenheter jag vill framföra och senare utveckla. Alla ord jag använder (business strategy, project groups, logistics, sales, leadership, customer care, international relations) kan på ett eller annat vis relatera till platsannonsen eller företaget.

Potatiskillen
2010-09-28, 17:00
Det finns ingen länk som du kan hänvisa Lotix? Är också intresserad av att skriva ett CV. Jag menar en länk om hur man skriver ett CV.

Edit: jag fann en här

WH_suOrwv6Y

shadowfire
2010-09-28, 17:41
Skilj på CV och personligt brev och hur vi söker jobb sedvanligt här i Sverige.
CV't är enkelt att bara spalta upp. Personliga brevet är din draghjälp för att få komma till en intervju.

Tänk på att personliga brevet kanske inte är det som ger dig jobbet, utan syftet är att du ska få komma till en intervju i första hand. Det är på intervjun/intervjuerna du kammar hem ett ev. jobb. Många tror att allt hänger på det personliga brevet och skriver nästan romaner i desperation.

Tänk på att personliga brevet får inte uppfattas som något generellt brev, utan ska verkligen synas att du tänkt till utifrån just det företaget och just det utannonserade jobbet. Precis som lotix säger så står det oftast i annonsen vad du ska skriva, du måste bara översätta det till vad du själv kan bidra med på de områdena.

Ta gärna med bonusområden också. "Förutom bokföring, så brinner jag även för kost och hälsa och bistår gärna med tips/idéer till företagets friskvårdssatsningar" eller motsvarande. Visa att du kan och vill ge lite utöver det vanliga till företaget. Tala om kort och gott varför du vill till just det företaget och vad du kommer erbjuda dem!

Finns för övrigt ett par trådar om du söker i forumet, som behandlar CV, personligt brev, jobbintervjuer mm. Lycka till!

Yes
2010-09-28, 17:58
Vad anser ni om relativt kortfattade brev?

I princip: "Hej, jag såg er annons... och tycker jobbet skulle passa mig perfekt eftersom jag har awesome skills på området. Utöver det är jag en ambitiös och trevlig prick"

Jag sitter just nu med ett brev där jobbet är sånt att det skulle passa mig perfekt. Jag har tidigare erfarenhet av liknande jobb och dessutom meriterande kompetens. Lägg till 5 minuters resväg och att det är viktigt att kunna arbeta obekväma tider.

Saken är bara den att jag förmår inte låtsas vara supertänd som om det var mitt drömjobb. Jag vet bara att jag skulle göra det jäkligt bra och det skulle vara trevligt tills jag hittar nåt bättre.

LoTiX
2010-09-28, 18:01
Vad anser ni om relativt kortfattade brev?

I princip: "Hej, jag såg er annons... och tycker jobbet skulle passa mig perfekt eftersom jag har awesome skills på området. Utöver det är jag en ambitiös och trevlig prick"

Jag sitter just nu med ett brev där jobbet är sånt att det skulle passa mig perfekt. Jag har tidigare erfarenhet av liknande jobb och dessutom meriterande kompetens. Lägg till 5 minuters resväg och att det är viktigt att kunna arbeta obekväma tider.

Saken är bara den att jag förmår inte låtsas vara supertänd som om det var mitt drömjobb. Jag vet bara att jag skulle göra det jäkligt bra och det skulle vara trevligt tills jag hittar nåt bättre.

Men är du så otänd att du inte vill lägga 2-3 timmar istället för 10 minuter på det? Om så är läget så kan du ju köra på, fast tänk på hur det ser ut ur deras perspektiv; killen vill inte lägga tid på att skriva en riktig ansökan hur kommer han bete sig på jobbet? Det kvittar ju att du vet att du kan göra ett bra jobb, genom att bara skriva 2 rader får ju de bilden av det rakt motsatta.

Yes
2010-09-28, 18:08
Jag tänker givetvis skriva mer än så. Det var mest ett exempel på att hålla det kort och koncist. Det jag är mest otänd på är att skriva ansökningar, speciellt när mycket av det känns som fluff och BS.

Exempel på vad jag menar med det är t.ex. att bre på med personliga egenskaper. Jag kan nämna att jag är positiv, hjälpsam och trivs bra under hög arbetsbelastning. Eller typ "ring min förra chef så berättar han exakt hur jag funkade under liknande förhållanden". Sen kommer mycket fram vid en intervju också.

ceejay
2010-09-28, 18:14
Var det inte du som ville skriva ett CV yes, där det stod att du bara behövde ett jobb och det verkade som att det var genomlidligt :D Undrar hur det funkar.

Yes
2010-09-28, 18:35
Var det inte du som ville skriva ett CV yes, där det stod att du bara behövde ett jobb och det verkade som att det var genomlidligt :D Undrar hur det funkar.
Jodå. :D

Det jag sitter med nu verkar iof lite bättre än genomlidligt, så då kan jag ju inte skriva det.

Grejen är att jag just nu, i brist på annat, söker sånt jag kan tänka mig lite mer tillfälligt. Det gör också jobben relativt okvalificerade, och man blir inte direkt eld och lågor över det. Kan ju fortfarande vara intressant och kul, speciellt om det är en bra arbetsplats, men vad mer behövs det än; "Jag fixar biffen - med ett glatt humör dessutom!"? :D

Gah, jag hatar jobbansökningar - mycket bättre när arbetsgivare bara ringer en.